10% تخفیف برای خرید اولی‌ها با کد تخفیف daru10

10% تخفیف برای خرید اولی‌ها با کد تخفیف daru10

تخفیف خرید مکمل

پرتخفیف‌ها

قیمت اصلی 81,400 تومان بود.قیمت فعلی 33,000 تومان است.

قیمت اصلی 87,000 تومان بود.قیمت فعلی 45,000 تومان است.

قیمت اصلی 88,000 تومان بود.قیمت فعلی 45,000 تومان است.

قیمت اصلی 592,000 تومان بود.قیمت فعلی 274,800 تومان است.1 بسته

قیمت اصلی 561,000 تومان بود.قیمت فعلی 350,000 تومان است.

قیمت اصلی 418,600 تومان بود.قیمت فعلی 184,000 تومان است.

nist

بیماری های کلیوی

فهرست این مقاله

5 مرحله بیماری کلیوی

اگر اخیراً فهمیده اید که داریدبیماری مزمن کلیوی(CKD)، احتمالاً کمی بیش از حد غرق شده اید. اما هنگامی که تشخیص داده شد، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما جنبه مهمی از وضعیت شما را توضیح می دهد: “مرحله” بیماری شما. CKD دارای پنج مرحله است که با توجه به عملکرد کلیه شما تعیین می شود.

گفت: “دانستن این [مرحله] واقعاً مهم است، بنابراین می توانید گام های صحیح را برای کنترل CKD خود بردارید یا حداقل پیشرفت آن را کاهش دهید.”ریچارد گلاسوک، دکتر، استاد بازنشسته دانشکده پزشکی دیوید گفن در دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس.

 

 

kindney stages GettyImages 1257900987 0de11c85abb046a1a8dac630eb160cfb

مراحل بیماری کلیوی

بیماری مزمن کلیه شرایطی است که در آن کلیه ها آسیب می بینند و تصفیه خون را برای آنها دشوار می کند.بنیاد ملی کلیه(NKF)

پنج مرحله اصلی بیماری کلیوی وجود دارد که از خفیف (مرحله 1) تا نارسایی کلیه (مرحله 5) متغیر است.صندوق کلیه آمریکا(AKF). دکتر گلاسوک گفت: این مراحل بر اساس این است که کلیه‌ها چگونه مواد زائد و مایعات را از خون شما فیلتر می‌کنند

نرخ فیلتراسیون – GFR و eGFR

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند مرحله بیماری کلیوی شما را با اندازه گیری میزان فیلتراسیون گلومرولی (GFR) و میزان فیلتراسیون گلومرولی تخمینی (eGFR) تعیین کند.

NKF می گویداین آزمایش‌ها با محاسبه میزان کراتین – یک ماده زائد موجود در خون – بررسی می‌کنند که کلیه‌ها چقدر خون شما را فیلتر می‌کنند. رژیم غذایی، توده عضلانی، سوء تغذیه یا سایر بیماری ها ممکن است بر سطح کراتین تأثیر بگذارد.

مرحله 1 CKD

سطوح eGFR: 90 یا بالاتر

اگر مرحله 1 CKD دارید، به این معنی است که کلیه های شما خوب کار می کنند، اما شما داریدعلائم آسیب خفیف کلیه به گزارش AKF.

در آن مرحله، اگر آزمایش ادرار را در مطب پزشک خود انجام دهید، احتمالاً هیچ علامت دیگری به جز پروتئین در ادرار خود ندارید. سایر علائم هشدار دهنده می تواند شامل فشار خون بالا یا تورم در پاهای شما باشد رابرت گرینول، دکتر، رئیس نفرولوژی در مرکز پزشکی مرسی در بالتیمور.

درمان برای مرحله 1 CKD

برای شروع درمان، ابتدا باید شرایط پزشکی زمینه ای را بررسی کنید. “فشار خون بالا ودیابت نوع 2دکتر گرین ول گفت: دو مورد از شایع ترین علل مرحله 1 بیماری مزمن کلیه هستند، بنابراین بسیار مهم است که اقدامات لازم را برای کنترل آنها انجام دهیم.

برای انجام این کار، باید فشار خون و سطح قند خون خود را کنترل کنید. همچنین ممکن است برای کنترل آن بیماری ها نیاز به مصرف داروهای فشار خون بالا یا دیابت داشته باشید.

مرحله 2 CKD

سطوح eGFR: بین 60 تا 89

در مرحله 2، خبر خوب شماست کلیه ها هنوز سالم هستند و کار می کنندخوب. دکتر گلاسوک گفت، با این حال، خبر بد این است که آنها علائم واضح آسیب فیزیکی را نشان می دهند و برخی از افراد هنوز هیچ علامتی ندارند. مانند مرحله 1، ممکن است در مرحله 2 در ادرار شما پروتئین وجود داشته باشد.

“کلیه های سالممایعات و ضایعات اضافی را حذف کنید دکتر گلاسوک توضیح داد: وقتی پروتئین‌ها آسیب می‌بینند، اجازه می‌دهند که آلبومین از فیلترهایشان خارج شود، بنابراین در ادرار شما تمام می‌شود.

از آنجایی که پروتئین به کنترل میزان مایعات در بدن شما کمک می کند، ممکن است متوجه تجمع مایعات به خصوص در دست ها و پاهای خود شوید.

درمان CKD مرحله 2

دکتر گلاسوک گفت: در این مرحله، درمان تقریباً مشابه مرحله 1 است. اگر فشار خون بالا دارید، ممکن است قبلاً از داروهای فشار خون بالا مانند مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (مهارکننده‌های ACE) و مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین (ARBs) استفاده کرده باشید.انجمن قلب آمریکا. اما اگر از هیچ دارویی استفاده نمی کنید، ممکن است ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی به شما توصیه کند که از آنها استفاده کنید.

دکتر گلاسوک توضیح داد: “این داروها همچنین به محافظت از کلیه ها در برابر آسیب بیشتر کمک می کنند.”

برخی تغییرات سبک زندگی نیز می تواند به درمان CKD کمک کند. این شامل فعالیت روزانه حداقل 30 دقیقه، ترک سیگار و خوردن غذاهای مناسب کلیه است. با یک متخصص تغذیه ملاقات کنید تا متوجه شویدچه غذاهایی برای شما بهتر است.

 

 

33112856 7967774 scaled 1

مرحله 3 CKD

سطوح eGFR: بین 30 تا 59

وقتی به این مرحله رسیدید،کلیه ها آسیب واقعی را نشان می دهندو وقت آن است که با یک نفرولوژیست – یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی که در مسائل بهداشتی مرتبط با کلیه ها متخصص است، قرار ملاقات بگذارید. دکتر گلاسوک گفت، در نتیجه، آنها آنطور که باید کار نمی کنند.

طبق AKF، مرحله 3 بر اساس eGFR شما به دو مرحله تقسیم می شود:

  • مرحله 3a: شما eGFR بین 45 تا 59 دارید.
  • مرحله 3b: شما eGFR بین 30 تا 44 دارید.

همراه با علائمی که ممکن است در مرحله 1 و مرحله 2 رخ دهد، دکتر گلاسوک گفت که شما همچنین خطر ابتلا به دو بیماری جدی را دارید. کم خونی و اختلالات معدنی استخوان

اختلالات معدنی و استخوانی

از آنجایی که کلیه‌های شما نمی‌توانند مواد زائد را مانند معمول فیلتر کنند، سطح مواد معدنی مهم استخوان‌ساز (مانند کلسیم و فسفر) نامتعادل می‌شود.موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی(NIDDK).

هنگامی که استخوان ها، قلب و عروق خونی تحت تأثیر قرار می گیرند، خطر ابتلا به اختلالات معدنی و استخوانی را افزایش می دهد.

کم خونی

دکتر گلاسوک گفت، از هر هفت نفر مبتلا به بیماری مزمن کلیه، یک نفر دچار کم خونی می شود و اغلب در این مرحله دیرهنگام ظاهر می شود. دکتر گلاسوک توضیح داد: هنگامی که شما به بیماری کلیوی مبتلا هستید، کلیه های شما نمی توانند به اندازه کافی هورمونی به نام اریتروپویتین (EPO) بسازند که به بدن شما کمک می کند گلبول های قرمز خون را توسعه دهد. در نتیجه، تعداد گلبول های قرمز شما کاهش می یابد،طبق NIDDK.

معمولاً کم خونی هر چه بیشتر پیشرفت کند CKD بدتر می شود. اگر دیابت دارید یا بیشتر از 60 سال دارید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به کم خونی با CKD هستید.

درمان برای مرحله 3 CKD

دکتر گلاسوک تاکید کرد، تمام اقداماتی که در مراحل 1 و 2 انجام دادید – دیابت و فشار خون خود را کنترل کنید، سیگار نکشید، رژیم غذایی سالم داشته باشید و بیشتر روزهای هفته فعال باشید – هنوز حیاتی هستند. اگر هنوز با یک متخصص تغذیه ملاقات نکرده اید، بهتر است این کار را انجام دهید.

همچنین باید برای سلامت استخوان و کم خونی مصرف مکمل های ویتامین D، کلسیم و آهن را در نظر بگیرید. با توجه به AKF، برخی از داروها، مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) و داروهای آرتریت، می توانند آسیب کلیه را بدتر کنند.

مهم است که داروهایی را که مصرف می کنید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مرور کنید.

مکمل های غذایی توسط FDA حداقل تنظیم می شوند و ممکن است برای شما مناسب باشند یا نباشند. اثرات مکمل ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به متغیرهای زیادی از جمله نوع، دوز، دفعات استفاده و تداخل با داروهای فعلی بستگی دارد. لطفاً قبل از شروع هر گونه مکمل با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا داروساز خود صحبت کنید.

مرحله 4 CKD

سطوح eGFR: بین 15 تا 29

اگر مرحله 4 دارید،آخرین مرحله قبل از نارسایی کلیه، کلیه های شما به شدت آسیب دیده اند. به گفته NKF، همراه با علائم مراحل قبلی، ممکن است به زردی نیز مبتلا شوید، از جمله زرد شدن سفیدی چشم. همچنین ممکن است یکی از علائم زیر را احساس کنید:

  • خستگی
  • تورم در بازوها یا پاها
  • تکرر ادرار
  • درد پایین کمر
  • گرفتگی عضلات
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • از دست دادن اشتها

در مرحله 4، شما به احتمال زیاد تجربه عوارض دیگر بیماری مزمن کلیه به گفته NKF، این می تواند شامل مشکلات قلبی، کم خونی، سطوح بالای پتاسیم و فسفر، بیماری استخوان و مواد معدنی، فشار خون بالا و سلامت تغذیه ضعیف باشد.

اگر شرایط دیگری دارید که می تواند بیماری کلیوی را بدتر کند، مانند فشار خون بالا یا دیابت نوع 2، مهم است که اکنون آنها را به خوبی تحت کنترل قرار دهید.

درمان CKD مرحله 4

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما تصمیم خواهد گرفت که آیا شما نیاز به شروع درمان به گفته AKF برای نارسایی کلیه. که ممکن است شامل شود دیالیز، روشی که با استفاده از ماشین آلات مواد زائد را از بدن شما خارج می کند، زمانی که کلیه های شما دیگر نمی توانند. دو نوع عمده دیالیز وجود دارد:

  • همودیالیز:درمانی، که در آن شماخون از طریق دستگاه گردش می کند برای حذف مواد زائد و مایعات سپس به بدن شما برگردانده می شود. شما برای انجام همودیالیز به کلینیک می روید، که بسیار زمان بر است – چهار ساعت، تقریباً سه بار در هفته.
  • دیالیز صفاقی:درمانی که شامل دیالیز مستقیماً در حفره صفاقی شما می شود – ناحیه ای کیسه مانند در شکم که معده، کبد و روده شما را نگه می دارد تا مواد زائد را جذب کند. رامواد زائد از طریق کاتتر از بدن شما خارج می شوند. می توانید دیالیز صفاقی را خودتان و در منزل انجام دهید. به گفته NKF، اکثر مردم زمانی که در خواب هستند این کار را انجام می دهند تا بتوانند در طول روز کار کنند و فعالیت های دیگری را انجام دهند. با این حال، شما باید راحت دستگاه را اجرا کنید و تجهیزات را از شکم خود وارد و خارج کنید.

 

 

33112855 7967763 scaled 1

مرحله 5

eGFR: کمتر از 15

اگر مرحله 5 بیماری مزمن کلیه دارید، در نارسایی کلیه هستید. از آنجایی که شما کلیه ها دیگر کار نمی کنند، مواد زائد در خون شما جمع می شود و شما را بسیار بیمار می کند. دکتر گلاسوک گفت: اگر درمان نشود، خواهید مرد. با توجه به AKF، علاوه بر علائم مرحله 4، علائم در مرحله 5 نیز می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشکل در تنفس
  • تغییر در رنگ پوست شما
  • سردرد
  • تولید کم یا بدون ادرار

درمان برای مرحله 5 CKD

به گفته AFK، درمان تنها شامل دو گزینه است: دیالیز کلیه یا پیوند کلیه. دکتر گرین ول گفت: از بین این دو، پیوند کلیه به عنوان درمان انتخابی در نظر گرفته می شود زیرا کیفیت زندگی و نرخ بقای بهتری را ارائه می دهد.

متأسفانه NIDDK به ما می گویدکمبود کلیه ملی وجود دارد، بنابراین باید در لیست انتظار پیوند قرار بگیرید و دیالیز را تا زمانی که کلیه در دسترس قرار گیرد ادامه دهید.

یک فرد زنده یا مرده می تواند کلیه را برای پیوند فراهم کند. دکتر گرین ول خاطرنشان کرد، اما به طور کلی، کلیه های اهداکنندگان زنده بهتر و طولانی تر کار می کنند. گاهی اوقات، یکی از اعضای خانواده یا دوست حتی ممکن است یک کلیه اهدا کند، زیرا شما فقط به یکی از دو کلیه خود برای زندگی نیاز دارید.

برخی از افراد ممکن است واجد شرایط پیوند کلیه نباشند. در این موارد، به احتمال زیاد باید تا پایان عمر خود تحت دیالیز بمانید. دکتر گرین ول تاکید کرد: اگر واجد شرایط پیوند کلیه باشید و پیوند کلیه را دریافت کنید، پس از جراحی همچنان چالش هایی وجود خواهد داشت.

پس از پیوند کلیه، شما داروها را مصرف خواهید کرد و نظارت مکرر برای به حداقل رساندن احتمال رد عضو خواهید داشت. این باید برای تمام عمر شما ادامه یابد. NIDDK می گوید که این داروها می توانند عوارض جانبی قابل توجهی داشته باشند، از جمله افزایش خطر ابتلا به عفونت های شدید، دیابت و برخی سرطان ها.

یک بررسی سریع

پنج مرحله بیماری مزمن کلیه وجود دارد. علائم و درمان ممکن است بسته به مرحله ای که در آن هستید متفاوت باشد.

هیچ درمانی برای CKD و شما وجود نداردنمی تواند آسیب کلیه را جبران کند. هر چه بیماری بیشتر پیشرفت کند، عملکرد کلیه شما بیشتر کاهش می یابد. بنابراین، تشخیص علائم و درمان هر گونه بیماری زمینه ای در اسرع وقت برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر بیماری مهم است.

اگر به بیماری مزمن کلیه مبتلا هستید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود برای تعیین بهترین دوره درمانی کار کنید.

منبع:www.health.com

برچسبی برای این مقاله وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.