مجله دارونت

سطح طبیعی کلسترول

سطح طبیعی کلسترول

 

حفظ سطح طبیعی کلسترول می تواند به محافظت از شما در برابر بیماری قلبی و حفظ سلامت کلی کمک کند

عوامل خاصی وجود دارند که بر کلسترول تأثیر می گذارند و چندین تغییر در شیوه زندگی شما می توانند برای حفظ سطح طبیعی کلسترول اعمال کنید.

کلسترول چیست؟

کلسترول نوعی لیپید یا ماده ای شبیه چربی است که بدن شما به طور طبیعی تولید می کند. کبد شما تمام کلسترول مورد نیاز بدن شما را برای انجام وظایف ضروری مانند ساخت سلول و تولید می سازدویتامین دیو هورمون ها.2

اکثر مردم کلسترول غذایی را از طریق غذاهایی مانند گوشت، لبنیات و تخم مرغ نیز مصرف می کنند.

بدن کلسترول را از طریق ذراتی به نام لیپوپروتئین ها که از چربی و پروتئین ساخته شده اند منتقل می کند. این اجازه می دهد تا کلسترول – که با آب مخلوط نمی شود – در خون حمل شود و به سلول ها برسد.

هنگامی که برای آزمایش سطح کلسترول خون خود را می گیرند، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی در واقع تعداد لیپوپروتئین های خون شما را اندازه گیری می کنند تا سپس مقدار کلسترول را تخمین بزنند.

چندین لیپوپروتئین وجود دارد که بر اساس میزان پروتئین و چربی موجود در آنها تعریف می شود. کلسترول بر اساس این لیپوپروتئین ها به انواع دسته بندی می شود.

کلسترول HDL

لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) حاوی بالاترین نسبت پروتئین به کلسترول است.

HDL به عنوان کلسترول “خوب” یا سالم در نظر گرفته می شود زیرا این نوع لیپوپروتئین کلسترول اضافی را جمع آوری کرده و آن را به کبد باز می گرداند. در آنجا، بدن می تواند کلسترول را حذف کند یا آن را بازیافت کند تا دوباره از کلسترول استفاده کند

HDL همچنین به کاهش اندازه پلاک شریانی یا تجمع چربی در شریان ها کمک می کند و آن را برای پیشگیری از بیماری قلبی مفید می کند.

کلسترول LDL

لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL)نسبت پروتئین به کلسترول کمتری دارد. این لیپوپروتئین ها حدود 67 درصد از کلسترول خون را حمل می کنند

LDL معمولاً به عنوان کلسترول بد شناخته می شود، زیرا گردش بیش از حد LDL در خون شما می تواند به تجمع پلاک در شریان ها کمک کند و خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد

 

 

2210.i203.009.F.m004.c9.addictions bad habits cartoon scaled 1

کلسترول طبیعی چیست؟

آزمایش خونی که برای بررسی سطح کلسترول شما استفاده می شود به عنوان پانل چربی شناخته می شود. یک پنل لیپید HDL، LDL و کلسترول کل شما را اندازه گیری می کند. کلسترول تام میزانی از انواع کلسترول مانند HDL و LDL در خون شما است.

نتایج آزمایش همچنین ممکن است شامل اندازه گیری غیر HDL باشد، که هم LDL است و هم چربی های مختلف دیگری که می تواند به تشکیل پلاک در شریان ها کمک کند و خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. این شامل لیپوپروتئین با چگالی بسیار پایین (VLDL) است 90 درصد چربی است.7

یکی دیگر از اجزای پانل لیپید تری گلیسیرید است. بدن شما از تری گلیسیرید برای انرژی استفاده می کند، اما داشتن سطوح بالا می تواند خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش دهد.

کلسترول بر حسب میلی گرم کلسترول در دسی لیتر خون اندازه گیری می شود. در نمودارها، اندازه گیری به صورت mg/dL.8 نشان داده می شود

برای حفظ سلامت قلب و سایر اعضای بدن، مهم است که سطح کلسترول و تری گلیسیرید خود را در محدوده خاصی نگه دارید.

سطوح طبیعی کلسترول برای مردان و زنان

در اینجا توصیه های کلسترول و تری گلیسیرید برای بزرگسالان 20 ساله و بالاتر آورده شده است.596

کلسترول کلLDLغیر HDLHDLتری گلیسیرید
محدوده توصیه شده125-200 میلی گرم در دسی لیترکمتر از 100 میلی گرم در دسی لیترکمتر از 130 میلی گرم در دسی لیترمردان: 40 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر

زنان: 50 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر

کمتر از 150 میلی گرم در دسی لیتر
مرز بالا200 تا 239 میلی گرم در دسی لیتر130 تا 159 میلی گرم در دسی لیترN/AN/A150 تا 199 میلی گرم در دسی لیتر
بالا240 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر160 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر130 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاترN/A200 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر

داشتن سطوح بالاتر کلسترول HDL خوب است زیرا HDL به کاهش تجمع پلاک شریانی کمک می کند. بسیاری از کارشناسان در حال حاضر توصیه می کنند که سطح HDL خود را بالاتر از 60 میلی گرم در دسی لیتر نگه دارید، که “عالی” محسوب می شود و می تواند به حفظ سلامت قلب شما کمک کند.

اگر HDL شما کمتر از محدوده توصیه شده باشد، ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد، به خصوص اگر سطح LDL و تری گلیسیرید شما بالا باشد.

سطوح طبیعی کلسترول برای کودکان

در اینجا سطح کلسترول و تری گلیسیرید برای کودکان و نوجوانان 19 سال و زیر 10 آمده است.

کلسترول کلLDLغیر HDLHDLتری گلیسیرید
محدوده توصیه شدهکمتر از 170 میلی گرم در دسی لیترکمتر از 110 میلی گرم در دسی لیترکمتر از 120 میلی گرم در دسی لیترmg/DL 45 یا بالاترسنین 0-9: کمتر از 75 میلی گرم در دسی لیتر

سنین 19-10: کمتر از 90 میلی گرم در دسی لیتر

مرز بالا170 تا 199 میلی گرم در دسی لیتر110 تا 129 میلی گرم در دسی لیتر120 تا 144 میلی گرم در دسی لیترN/Aسنین 0-9: 75-99 میلی گرم در دسی لیتر

سنین 19-10: 90-129 میلی گرم در دسی لیتر

بالا200 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر130 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر145 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاترN/Aسنین 0-9: 100 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر

سنین 10-19: 130 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر

چه چیزی بر سطح کلسترول تأثیر می گذارد؟

عوامل خاصی وجود دارد که بر سطح کلسترول شما تأثیر می گذارد. برخی از عوامل، مانند سن و جنسیت، ممکن است خارج از کنترل شما باشند. اما شما می توانید سایر عوامل مانند رژیم غذایی و فعالیت را برای بهبود سطح خود تغییر دهید.

عواملی که بر سطح کلسترول شما تأثیر می گذارد عبارتند از: 5

  • سن و جنس:سطح کلسترول بسیاری از افراد با افزایش سن افزایش می یابد. پس از یائسگی، سطح LDL زنان بالاتر می رود که می تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.
  • ژنتیک:کسانی که سابقه خانوادگی کلسترول بالا دارند بیشتر احتمال دارد که سطح کلسترول بالا داشته باشند. از هر 250 نفر یک نفر چیزی به نام هیپرکلسترولمی خانوادگی دارد، یک بیماری ژنتیکی که باعث سطوح بالای کلسترول LDL می شود.
  • رژیم غذایی:پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از غذاهای فوق فرآوری شده و چرب و غذاهای مغذی و غنی از فیبر کم می تواند سطح کلسترول LDL را افزایش داده و کلسترول HDL را کاهش دهد.
  • سطح چربی بدن:داشتن سطوح بالای چربی بدن، خطر ابتلا به LDL بالا و کلسترول HDL پایین را افزایش می دهد.
  • سطوح فعالیت:داشتن یک سبک زندگی کم تحرک با کاهش HDL و کلسترول LDL بالاتر همراه است. تحرک بیشتر می تواند سطح کلسترول را بهبود بخشد و خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد.
  • سیگار کشیدن و نوشیدن زیاد الکل:سیگار کشیدن به طور قابل توجهی با کلسترول LDL بالا و کلسترول HDL پایین مرتبط است. مصرف زیاد الکل همچنین می تواند بر سطح کلسترول و سلامت قلب تأثیر منفی بگذارد

 

 

person holding anatomic heart model educational purpose

نحوه حفظ سطح طبیعی کلسترول

اگر تو داریسطح کلسترول بالا، راه های مختلفی برای بهبود سطح و کاهش خطر بیماری قلبی وجود دارد.

از یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی پیروی کنید

از آنجایی که کلسترول می تواند از مصرف غذا به دست آید، رژیم غذایی نقش مهمی در مدیریت کلسترول دارد. اگر LDL یا کلسترول تام شما بالا است یا HDL شما پایین است، ایجاد چند تغییر رژیم غذایی می تواند به بهبود سطح شما کمک کند.

رژیم غذایی معمول ایالات متحده سرشار از غذاهای فوق فرآوری شده، قندهای اضافه شده و چربی اشباع شده است. همه اینها می توانند سطح کلسترول LDL و تری گلیسیرید را افزایش دهند و در عین حال کلسترول HDL را کاهش دهند.

انتقال به یک رژیم غذایی غنی از غذاهای کامل و غنی از مواد مغذی مانند سبزیجات، لوبیا، میوه، آجیل، ماهی و دانه ها می تواند به کاهش کلسترول LDL و افزایش سطح کلسترول HDL کمک کند. برای مثال، رژیم مدیترانه ای دارای بسیاری از این غذاها است و نشان داده شده است که سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد

سطح بهینه چربی بدن را حفظ کنید

سطوح بالاتر چربی بدن به طور قابل توجهی با افزایش کلسترول LDL مرتبط است.12

برای کسانی که سطح چربی بدنشان بالاست، تحقیقات نشان داده است که از دست دادن 5 تا 10 درصد وزن بدن می تواند به طور قابل توجهی کلسترول تام و LDL و همچنین تری گلیسیرید را کاهش دهد.

ترک سیگار

سیگار کشیدن می تواند سطح کلسترول HDL شما را کاهش دهد و شما را در معرض خطر تعدادی از بیماری ها از جمله بیماری قلبی و سرطان قرار دهد.

اگر برای ترک سیگار به کمک نیاز دارید، وجود داردمنابع آنلاین برای کمک به ترک سیگار. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما همچنین می تواند توصیه هایی در مورد نحوه ترک سیگار ارائه دهد.

افزایش فعالیت بدنی

داشتن یک سبک زندگی بی تحرک، به این معنی که بیشتر وقت خود را در حالت نشسته یا دراز کشیده می گذرانید و ورزش کمی انجام می دهید، با سطوح کلسترول تام و LDL بالاتر مرتبط است.

افزودن فعالیت بدنی بیشتر به زندگی روزانه می تواند به بهبود سطح کلسترول شما کمک کند. نشان داده شده است که ورزش باعث کاهش کلسترول LDL و افزایش کلسترول HDL می شود.

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند حداقل 150 دقیقه فعالیت با شدت متوسط ​​یا 75 دقیقه فعالیت هوازی شدید – یا ترکیبی از هر دو – در هر هفته داشته باشید.

فعالیت با شدت متوسط ​​ممکن است شامل پیاده روی سریع یا باغبانی باشد در حالی که فعالیت شدید ممکن است شامل دویدن یا شنا باشد.

دارو را طبق دستور مصرف کنید

حتی زمانی که از یک رژیم غذایی سالم پیروی می کنند و به طور منظم ورزش می کنند، ممکن است برخی افراد برای حفظ سطح طبیعی کلسترول به دارو نیاز داشته باشند.

به عنوان مثال، افرادی که دارای سابقه خانوادگی قوی کلسترول بالا هستند، مانند افراد مبتلا به کلسترول خونی خانوادگی، ممکن است نتوانند کلسترول خود را مدیریت کنند و تنها با تغییر سبک زندگی از بیماری قلبی محافظت کنند.

اگر قادر به حفظ سطح طبیعی کلسترول فقط با تغییر سبک زندگی نیستید، ممکن است ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما مصرف یک داروی کاهش دهنده کلسترول مانند یک استاتین، برای بهبود سطح کلسترول شما.

هر چند وقت یکبار باید کلسترول را آزمایش کرد؟

مهم است که سطح کلسترول خود را به طور منظم آزمایش کنید تا شما و ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تان بتوانید سطح خود را پیگیری کنید.

بزرگسالان سالم باید سطح کلسترول خود را هر چهار تا شش سال یکبار بررسی کنند. افرادی که بیماری قلبی، دیابت یا سابقه خانوادگی کلسترول بالا دارند، باید سطح خود را بیشتر بررسی کنند.

اگر مردان دارای عوامل خطر بیماری قلبی مانند چاقی، سیگار، فشار خون بالا یا کلسترول بالا نیستند، باید غربالگری منظم کلسترول را از 35 سالگی شروع کنند. اگر هر یک از این عوامل خطر را داشته باشند، مردان باید غربالگری را از 25 تا 30 سالگی شروع کنند

زنان باید از سن 45 سالگی در صورت نداشتن عوامل خطر بیماری قلبی و در سن 30 تا 35 سالگی در صورت داشتن این عوامل خطر، غربالگری کلسترول را به طور منظم شروع کنند.

یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی باید یک بار کلسترول کودک را در سنین نه تا ۱۱ سالگی و یک بار دیگر در سنین ۱۷ تا ۲۱.۱۸ سالگی بررسی کند.

اگر حداقل یک عامل خطر بیماری قلبی دارید، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما مناسب ترین چرخه غربالگری کلسترول را بر اساس سلامت کلی و خطر بیماری قلبی شما توصیه می کند.

یک بررسی سریع

کبد به طور طبیعی کلسترول تولید می کند. شما همچنین کلسترول را از طریق غذاهایی مانند گوشت، لبنیات و تخم مرغ مصرف می کنید. کلسترول برای فرآیندهای حیاتی مانند ساخت هورمون ها و ساخت سلول ها مورد نیاز است.

در حالی که کلسترول برای سلامتی ضروری است، داشتن سطح کلسترول طبیعی کلیدی است. برای بزرگسالان، سطح کلسترول تام طبیعی 125-200 میلی گرم در دسی لیتر است. برای کودکان، سطح طبیعی کلسترول تام کمتر از 170 میلی گرم در دسی لیتر است. این سطوح از طریق یک آزمایش خون به نام پانل چربی اندازه گیری می شود. این آزمایش نه تنها کلسترول را در کل، بلکه سطوح انواع خاصی از کلسترول مانند LDL و HDL را نیز اندازه گیری می کند. داشتن سطح کلسترول تام و LDL بالا و سطوح پایین HDL می تواند خطر بیماری قلبی و سایر مشکلات سلامتی را افزایش دهد.

 

 

منبع:www.health.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *