10% تخفیف برای خرید اولی‌ها با کد تخفیف daru10

10% تخفیف برای خرید اولی‌ها با کد تخفیف daru10

تخفیف خرید مکمل

پرتخفیف‌ها

قیمت اصلی 81,400 تومان بود.قیمت فعلی 33,000 تومان است.

قیمت اصلی 87,000 تومان بود.قیمت فعلی 50,000 تومان است.

قیمت اصلی 592,000 تومان بود.قیمت فعلی 274,800 تومان است.1 بسته

قیمت اصلی 88,000 تومان بود.قیمت فعلی 45,000 تومان است.

قیمت اصلی 561,000 تومان بود.قیمت فعلی 380,000 تومان است.

قیمت اصلی 154,000 تومان بود.قیمت فعلی 89,000 تومان است.

nist

بیماری آلزایمر چیست؟

فهرست این دارومگ

بیماری آلزایمر

بیماری آلزایمر یک بیماری مغزی پیشرونده است که معمولاً در افراد بالای 65 سال رخ می دهد. هیچ درمانی ندارد، اما گزینه های درمانی وجود دارد.

بیماری آلزایمر (AD) یک بیماری مغزی پیشرونده است که منجر به مشکلاتی در توانایی‌های شناختی مانند تفکر، حافظه، زبان، قضاوت و یادگیری می‌شود. به گفته مؤسسه ملی، آلزایمر قابل درمان نیست، اما برخی از درمان‌ها ممکن است به شما در مدیریت علائم کمک کنند. پیری (NIA).2

موسسه ملی پیری برگه اطلاعات بیماری آلزایمر.

در بیش از 90 درصد موارد، آلزایمر افراد 65 سال یا بالاتر را تحت تاثیر قرار می دهد. بر اساس گزارش مارس 2021 که در آلزایمر و زوال عقل منتشر شده است، در سال 2021 حدود 6.2 میلیون نفر از افراد 65 ساله یا بالاتر در ایالات متحده به آلزایمر مبتلا بوده اند. بیماری تا سال 2060. درک علائم، علل و عوامل خطر بیماری آلزایمر ضروری است.

بیماری آلزایمر چیست؟

مردم گاهی اوقات آلزایمر را با زوال عقل اشتباه می گیرند. دمانس اصطلاحی است که به علائم زوال شناختی اشاره دارد – مانند از دست دادن تفکر، به خاطر سپردن و استدلال – که به اندازه کافی پیشرفت کرده اند تا فعالیت های روزانه را مختل کنند، طبق NIA.2 آلزایمر منجر به تغییرات مغزی می شود و شایع ترین علت زوال عقل است. بر اساس مقاله ای که در ماه مه 2021 در Nature Reviews Disease Primers منتشر شد، حدود 60 تا 90 درصد افراد مبتلا به زوال عقل آلزایمر دارند.

با افزایش سن، افراد می توانند تغییرات شناختی طبیعی را تجربه کنند. گاهی اوقات، آنها ممکن است یک قرار ملاقات را فراموش کنند، یک مورد را اشتباه بگذارند، یا در یافتن کلمه مناسب دچار مشکل شوند. افراد مبتلا به زوال عقل آلزایمر علائمی دارند که حافظه، توانایی یادگیری، تصمیم گیری و شخصیت آنها را تغییر می دهد. طبق گزارش مارس 2021، این علائم با زندگی روزمره تداخل دارند. طبق NIA، با پیشرفت بیماری، افراد ممکن است دچار توهم شوند و در نهایت قادر به مراقبت از خود نباشند.

دو نوع آلزایمر وجود دارد: شروع زودرس و دیر شروع. افراد مبتلا به آلزایمر زودرس علائم را بین 30 تا 60 سالگی نشان می دهند. طبق NIA، این در کمتر از 10 درصد موارد آلزایمر رخ می‌دهد. علائم آلزایمر دیررس اولین بار زمانی ظاهر می‌شوند که فرد در اواسط دهه 60 زندگی خود است. به گفته StatPearls، فردی که مبتلا به آلزایمر دیررس تشخیص داده می‌شود حدود 4 تا 8 سال عمر می‌کند، اگرچه برخی از آنها ممکن است تا 20 سال عمر کنند. طبق NIA، زمان از تشخیص تا مرگ طولانی‌تر است، زمانی که فرد جوان‌تر تشخیص داده شود.

آلزایمر ممکن است به‌عنوان اختلال شناختی خفیف (MCI) نیز ظاهر شود – وضعیتی که بر یک یا چند توانایی شناختی (مانند حافظه) تأثیر می‌گذارد، اما به اندازه‌ای نیست که در زندگی روزمره تداخل ایجاد کند. MCI همیشه به زوال عقل پیشرفت نمی کند و می تواند به دلایل موقتی مانند دارو، الکل یا آسیب به سر رخ دهد. بر اساس Alzheimers.gov.8 برخی از افراد مبتلا به این بیماری ممکن است بهبود یابند. طبق مقاله مه 2021، حدود نیمی از موارد MCI به دلیل آلزایمر هستند.

19467547 6133725

 

علل

آلزایمر یک بیماری تخریب کننده عصبی است، به این معنی که باعث آسیب به سلول های عصبی (سلول های عصبی) در مغز می شود. تغییر در نورون ها و از دست دادن ارتباطات بین آنها باعث کوچک شدن و التهاب مغز می شود. طبق گزارش مارس 2021، این فرآیند می‌تواند چندین دهه قبل از بروز علائم شروع شود.

پیش از این، محققان معتقد بودند که دو تغییر بیولوژیکی مغز، پلاک‌های آمیلوئید و تاو، کلید درک بیماری آلزایمر هستند. پلاک های آمیلوئید توده هایی از پروتئین سمی بتا آمیلوئید 42 هستند که نورون های بیرونی را تشکیل می دهند. بتا آمیلوئید 42 به طور طبیعی در بدن وجود دارد اما در بیماری آلزایمر به سطوح غیر طبیعی می رسد. وقتی مولکول‌های تاو به‌طور غیرعادی به یکدیگر متصل می‌شوند تا درون نورون‌ها گره‌هایی ایجاد کنند، گره‌های تاو شکل می‌گیرند. مولکول‌های تاو معمولاً میکروتوبول‌های عصبی را تثبیت می‌کنند – ساختارهایی که به نورون شکل می‌دهند و مواد مغذی را هدایت می‌کنند – طبق NIA.9.

با این حال، یک تحقیق منتشر شده در ژوئیه 2022 نشان داد که داده های تحقیقاتی ساخته شده ممکن است بر اهمیت پروتئین های بتا آمیلوئید به عنوان پیش بینی کننده اولیه بیماری آلزایمر بیش از حد تأکید کرده باشد.درک شرایط. با این حال، این یافته ممکن است زمینه را برای مطالعه سایر نظریه های پروتئین تحت تاثیر قرار دهد.

اینکه چرا این تغییرات بیوشیمیایی رخ می‌دهند و چگونه بر شناخت تأثیر می‌گذارند، یک راز استNIA. برخی از عوامل خطر ژنتیکی، محیطی و شیوه زندگی شناخته شده هستند، اما هیچ راهی برای تعیین اینکه دقیقاً چگونه می توانند بر روی فرد تأثیر بگذارند یا چگونه از بیماری جلوگیری کنند، وجود ندارد.

عوامل خطر

بیش از 90 درصد موارد آلزایمر در افراد 65 ساله یا بالاتر رخ می دهد که سن را به مهم ترین عامل خطر تبدیل می کند. طبق StatPearls، حدود 10 درصد از افراد پس از 65 سالگی و حدود 40 درصد از افراد پس از 85 سالگی، آلزایمر دارند. 6 سایر عوامل خطر عبارتند از:

ژنتیک و سابقه خانوادگی: اگرچه داشتن سابقه خانوادگی آلزایمر لزوماً به این معنی نیست که به آن مبتلا خواهید شد، اما ممکن است در معرض خطر بیشتری باشید. بر اساس NIA.5، معمولاً ژنتیک علت آلزایمر زودرس است

شرایط عروقی (رگ خونی).شامل فشار خون بالا (فشار خون بالا)، بیماری قلبی وسکته بر اساس NIA.5 مغز از 20 درصد اکسیژن بدن استفاده می کند، بنابراین قلب سالم برای عملکرد طبیعی مغز ضروری است، طبق گزارش مارس 2021. شما می توانید خطر بیماری قلبی خود را از طریق، به عنوان مثال، فعالیت بدنی منظم یا یک رژیم غذایی سالم برای قلب.

شرایط متابولیکبر اساس مقاله می 2021، مانند دیابت، چاقی میانسالی و کلسترول HDL پایین (کلسترول “خوب”) می توانند بر خطر شما تأثیر بگذارند. طبق گزارش مارس 2021، بر اساس گزارش مارس 2021، چاقی در اواخر عمر یک عامل خطر نیست و چاقی ممکن است ناشی از آلزایمر باشد نه اینکه یک عامل خطر برای آن باشد، متابولیسم چگونه بدن شما مواد غذایی را که می خورید پردازش می کند تا انرژی تولید کند.

افسردگیبر اساس گزارش ژوئیه 2020 که در مجله Lancet Commissions منتشر شده است، می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد. درمان ضد افسردگی ممکن است خطر را کاهش دهد، اما شواهد قطعی وجود ندارد. علائم افسردگی گاهی اوقات می تواند شبیه علائم زوال عقل باشد یا نشان دهنده مرحله اولیه آلزایمر باشد.

انزوای اجتماعی و تنهاییطبق NIA، خطر ابتلا به آلزایمر و سایر شرایط مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی و افسردگی را افزایش می دهد. از سوی دیگر، شرکت در فعالیت های بیشتر با دیگران ممکن است عملکرد شناختی را بهبود بخشد.

آسیب تروماتیک مغزی (TBI)طبق گزارش مارس 2021، “اختلال در عملکرد طبیعی مغز ناشی از ضربه یا تکان دادن به سر یا نفوذ یک جسم خارجی به جمجمه است.” TBI خفیف به عنوان ضربه مغزی نیز شناخته می شود. بر اساس مطالعه آوریل 2018 که در مجله Lancet Psychiatry منتشر شد، سابقه TBI خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد، به خصوص زمانی که TBI شدید یا پس از TBI های متعدد باشد.

مصرف زیاد الکلبا تغییرات در مغز و مسائل شناختی از جمله زوال عقل همراه است. بر اساس مقاله ژانویه 2019 منتشر شده در Alzheimer’s Research & Therapy، هنوز مشخص نیست که آیا مصرف الکل می تواند باعث آلزایمر شود یا خیر.

سیگار کشیدنبر اساس مطالعه سپتامبر 2018 که در Annals of Clinical and Translational Neurology منتشر شد، می تواند خطر را افزایش دهد، اما ترک سیگار این خطر را به ویژه برای افراد مسن کاهش می دهد.

از دست دادن شنواییممکن است با آلزایمر مرتبط باشد، اگرچه مکانیسم آن نامشخص است، طبق بررسی اوت 2019 که در مجله بین المللی وزوز گوش منتشر شد.

 

 

memory loss dementia alzheimer concept created with generative ai technology

علائم

طبق NIA، آلزایمر معمولاً ابتدا با مشکلات حافظه ظاهر می شود. بر اساس گزارش مارس 2021، افراد ممکن است در به خاطر سپردن مکالمات، نام ها یا رویدادهای اخیر دچار مشکل شوند. این تغییرات می توانند به صورت نامحسوس شروع شوند، اما شدیدتر از پیری طبیعی هستند. آنها در فعالیت های روزانه اختلال ایجاد می کنند. بر اساس NIA، درک دنیای اطراف برای افراد مبتلا به آلزایمر به تدریج دشوارتر می شود.

زودعلائم بر اساس گزارش مارس 2021، بیماری آلزایمر شامل موارد زیر است:

  • از دست دادن حافظه که آنقدر پیشرفت کرده است که در زندگی روزمره اختلال ایجاد کند
  • ناتوانی در انجام کارهایی مانند پرداخت قبوض یا بازی کردن
  • از دست دادن زمان و تاریخ
  • اختلال در استدلال و قضاوت، که منجر به مشکلاتی در حل مسئله، تصمیم گیری و فعالیت هایی مانند خرید یا آشپزی می شود.
  • مسائل بصری و فضایی که ممکن است بر تعادل تأثیر بگذارد
  • مشکلات جدید در صحبت کردن یا نوشتن، مانند مشکل در یافتن کلمه مناسب یا تکرار
  • انزوا از کار، سرگرمی ها و زندگی اجتماعی
  • تغییرات خلقی که شبیه افسردگی یا اضطراب است
  • تغییرات شخصیتی، مانند افزایش تکانشگری و پرخاشگری

آلزایمر دارای سه مرحله است که بر اساس شدت علائم و سطح مراقبت مورد نیاز طبقه بندی می شود. علائم هر مرحله عبارتند از:

بیماری خفیف:دوستان و خانواده ممکن است متوجه اختلالاتی در عملکرد روزمره، از دست دادن حافظه و سردرگمی شوند که معمولاً منجر به تشخیص می شود. اکثر افراد می توانند در این مرحله مستقل بمانند. با این حال، طبق NIA، ممکن است قضاوت، اضطراب، پرخاشگری، و تغییرات خلقی و شخصیتی به طور فزاینده ای ضعیف نشان دهند.

بیماری متوسط: در طول این مرحله از بیماری، افراد معمولاً به نظارت بیشتری نیاز دارند زیرا طبق NIA، آسیب به نواحی جدید مغز گسترش می یابد. در نتیجه، افراد در یادگیری چیزهای جدید و انجام فعالیت های چند مرحله ای مانند لباس پوشیدن دچار مشکل می شوند. آنها همچنین ممکن است توهم و پارانویا، رفتار تکانشی، سرگردانی، و اظهارات یا حرکات تکراری را تجربه کنند.

بیماری شدید: با گسترش آسیب در سراسر مغز، افراد توانایی خود را برای برقراری ارتباط و مراقبت از خود از دست می دهند. طبق NIA، ممکن است در بلع و کنترل روده و مثانه خود مشکل داشته باشند. طبق StatPearls، شایع ترین علت مرگ برای آلزایمر، ذات الریه آسپیراسیون است که زمانی رخ می دهد که فرد توانایی بلع صحیح خود را از دست بدهد.

 

تشخیص

تشخیص زودهنگام آلزایمر بسیار مهم است زیرا طبق NIA، اکثر داروهای موجود برای مراحل اولیه بیماری کار می کنند. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی معمولاً از چندین ارزیابی برای تأیید تشخیص استفاده می کنند، مانند:

  • سوالاتی در مورد تاریخچه پزشکی، علائم و تغییرات فرد:ارائه دهندگان همچنین از دیگرانی که شخص را می شناسند، مانند دوستان یا اعضای خانواده، سوال خواهند کرد.
  • ارزیابی روانپزشکی:شرایط سلامت روان می تواند علائم آلزایمر را تقلید کند و باید کنار گذاشته شود.
  • تست های شناختی:اینها می توانند حافظه، حل مسئله، توجه، شمارش و زبان را ارزیابی کنند.
  • تست های آزمایشگاهی:اینها شامل آزمایش خون و ادرار برای هورمون تیروئید و ویتامین B12، طبق StatPearls است.
  • تست های تصویربرداری:سی تی اسکن، MRI، اسکن PET یا EEG نیز می تواند به رد سایر شرایط کمک کند.

علائم شبه زوال عقل همیشه به دلیل بیماری های تغییر دهنده مغز نیست. برخی از شرایطی که باعث مشکلات شناختی می شوند را می توان برای معکوس کردن علائم درمان کرد. بر اساس گزارش مارس 2021، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما می‌تواند به رد علل زیر برای زوال شناختی کمک کند:

  • افسردگی
  • آپنه خواب درمان نشده – اختلالی که باعث می شود تنفس شما در طول خواب متوقف شود
  • عوارض دارویی
  • بیماری لایم- عفونت باکتریایی که از طریق کنه منتقل می شود
  • شرایط تیروئید
  • کمبود برخی ویتامین‌ها، مانند ویتامین B12، در مقاله فوریه 2020 منتشر شده در مجله Cureus22
  • نوشیدن بیش از حد الکل

 

29654748 7561084 scaled 1

 

رفتار

هیچ درمانی برای آلزایمر وجود ندارد.رفتار بر مدیریت علائم و کاهش سرعت پیشرفت بیماری تمرکز دارد. بر اساس NIA:2، گزینه ها بر اساس وضعیت فرد متفاوت است

داروهابرای درمان علائم: اکثر داروهای تایید شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) علائم آلزایمر را در موارد مختلف درمان می کنند.مراحل. آنها فقط برای مدت زمان محدودی موثر هستند زیرا نمی توانند آسیب نورون را کاهش دهند و طبق NIA برای همه کار نمی کنند. بر اساس گزارش مارس 2021، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی گاهی اوقات داروهایی را برای علائم رفتاری و روانپزشکی مانند پرخاشگری و توهم تجویز می کنند، اما به دلیل عوارض جانبی بالقوه جدی مانند سکته، این کار را با احتیاط انجام می دهند.

دارو برای درمان آسیب مغزی:Aduhelm (aducanumab) اولین دارویی است که توسط FDA تأیید شده است که مکانیسم آلزایمر را هدف قرار می دهد. با این حال، طبق NIA، در آزمایشات بعدی با نتایج مورد انتظار تا اوایل سال 2030 است.2 از آوریل 2022، Medicare طبق مراکز خدمات مدیکر و مدیکر (CMS) فقط آدوکانوماب را برای افرادی که در کارآزمایی‌های بالینی شرکت می‌کنند پوشش می‌دهد.

درمان های غیر دارویی:بر اساس گزارش مارس 2021، برای برخی علائم، مانند پرخاشگری و بی قراری، درمان های غیر دارویی ممکن است موثرتر باشند. مداخلات غیر دارویی نیز می تواند به بهبود کیفیت زندگی و عملکرد شناختی کمک کند. ورزش (از جمله تمرینات هوازی) نشان داده شده است که سرعت زوال شناختی را کاهش می دهد. درمان‌های مبتنی بر موسیقی، درمان‌های روان‌شناختی و آموزش حافظه نیز ممکن است کمک کنند.

جلوگیری

هیچ راهی برای پیشگیری از آلزایمر وجود ندارد، اما طبق گزارش مارس 2021، می‌توانید برخی از خطرات را کاهش دهید:

  • مدیریت کنیدبیماری قلبی:فشار خون را تنظیم کنید و خود را حفظ کنیدکلسترول در چک دریافت یک رژیم غذایی سالم برای قلب.
  • سیگار را ترک کنید و مصرف الکل را کاهش دهید
  • به طور منظم تمرین کن:فعالیت بدنی به خصوص تمرینات هوازی، ممکن است پیشرفت بیماری را کند کند.
  • از نظر شناختی فعال بمانید:خواندن، بازی کردن، و کاردستی ممکن است به حفظ سلامت مغز کمک کند. آموزش چه رسمی و چه غیر رسمی مهم است.
  • از نظر اجتماعی فعال بمانید

تشخیص آلزایمر برای خود یا عزیزتان می تواند ترسناک باشد. اما تحقیقات زیادی در حال انجام است تا مشخص شود چه چیزی باعث این بیماری می شود و چه چیزی می تواند به کند کردن، پیشگیری یا درمان آن کمک کند. اگر متوجه هر گونه تغییر شناختی در خود یا فردی که به او اهمیت می دهید، با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در مورد ارزیابی شناختی احتمالی صحبت کنید.

 

 

 

 

منبع:www.health.com

برچسبی برای این مقاله وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.