10% تخفیف برای خرید اولی‌ها با کد تخفیف daru10

10% تخفیف برای خرید اولی‌ها با کد تخفیف daru10

قرص گلورنتا عبیدی 30 عددی

قرص گلورنتا عبیدی 30 عددی

نام ژنریک دارو

شرکت سازنده/واردکننده

شکل دارو

دسته مصرفی

فهرست

مصرف بدون تجویز پزشک ممنوع است

[similar_by_generic id='41610']

معرفی دارو

اطلاعات دارویی قرص گلورنتا عبیدی 30 عددی

نام دارو:گلورنتا®

ﻧﺎم ژﻧﺮﯾﮏ:امپاگلیفلوزین و لیناگلیپتین

ﻃﺒﻘﻪ داروﯾﯽ:داروی خوراکی ترکیبی کاهنده قند خون

ﺷﮑﻞ دارو:قرص 10/5 میلی‌گرم و قرص 25/5 میلی‌گرم

ﺗﺮﮐﯿﺒﺎت دارو: امپاگلیفلوزین + لیناگلیپتین

دیابت نوع 2 یکی از بیماری‌های مزمن و شایع در جوامع جهان است که با افزایش قند خون و ناتوانی بدن در مدیریت انسولین متصل است. درمان این بیماری بر اساس کنترل موثر قند خون و کاهش عوارض آن تمرکز دارد. یکی از روش‌های پرکاربرد برای مدیریت دیابت نوع 2 استفاده از داروهای آنتی‌دیابتیک است.

یکی از داروهای موثر در این زمینه،قرص گلورنتا عبیدی 30 عددی، که حاوی امپاگلیفلوزین و لیناگلیپتین است. امپاگلیفلوزین یک داروی آنتی‌دیابتیک از دسته سولفونیل‌اوره‌ها است که اثر خود را از طریق مهار بازجذب گلوکز در کلیه اعمال می‌کند. این عمل باعث افزایش دفع قند از طریق ادرار و کاهش قند خون می‌شود.

لیناگلیپتین، ماده دوم در قرص گلورنتا عبیدی 30 عددی، یک داروی آنتی‌دیابتیک از دسته‌ی اینهیبیتورهای دی پپتیدیل پپتیداز 4 (DPP-4) است. این ماده اثر خود را از طریق مهار آنزیم DPP-4 اعمال می‌کند که باعث افزایش سطح هورمون‌های انسولین و کاهش ترشح گلوکاگون می‌شود. این فرآیند نتیجه می‌دهد که قند خون کنترل شده و سطح گلوکوز در خون کاهش می‌یابد.

در نتیجه، قرص گلورنتا عبیدی 30 عددی به عنوان یکی از گزینه‌های موثر در مدیریت دیابت نوع 2 در کنار ورزش و رژیم غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.برای مشاوره بیشتر درباره نحوه مصرف و عوارض جانبی قرص گلورنتا عبیدی 30 عددی با مشاوران داروخانه آنلاین دارونت تماس حاصل فرمایید.

گلورنتا® به اشکال زیر توسط داروسازی دکتر عبیدی عرضه می‌گردد:

گلورنتا® ۱۰/۵ به صورت قرصهای خوراکی، روکشدار، گرد، محدب و به رنگ صورتی کم رنگ در جعبه های ۳۰ عددی قرص است. هر قرص حاوی ۱۰ میلی گرم و ۵ میلی گرم لینا گلیپتین است.

گلورنتا® ۲۵/۵ به صورت قرصهای خوراکی روکشدار گرد محدب و به رنگ صورتی در جعبه های ۳۰ عددی قرص است. هر قرص حاوی ۲۵ میلی گرم امپاگلیفلوزین و ۵ میلی گرم لینا گلیپتین است.

 

قرص گلورنتا عبیدی 30 عددی

 

 

موارد مصرف

قرص گلورنتا عبیدی 30 عددی حاوی ۲ داروی ضد دیابت امپاگلیفلوزین و لیناگلیپتین است و در موارد زیر مورد مصرف قرار میگیرد.

همراه با رژیم غذایی و ورزش جهت کاهش قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ (دیابت ملیتوس غیر وابسته به انسولین)،

در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ همراه با بیماری شناخته شده قلبی عروقی که مصرف هر دو داروی امپاگلیفلوزین و لیناگلیپتین مناسب است و امپاگلیفلوزین جهت کاهش احتمال مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی مورد نیاز است.

 

راهنمایی های عمومی

قرص گلورنتا عبیدی 30 عددی برای بیماری فعلی شما تجویز شده است، لذا از مصرف آن در موارد مشابه و یا توصیه آن به دیگران خودداری نمایید.

قبل از مصرف قرص گلورنتا عبیدی 30 عددی موارد زیر را به اطلاع پزشک یا داروساز برسانید:

1- وجود هرگونه حساسیت        2-بارداری یا شیردهی        3-استفاده از سایر داروها       4- ابتلاء به بیماری های دیگر

 

موارد منع مصرف

۱- حساسیت به امپاگليفلوزین، لیتاگلیپتین و یا هر یک از مواد متشکله این دارو
٢- نارسایی شدید کلیوی، دیالیز یا مرحله انتهایی بیماری کلیوی
٣- دیابت ملیتوس نوع یک، کتواسیدوز دیابتی
۴- درماتیت اکسفولیاتیو و سابقه آنژیوادم

 

مصرف در بارداری و شیردهی

بارداری: مطالعات کافی در زنان باردار انجام نشده است. به همین دلیل مصرف این دارو در بارداری توصیه نمی‌شود.
شيردهی: در مورد ترشح این دارو در شیر انسان اطلاعاتی در دسترس نمی ‌باشد. اگرچه، به دلیل احتمال بروز عوارض ناخواسته جدی در نوزاد شیرخوار، مصرف آن در دوران شیردهی توصیه نمی‌گردد.

 

هشدار ها

1-بی خطری و کارآیی این دارو در کودکان و نوجوانان کمتر از ۱۸ سال ثبت نشده است.

2- تنظیم مقدار مصرف دارو فقط بر اساس سن ضرورت ندارد در بیماران سالخورده احتمال کاهش حجم داخل عروقی نارسایی کلیوی و عفونت دستگاه ادراری ممکن است افزایش یابد.

3-حضور بیماریهای دیگر ممکن است در مصرف این دارو تاثیر بگذارد در صورت ابتلاء به بیماریهای دیگر بخصوص موارد زیر پزشک خود را مطلع نمایید:

عفونت های قارچی دستگاه تناسلی – احتمال بروز قارچی دستگاه تناسلی در بیماران با سابقه قبلی این عفونتها یا مردان ختنه نشده بیشتر است.

هیپوتانسیون (فشار خون پایین)، دهیدراسیون – احتمال کاهش فشار خون علامتی به علت کاهش حجم داخل عروقی بخصوص در بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی، بیماران سالخورده، بیماران تحت درمان با داروهای مدر و بیماران با فشار خون سیستولی پایین وجود دارد.

اختلالات چربی خون – احتمال افزایش کلسترول لیپوپروتئین با دانسیته پایین (LDL-C) وجود دارد. لذا مقدار LDL-C باید مورد پایش قرار گیرد و در صورت نیاز درمان انجام شود.

بیماریهای کلیوی – احتمال غیر عادی شدن عملکرد کلیه بخصوص در بیماران سالخورده و بیماران با سابقه قبلی نارسایی کلیوی وجود دارد مصرف توام لیناگلیپتین و انسولین در بیماران مبتلا به نارسایی شدید کلیوی با موارد بیشتری از قند خون پایین همراه است.

بالانیت (عفونت مخمری پنیس)پیلونفریت ( التهاب کلیه و لگنچه در اثر عفونت)، نکروزبافتی، عفونت دستگاه ادراری – امپاگلیفلوزین ممکن است باعث افزایش احتمال بروز شدید دستگاه ادراری گردد علایم و نشانه های عفونت دستگاه ادراری باید مورد پایش قرار گیرد و در صورت نیاز درمان انجام شود.

پانکراتیت حاد (التهاب پانکراس)- مواردی از بروز پانکراتیت حاد گزارش شده است لذا بیماران پس از شروع درمان یا افزایش مقدار مصرف دارو باید به دقت مورد پایش قرار گیرند و در صورت احتمال ابتلا به پانکراتیت مصرف دارو سریعا قطع گردد.

نارسایی آدرنال،هیپوگلیسمی (قند خون پایین) هیپوتیروئیدی، سوء تغذیه، نارسایی هیپوفیز- احتمال بروز هیپوگلیسمی در بیماران مبتلا به این بیماریها بیشتر است. در این شرایط پایش مکرر قند خون توصیه میگردد.

سوختگی ها، تب، عفونت، جراحی، تروما- طی دوره های استرس فیزیولوژیکی مصرف موقت انسولین به جای این دارو ممکن است مورد نیاز باشد.

 

موارد احتیاط

۱- کنترل مکرر قند خون و همچنین تعیین مقدار کتون ها در ادرار ضروری است. این دارو می تواند باعث کتواسیدوز شود (مقادیر بسیار زیاد اسید در خون). لذا در صورت مثبت شدن وجود کتون ها در ادرار، حتی اگر میزان قند خون طبیعی باشد، با پزشک خود مشورت نمایید.
۲- هیپوگلیسمی (قند خون پایین) در هر فرد مبتلا به دیابت ممکن است بروز نماید و علایم آن شامل سردرد، گرسنگی، تعریق، تحریک پذیری، گیجی، تهوع، ضربان قلب بالا، احساس اضطراب، ضعف و لرزش می باشد. برای درمان سریع افت قند خون، همیشه قندهای سریع الاثر مانند آب میوه، آب نبات، کلوچه، کشمش یا سودای غیر رژیمی را همراه خود داشته باشید.
٣- نشانه های هیپرگلیسمی (افزایش قند خون مانند افزایش تشنگی یا دفع ادرار، تاری دید، سردرد و خستگی را مورد توجه قرار دهید.
۴- عواملی چون استرس، بیماری، جراحی، ورزش، مصرف الکل یا از دست دادن وعده های غذایی می تواند در مقدار قند خون تاثیر بگذارد. قبل از تغییر مقدار مصرف یا داروی مصرفی خود با پزشک مشورت نمایید.
۵- این دارو می تواند سبب غیرطبیعی شدن نتایج برخی آزمایشات قند ادرار گردد. لذا قبل از انجام آزمایشات، پزشک خود را در جریان مصرف این دارو قرار دهید.
۶- در هنگام مصرف این دارو، پایش دوره ای قند خون، هموگلوبین Alc، عملکرد کلیوی (در شروع و سپس به صورت دوره ای در طی درمان) LDL-C پایش عفونت قارچی دستگاه تناسلی و عفونت دستگاه ادراری، پایش فشار خون، شناسایی و کنترل هیپوگلیسمی و هیپرگلیسمی، ارزیابی عوارض ناشی از دیابت و علایم و نشانه های پانکراتیت (شامل درد شدید و مداوم شکمی که در برخی اوقات منتشر شونده به پشت است و ممکن است همراه یا بدون استفراغ باشد) را انجام دهید.

 

تداخل های دارویی

قبل از مصرف قرص گلورنتا عبیدی 30 عددی، چنانچه از داروهای زیر استفاده می‌کنید، پزشک خود را مطلع سازید:

آندروژن‌ها (به غیر از دانازول)، انسولین و سایر داروهای کاهنده قند خون، پگویسومانت – اثر کاهندگی قند خون این دارو ممکن است افزایش یابد.

کورتیکواستروئیدها (استنشاق شونده دهانی، سیستمیک)، دانازول، سوماتروپین – اثر کاهندگی قند خون این دارو ممکن است کاهش یابد.

دلوکستین، لوودوپا – این دارو ممکن است اثر کاهندگی فشار خون وضعیتی ناشی از مصرف دلوکستین و لوودوپا را افزایش دهد.

داروهای کاهنده فشار خون – داروهای کاهنده فشار خون ممکن است عوارض جانبی اسمی سایر داروهای کاهنده فشار خون را افزایش دهند.

هورمونهای لوتئینه کننده، آنالوگهای ترشح کننده هورمون، مدرهای تیازیدی – اثر درمانی این دارو ممکن است کاهش یابد.

داروهای مهار کننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین – لیناگلیپتین ممکن است عوارض جانبی سمی این داروها را افزایش دهد.

بوسنتان، دابرافنیب، دفراسیروکس، سیلتوکسیمب، توسیلیزومب – مقدار لیناگلیپتین در خون ممکن است کاهش یابد.

ریتوناویر-مقدار لیناگلیپتین در خون ممکن است افزایش یابد.

ریفامپیسین، ریفامپین – مقدار لیناگلیپتین در خون ممکن است کاهش یابد.

کاربامازپین، فنوباربیتال، فنی توئین، پریمیدون – مقدار لیناگلیپتین در خون ممکن است کاهش یابد.

مقدار و نحوه صحیح مصرف دارو(بدون تجویز پزشک به هیچ عنوان مصرف نشود)

مقدار مصرف هر دارو را پزشک تعیین می‌کند، ولی مقدار مصرف معمولی این دارو به قرار زیر است:

برای دیابت ملیتوس نوع 2:

بزرگسالان-

درشروع-یک قرص گلورنتا® ۱۰/۵ یک‌ بار در روزهنگام صبح است. بر اساس تحمل بیمار، مقدار مصرف ممکن است به یک قرص گلورنتا® ۲۵/۵ یک بار در روز افزلیش یابد. حداکثر مقدار مصرف دارو، یک قرصگلورنتا® ۲۵/۵ یک بار در روز است.

کودکان-

بی خطری و کارآیی دارو در کودکان ثبت نشده است.

 در خصوص نحوه صحیح مصرف این دارو به نکات زیر توجه کنید:

1- قرص گلورنتا عبیدی 30 عددی را دقیقاً مطابق دستور پزشک مصرف نمایید. از مصرف مقادیر بیشتر یا کمتر و یا به مدت طولانی‌تر از دستور پزشک خودداری نمایید.

2- قرص گلورنتا عبیدی 30 عددی را یک بار در روز در هنگام صبح، همراه با غذا و یا با معده خالی مصرف نمایید.

3- مصرف همزمان این دارو با سایر داروهای ضددیابت ممکن است توسط پزشک توصیه گردد. در چنین شرایطی، اُفت قند خون می‌تواند حادث شود.

4- قندخون خود را مطابق با دستور پزشک کنترل نمایید.

5- در هنگام مصرف این دارو، رژیم غذایی و تمرینات ورزشی توصیه‌شده توسط پزشک را رعایت نمایید.

6- در مورد نحوه پیشگیری، شناسایی و کنترل قند خون پایین (هیپوگلیسمی)، قند خون بالا (هیپرگلیسمی) و عوارض ناشی از دیابت، با پزشک خود مشورت نمایید.

7-کنترل دیابت با انجام آزمایشات دوره‌ای خون شامل تعیین میزان قندخون و هموگلوبین A1c توسط پزشک انجام می‌گیرد.

8- در هنگام مصرف قرص گلورنتا عبیدی 30 عددی، ممکن است در ادرار قند مشاهده گردد.

9- درصورتی که یک نوبت از مصرف دارو را فراموش کردید، به محض به یادآوردن فوراً آن را میل کنید. ولی اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد، فقط آن نوبت را مصرف نموده و از دوبرابر کردن مقدار دارو خودداری کنید.

 

عوارض جانبی

هر دارو به موازات اثرات مطلوب درمانی ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته نیز شود اگرچه کلیه این عوارض در یک فرد دیده نمی‌شود.

در صورت بروز عوارض زیر سریعا با پزشک یا داروساز خود مشورت نمایید: 

کتواسیدوز(افزایش کتون‌ها در خون یا ادرار) شامل تهوع، استفراغ، درد ناحیه معده یا شکم خستگی و اشکال در تنفس؛

مشکلات کلیوی شامل کاهش مقدار غذا یا مایعات به دلیل احساس بیماری یا عدم توانایی در غذا خوردن یا شروع دفع مایعات از بدن ناشی از استفراغ، اسهال یا مشکلات قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید؛

عفونت های جدی دستگاه ادراری شامل احساس سوزش در هنگام دفع ادرار تکرر ادرار درد در ناحیه لگن وجود خون در ادرار تب درد در ناحیه پشت، تهوع یا استفراغ؛

 هیپوگلیسمی (قند خون پایین) شامل سردرد خواب آلودگی ضعف تحریک پذیری ،گرسنگی ضربان قلب بالا اغتشاش شعور لرز یا احساس عصبی بودن، گیجی و تعریق؛

عفونت باکتریال نادر ولی جدی که باعث آسیب بافت زیر پوست در ناحیه بین اطراف مقعد و دستگاه تناسلی میگردد و علایم آن شامل تب، احساس ضعف زیاد، خستگی یا ناراحتی (بیقراری)، درد یا حساسیت، ورم، قرمزی پوست (اریتم) در ناحیه بین و اطراف مقعد و دستگاه تناسلی می‌باشد؛

واکنش های آلرژیک شامل ورم ، صورت لبها، گلو و سایر نواحی پوست، اشکال در بلع یا تنفس کهیر، بثورات جلدی ،خارش پوسته ریزی یا ورقه شدن پوست؛

افزایش چربی خون (کلسترول)-

درد مفاصل:

واکنش پوستی شامل پمفیگوئیدتاولی، ورقه ای شدن یا تخریب لایه بیرونی پوست (ساییدگی).

برخی عوارض جانبی به مرور زمان و تطبیق بدن با دارو از بین میروند. به هر حال در صورت ادامه یا مزاحمت عوارضی مثل گرفتگی یا آبریزش بینی، گلودرد، عفونت دستگاه تنفس فوقانی با پزشک خود مشورت نمایید.

توجه ـ در صورت مصرف اتفاقی بیش از مقدار توصیه شده توسط پزشک بیمار باید سریعاً به پزشک و یا مراکز درمانی منتقل گردد.

 

شرایط نگهداری

قرص گلورنتا عبیدی 30 عددی را دور از دسترس و دید کودکان نگهداری نمایید.

از مصرف داروهای تاریخ گذشته کنید.

دارو را در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتی گراد دور از نور و رطوبت نگهداری کنید.

قرص گلورنتا عبیدی 30 عددی را از طریق فاضلاب یا زباله های خانگی دور نریزید از داروساز خود در مورد چگونگی معدوم کردن داروهای مصرف نشده سوال نمایید. این اقدامات به حفظ محیط زیست کمک می کند.

 

دیابت نوع 2

دیابت نوع 2 یک بیماری مزمن است که معمولاً به عنوان دیابت شهرت دارد و در آن بدن نمی‌تواند انسولین را به طور صحیح استفاده کند یا مقدار کافی آن را تولید نماید. انسولین یک هورمون است که توسط سلول‌های بتای پانکراس تولید می‌شود و نقش مهمی در کنترل سطح قند خون دارد. در دیابت نوع 2، بافت‌های بدن از حساسیت به انسولین خارج می‌شوند یا پانکراس توانایی تولید انسولین را کاهش می‌دهد.

عوارض دیابت نوع 2 می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

1. افزایش سطح قند خون: این یکی از علائم اصلی دیابت نوع 2 است که می‌تواند به مشکلاتی مانند پلی‌وری (تشنگی بیش از حد)، پلی‌فاژی (چرکی‌شدن بیش از حد) و خستگی افزوده شود.

2. مشکلات قلبی و عروقی: افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دارای خطر بالایی برای ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هستند، از جمله بیماری عروق کرونری، سکته قلبی و سکته مغزی.

3. مشکلات کلیه: دیابت نوع 2 می‌تواند به آسیب دیدن کلیه و حتی به بیماری کلیوی نهایی (بیماری کلیوی مزمن) منجر شود.

4. مشکلات بینایی: دیابت می‌تواند باعث بروز مشکلات بینایی مانند دیابتی رتینوپاتی (آسیب به شبکیه چشم) و میاپی (ضعف بینایی) شود.

عوامل موثر در بروز دیابت نوع 2 شامل:

1. ژنتیک: وراثت و ژنتیک یکی از عوامل مهم در بروز دیابت نوع 2 است، اگر یکی از والدین یا خویشاوندان شما دیابت داشته باشند، احتمال ابتلا به این بیماری بالاتر است.

2. چاقی: چاقی یکی از عوامل اصلی بروز دیابت نوع 2 است. چاقی می‌تواند منجر به مقاومت به انسولین شود که یکی از مشکلات اصلی در این بیماری است.

3. فعالیت بدنی ناکافی: کمبود ورزش و فعالیت بدنی ناکافی نیز باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می‌شود.

4. رژیم غذایی ناسالم: مصرف زیاد قند و چربی‌های اشباع شده و کمبود مواد مغذی مهم می‌تواند عامل بروز دیابت نوع 2 باشد.

اصلاحات سبک زندگی، تغذیه مناسب، ورزش منظم، و در صورت لزوم مصرف داروهای مقرر توسط پزشک می‌تواند به کنترل دیابت نوع 2 کمک کند و از پیشرفت بیشتر بیماری جلوگیری کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.