10% تخفیف برای خرید اولی‌ها با کد تخفیف daru10

10% تخفیف برای خرید اولی‌ها با کد تخفیف daru10

پرتخفیف‌ها

Original price was: 81,400 تومان.Current price is: 33,000 تومان.

Original price was: 87,000 تومان.Current price is: 45,000 تومان.

Original price was: 88,000 تومان.Current price is: 45,000 تومان.

Original price was: 592,000 تومان.Current price is: 274,800 تومان.1 بسته

Original price was: 154,000 تومان.Current price is: 89,000 تومان.

Original price was: 561,000 تومان.Current price is: 350,000 تومان.

nist

دیابت نوع 1 چیست؟

فهرست این مقاله

دیابت نوع 1

دیابت نوع 1 یک بیماری مزمن است که زمانی رخ می دهد که لوزالمعده انسولین کمی تولید می کند یا اصلاً انسولین تولید نمی کند که باعث افزایش قند خون می شود.

دیابت نوع 1 یک بیماری مزمن است که زمانی رخ می دهد که پانکراس شما انسولین کافی تولید نمی کند. پانکراس اندام گوارشی پشت معده است که به بدن کمک می کند غذا را به سوخت تبدیل کند. انسولین هورمونی است که به انتقال گلوکز (قند) از خون و به سلول‌های شما کمک می‌کند تا به شما انرژی بدهد.

اگر بدن شما انسولین کافی تولید نکند، گلوکز در جریان خون انباشته می شود.سطح قند خون بالادر صورت عدم درمان می‌تواند به قلب، رگ‌های خونی، اعصاب، کلیه‌ها، چشم‌ها، پاها و پوست شما آسیب برساند. 1 سطح قند خون بسیار بالا همچنین می‌تواند منجر به کتواسیدوز دیابتی (DKA) شود – یک وضعیت تهدید کننده زندگی که باعث اسیدی شدن خون شما می‌شود. .

دیابت نوع 1 یکی است نوع دیابت شیرین (دیابت) و حدود پنج درصد از تمام موارد دیابت را تشکیل می دهد.2 در حالی که علت دیابت نوع 1 ناشناخته است، محققان می دانند که ترکیبی از محرک های ژنتیکی و محیطی می تواند عملکرد مناسب پانکراس را مختل کند.

دیابت نوع 1 که قبلاً به عنوان دیابت نوجوانان شناخته می شد، معمولاً در کودکان و نوجوانان ایجاد می شود. با این حال، شما می توانید این بیماری را در هر سنی ایجاد کنید. اگر الف دریافت کنیدتشخیص دیابت نوع 1، ممکن است علائمی مانند تشنگی بیش از حد، ضعف، خستگی و کاهش وزن غیرمنتظره را تجربه کنید.

در حال حاضر هیچ درمانی برای دیابت نوع 1 وجود ندارد. اما با انسولین درمانی و شیوه زندگی سالم می توانید وضعیت خود را مدیریت کرده و قند خون خود را تحت کنترل داشته باشید

در 17 نوامبر 2022، اداره غذا و دارو (FDA) دارویی به نام “Tzield” را برای کمک به تاخیر در پیشرفت دیابت نوع 1 در افراد بالای 8 سال تایید کرد. Tzield به شکل یک واکسن تزریقی ارائه می شود که می تواند کند شود. یا از حمله سیستم ایمنی به سلول های سالم در پانکراس جلوگیری کنید

hand holding blood glucose meter measuring blood sugar background is stethoscope chart file

نواع

سه زیرگروه دیابت نوع 1 وجود دارد: شروع حاد (AT1D)، پیشرونده آهسته (SP1D) و برق آسا (FT1D).

دیابت نوع 1 با شروع حاد (AT1D)

افراد مبتلا به AT1D ناگهان شروع به تجربه علائم می‌کنند زیرا دچار عارضه‌ای به نام کتواسیدوز دیابتی (DKA) می‌شوند.6 DKA در صورتی که بدن شما کتون‌های زیادی تولید کند که اسیدهای تولید شده توسط کبد هستند، ممکن است رخ دهد. معمولاً اگر بدن شما انسولین کافی برای انتقال گلوکز (قند) به سلول‌ها را نداشته باشد، کبد شما کتون‌های زیادی تولید می‌کند.

افراد مبتلا به AT1D کمتر از سه ماه پس از داشتن علائم هیپرگلیسمی، که اصطلاح بالینی برای قند خون بالا است، به DKA مبتلا می شوند. علائم ممکن است شامل تشنگی شدید، کاهش وزن ناخواسته و مجبور به استفاده بیشتر از حمام باشد. بیشتر افراد مبتلا به دیابت نوع 1 این نوع فرعی را دارند.

دیابت نوع 1 به آهستگی پیشرونده (SP1D)

برخلاف دیابت نوع 1 با شروع حاد، SP1D به تدریج در طول زمان ایجاد می شود. افراد مبتلا به SP1D آنتی‌بادی‌هایی دارند که سلول‌های پانکراس را که انسولین تولید می‌کنند، از بین می‌برند.

SP1D می تواند در کودکان یا بزرگسالان ایجاد شود. از آنجایی که علائم ممکن است در این زیرگروه بیشتر طول بکشد، معمولاً افراد بعداً در زندگی به این وضعیت مبتلا می شوند

دیابت نوع 1 فولمینانت (FT1D)

FT1D یک زیرگروه نادر از دیابت نوع 1 است. علائم FT1D می تواند خیلی سریع ایجاد شود. اگر FT1d دارید، آنتی‌بادی‌های موجود در سیستم ایمنی شما به سرعت سلول‌های لوزالمعده را که انسولین می‌سازند، از بین می‌برند و کنترل علائم را سخت می‌کنند.

این وضعیت می تواند عوارض جدی داشته باشد و در صورت عدم درمان ممکن است کشنده باشد

علائم

اگر لوزالمعده شما مقدار مناسب انسولین را تولید نکند، علائم ممکن است به طور ناگهانی ظاهر شوند. به طور معمول، این علائم عبارتند از: 4

  • تکرر ادرار:وقتی قند اضافی در جریان خون انباشته می شود، کلیه های شما ممکن است سعی کنند با ایجاد میل به ادرار کردن، قند را کاهش دهند. ممکن است اغلب برای استفاده از حمام نیاز به بیدار شدن در نیمه شب داشته باشید. اگر کودکی مبتلا به دیابت نوع 1 دارید، ممکن است متوجه شوید که او اغلب رختخواب را خیس می کند.
  • تشنگی بیش از حد:همانطور که کلیه های شما سعی می کنند ادرار یا سایر مایعات اضافی را خارج کنند، ممکن است دچار کم آبی شوید. بدن شما با ایجاد احساس تشنگی به کم آبی پاسخ می دهد.
  • افزایش گرسنگی:اگر انسولین نتواند قند خون را وارد سلول ها کند، ممکن است برای دریافت انرژی از غذایی که می خورید مشکل داشته باشید. کمبود انرژی ممکن است باعث شود بیشتر احساس گرسنگی کنید.
  • کاهش وزن ناخواسته:از آنجایی که بدن شما از انرژی یا قند غذایی که می خورید استفاده نمی کند، به استفاده از چربی یا ماهیچه بدن شما به عنوان منبع انرژی متوسل می شود. با انجام این کار، ممکن است متوجه شوید که بدون تلاش در حال کاهش وزن هستید.
  • خستگی:حتی اگر به اندازه کافی بخوابید، ممکن است در طول روز احساس خستگی کنید زیرا بدن شما از غذایی که می خورید انرژی دریافت نمی کند.
  • گزگز و بی حسی در اندام ها:سطح بالای قند خون باعث آسیب عصبی می شود. در نتیجه، ممکن است احساس سوزن سوزنی در دست ها و پاهای خود داشته باشید.
  • زخم ها یا زخم هایی که به آرامی بهبود می یابند:دیابت بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد. این ممکن است نحوه توانایی سیستم ایمنی بدن شما برای مبارزه با عفونت ها و بهبود زخم ها را مختل کند.
  • تاری دید:قند خون بالا ممکن است به رگ‌های خونی کوچکی که به شبکیه خون می‌دهند، آسیب برساند، بخشی از چشم که به شما کمک می‌کند واضح ببینید.

برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 به کتواسیدوز دیابتی (DKA) مبتلا می شوند. اگر قند خون آنها بسیار بالا باشد این اتفاق می افتد. علائم DKA عبارتند از: 4

  • مشکل در تنفس
  • پوست خشک و برافروخته
  • نفسی که بوی میوه می دهد
  • تهوع و استفراغ
  • گرفتگی معده

کتواسیدوز دیابتی (DKA) یک اورژانس پزشکی تهدید کننده زندگی است که باید فورا درمان شود. اگر شما یا یکی از عزیزانتان علائم DKA را نشان می دهید، فوراً با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود یا 911 تماس بگیرید.

علل

علت دقیق دیابت نوع 1 ناشناخته است. اما، محققان می دانند که این یک وضعیت خود ایمنی که بر عملکرد پانکراس شما تأثیر می گذارد.

هنگامی که شما یک بیماری خودایمنی دارید، بدن شما شروع به حمله به سلول های سالم می کند زیرا سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه فکر می کند که سلول های شما به بدن شما حمله می کنند. در مورد دیابت نوع 1، بدن به سلول های بتا در پانکراس حمله می کند

ترکیبی از محرک های ژنتیکی و محیطی ممکن است باعث ایجاد بیماری شود. سابقه خانوادگی دیابت نوع 1 یا داشتن ژن های خاص (به عنوان مثال، ژن HLA-DR) می تواند خطر ابتلا را افزایش دهد. عوامل دیگری که در صورت افزایش خطر ابتلا به این بیماری ممکن است باعث شروع علائم شوند عبارتند از: 12

  • عفونت ها
  • فشار
  • زندگی در آب و هوای سرد
  • عدم تغذیه با شیر مادر در دوران کودکی

 

2206.i105.042.S.m005.c13.isometric diabet flowchart scaled 1

تشخیص

یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواندتشخیص دیابت نوع 1 با استفاده از چندین روش آزمایش‌های زیر تشخیص کلی دیابت را بررسی می‌کنند

  • تست A1C:این یک نوع آزمایش هموگلوبین است که قند خون شما را در سه ماه گذشته قبل از انجام آزمایش اندازه گیری می کند. قبل از آزمایش A1C نیازی به ناشتا بودن یا تغییر رژیم غذایی ندارید. A1C بیشتر یا مساوی 6.5 درصد نشان دهنده دیابت است.
  • آزمایش گلوکز پلاسمای ناشتا (FPG):این آزمایش قند خون شما را اندازه گیری می کند. قبل از آزمایش FPG، باید حداقل هشت ساعت ناشتا باشید. به طور کلی، افراد معمولاً یک شبه روزه می گیرند و صبح از آنها خون می گیرند. سطح قند خون ناشتا بیشتر یا مساوی 126 میلی گرم در دسی لیتر خون به معنای ابتلا به دیابت است. آزمایش FPG باید برای تایید آزمایش اصلی تکرار شود، زیرا قند خون ممکن است نوسان داشته باشد.
  • تست تحمل گلوکز خوراکی (OGTT):این آزمایش خون سطح قند خون شما را در مدت دو ساعت آزمایش می کند. اول، یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خون شما را می گیرد. سپس از شما می خواهند که یک نوشیدنی شیرین مصرف کنید. آنها به طور مکرر در طی دو ساعت آینده خون شما را می گیرند تا نحوه ذخیره یا استفاده بدن شما از قند را اندازه گیری کنند. سطح قند خون بیشتر یا مساوی 200 میلی گرم در دسی لیتر خون می تواند دیابت را تعیین کند.
  • آزمایش تصادفی گلوکز:این آزمایش سطح قند خون شما را در هر زمانی ارزیابی می کند. مشابه OGTT، سطح قند خون بیشتر یا مساوی 200 میلی گرم در دسی لیتر خون ممکن است منجر به تشخیص دیابت شود. برای تایید تشخیص باید دو بار آزمایش تصادفی گلوکز انجام شود.
  • تست چالش گلوکز:ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ممکن است این آزمایش را برای افراد باردار انجام دهند. ابتدا یک نوشیدنی شیرین مصرف می کنید. یک ساعت بعد، پزشک نمونه خون می گیرد. اگر سطح قند خون شما بیش از 135 میلی گرم در دسی لیتر خون باشد، احتمالاً به شما یک OGTT می دهند. تشخیص دیابت را می توان بر اساس نتایج OGTT انجام داد.

ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما از آزمایش خون اضافی برای اطلاع از دیابت نوع 1 یا 2 استفاده می‌کند. آزمایشات تشخیصی دیابت نوع 1 در درجه اول به دنبال اتوآنتی بادی ها یا پروتئین هایی در سیستم ایمنی هستند که به اشتباه به سلول هایی که انسولین تولید می کنند حمله می کنند. برخی از آزمایشاتی که اتوآنتی بادی های دیابت نوع 1 را بررسی می کنند عبارتند از: 14

  • اتوآنتی بادی های انسولین (IAA)
  • اتوآنتی بادی های مرتبط با انسولینوم-2 (IA-2A)
  • اتوآنتی بادی های سیتوپلاسمی سلول جزیره ای (ICA)
  • اتوآنتی بادی های گلوتامیک اسید دکربوکسیلاز (GADA یا ضد GAD)

آزمایشات اتوآنتی بادی همچنین می تواند به تعیین مرحله دیابت نوع 1 کمک کند.

صحنه سازی

دیابت نوع 1 دارای سه مرحله است که عبارتند از: 14

  • مرحله ی 1:قند خون شما هنوز در محدوده سالم است و علائمی را تجربه نمی کنید. با این حال، آزمایش شما برای دو یا چند اتوآنتی بادی مثبت بوده است.
  • مرحله 2:هیچ علامتی ندارید، اما قند خون شما دیگر در محدوده سالم نیست. مانند مرحله 1، آزمایش شما برای دو یا چند اتوآنتی بادی مثبت بوده و سیستم ایمنی بدن شما در حال تولید سلول هایی است که به انسولین در بدن شما حمله می کنند.
  • مرحله 3:این یک تشخیص رسمی بالینی دیابت نوع 1 است. تست آنتی بادی های متعدد شما مثبت بوده، قند خون بالا است و علائمی مانند تشنگی مفرط و خستگی را تجربه می کنید.

رفتار

هیچ درمان شناخته شده ای برای دیابت نوع 1 وجود ندارد. در عوض، هدف از درمان دیابت نوع 1 کمک به شما برای مدیریت شرایط است. نگه داشتن قند خون در محدوده سالم می تواند به بهبود علائم و داشتن زندگی سالم کمک کند.

اگر تشخیص دیابت نوع 1 دریافت می کنید، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی از شما می خواهد که به طور منظم قند خون خود را کنترل کنید. همچنین باید انسولینی را که پانکراس دیگر تولید نمی کند به بدن خود بدهید. مهم است که انسولین خود را طبق دستور ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مصرف کنید زیرا فقدان دوزهای انسولین می تواند منجر به DKA شود.

نحوه دریافت انسولین بر اساس سن، شدت بیماری، دسترسی به دارو،سبک زندگی، و بیمه برخی از گزینه های انسولین عبارتند از تزریق، قلم انسولین یا پمپ انسولین. نوع جدیدتری از فناوری به نام مانیتور قند مداوم (CGM) نیز می تواند به پمپ انسولین متصل شود تا سطح قند خون شما را در طول روز بررسی کند و در صورت نیاز به بدن انسولین بدهد.

هنگامی که تشخیص دیابت نوع 1 را می‌دهید، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی به شما کمک می‌کند یک تیم مراقبت از دیابت را تشکیل دهید تا به شما در کنترل بیماری کمک کند و مراقب عوارض در قسمت‌ها یا اندام‌های مختلف بدن باشد. تیم مراقبت شما ممکن است شامل a(n):16 باشد

نوع ارائه دهنده

تخصص

پزشک مراقبت های اولیه

مراقبت عمومی

متخصص غدد

مدیریت هورمون ها و داروها

متخصص پا

پا

چشم پزشک

چشم ها

روانشناس، روانپزشک یا مددکار اجتماعی

سلامت روان

متخصص مغز و اعصاب

مغز و سیستم عصبی

داروساز

دارو

متخصص تغذیه ثبت شده (RDN)

رژیم و تغذیه

متخصص مراقبت و آموزش دیابت گواهی شده (CDCES)

مدیریت بیماری

جلوگیری

در نوامبر 2022، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) دارویی به نام “Tzield” را تایید کرد که ممکن است تشخیص دیابت نوع 1 را در افرادی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند به تاخیر بیندازد. تزیلد اولین داروی پیشگیری است که تایید شده و به شکل واکسن تزریقی عرضه می شود.

کارآزمایی‌های بالینی Tzield نشان داد که 45 درصد از شرکت‌کنندگان تحقیقاتی که واکسن مصرف می‌کردند، به طور متوسط ​​50 ماه (16/4 سال) قبل از دریافت تشخیص دیابت نوع 1 تاخیر داشتند. Tzield در حال حاضر برای افراد بالای 8 سال که در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 1 هستند تایید شده است.

سازمان غذا و داروی آمریکاFDA اولین دارویی را تایید کرد که می تواند شروع دیابت نوع 1 را به تاخیر بیندازد.

تحقیقات بیشتر در مورد روش های پیشگیری اضافی هنوز ادامه دارد. مطالعات آینده ممکن است به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی کمک کند تا راه های جدیدی را برای متوقف کردن یا کند کردن آسیب سلول های بتا در پانکراس درک کنند.

شما همچنین می توانیدجلوگیری از آسیب بیشتر دیابت نوع 1با حفظ سطح قند خون خود در محدوده سالم. کنترل روزانه قند خون، مصرف به موقع دوزهای انسولین، ورزش، خواب خوب و تغذیه سالم می تواند مدیریت بیماری را بهبود بخشد.

زندگی با دیابت نوع 1

زندگی با دیابت نوع 1 می تواند چالش های مهمی ایجاد کند. طبیعی است که احساس ناامیدی کنید.

جدای از معاینه منظم با تیم مراقبت و مصرف به موقع انسولین، یک سبک زندگی سالم می تواند به شما در مدیریت سطح قند خون کمک کند. برخی از راه‌های بهبود سبک زندگی کلی عبارتند از: 19

  • مدیریت استرس:استرس زیاد می تواند سطح قند خون را افزایش دهد. برخی از فعالیت‌هایی که می‌توانند به شما در مدیریت استرس کمک کنند عبارتند از مدیتیشن، گذراندن وقت با عزیزان یا روزنامه‌نگاری.
  • یک  رژیم غذایی سالم بخور:سبزیجات، میوه ها، کربوهیدرات های پیچیده، پروتئین بدون چربی و چربی های سالم می توانند قند خون شما را در محدوده سالم نگه دارند.
  • ورزش:فعالیت بدنی منظم به ماهیچه های شما کمک می کند تا از قند برای انرژی استفاده کنند.
  • خوب بخوابی:خواب خوب شبانه می تواند سطح قند خون شما را تنظیم کند.
  • به دنبال حمایت اجتماعی باشید:برقراری ارتباط با عزیزان خود و سایر افرادی که با این بیماری زندگی می کنند می تواند به شما کمک کند تا احساس حمایت داشته باشید و استرس خود را در طول زندگی با دیابت نوع 1 کاهش دهید.

یک بررسی سریع

دیابت نوع 1 زمانی اتفاق می افتد که لوزالمعده شما انسولین کافی تولید نمی کند که منجر به افزایش قند خون می شود. علائم دیابت نوع 1 ممکن است شامل گرسنگی یا تشنگی فزاینده، احساس خستگی یا ضعف، نیاز به استفاده بیشتر از دستشویی و کاهش وزن بدون تلاش باشد.

اگر علائمی دارید، مهم است که با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید تا آزمایش شوید و تشخیص مناسب را دریافت کنید. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی و تیم مراقبتی شما می‌توانند یک برنامه درمانی تنظیم کنند که می‌تواند به شما در مدیریت بیماری کمک کند. درمان زودهنگام می تواند از آسیب بیشتر به قلب، عروق خونی، اعصاب، کلیه ها، چشم ها، پاها و پوست جلوگیری کند.

در حالی که دیابت نوع 1 درمانی ندارد، مصرف به موقع انسولین و ایجاد تغییرات سالم در شیوه زندگی می تواند به شما در مدیریت بیماری کمک کند.

برای خرید انواع مکمل های دیابتی اینجا کلیک کنید.

منبع:www.health.com

 

برچسبی برای این مقاله وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.