10% تخفیف برای خرید اولی‌ها با کد تخفیف daru10

10% تخفیف برای خرید اولی‌ها با کد تخفیف daru10

قرص ولبان عبیدی

قرص ولبان عبیدی

نام ژنریک دارو

شرکت سازنده/واردکننده

عبیدی

شکل دارو

قرص روکشدار

دسته مصرفی

فهرست

مصرف بدون تجویز پزشک ممنوع است

سایر برند های

[similar_by_generic id='41610']

معرفی دارو

اطلاعات دارویی قرص ولبان عبیدی

ﻧﺎم ژﻧﺮﯾﮏ: بوپروپیون (Bupropion)

شرکت سازنده/برند: عبیدی

ﺷﮑﻞ دارو: قرص روکشدار

دوز دارو: هر قرص حاوی: بوپروپیون هیدروکلراید 75mg

تعداد در بسته: 30 عددی

قرص ولبان عبیدی که بانام علمی بوپروپیون (Bupropion) شناخته می‌شود، یک داروی ضدافسردگی و آرامبخش است. از این دارو به‌ عنوان داروی کمکی برای ترک سیگار هم استفاده می‌شود. بوپروپیون پس از سرترالین، سیتالوپرام و فلوکستین چهارمین ضدافسردگی است که در آمریکا تجویز می‌شود. خوشبختانه مصرف این دارو موجب بروز مشکلاتی مثل افزایش وزن یا اختلالات جنسی در فرد نمی‌شود.

ولیان به صورت قرص‌های خوراکی روکشدار گرد محدب به رنگهای نارنجی (۷۵mg) و یا قرمز (۱۰۰mg) است هر قرص به ترتیب حاوی ۷۵ و یا ۱۰۰mg بوپروپیون هیدروکلراید است و در نوارهای ۱۰ عددی در جعبه ۳۰ عددی قرص توسط داروسازی دکتر عبیدی عرضه می‌شود.

 

 

 

قرص ولبان

 

 

 

راهنمایی های عمومی

قرص ولبان برای بیماری فعلی شما تجویز شده است، لذا از مصرف آن در موارد مشابه و یا توصیه آن به دیگران خودداری نمایید.

قبل از مصرف این دارو موارد زیر را به اطلاع پزشک یا داروساز برسانید:

  • وجود هر گونه حساسیت
  •  بارداری یا شیردهی
  •   استفاده از سایر داروها
  • ابتلا به بیماری‌های دیگر

 

موارد منع مصرف قرص ولبان عبیدی

  1.  سابقه حساسیت به بوپروپیون و یا هر یک از اجزاء تشکیل دهنده این دارو
  2.  اختلالات تشنجی
  3.  پرخوری یا بی اشتهایی عصبی و یا سابقه آن
  4.  مصرف همزمان در بیماران تحت درمان با داروهای مهارکننده منوآمین اکسیداز
  5.  در بیماران تحت درمان با سایر فرآورده های حاوی بوپروپیون
  6.  در بیماران با شرایط قطع ناگهانی مصرف الکل یا مسکن‌ها (شامل بنزودیازپین‌ها)

مصرف قرص ولبان عبیدی در بارداری و شیردهی

بارداری – مطالعات کافی و به خوبی کنترل شده در زنان باردار انجام نشده است، اگرچه بوپروپیون به راحتی از جفت عبور می نماید. مطالعات انجام شده در حیوانات، شواهدی از بروز عوارض جانبی را در جنین نشان نداده است. لذا مصرف آن طی این دوران باید تحت نظر پزشک متخصص انجام گیرد.

شیردهی – این دارو در شیر مادر ترشح می‌شود. به دلیل احتمال بروز عوارض ناخواسته جدی در نوزادان شیرخوار مصرف آن در دوران شیردهی توصیه نمی گردد.

 

هشدارها

  1.  مصرف قرص ولبان باید در کودکان مبتلا به افسردگی با احتیاط انجام گیرد. در مطالعات بالینی نشان داده شده است که مصرف این دارو در کودکان با بروز تفکرات یا تمایلات خودکشی همراه است. در مورد موثر بودن یا بی خطری مصرف این دارو در کودکان به مطالعات بیشتری نیاز است.
  2.  در مطالعات انجام شده در تعداد محدودی از افراد سالمند ۶۰ سال به بالا، عوارض جانبی با مشکلات متفاوت با افراد جوان تر نشان داده نشده است.
  3.  حضور بیماری‌های دیگر ممکن است در مصرف این دارو تاثیر بگذارد. در صورت ابتلا به بیماریهای دیگر بخصوص موارد زیر پزشک خود را مطلع نمایید:
  • بی اشتهایی عصبی با سابقه آن، تومور مغزی، پرخوری عصبی با سابقه آن، سوء مصرف دارو، صدمات به سر یا سابقه آن، عقب افتادگی ذهنی، اختلالات تشنجی، قطع ناگهانی مصرف الکل یا داروهای مسکن یا بنزودیازپین ها مانند آلپرازولام، دیازپام و تر یازولام – خطر بروز حملات تشنجی ممکن است افزایش یابد.
  • اختلال دو قطبی (بیماری جنون – افسردگی)، سایر حالات عصبی، ذهنی با احساسی و فشار خون بالا – این دارو ممکن است باعث بدتر شدن وضعیت گردد.
    بیماری قلبی – میزان دارو در خون ممکن است افزایش باید که احتمال بروز عوارض ناخواسته را افزایش داده و با باعث بالا رفتن فشار خون می گردد.
  • بیماری کلیه و کبد – میزان دارو در خون ممکن است افزایش یابد که احتمال بروز عوارض ناخواسته را زیاد می نماید.

 

 

موارد احتیاط قرص ولبان عبیدی

  1.  در طول مصرف قرص ولبان عبیدی بخصوص در چند ماه اول درمان به منظور بررسی پیشرفت درمان، تغییر احتمالی در مقدار مصرف دارو و کمک به کاهش عوارض ناخواستهT به طور منظم به پزشک خود مراجعه نمایید.
  2.  شروع مصرف این دارو باید حداقل ۱۴ روز از قطع مصرف یک داروی متوآمین اکسیداز فاصله داشته باشد.
  3.  قرص ولبان ممکن است در برخی افراد باعث آشفتگی، تحریک پذیری و یا بروز برخی رفتارهای غیر طبیعی گردد. همچنین ممکن است در برخی افراد باعث تصورات و تمایلات خودکشی و یا افسردگی بیشتر گردد. در صورت مشاهده هر یک از این عوارض، سریعا پزشک خود را مطلع نمایید.
  4. قرص ولبان با نامهای تجاری متفاوت و جهت مصارف مختلف به بازار عرضه می‌شود. قبل از مصرف این دارو چنانچه از داروی ضد افسردگی با ترک مصرف سیگار استفاده می‌کنید، از مصرف نوشابه‌های حاوی الکل خودداری کمنید، زیرا الکل خطر بروز حملات تشنجی را افزایش می‌دهد.
  5.  در حین مصرف قرص ولبان از مصرف نوشابه های حاوی الکل خودداری کنید، زیرا الکل خطر بروز حملات تشنجی را افزایش میدهد.
  6.  قرص ولبان ممکن است باعث بروز احساس کاذب خوب بودن یا خواب آلودگی، گیجی و کم شدن هوشیاری در برخی افراد شود. لذا از واکنش خود نسبت به این دارو قبل از رانندگی و کار با وسایلی که نیاز به هوشیاری کامل دارد اطمینان حاصل نمایید.

تداخل‌های دارویی قرص ولبان عبیدی

قبل از مصرف قرص ولبان عبیدی چنانچه از داروهای زیر استفاده می‌نمایید پزشک خود را مطلع سازید:

سیکلوفسفامید، پاروکستین، سرترالین، فلوکستین و فلووکسامین – در مصرف همزمان ممکن است متابولیسم بوپروپیون کاهش و مقدار آن در خون افزایش یابد.

کاربامازپین، فنوباربیتال و فنی توئین – مصرف همزمان ممکن است باعث افزایش متابولیسم بوپروپیون و کاهش مقدار آن در خون شود.

مهار کننده های منوآمین اکسیداز (MAO) (ایزوکربوکسازید، فنلزین، پروکاربازین، سلجیلین و ترانیل سیپرومین) – در مصرف همزمان با این داروها ممکن است خطر بروز سمیت حاد ناشی از مصرف بوپروپیون افزایش یابد. لذا مصرف همزمان آنها ممنوع است. فاصله بین قطع مصرف یک داروی مهار کننده منوآمین اکسیداز و شروع درمان با بوپروپیون حداقل ۱۴ روز است.

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (آمی تریپتیلین، آموکساپین، کلومیپرامین، دزیپرامین، داکسپین، ایمی پرامین، نورتریپتیلین، پروتریپتیلین)، کلوزاپین، کورتیکواستروئیدها، فلوکستین، هالوپریدول، لیتیم، لوکساپین، ماپروتیلین، مولیندون، فنوتیازین ها، تئوفیلین، تیوگزانتین‌ها، ترازودون و ریتوناویر – در مصرف همزمان بوپروپیون با این داروها، خطر بروز حملات تشنجی ممکن است افزایش یابد.

لوودوپا، آمانتادین – مصرف همزمان بوپروپیون با این داروها ممکن است منجر به افزایش عوارض جانبی گردد. مقدار مصرف بوپروپیون در شروع کاهش یابد و سپس بتدریج اضافه شود.

سیستم نیکوتین رسانی پوستی – استفاده همزمان از این سیستم همراه با بوپروپیون باعث افزایش فشار خون می‌گردد. فشارخون در این بیماران باید تحت پایش قرار گیرد.

وارفارین ـ در مصرف همزمان قرص ولبان با بوپروپیون، احتمال خونریزی یا مشکلات ترومبوتیک افزایش می یابد.

تئوفیلین ـ مصرف همزمان این دارو با بوپروپیون ممکن است باعث افزایش غلظت خونی تئوفیلین گردد.

 

 

مقدار و نحوه صحیح مصرف قرص ولبان عبیدی(بدون تجویز پزشک به هیچ عنوان مصرف نشود)

مقدار مصرف هر دارو را پزشک تعیین می‌کند، اما میزان مصرف قرص ولبان به طور کلی به صورت زیر است:

برای افسردگی :

  • بزرگسالان – در شروع ۱۰۰mg دو بار در روز است. مقدار مصرف برحسب نیاز ممکن است بتدریج توسط پزشک افزایش یابد. مقدار مصرف معمولاً نباید بیشتر از ۱۵۰mg سه بار در روز باشد.
  • کودکان – مصرف و مقدار آن باید توسط پزشک تعیین گردد.

در خصوص نحوه صحیح مصرف قرص ولبان عبیدی به نکات زیر توجه کنید:

  1. قرص ولبان عبیدی را فقط بر اساس دستور پزشک مصرف نمایید. از مصرف مقادیر بیشتر، مکرر و به مدت طولانی تر از دستور پزشک خودداری کنید.
  2. به منظور کاهش خطر بروز حملات تشنجی، فاصله بین دو نوبت مصرف دارو باید حداقل ۴ ساعت باشد.
  3.  جهت کاهش دل بهم خوردگی، این دارو را همراه با غذا مصرف نمایید، مگر آن که پزشک دستور داده باشد که با معده خالی مصرف شود.
  4. علایم بهبودی معمولا چند هفته پس از شروع مصرف دارو ظاهر می‌شود. در طی این مدت پیشرفت درمان باید به طور منظم توسط پزشک معالج کنترل گردد.
  5.  به منظور جلوگیری از عود بیماری افسردگی، ممکن است مصرف دارو حداقل به مدت ۶ ماه ضروری باشد.
  6. در صورت فراموش نمودن مصرف یک نوبت از دارو، آن نوبت را مصرف ننموده و برنامه عادی خود را ادامه دهید. از دو برابر کردن مقدار دارو خودداری کنید.

 

عوارض جانبی قرص ولبان عبیدی

هر دارو به موازات اثرات مطلوب درمانی ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته نیز شود، اگرچه همه این عوارض در یک فرد دیده نمی شود. در صورت بروز عوارض زیر سریعا با پزشک یا داروساز خود مشورت نمایید:

بیشتر شایع – تحریک پذیری اضطراب.

کمتر شایع – وزوز کردن یا زنگ زدن در گوش؛ سردرد شدید؛ بثورات جلدی، کهیر یا خارش.

برخی عوارض جانبی به مرور زمان و تطبیق بدن با دارو از بین می‌روند. به هر حال در صورت ادامه یا مزاحمت عوارضی مثل درد شکمی؛ یبوست؛ کاهش اشتها؛ گیجی؛ خشکی دهان؛ افزایش تعریق؛ تهوع یا استفراغ؛ لرزش؛ اشکال در به خواب رفتن؛ کاهش غیر عادی وزن؛ تاری دید؛ تغییر در احساس چشایی؛ خواب آلودگی؛ احساس ضربان سریع یا نامنظم قلب؛ نیاز مکرر به دفع ادرار؛ درد عضلانی؛ گلودرد و احساس غیر عادی خوب بودن با پزشک خود مشورت نمایید.

توجه – در صورت مصرف اتفاقی بیش از مقدار توصیه شده توسط پزشک و مشاهده علایمی نظیر تندی ضربان قلب تو همات؛ کاهش هوشیاری؛ تهوع؛ حملات تشنجی و استفراغ؛ بیمار باید سریعا به پزشک و یا مراکز درمانی منتقل گردد.

 

 

شرایط نگهداری قرص ولبان عبیدی

قرص ولبان عبیدی را دور از دسترس و دید کودکان نگهداری نمایید.

از مصرف داروهای تاریخ گذشته خودداری کنید.

در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتی گراد دور از نور و رطوبت نگهداری نمایید.

قرص ولبان عبیدی را از طریق فاضلاب یا زباله های خانگی دور نریزید. از داروساز خود در مورد چگونگی معدوم کردن داروهای مصرف نشده سوال نمایید.

این اقدامات به حفظ محیط زیست کمک می‌کند.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با داروخانه آنلاین دارونت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.