10% تخفیف برای خرید اولی‌ها با کد تخفیف daru10

10% تخفیف برای خرید اولی‌ها با کد تخفیف daru10

قرص رپیدم ابوریحان 30 عددی

قرص رپیدم ابوریحان 30 عددی

نام ژنریک دارو

شرکت سازنده/واردکننده

شکل دارو

قرص روکشدار

دسته مصرفی

فهرست

مصرف بدون تجویز پزشک ممنوع است

سایر برند های

[similar_by_generic id='41610']

معرفی دارو

اطلاعات دارویی قرص رپیدم ابوریحان

نام دارو: رپیدم®

ﻧﺎم ژﻧﺮﯾﮏ: زولپیدم

ﻃﺒﻘﻪ داروﯾﯽ: خواب آورهای آرامبخش-وضد جنون ها

شکل دارویی: قرص روکشدار

ترکیبات دارویی:هر قرص روکشدار حاوی: زولپیدم تارترات 10 میلی‌گرم

قرص رپیدم ابوریحان که بانام علمی (zolpidem) شناخته می‌شود، منجر به سرکوب سیستم اعصاب مرکزی در سطح لیمبیک، تالامیک و هیپوتالاموس می شود.

 

موارد مصرف قرص رپیدم ابوریحان

قرص رپیدم ابوریحان شروع اثر سریع و طول مدت اثر کوتاهی دارد و بعنوان هیپنوتیک در درمان کوتاه مدت بیخوابی بکار می رود.

 

 

قرص رپیدم ابوریحان 30 عددی

 

 

 

یادآوری

قرص رپیدم ابوریحان برای درمان بیماری فعلی شما تجویز شده است. لذا از مصرف آن در موارد مشابه و یا توصیه آن به دیگران خودداری فرمایید.

کلیه داروها را دور از دسترس کودکان نگهداری نمایید.

دوره درمان را کامل کنید

مصرف قرص رپیدم ابوریحان تنها با نظر پزشک مجاز می‌باشد.

چنان چه سؤال یا نکته مبهمی در مورد مصرف قرص رپیدم ابوریحان به نظرتان رسید، با پزشک یا داروساز خویش تماس بگیرید.

راهنمایی های عمومی

لازم است قبل از مصرف این دارو چنان چه بیمار دارای هر یک از شرایط زیر می‌باشد، پزشک خویش را مطلع سازد:

سابقه حساسیت نسبت به زولپیدم تارترات و سایر آلرژنها به خصوص داروها.

سابقه مشکلات تنفسی، نارسایی عملکرد کلیوی و کبدی.

. در صورت مصرف هر گونه دارو به ویژه داروهای تضعیف کننده سیستم اعصاب مرکزی.

بیمارانی که الکل مصرف می‌کنند. برای مشاوره بیشتر درباره نحوه مصرف و عوارض جانبی قرص رپیدم ابوریحان با مشاوران داروخانه آنلاین دارونت تماس حاصل فرمایید.

مصرف در بارداری و شیردهی

مصرف در بارداری

انجمن غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مصرف این دارو را در حاملگی جزو گروه B قرار داده است، بدین معنی که مطالعات انجام گرفته بر روی حیوانات آزمایشگاهی باردار تأثیر سویی بر روی جنین و میزان باروری نداشته است اما مطالعات کافی و کنترل شده در خصوص مصرف این دارو در دوران بارداری در انسان وجود ندارد. این دارو تنها در حالتی در بارداری مجاز است که مورد مصرف آن کاملاً مشهود باشد.

مصرف در شیردهی

از آن جایی که این دارو در شیر مادر ترشح می‌شود، مصرف آن در دوران شیردهی توصیه نمی‌شود و در صورت لزوم استفاده از آن، شیردهی باید قطع شود.

موارد احتیاط

از آن جایی که مصرف قرص رپیدم ابوریحان باعث خواب آلودگی می‌گردد، از انجام کارهایی نظیر رانندگی که احتیاج به هوشیاری دارند تا مشخص شدن اثر دارو خودداری نمایید.

در صورت مصرف این دارو از مصرف داروهای تضعیف کننده سیستم اعصاب مرکزی و نوشیدن الکل خودداری نمایید.

در صورت بروز هر گونه تغییرات رفتاری نظیر پرخاشگری، فقدان شخصیتی، گیجی، بی قراری، توهم، تشدید افسردگی، افکار خودکشی، قبل از اقدام به قطع مصرف دارو (پس از مصرف بیشتر از یک تا دو هفته ای رپیدم) با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

از آن جایی که مصرف همزمان این دارو با برخی از داروها دارای تداخل دارویی می‌باشد، چنان چه از داروهای زیر استفاده می‌کنید، پزشک خود را مطلع سازید:

مصرف همزمان رپیدم با الکل و سایر داروهای تضعیف کننده سیستم اعصاب مرکزی باعث تشدید اثر تضعیف کنندگی CNS می‌شود. بنابراین کاهش دوز یکی و یا هر دو دارو توصیه می‌گردد و مصرف هم زمان آن با کلرپرومازین باعث طولانی شدن نیمه عمر کلرپرومازین می‌شود. هم چنین مصرف هم زمان این دارو با ایمی‌پرامین باعث افزایش خواب آلودگی، ضعف حافظه و کاهش غلظت سرمی ایمی پرامین می‌گردد.

به استثناء موارد خاص که پزشکتان لازم می‌داند، قرص رپیدم ابوریحان در موارد زیر منع مصرف دارد:

موردی ذکر نشده است اما تجویز این دارو باید در بیمارانی که سابقه وابستگی به دارو و الکل، اختلالات عملکرد کبدی، افسردگی و پریشانی روانی، بیماری های شدید و مزمن تنفسی به ویژه بیماری‌های انسدادی ریوی، سندرم ایست تنفسی در خواب، نارسایی عملکرد کلیوی و سابقه حساسیت به زولپیدم را دارند، با احتیاط صورت گیرد.

مقدار و نحوه مصرف(بدون تجویز پزشک به هیچ عنوان مصرف نشود)

این دارو را دقیقاً مطابق شیوه ای که پزشکتان دستور داده استفاده فرمایید. مقدار مصرف هر دارو را پزشک تعیین می‌کند ولی مقدار تجویز معمول قرص رپیدم ابوریحان به قرار زیر است:

دوز بزرگسالان: میزان دوز تجویزی بهینه، بر اساس پاسخ هر بیمار متفاوت می‌باشد اما دوز تجویزی معمول رپیدم برای درمان کوتاه مدت بی خوابی های شبانه ۱۰ میلی‌گرم هنگام خواب می‌باشد.

توجه: حداکثر دوز روزانه ۱۰ میلی‌گرم می‌باشد.

توجه: مقدار دوز اولیه تجویزی در بیماران ضعیف و سال خورده و همچنین مبتلا به نارسایی کلیوی و یا دارای اختلالات عملکرد کبدی ۵ میلی‌گرم هنگام خواب می‌باشد.

توجه: توصیه می‌شود قرص رپیدم ابوریحان در کمترین دوز و برای کوتاهترین زمان مصرف گردد و در صورت لزوم ادامه مصرف با رپیدم کنترل‌های منظم و دوره ای بیمار ضروری است.

توجه: از قرار دادن مقدار زیاد دارو در اختیار بیمارانی که افکار بالقوه خودکشی و یا سابقه افراط در نوشیدن الکل را دارند، خودداری نمایید.

توجه: توصیه می‌گردد به علت شروع اثر سریع دارو، بیمار ابتدا آماده خوابیدن شود و سپس دارو را مصرف نماید.

توجه: توصیه می‌گردد برای به حداقل رساندن عوارضی همچون اشکال در یادآوری و عدم تعادل، بیماران طوری برنامه ریزی نمایند که دارای یک خواب شبانه کامل (۷ تا ۸) ساعت باشند.

توجه: مصرف مطمئن و بی خطر این دارو در افراد زیر ۱۸ سال هنوز به اثبات نرسیده است.

در خصوص نحوه صحیح مصرف لازم است به نکات زیر توجه فرمایید:

هرگز از مقدار تجویز شده توسط پزشک تجاوز ننمایید.

توصیه می‌شود قرص رپیدم ابوریحان را با معده خالی مصرف ننمایید.

در صورت فراموش کردن یک نوبت از مصرف دارو به محض به یاد آوردن آن را مصرف کنید، اما اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، از مصرف آن و یا ازبرابر کردن مقدار مصرف بعدی خودداری نمایید. برای مشاوره بیشتر درباره نحوه مصرف و عوارض جانبی قرص رپیدم ابوریحان با مشاوران داروخانه آنلاین دارونت تماس حاصل فرمایید.

عوارض جانبی

به طور کلی تمام داروها به موازات اثرات درمانی، دارای برخی عوارض ناخواسته هستند. اگر چه همیشه تمام عوارض ذکر شده برای این دارو رخ نخواهد داد، لیکن در صورت بروز هر یک از آن‌ها، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. این عوارض عبارتند از:

1- عوارضی که نیاز به مراقبت های پزشکی دارند:

شیوع کم: بی نظمی در حرکات عضلانی، گیجی (شیوع بالا در سالمندان)، افسردگی.

نادر: واکنش‌های حساسیتی پوستی و راش، واکنش‌های حساسیتی آنی (افزایش ضربان قلب، ورم صورت خس خس و دشواری در تنفس) زمین خوردن (شیوع بالا در سالمندان)، افت فشار خون (عدم تعادل، احساس سبکی در سر و غش کردن)، واکنش‌های متناقض رفتاری (نظیر بی قراری و عصبی بودن)، کج خلقی، توهم(دیدن، شنیدن و یا احساس چیزی که وجود ندارد) و بی‌خوابی (دشواری در به خواب رفتن).

2-عوارضی که تنها در صورت ادامه یافتن نیاز به مراقبت های پزشکی دارند:

شیوع کم: کابوس‌های شبانه، اشکال در یادآوری و حافظه، خواب آلودگی در طول روز، اختلال در تعادل و سرگیجه، خشکی دهان، ناراحتی‌های گوارشی (نظیر درد شکم، اسهال، تهوع و استفراغ)، سردرد، احساس کسلی و دوبینی.

توجه: عوارضی نظیر دردهای شکمی، بی قراری، حالات عصبی و یا احساس تشویش و اضطراب، گرگرفتگی، احساس سبکی، احساس ضعف و خستگی غیر معمول، ممکن است تا ۴۸ ساعت پس از قطع مصرف ناگهانی دارو بروز نماید.

مسمومیت با دوزهای بیش از اندازه:

در صورت مصرف اتفاقی دوزهای بیش از حد لازم، فوراً با پزشک خویش تماس حاصل نمایید و یا خود را به یک واحد درمانی برسانید.

شرایط نگهداری

قرص رپیدم ابوریحان را در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتی گراد و در بسته بندی اصلی نگهداری نمایید.

دارو را دور از دسترس کودکان نگهداری نمایید.

از مصرف داروهای تاریخ گذشته جداً خودداری نمایید. برای مشاوره بیشتر درباره نحوه مصرف و عوارض جانبی قرص رپیدم ابوریحان با مشاوران داروخانه آنلاین دارونت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.