10% تخفیف برای خرید اولی‌ها با کد تخفیف daru10

10% تخفیف برای خرید اولی‌ها با کد تخفیف daru10

قرص لیرنتا عبیدی 30 عددی

قرص لیرنتا عبیدی 30 عددی

نام ژنریک دارو

شرکت سازنده/واردکننده

سرکت

شکل دارو

شکل

دسته مصرفی

فهرست

مصرف بدون تجویز پزشک ممنوع است

سایر برند های

[similar_by_generic id='41610']

معرفی دارو

اطلاعات دارویی قرص لیرنتا عبیدی

نام دارو:لیرنتا®

ﻧﺎم ژﻧﺮﯾﮏ:لیناگلیپتین

ترکیبات دارویی:هر قرص حاوی:لیناگلیپتین 5 میلی گرم

شکل دارویی:قرص روکشدار

 

قرص لیرنتا عبیدی که بانام علمی لیناگلیپتین شناخته می‌شود، یک داروی خوراکی برای کنترل و کاهش قند خون است. قرص لیرنتا عبیدی توسط پزشک متخصص برای درمان دیابت نوع ۲ تجویز می‌شود. به گفته اکثر پزشکان، مصرف قرص لیرنتا عبیدی در کنار یک رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم می‌تواند قند خون بیماران دیابتی را کنترل کند و کیفیت زندگی آن‌ها را افزایش دهد. برای مشاوره بیشتر درباره نحوه مصرف و عوارض جانبی قرص لیرنتا عبیدی با مشاوران داروخانه آنلاین دارونت تماس حاصل فرمایید.

قرص لیرنتا عبیدی به صورت قرصهای خوراکی روکشدار گرد محدب و به رنگ صورتی است. هر قرص حاوی ۵ میلیگرم لینا گلیپتین است و در نوارهای ۱۰ عددی قرص و جعبه ۳۰ عددی توسط داروسازی دکتر عبیدی عرضه میشود.

 

 

 

قرص لیرنتا عبیدی 30 عددی

 

 

 

مورد مصرف

دیابت ملیتوس نوع ۲ (دیابت ملیتوس غیر وابسته به انسولین) :به عنوان درمان کمکی به رژیم غذایی و ورزش جهت بهبود کنترل قند خون در بزرگسالان به صورت تک درمانی یا همراه با سایر داروهای ضد دیابت

 

راهنماییهای عمومی

قرص لیرنتا عبیدی برای بیماری فعلی شما تجویز شده است، لذا از مصرف آن در موارد مشابه و یا توصیه آن به دیگران خودداری نمایید. قبل از مصرف این دارو موارد زیر را به اطلاع پزشک یا داروساز برسانید:

1- وجود هرگونه حساسیت      2-بارداری یا شیردهی      3-استفاده از سایر داروها    ۴- ابتلا به بیماریهای دیگر

 

موارد منع مصرف

1- سابقه حساسیت (شامل آنافیلاکسی، آنژیوادم، درماتیت اکسفولیاتیو یا ورقه شدن پوست، کهیر، بثورات جلدی، بیش فعالی برونش) به لیناگلیپتین و یا هر یک از اجزاء تشکیل دهنده این دارو

2-دیابت نوع یک

3-کتواسیدوز دیابتی (افزایش کتونها در خون یا ادرار)

 

مصرف در بارداری و شیردهی

بارداری: مطالعات کافی و به خوبی کنترل شده در زنان باردار انجام نشده است. مصرف قرص لیرنتا عبیدی در دوران بارداری باید تحت نظر پزشک متخصص و بااحتیاط انجام گیرد.
شيردهی: تاکنون مشخص نمی‌باشد که این دارو از شیر انسان ترشح شود، اگرچه در شیر موش‌های صحرایی ترشح می‌گردد. به دلیل بروز اثرات ناخواسته در حیوانات، مصرف آن در دوران شیردهی توصیه نمی‌گردد.

 

هشدارها

۱- بی خطری و کارایی قرص لیرنتا عبیدی در کودکان و نوجوانان کمتر از ۱۸ سال ثبت نشده است. بنابراین مصرف آن در این گروه سنی توصیه نمیگردد. مطالعات انجام شده در بیماران بالاتر از ۸۰ سال محدود میباشد. لذا درمان این بیماران باید با احتیاط انجام گیرد.

۲-حضور بیماری های دیگر ممکن است در مصرف این دارو تأثیر بگذارد. در صورت ابتلا به بیماریهای دیگر بخصوص موارد زیر پزشک خود را مطلع نمایید

۳-نارسایی عملکرد کلیوی ـ مصرف توام لیناگلیپتین و انسولین در بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی شدید با موارد بیشتری از هیپوگلیسمی قند خون پایین همراه است.

سابقه پانکراتیت (التهاب پانکراس) حاد ـــ به دلیل احتمال بروز پانکراتیت حاد ناشی از مصرف قرص لیرنتا عبیدی، بیماران باید پس از شروع درمان، به لحاظ بروز پانکراتیت مورد پایش دقیق قرار گیرند.

 

موارد احتیاط

۱- دستورات پزشک در مورد رژیم غذایی و تمرینات ورزشی را رعایت کنید. رعایت رژیم غذایی صحیح، تمرینات ورزشی منظم و آزمایش مرتب قند خون در اثربخشی مطلوب این دارو دارای نقش موثری می باشد.
۲- همیشه کارت شناسایی خود که نشان دهنده ابتلای شما به بیماری دیابت است را به همراه داشته باشید.
۳- مقدار قند خون را مطابق با دستور پزشک کنترل نمایید. در صورت افزایش یا کاهش مقدار قند خون در هنگام مصرف این دارو، با پزشک خود مشورت نمایید.
۴- کنترل میزان قند خون در شرایط استرس مانند تب، عفونت، جراحت یا جراحی ممکن است دشوارتر باشد. در چنین شرایطی با پزشک خود مشورت نموده، بدون تجویز وی از تغییر مقدار مصرف دارو خودداری کنید.
۵- لیناگلیپتین معمولا باعث قند خون پایین نمی شود، ولی اگر همزمان با سایر داروهای پایین آورنده قند خون مانند انسولین و سولفونيل اوره ها مصرف گردد، ممکن است باعث افت قند خون شود. علایم کمی قند خون، اضطراب، تعریق، ضعف، گیجی، خواب آلودگی، سنكوپ، ضربان تند قلب، تغییرات بینایی، سردرد، لرزش و گرسنگی را شامل می گردد. مصرف برخی قندهای سریع الاثر مانند قرص یا ژل گلوکز برای درمان افت قند خون مفید است. در صورت عدم دسترسی به این مواد، خوردن یا آشامیدن منابع سریع قند مانند حبه قند، عسل، آب نبات، آب پرتقال یا سودای غیر رژیمی کمک می نماید. به منظور جلوگیری از افت قند خون، وعده های غذایی را در زمان های مشخص طی روز مصرف نموده و هیچ یک از وعده های غذایی را از دست ندهید.
۶- در برخی بیماران با مصرف این دارو، پانکراتیت (التهاب پانکراس) شدید گزارش شده است. در صورت مشاهده درد شدید یا مداوم معده یا پشت همراه با و یا بدون تهوع و استفراغ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.
۷- در هنگام مصرف قرص لیرنتا عبیدی، آزمایشات مربوط به قند خون ناشتا و هموگلوبین Alc را انجام دهید. این آزمایشات به منظور پایش بیماری و یا کنترل عوارض جانبی صورت می گیرد. از این رو در فواصل منظم به پزشک مراجعه نمایید.

 

تداخل‌های دارویی

قبل از مصرف قرص لیرنتا عبیدی، چنانچه از داروهای زیر استفاده می نمایید، پزشک خود را مطلع سازید:

داروهای مهارکننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین – لیناگلیپتین ممکن است باعث افزایش عوارض جانبی یا اثرات سمی این داروها گردد.
آندروژن ها (به غیر از دانازول)، پگریسومانت – با مصرف توام داروها، اثر كاهنده قند خون لیناگلیپتین ممکن است افزایش یابد.
بوسنتان، دابرافنیب، دفراسیروکس، سیلتوکسیمب، توسیلیزومب – با مصرف توام داروها، مقدار لیناگلیپتین در خون ممکن است کاهش یابد.
کورتیکواستروئیدها (تنفس شونده دهانی، سیستمیک)، دانازول، هورمون های لوتئینه کننده، آنالوگ های ترشح کننده هورمون، سوماتروپین، مدرهای تیازیدی – با مصرف همزمان داروها، اثر کاهنده قند خون لیناگلیپتین ممکن است کاهش یابد.
ریتوناویر- با مصرف توام داروها، مقدار لیناگلیپتین در خون ممکن است افزایش یابد.
ریفامیسینها (مانند ریفامپین) – با مصرف توام داروها، اثربخشی لیناگلیپتین ممکن است کاهش یابد.
انسولین، رپاگليناید، داروهای سولفونيل اوره (مانند گلی پیزاید) – با مصرف توام داروها، احتمال افت قند خون ممکن است افزایش یابد.
کاربامازپین، فنوباربیتال، فنی توئین، پریمیدون، اکس کاربازپین – با مصرف توأم داروها، مقدار لیناگلیپتین در خون ممکن است کاهش یابد.

 

مقدار و نحوه صحیح مصرف دارو(بدون تجویز پزشک به هیچ عنوان مصرف نشود)

مقدار و نحوه صحیح مصرف دارو مقدار مصرف هر دارو را پزشک تعیین میکند، ولی مقدار مصرف معمولی این دارو به قرار زیر است:

برای درمان دیابت ملیتوس نوع ۲:

بزرگسالان –

معمولا ۵ میلیگرم یک بار در روز است.

در صورت مصرف توام با سایر داروهای موثر بر ترشح انسولین مانند داروهای سولفونیل اوره و یا انسولین ممکن است مقدار مصرف هر یک داروها کاهش یابد.

از کودکان – بی خطری و کارایی این دارو در کودکان و نوجوانان کمتر از ۱۸ سال ثبت نگردیده است.

درخصوص نحوه صحیح مصرف دارو به این نکات توجه کنید:

۱- این دارو را دقیقاً مطابق با دستور پزشک مصرف کنید. گاهی اوقات ممکن است پزشک مصرف لیناگلیپتین را همراه با یک داروی ضد دیابت دیگر تجویز نماید. به خاطر داشته باشید که جهت دستیابی به بهترین نتایج، مصرف همه داروها باید مطابق با دستور پزشک انجام گیرد.
۲- قرص لیرنتا عبیدی را می‌توان همراه با غذا و یا با معده خالی مصرف نمود.
۳- به منظور دستیابی به بیشترین اثربخشی دارو، آن را بر اساس یک برنامه منظم مصرف نمایید.
۴- مصرف دارو را حتی در صورت احساس بهبودی ادامه دهید. هیچ یک از نوبت‌های مصرف دارو را فراموش نکنید.
۵- قبل از قطع مصرف دارو، با پزشک خود مشورت نمایید. در این شرایط مقدار قندخون ممکن است افزایش یابد.
۶- درصورتی که یک نوبت از مصرف قرص لیرنتا عبیدی را فراموش کردید، به محض به یاد آوردن فوراً آن را میل کنید. ولی اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد، فقط آن نوبت را مصرف نموده و از دو برابر کردن مقدار دارو خودداری کنید.

 

عوارض جانبی

هر دارو به موازات اثرات مطلوب درمانی ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته نیز شود اگرچه همه این عوارض در یک فرد دیده نمیشود در صورت بروز عوارض زیر سریعا با پزشک یا داروساز خود مشورت نمایید:

بثورات جلدی؛ کهیر؛ خارش؛ اشکال در تنفس یا بلع؛ احساس تنگی در قفسه سینه؛ ورم دهان، صورت، لبها، زبان و یا گلو؛ گرفتگی صدا؛ پوسته ریزی؛ ورقه شدن یا تورم پوست؛ علایم پانکراتیت (التهاب پانکراس شامل درد شدید معده یا پشت همراه با و یا بدون تهوع یا استفراغ)؛ لرز؛ تعریق؛ اضطراب؛ تاری دید؛ سوزن سوزن شدن لبها؛ رنگ پریدگی، تغییر خلق و خوی یا اغتشاش شعور.

برخی عوارض جانبی به مرور زمان و تطبیق بدن با دارو از بین می‌روند. به هر حال در صورت ادامه یا مزاحمت عوارضی مثل سردرد؛ درد مفاصل؛ گرفتگی یا آبریزش بینی و گلودرد با پزشک خود مشورت نمایید.

توجه ـ در صورت مصرف اتفاقی بیش از مقدار توصیه شده توسط پزشک بیمار باید سریعا به پزشک و یا مراکز درمانی منتقل گردد.

 

شرایط نگهداری

قرص لیرنتا عبیدی را دور از دسترس و دید کودکان نگهداری نمایید.

از مصرف داروهای تاریخ گذشته خودداری کنید.

قرص لیرنتا عبیدی را در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتیگراد و دور از رطوبت نگهداری نمایید.

دارو را از طریق فاضلاب یا زباله های خانگی دور نریزید. از داروساز خود در مورد چگونگی معدوم کردن داروهای مصرف نشده سوال نمایید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.