مجله دارونت

تاثیر استرس بر پوست

استرس روحی، جسمی و هورمونی بر پوست شما اثر مستقیم دارد.  احتمالا عبارت ” رنگ رخساره خبر می دهد از سر درون” برایتان آشنا است.

پوست شما بزرگترین عضو بدن شماست و وجود استرس مراقبت از پوست را سخت تر می کند. یکی از راههای مراقبت پوست کنترل عوامل استرس زا و نحوه مقابله با آن است.

اثرات استرس بر صورت شما چیست؟

همه افراد گهگاه احساس استرس می کنند، اما زمانی که مزمن شود، می تواند عواقب جدی بر سلامتی شما داشته باشد. استرس می تواند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد، بر سیستم ایمنی بدن شما تأثیر منفی بگذارد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد.

استرس همچنین می تواند روی صورت شما اثر بگذارد. خشکی پوست، چین و چروک و آکنه تنها برخی از راه هایی است که می تواند خود را نشان دهد.

مغز و پوست چگونه به هم مرتبط هستند؟

هنگامی که ذهن یا بدن توسط یک تهدید واقعی یا غیر واقعی، پریشان می شود، مغز ما هورمون هایی ترشح می کند که باعث ترشح کورتیزول، یک هورمون استرس، از غدد فوق کلیوی می شود. پوست ما گیرنده هایی برای این هورمون استرس دارد و فعال شدن آنها منجر به تغییرات مختلفی در پوست ما می شود، مانند:

افزایش التهاب

اختلال در ترمیم زخم

تولید چربی و سبوم بیشتر

کاهش مقاومت در برابر عفونت

Science Explains the Link Between Stress and Gray Hair 1600x900 1

 

افزایش تولید چربی پوست و آکنه

چه استرس روز عروسی باشد یا روز امتحان یا حتی  یک دل شکسته، همه ما احتمالاً با  یک یا دو جوش سرسخت روبرو شدیم.

استرس با آکنه ارتباط زیادی دارد، به خصوص برای زنان. این عامل می تواند سیگنال های عصبی پوست ما را با هم یه هم بزند و باعث عدم تعادل هورمون ها و مواد شیمیایی شود که تولید چربی پوست را افزایش می دهد.

به این صورت که وقتی احساس استرس می کنید، بدن شما هورمون کورتیزول بیشتری تولید می کند. کورتیزول باعث می شود بخشی از مغز شما که به نام هیپوتالاموس ، هورمونی به نام هورمون آزاد کننده کورتیکوتروفینc(CRH) تولید کند. تصور می‌ شود که CRH ترشح چربی از غدد چربی را در اطراف فولیکول‌ های مو تحریک می ‌کند. تولید بیش از حد چربی توسط این غدد می تواند منافذ شما را مسدود کند و منجر به آکنه شود.

اکثر آکنه ها به درمان های موضعی نیز واکنش نشان می دهند. ماده موثر در محبوب ترین محصولات ضد آکنه اغلب یک اسید بتا هیدروکسی است که به نام اسید سالیسیلیک شناخته می شود. این ماده شیمیایی محلول در روغن به خوبی برای رفع گرفتگی و تمیز کردن در منافذ نفوذ می کند، اما عوارض جانبی خود را نیز دارد . اسید سالیسیلیک بیش از حد یا خیلی قوی می تواند پوست شما را خشک و حتی تحریک کند.

التهاب و تحریک بیش از حد پوست

استرس می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کند. سیستم ایمنی ضعیف می تواند منجر به عدم تعادل باکتری در روده و پوست شود که به نام دیس بیوزیس شناخته می شود. هنگامی که این عدم تعادل روی پوست شما رخ می دهد، می تواند منجر به قرمزی یا بثورات پوستی شود.

استرس باعث ایجاد یا تشدید چندین بیماری می شود که ممکن است باعث بثورات پوستی یا پوست ملتهب شود، مانند پسوریازیس، اگزما، و درماتیت تماسی. که اغلب در نتیجه التهاب هستند، اما مطالعات نشان می ‌دهند که وقتی مغز شما تحت فشار باشد درنتیجه توانایی‌ های محافظتی پوست شما کاهش می یابد. به عبارت دیگر، استرس تنظیم و متعادل ماندن پوست را سخت  ‌تر می ‌کند. جای تعجب نیست که ممکن است در طول یک هفته بی خوابی یا پس از یک مشاجره شدید، دچار اگزما شوید.

stress rashes

 

پوست خشک

لایه شاخی لایه بیرونی پوست شماست. حاوی پروتئین و لیپیدهایی است که نقش مهمی در هیدراته نگه داشتن سلول های پوست شما دارند. همچنین به عنوان یک سد عمل می کند که از پوست زیرین محافظت می کند. وقتی لایه شاخی شما آنطور که باید کار نکند، پوست شما می تواند خشک شود ودچار خارش شود.

با توجه به یک مطالعه انجام شده بر روی موش ها نشان داد که استرس ،عملکرد محافظتی لایه شاخی بدن را مختل می کند و ممکن است بر احتباس آب پوست تأثیر منفی بگذارد.

پوست نازک تر و حساس تر

در مواردی که سطح کورتیزول به طور غیرعادی بالا باشد، ممکن است پوست نازک  ‌تر شود. کورتیزول منجر به تجزیه پروتئین‌ های پوستی می ‌شود که می‌ تواند باعث شود پوست تقریباً نازک به نظر برسد و به راحتی کبود شود و پاره شود.

با این حال، این علامت به طور قابل توجهی با سندرم کوشینگ مرتبط است. این بیماری هورمونی که به عنوان هیپرکورتیزولیسم نیز شناخته می شود، شامل علائم اضافی مانند عدم تحمل گلوکز، ضعف عضلانی و ضعف سیستم ایمنی است (ممکن است افزایش عفونت را تجربه کنید).

اگر فکر می کنید ممکن است به سندرم کوشینگ مبتلا باشید، با یک متخصص مشورت کنید. در بیشتر موارد می توان برای مدیریت سطح کورتیزول دارو تجویز کرد.

چشم های خسته و پف زیر چشم

اگر سیاهی آشکاری دور چشم خود دارید، پس می دانید که کمبود خواب و استرس چقدر می تواند بر ظاهر شما اثر بگذارد.

کیسه های زیر چشم با تورم یا پف زیر پلک مشخص می شود. آنها با افزایش سن بیشتر می شوند زیرا ماهیچه های حمایت کننده اطراف چشم شما ضعیف می شوند. افتادگی پوست ناشی از دست دادن خاصیت ارتجاعی نیز می تواند باعث ایجاد کیسه های چشم شود.

استرس ناشی از کم خوابی ،علائم پیری مانند خطوط ریز، کاهش قابلیت ارتجاعی و رنگدانه های ناهموار را افزایش می دهد.

برای کمک به رفع این حالت بهتر است از مدیتیشن و یوگا قبل از خواب بهره ببرید و حداقل  2 ساعت قبل از خواب از صفحه نمایشگر مانند تلویزیون، کامپیوتر و موبایل اجتناب کنید.

برای اختلالات خواب مانند بی خوابی و آپنه خواب، می توانید تحت نظر پزشک از قرص های ملاتونین استفاده کنید.

خطوط ریز  و چین و چروک  

خط های روی پیشانی و خط اخم ، استرس روانی ناگزیر و احساسات را آشکار میکند.

استرس باعث تغییراتی در پروتئین های پوست شما می شود و خاصیت ارتجاعی آن را کاهش می دهد. این کاهش خاصیت ارتجاعی می تواند به شکل گیری چین و چروک منجر شود.

استرس همچنین ممکن است منجر به حرکت مکرر ابرو شود که  باعث ایجاد چین و چروک می شود.

پس باید در مورد آن چه کرد؟ می توانید یوگای صورت را امتحان کنید. یوگای صورت بی خطرتر و ارزان تر از بوتاکس است و می تواند به نتایج مشابهی منجر شود، البته بهتر است هر روز آن را انجام دهید.

این تمرینات با هدف قرار دادن عضلات صورت که به طور ناخودآگاه هر روز از آنها استفاده می کنیم، از طریق تکنیک های ماساژ در نواحی پر فشار مانند پیشانی، ابروها و خط فک، می توانند با چین و چروک های در حال رشد مقابله کرده و پوست را انعطاف پذیر کنند.

برای کمک بیشتر، اعمال فشار روی صورت با غلتک یشم سرد سیستم لنفاوی را فعال می کند که همچنین می تواند پف کردگی و ظاهر آسیب استرس را بر روی پوست کاهش دهد.

gettyimages 145083512

سفید شدن مو و ریزش مو

طبق تجربه زیستی انسان می دانیم که استرس می تواند موهای شما را خاکستری کند. با این حال، اخیراً دانشمندان دلیل آن را کشف کرده‌اند. سلول هایی به نام ملانوسیت رنگدانه ای به نام ملانین تولید می کنند که به موهای شما رنگ می دهد.

یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که فعالیت عصبی سمپاتیک ناشی از استرس می تواند باعث ناپدید شدن سلول های بنیادی ایجاد کننده ملانوسیت شود. هنگامی که این سلول ها ناپدید می شوند، سلول های جدید رنگ خود را از دست می دهند و خاکستری می شوند.

استرس مزمن همچنین می تواند چرخه رشد موهای شما را مختل کند و منجر به وضعیتی به نام تلوژن افلوویوم شود. تلوژن افلوویوم باعث ریزش موی بیش از حد معمول می شود.

تأخیر در روند بهبود طبیعی زخم

در مواجهه با استرس شدید، اپیدرم شما می تواند به سرعت ضعیف شود و خطر ابتلا به عفونت ها و پاتوژن های محیطی را افزایش دهد. همچنین توانایی طبیعی پوست شما برای التیام زخم ها، اسکارها و آکنه را کاهش می دهد.

برای ترمیم سد پوستی خود می توانید از محصولات حاوی گلیسیرین و اسید هیالورونیک استفاده کنید. کرم های ضد آفتاب و مصرف مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان در اینجا نیز کاربرد دارند.

همچنین علاوه بر حفظ رطوبت داخلی پوست از طریق مصرف آب، روی استفاده از محصولات دارای زینک و روغن   بذر کتان تمرکز کنید.  

چگونه با استرس کنار بیاییم

برخی از دلایل استرس مانند مرگ ناگهانی در خانواده یا از دست دادن شغل اجتناب ناپذیر هستند. با این حال، یافتن راه‌ هایی برای مقابله با استرس و به حداقل رساندن استرس قابل اجتناب ،می ‌تواند به مدیریت بهتر آن کمک کند.

درصورتی که نمی‌ توانیم عوامل استرس زا را کنترل کنیم، می ‌توانیم نحوه واکنش خود را به آن کنترل کنیم. به یاد داشته باشیم که از خود و پوست خود مراقبت کنیم.بنابراین به حداقل رساندن علل استرس در زندگی و یادگیری تکنیک های مدیریت استرس می تواند به شما در مبارزه با این علائم پیری زودرس کمک کند.

relieve stressstress levels are reduced through concept problem solvingtired frustration 148553 278

برخی از راه هایی که می توانید با استرس کنار بیایید عبارتند از:

  • مدیریت استرس طولانی مدت، مانند مدیتیشن یا یوگا را تمرین کنید.
  • از غذاهای فرآوری شده یا مصنوعی و شیرین کننده ها خودداری کنید.
  • سیستم دفاعی بدن خود را تقویت کنید.
  • میوه را به جای شیرین کننده های مصنوعی، روغن زیتون به جای مارگارین و ماهی را به جای گوشت قرمز انتخاب کنید.
  • زمانی را برای فعالیت های آرامش بخش برنامه ریزی کنید. برنامه ریزی زمانی برای فعالیت هایی که باعث ایجاد احساس آرامش در شما می شود ممکن است به کاهش استرس کمک کند، اگر احساس می کنید تحت فشار برنامه های شلوغ خود هستید.
  • سبک زندگی  سالم را انتخاب  کنید. ادامه رژیم غذایی سالم و همچنین خواب کافی به بدن شما کمک می کند تا استرس را بهتر مدیریت کند.
  • فعال بمانید. ورزش می تواند به شما کمک کند سطح هورمون های استرس خود را کاهش دهید و به شما زمان می دهد تا ذهن خود را از علت استرس خود دور کنید.
  • با دیگران صحبت کنید. صحبت با یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا متخصص سلامت روان به بسیاری از افراد کمک می کند تا با استرس مقابله کنند.
  • از مواد مخدر و الکل خودداری کنید. استفاده مداوم از مواد مخدر و الکل می تواند مشکلات بیشتری را برای استرس شما ایجاد کند.

برگرفته از:

داروخانه آنلاین دارونت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *