مجله دارونت

جینسینگ معجزه ای برای سلامتی

جینسینگ معجزه ای برای سلامتی

 

جینسینگ گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان است. تحقیقات نشان می دهد که برای سلامت مغز، عملکرد سیستم ایمنی، کنترل قند خون و موارد دیگر بسیار مفید است.

جینسینگ قرن هاست که در طب سنتی چینی استفاده می شود.

این گیاه کند رشد و کوتاه با ریشه های گوشتی را می توان بسته به مدت رشد آن به سه روش طبقه بندی کرد: تازه، سفید یا قرمز.

جینسینگ تازه قبل از 4 سال برداشت می شود، در حالی که جینسنگ سفید بین 4 تا 6 سال و جینسنگ قرمز بعد از 6 سال یا بیشتر برداشت می شود.

انواع زیادی از این گیاه وجود دارد، اما محبوب ترین آنها جینسنگ آمریکایی (Panax quinquefolius)و جینسنگ آسیایی  (Panax ginseng) است. جینسینگ آمریکایی و آسیایی از نظرمقدار ترکیبات فعال و اثرات آنها بر بدن متفاوت است. بر اساس برخی تحقیقات قدیمی تر، اعتقاد بر این است که جینسینگ آمریکایی به عنوان یک عامل آرامش بخش عمل می کند، در حالی که انواع آسیایی اثر نیروبخش هستند. جینسینگ حاوی دو ترکیب مهم است: جین سنوزیدها و جینتونین. این ترکیبات مکمل یکدیگر هستند تا بهترین نتیجه را ارائه دهند. 

7 اثر ثابت شده جینسینگ بر سلامتی

1. کاهش التهاب

برخی از مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که عصاره جینسینگ و ترکیبات جین سنوزید می تواند التهاب را مهار کرده و آسیب اکسیداتیو به سلول ها را کاهش دهد، که می تواند به بیماری مزمن کمک کند.

یک مطالعه بر روی 12 مرد فعال نشان داد که مصرف مکمل کوتاه مدت با عصاره جینسینگ آمریکایی آسیب عضلانی ناشی از ورزش را کاهش داده و نشانگرهای التهاب را در مقایسه با دارونما کاهش می دهد.

یک مطالعه بزرگتر در سال 2014 روی 71 زن یائسه که روزانه 3 گرم جینسینگ قرمز یا دارونما به مدت 12 هفته مصرف کردند، انجام شد. سپس فعالیت آنتی اکسیدانی و نشانگرهای استرس اکسیداتیو اندازه گیری شد. محققان به این نتیجه رسیدند که جینسینگ قرمز با افزایش فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی به کاهش نشانگرهای التهابی و محافظت در برابر استرس اکسیداتیو کمک می کند.

2. افزایش عملکرد مغز

جینسینگ می تواند به بهبود عملکردهای مغز مانند حافظه، رفتار و خلق و خوی کمک کند. برخی از مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می دهد که اجزای موجود در جینسینگ، مانند جین سنوزیدها  می توانند از مغز در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت کنند.

جالب توجه است، یک مطالعه روی 6422 سالمند نشان داد که مصرف منظم جینسینگ برای حداقل 5 سال با بهبود عملکرد شناختی در مراحل بعدی زندگی مرتبط است.

یک مطالعه دیگر نشان داد که مصرف 200 میلی گرم جینسینگ آمریکایی به طور قابل توجهی حافظه را پس از 3 ساعت در مقایسه با دارونما بهبود می بخشد.

طبق یک بررسی، جینسینگ همچنین می تواند به کاهش استرس کمک کند و ممکن است برای افسردگی و اضطراب مفید باشد.

علاوه بر این، مطالعات دیگر اثرات مثبتی بر عملکرد مغز در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر را نشان دادند.

3. بهبود اختلال نعوظ

برخی تحقیقات نشان می دهد که جینسینگ ممکن است جایگزین مفیدی برای درمان اختلال نعوظ باشد.

 برخی از ترکیبات موجود در جینسینگ ممکن است از استرس اکسیداتیو در رگ های خونی و بافت های آلت تناسلی محافظت کند تا به بازیابی عملکرد طبیعی کمک کند.

علاوه بر این، جینسینگ تولید اکسید نیتریک را تقویت می کند، ترکیبی که آرامش عضلانی آلت تناسلی را بهبود می بخشد و گردش خون را افزایش می دهد.

در حقیقت، یک بررسی از 9 مطالعه نشان داد که جینسینگ می تواند توانایی برای داشتن رابطه جنسی در مردان را بهبود بخشد.

( برای تهیه مکمل جینسینگ از دارونت کلیک کن )

4. تقویت سیستم ایمنی بدن

 جینسینگ دارای خواص ضد باکتری، ضد قارچی و ضد ویروسی قوی است و عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

جالب توجه است، یک مطالعه حیوانی نشان داد که عصاره جینسینگ قرمز سیاه باعث افزایش تعداد سلول های ایمنی و افزایش سطح آنتی اکسیدان در کبد می شود.

به طور مشابه، مطالعه دیگری روی 100 نفر نشان داد که مصرف 2 گرم جینسنگ قرمز کره ای در روز به مدت 8 هفته به طور قابل توجهی باعث افزایش سطح سلول های ایمنی در مقایسه با دارونما شد.

5. کاهش خطر ابتلا به سرطان

جینسینگ در کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها مفید می باشد. جین سنوزیدهای موجود در این گیاه به کاهش التهاب و محافظت آنتی اکسیدانی کمک می کند.

چرخه سلولی فرآیندی است که طی آن سلول ها به طور معمول رشد و تقسیم می شوند. جین‌ سنوزیدها می ‌توانند با جلوگیری از تولید و رشد غیرطبیعی سلول‌ ها به این چرخه کمک کنند.

بررسی چندین مطالعه به این نتیجه رسیدند که افرادی که جینسینگ مصرف می کنند ممکن است 16 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان باشند.

جینسینگ همچنین ممکن است به بهبود سلامت افرادی که تحت شیمی درمانی هستند کمک کند و می تواند عوارض جانبی را کاهش دهد و اثر برخی از درمان های سرطان را افزایش دهد.

6. مقابله با خستگی و افزاینده سطح انرژی

جینسینگ به کاهش خستگی و افزایش سطح انرژی کمک می کند.

برخی از اجزای موجود در جینسینگ مانند پلی ساکاریدها و الیگوپپتیدها را با استرس اکسیداتیو کمتر و تولید انرژی بالاتر در سلول ها مرتبط دانسته اند که می تواند به کاهش خستگی کمک کند.

یک بررسی از 10 مطالعه به این نتیجه رسید که جینسینگ می تواند به طور قابل توجهی علائم سندرم خستگی مزمن را در مقایسه با دارو نما حتی پس از 15 روز بهبود بخشد.

بررسی دیگری نشان داد که مصرف جینسینگ آمریکایی یا آسیایی می ‌تواند علائم خستگی مرتبط با سرطان را زمانی که به ترتیب در دوزهای 2000 یا 3000 میلی‌ گرمی در روز مصرف شود کاهش دهد.

علاوه بر این، بررسی بیش از 155 مطالعه نشان داد که مکمل‌ های جینسینگ نه تنها ممکن است به کاهش خستگی کمک کند، بلکه می‌ تواند عملکرد فیزیکی را نیز افزایش دهد.

7. کاهش قند خون

 جینسینگ در کنترل سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت و بدون دیابت مفید است.

جینسینگ آمریکایی و آسیایی عملکرد سلول های پانکراس را بهبود می بخشد، تولید انسولین را افزایش می دهد و جذب قند خون در بافت ها را افزایش می دهد.

علاوه بر این، مطالعات نشان می‌ دهد که عصاره‌های جینسینگ با ارائه محافظت آنتی‌ اکسیدانی می ‌تواند به کاهش رادیکال‌ های آزاد در سلول‌ های افراد مبتلا به دیابت کمک کند.

یک بررسی از هشت مطالعه نشان داد که مکمل جینسینگ می تواند سطح قند خون ناشتا را کاهش دهد و حساسیت به انسولین را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود بخشد.

مطالعه 8 هفته ای دیگر نشان داد که مصرف 3 گرم جینسینگ آمریکایی در روز به طور قابل توجهی باعث کاهش سطح قند خون ناشتا و بهبود هموگلوبین A1c  نشانگر کنترل طولانی مدت قند خون، در مقایسه با دارونما در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شد.

به نظر می رسد جینسینگ قرمز تخمیر شده می تواند حتی در کنترل قند خون موثرتر باشد. جینسینگ تخمیر شده با کمک باکتری ‌های زنده تولید می‌ شود که جین‌ سنوزیدها را به شکلی آسان‌ تر و قوی ‌تر تبدیل می‌ کنند.در واقع، یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که مصرف 2.7 گرم جینسینگ قرمز تخمیر شده در روز در کاهش قند خون و افزایش سطح انسولین بعد از یک وعده غذایی آزمایشی در مقایسه با دارونما موثر است.

 سهولت استفاده آن در رژیم غذایی ریشه جینسینگ را می توان به روش های مختلفی مصرف کرد. می توانید آن را به صورت خام مصرف کنید یا می توانید آن را کمی بخارپز کنید تا نرم شود.

همچنین می توان آن را در آب دم کرد و چای درست کرد. برای این کار کافی است آب داغ را به جینسینگ تازه برش داده شده اضافه کنید و بگذارید چند دقیقه دم بکشد.

جینسینگ را می توان به غذاهای مختلفی مانند سوپ و غذاهای سرخ شده نیز اضافه کرد. علاوه بر این، عصاره را می توان به صورت پودر، قرص، کپسول و روغن یافت.

اینکه چه مقدار باید مصرف کنید بستگی به شرایطی دارد که می خواهید بهبود دهید. به طور کلی، دوزهای روزانه 1-2 گرم ریشه جینسینگ خام یا 200-400 میلی گرم عصاره پیشنهاد می شود. بهتر است با دوزهای کمتر شروع کنید و به مرور زمان افزایش دهید.

به دنبال عصاره استاندارد جینسینگ باشید که حاوی 2 تا 3 درصد جین سنوزید کل باشد و آن را قبل از غذا مصرف کنید تا جذب آن را افزایش داده و از فواید کامل آن بهره مند شوید. می توانید مکمل های جینسینگ از داروخانه های معتبر تهیه کنید.  

ایمنی و عوارض جانبی احتمالی

طبق تحقیقات، به نظر می رسد جینسینگ بی خطر است و نباید عوارض جانبی جدی ایجاد کند. با این حال، افرادی که از داروهای دیابت استفاده می کنند باید هنگام استفاده از جینسینگ سطح قند خون خود را به دقت کنترل کنند تا مطمئن شوند که این سطوح خیلی پایین نمی آیند.

علاوه بر این، جینسینگ ممکن است اثر داروهای ضد انعقاد را کاهش دهد. به این دلایل، بهتر است قبل از مصرف مکمل با پزشک مشورت کنید

توجه داشته باشید که به دلیل عدم انجام مطالعات ایمنی، جینسینگ برای کودکان یا افرادی که باردار یا شیرده هستند توصیه نمی شود.

در نهایت، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد استفاده طولانی مدت از جینسینگ می تواند اثربخشی آن را در بدن کاهش دهد.

برای به حداکثر رساندن فواید آن، باید جینسینگ را در چرخه های ۲ تا ۳ هفته ای با یک یا دو هفته استراحت مصرف کنید.

سخن پایانی

جینسینگ یک مکمل گیاهی است که قرن ها در طب چینی استفاده می شود.

معمولاً به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن مورد توجه قرار می گیرد. همچنین می تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند و برای انواع خاصی از سرطان فواید داشته باشد.علاوه بر این، جینسینگ ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، عملکرد مغز را تقویت کند، خستگی را کاهش دهد و علائم اختلال نعوظ را بهبود بخشد.

جینسینگ را می توان به صورت خام یا بخارپز مصرف کرد. همچنین می تواند به راحتی به عنوان مکمل به رژیم غذایی شما اضافه شود و به صورت عصاره، کپسول یا پودر موجود است.

چه بخواهید شرایط خاصی را بهبود بخشید یا به سادگی سلامت خود را تقویت کنید، جینسینگ ممکن است ارزش امتحان کردن را داشته باشد. برای تهیه مکمل جینسینگ می توان به دارونت سر زد.

بر گرفته از  :

https://www.healthline.com/nutrition/ginseng-benefits

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *