10% تخفیف برای خرید اولی‌ها با کد تخفیف daru10

10% تخفیف برای خرید اولی‌ها با کد تخفیف daru10

کپسول فلوکستین عبیدی 100 عددی

کپسول فلوکستین عبیدی 100 عددی

نام ژنریک دارو

شرکت سازنده/واردکننده

عبیدی

شکل دارو

کپسول

دسته مصرفی

فهرست

مصرف بدون تجویز پزشک ممنوع است

سایر برند های

[similar_by_generic id='41610']

معرفی دارو

اطلاعات دارویی کپسول فلوکستین عبیدی

نام دارو: فلوکستین®

ﻧﺎم ژﻧﺮﯾﮏ: فلوکستین

ﻃﺒﻘﻪ داروﯾﯽ: داروهای ضد افسردگی

شکل دارویی: قرص روکشدارخط دار

ترکیبات دارویی:هر کپسول حاوی: فلوکستین(به صورت هیدروکلراید) 20 میلی‌گرم

کپسول فلوکستین عبیدی که بانام علمی (fluoxetine) شناخته می‌شود، با مهار اختصاصی برداشت مجدد سروتونین توسط غشای سلول عصبی پیش سیناپسی که منجر به افزایش غلظت سیناپسی آن در سیستم عصبی مرکزی می‌شود

فلوکستین – عبیدی به صورت کپسول‌های خوراکی و به رنگ سبز (۱۰ میلی‌گرم) و به رنگ کرم و سبز (۲۰ میلی‌گرم) که هر یک به ترتیب حاوی ۱۰ و یا ۲۰ میلی‌گرم فلوکستین به صورت هیدروکلراید می‌باشند، در نوارهای ۱۰ عددی کپسول و جعبه ۱۰۰ عددی توسط داروسازی دکتر عبیدی عرضه میشود.

موارد مصرف

فلوكستين براي درمان افسردگي Bulimia nervosa و اختلالات obsessive – compulsive تجويز مي‌شود.

 

 

کپسول فلوکستین عبیدی 100 عددی

 

 

 

راهنمایی‌های عمومی

کپسول فلوکستین عبیدی برای بیماری فعلی شما تجویز شده است، لذا از مصرف آن در موارد مشابه و یا توصیه آن به دیگران خودداری نمایید.

قبل از مصرف این دارو موارد زیر را به اطلاع پزشک یا داروساز برسانید:

1- وجود هرگونه حساسیت    2-بارداری یا شیردهی   3-استفاده از سایر داروها      ۴- ابتلا به بیماریهای دیگر

موارد منع مصرف

۱- سابقه حساسیت به فلوکستین و یا هر یک از اجزاء تشکیل دهنده کپسول فلوکستین عبیدی
۲- مصرف همزمان در بیماران تحت درمان با یک داروی مهار کننده منو آمین اکسیداز و یا در طی ۱۴ روز از قطع مصرف یک داروی منو آمین اکسیداز، از قطع مصرف فلوکستین و شروع درمان با یک داروی منوآمین اکسیداز باید حداقل ۵ هفته فاصله در نظر گرفته شود.
۳- مصرف همزمان تیوریدازین با این دارو و یا در طی حداقل ۵ هفته پس از قطع مصرف فلوکستین
۴- مصرف همزمان با پیموزاید برای مشاوره بیشتر درباره نحوه مصرف و عوارض جانبی کپسول فلوکستین عبیدی با مشاوران داروخانه آنلاین دارونت تماس حاصل فرمایید.

مصرف در بارداری و شیردهی

بارداری: مطالعات کافی و به خوبی کنترل‌شده در زنان باردار انجام نشده است. مصرف کپسول فلوکستین عبیدی باید با نظر پزشک متخصص و با احتیاط انجام گیرد.
شيردهی: اين دارو وارد شير مادر می‌شود و ممكن است باعث بروز عوارض ناخواسته مانند استفراغ، مدفوع آبكی، گريه و اختلالات خواب در كودک شيرخوار گردد، بنابراين مصرف دارو در دوران شيردهی توصیه نمی‌گردد.

هشدارها

۱- بی خطری و کارآیی کپسول فلوکستین عبیدی در کودکان کمتر از ۸ سال مبتلا به افسردگی و کودکان کمتر از ۷ سال مبتلا به وسواس ثبت نشده است. احتمال بروز عوارضی مانند هیجان غیر عادی، بیقراری، تحریک پذیری و اشکال در به خواب رفتن ممکن است در کودکان بیشتر حادث شود. مصرف این دارو در کودکان مبتلا به افسردگی باید با احتیاط انجام گیرد.

۲- حضور بیماری‌های دیگر ممکن است در مصرف این دارو تاثیر بگذارد. در صورت ابتلا به بیماریهای دیگر بخصوص موارد زیر پزشک خود را مطلع نمایید:

اختلال دو قطبی (اختلال رفتاری همراه با دوره های متناوب جنون و افسردگی)- بیماری ممکن است شدت یابد.

بیماری مغزی یا عقب افتادگی ذهنی و تشنج یا سابقه آن – خطر بروز حملات تشنجی ممکن است افزایش یابد.

دیابت – مقدار انسولین یا داروهای ضد قند خوراکی مورد نیاز ممکن است تغییر یابد.

بیماری‌های موثر بر متابولیسم بدن – رعایت احتیاط ضروری است.

بیماری کلیه و کبد ـ میزان دارو در خون ممکن است افزایش یابد که احتمال بروز عوارض ناخواسته را زیاد می‌نماید.

بیماری پارکینسون – بیماری ممکن است شدت یابد.

کاهش وزن – این دارو ممکن است باعث کاهش وزن شود. معمولا این کاهش وزن جزیی است، ولی اگر به میزان زیاد صورت گیرد ممکن است در برخی بیماران مضر باشد.

 

موارد احتیاط

۱- در طول مصرف دارو به منظور بررسی پیشرفت درمان، تغییر احتمالی در مقدار مصرف دارو و کمک به کاهش عوارض ناخواسته، به طور منظم به پزشک خود مراجعه نمایید.

۲- در صورت بروز بثورات جلدی یا کهیر، مصرف دارو را قطع نموده و سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

۳- مصرف فلوکستین در بعضی افراد ممکن است باعث آشفتگی، تحریک پذیری یا رفتارهای غیر عادی دیگر گردد. این دارو در بعضی اشخاص ممکن است باعث بروز تفکرات و تمایلات به خودکشی و یا افسردگی بیشتر شود. در صورت مشاهده هر یک از این عوارض ناخواسته بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

۴- از قطع مصرف ناگهانی فلوکستین خودداری نمایید. در صورت دستور پزشک مبنی بر قطع مصرف کپسول فلوکستین عبیدی به منظور کاهش علایمی نظیر آشفتگی، اشکالات تنفسی، درد قفسه سینه، اغتشاش شعور، اسهال، گیجی یا منگی، تندی ضربان قلب، سردرد، افزایش تعریق، درد عضلانی، تهوع، بیقراری، آبریزش بینی، اشکال در به خواب رفتن، لرزش یا تکان خوردن، خستگی یا ضعف غیر عادی، تغییرات بینایی و استفراغ، مصرف دارو باید به تدریج کاهش یابد.

۵- از مصرف فلوکستین طی ۲ هفته از قطع مصرف یک داروی مهار کننده منو آمین اکسیداز ( ایزوکربوکسازيد، فنلزین، پروکاربازین، سلجیلین و ترانیل سیپرومین) خودداری نمایید. همچنین مصرف یک داروی مهار کننده منوآمین اکسیداز باید حداقل ۵ هفته از قطع مصرف فلوکستین فاصله داشته باشد. در غیر این صورت از یاد بیش از حد فشار خون یا تشنج ممکن است بروز نماید.

۶- از مصرف تیوریدازین همزمان با فلوکستین یا کمتر از ۵ هفته از قطع مصرف فلوکستین خودداری نمایید. مصرف همزمان این داروها می تواند باعث بروز بیماری‌های قلبی جدی گردد.

۷- از مصرف همزمان نوشابه‌های حاوی الکل با کپسول فلوکستین عبیدی خودداری نمایید.

۸- در بیماران مبتلا به دیابت، این دارو ممکن است در میزان قند خون تأثیر بگذارد. در صورت مشاهده تغییر در نتایج آزمون‌های قند خون یا ادرار و یا وجود هر سوال دیگر پزشک خود را مطلع سازید.

۹- کپسول فلوکستین عبیدی ممکن است باعث بروز خواب آلودگی، اختلال فکر و یا ضعف کنترل عضلانی گردد. لذا ضمن درمان از رانندگی و کار با وسایلی که نیاز به هوشیاری کامل دارد، خودداری نمایید. برای مشاوره بیشتر درباره نحوه مصرف و عوارض جانبی کپسول فلوکستین عبیدی با مشاوران داروخانه آنلاین دارونت تماس حاصل فرمایید.

 

تداخل‌های دارویی

قبل از مصرف این دارو، چنانچه از داروهای زیر استفاده می نمایید پزشک خود را مطلع سازید:

آلپرازولام و دیازپام – در مصرف همزمان با فلوکستین، مقدار آلپرازولام و دیازپام در خون ممکن است افزایش یابد که در مورد آلپرازولام باعث ازدیاد اثرات آن می‌گردد.

داروهای ضد انعقاد و گلیکوزیدهای دیژیتال – مقدار این داروها یا فلوکستین در خون ممکن است افزایش یابد که احتمال بروز عوارض ناخواسته را زیاد می‌نماید. مقدار این داروها یا فلوکستین ممکن است توسط پزشک تغییر یابد.
آستمیزول – مقدار آستمیزول در خون ممکن است افزایش یابد که منجر به تغییر مهم در ریتم ضربان قلب می‌گردد. مصرف توام این داروها توصیه نمی‌گردد.

سوماتریپتان، ترامادول و تریپتوفان – مصرف همزمان این داروها با فلوکستین یا در طی ۵ هفته از قطع مصرف فلوکستین ممکن است احتمال بروز یک عارضه ناخواسته نادر ولیکن بسیار وخیم به نام سندروم سروتونین را افزایش دهد. این سندروم ممکن است باعث اغتشاش شعور، اسهال، تب، عدم تمرکز، بیقراری، افزایش تعریق، هيجان غیر قابل کنترل در گفتار یا کردار، لرزش یا تکان خوردن و انقباض گردد، در صورت مشاهده این علایم، سریعا با پزشک خود تماس بگیرید. مصرف همزمان ترامادول با فلوکستین احتمال حملات تشنجی را زیاد می نماید. همچنین مصرف همزمان تریپتوفان با فلوکستین ممکن است منجر به افزایش آشفتگی با بیقراری و اختلالات گوارشی گردد.

مکلوبماید – خطر بروز عوارض ناخواسته شامل سندروم سروتونین افزایش می‌یابد. مصرف همزمان مکلوبماید با فلوکستین توصیه نمی‌گردد. فاصله بین توقف درمان با مکلوبماید و شروع درمان با فلوکستین ۷ روز پیشنهاد می‌شود، در حالیکه فاصله بین توقف درمان با فلوکستین و شروع درمان با مکلوبماید ۵ هفته توصیه می گردد.

داروهای مهار کننده منو آمین اکسیداز (فورازولیدون، پروکاربازین و سلجبلين) – مصرف همزمان فلوکستین با داروهای مهار کننده منو آمین اکسیداز و یا در طی ۱۴ روز از قطع مصرف یک داروی منوآمین اکسیداز به دلیل احتمال تداخل دارویی ممنوع است. بین قطع مصرف فلوکستین و شروع درمان با یک داروی منوآمین اکسیداز باید حداقل ۵ هفته فاصله باشد.

فنی توئین، داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای ( آمی تریپتیلین، آموکساپین، کلومیپرامین، دزیپرامین، دکسپین، ایمی پرامین، نورتریپتیلین، پروتریپتیلین و تریمیپرامین)- مقدار این داروها در خون ممکن است افزایش یابد که احتمال بروز عوارض ناخواسته را زیاد می نماید. مقدار این داروها ممکن است توسط پزشک تغییر یابد.

ماپروتیلین و ترازودون – در مصرف همزمان با فلوکستین، مقدار این داروها در خون ممکن است دو برابر شود.

مقدار و نحوه صحیح مصرف دارو(بدون تجویز پزشک به هیچ عنوان مصرف نشود)

مقدار مصرف هر دارو را پزشک تعیین میکند اما میزان مصرف کپسول فلوکستین عبیدی به طور کلی به صورت زیر است:

برای افسردگی یا وسواس:

بزرگسالان- در شروع معمولا ۲۰ میلی‌گرم یک بار در روز در هنگام صبح است. مقدار مصرف بر حسب نیاز ممکن است توسط پزشک افزایش یابد. حداکثر مقدار مصرف در روز ۸۰ میلی‌گرم میباشد.

کودکان – مصرف و مقدار آن باید توسط پزشک تعیین گردد.

برای پرخوری عصبی:

بزرگسالان – معمولا ۶۰ میلی‌گرم یک بار در روز در هنگام صبح است. مقدار مصرف ممکن است با میزان کمتر شروع و بتدریج توسط پزشک افزایش یابد. حداکثر مقدار مصرف در روز ۸۰ میلی‌گرم میباشد.

کودکان – مصرف و مقدار آن باید توسط پزشک تعیین گردد.

برای اختلالات کسالت آور قبل از قاعدگی:

بزرگسالان – در شروع معمولا ۲۰ میلی‌گرم یک بار در روز در هنگام صبح است. مقدار مصرف بر حسب نیاز ممکن است توسط پزشک افزایش یابد. حداکثر مقدار مصرف در روز ۸۰ میلی‌گرم میباشد.

کودکان – مصرف و مقدار آن باید توسط پزشک تعیین گردد.

برای اختلال ترس:

بزرگسالان – در شروع معمولا ۱۰ میلی‌گرم یک بار در روز است که پس از یک هفته به ۲۰ میلی‌گرم یک بار در روز افزایش می یابد.

درخصوص نحوه صحیح مصرف دارو به این نکات توجه کنید:

۱- دارو را فقط براساس دستور پزشک مصرف نماييد. از مصرف مقادير بيشتر، مكرر و به مدت طولانی‌تر از دستور پزشک خودداری كنيد.

۲- در صورت بروز تحريكات معده‌ای، دارو را همراه با غذا مصرف نماييد.

۳- اگر اين دارو را برای افسردگی مصرف می‌نماييد، علايم بهبودی ممكن است ۴ هفته يا بيشتر پس از شروع مصرف دارو ظاهر شود. همچنين به منظور جلوگيری از عود بيماری ممكن است مصرف دارو به مدت ۶ ماه يا بيشتر ضروری باشد. اگر اين دارو را برای وسواس مصرف می‌نماييد، علايم بهبودی ممكن است ۵ هفته يا بيشتر پس از شروع مصرف دارو ظاهر شود. در طی اين مدت پيشرفت درمان بايد توسط پزشک معالج كنترل گردد.

۴- اگر اين دارو را برای پرخوری عصبی مصرف می‌نماييد، علايم بهبودی ممكن است یک هفته پس از شروع مصرف دارو ظاهر شود. اگر چه جهت بهبودی كامل ممكن است به ۴ هفته يا بيشتر وقت نياز باشد.

۵- در صورت فراموش نمودن مصرف يک نوبت از دارو، آن نوبت را مصرف ننموده و برنامه عادی خود را ادامه دهيد. از دو برابر كردن مقدار دارو خودداری كنيد.

 

عوارض جانبی

هر دارو به موازات اثرات مطلوب درمانی ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته نیز شود، اگرچه همه این عوارض در یک فرد دیده نمیشود. در صورت بروز عوارض زیر سریعا با پزشک یا داروساز مشورت نمایید:

بیشتر شایع – کاهش تمایلات یا توانایی جنسی؛ عدم توانایی در نشستن آرام، بیقراری؛ بثورات جلدی؛ کهیر یا خارش؛ لرز یا تب و درد مفصل یا عضله

برخی عوارض جانبی به مرور زمان و تطبیق بدن با دارو از بین می‌روند. به هر حال در صورت ادامه یا مزاحمت عوارضی مثل اضطراب یا عصبانیت؛ کاهش اشتها؛ اسهال؛ خواب آلودگی؛ سردرد؛ افزایش تعریق، تهوع؛ خستگی یا ضعف؛ لرزش یا تکان خوردن و اشکال در به خواب رفتن با پزشک خود مشورت نمایید.

پس از قطع مصرف دارو، بدن ممکن است برای تنظیم نیاز به زمان داشته باشد. مدت زمان مورد نیاز به مقدار و مدت زمان مصرف دارو بستگی دارد. در این دوره زمانی عوارضی مثل اضطراب؛ گیجی؛ احساس چرخش خود یا محیط اطراف؛ احساس ناراحتی یا بیماری؛ سردرد؛ تهوع؛ تعریق و خستگی یا ضعف غیر عادی را با پزشک خود مشورت نمایید.

توجه- در صورت مصرف اتفاقی بیش از مقدار توصیه شده توسط پزشک و مشاهده علایمی نظیر آشفتگی و بیقراری؛ تشنج؛ خواب آلودگی؛ تندی ضربان قلب؛ تهوع و استفراغ؛ گفتار، احساس و فعالیت با هیجان و فعالیت غیر قابل کنترل و لرزش یا تکان خوردن، بیمار باید سریعا به پزشک و یا مراکز درمانی منتقل گردد. برای مشاوره بیشتر درباره نحوه مصرف و عوارض جانبی کپسول فلوکستین عبیدی با مشاوران داروخانه آنلاین دارونت تماس حاصل فرمایید.

 

شرایط نگهداری

کپسول فلوکستین عبیدی را دور از دسترس و دید کودکان نگهداری نمایید.

از مصرف داروهای تاریخ گذشته خودداری کنید.

دارو را در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتی گراد، دور از نور و رطوبت نگهداری نمایید.

دارو را از طریق فاضلاب یا زباله های خانگی دور نریزید. از داروساز خود در مورد چگونگی معدوم کردن داروهای مصرف نشده سوال نمایید. این اقدامات به حفظ محیط زیست کمک مینماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.