10% تخفیف برای خرید اولی‌ها با کد تخفیف daru10

10% تخفیف برای خرید اولی‌ها با کد تخفیف daru10

قرص پروترال اپاس تسنیم 30 عددی

پروترال اپاس تسنیم

نام ژنریک دارو

شرکت سازنده/واردکننده

تنسیم

شکل دارو

قرص

دسته مصرفی

فهرست

مصرف بدون تجویز پزشک ممنوع است

سایر برند های

[similar_by_generic id='41610']

معرفی دارو

اطلاعات دارویی قرص پروترال اپاس تسنیم

نام دارو:پروترال اپاس®

ﻧﺎم ژﻧﺮﯾﮏ: تامسولوسین

ﺷﮑﻞ دارو: قرص پیوسته رهش

طبقه دارویی: داروهای مجاری ادرای

ترکیبات دارویی: تامسولوسین هیدروکلراید 0.4 میلی گرم

 

داروی تامسولوسین در دو نوع قرص و کپسول با نام کپسول پروترال و قرص پروتورال اوپاس توسط شرکت داروساری تسنیم تولید می‌شود و برخلاف مکمل‌های پروستات که محصولات غیر دارویی هستند قرص پروترال اپاس یک محصول دارویی است.

بزرگی پروستات یا هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH)، یک مشکل شایع در میان مردان بالای ۵۰ سال است که می‌تواند به علائم ناخوشایندی مانند تنبلی در جریان ادرار، فشار و تنگی در زمان ادرار کردن، و تکرار ادرار شبانه‌روزی منجر شود. قرص پروترال اپاس تسنیم 30 عددی که با نام علمی تامسولوسین شناخته می‌شود، یک داروی موثر است که در دسته‌ی داروهای مسدودکننده آلفا قرار دارد و  برای درمان علائم پروستات بزرگ شده (هیپرپلازی خوش خیم پروستات یا BPH) در مردان استفاده می شود.

قرص پروترال اپاس تسنیم 30 عددی با تأثیر بر عضلات مثانه و پروستات، باعث شل شدن آنها می‌شود، که این امر باعث می‌شود ادرار به طور راحت‌تری در مثانه جریان پیدا کند. برای مشاوره بیشتر درباره نحوه مصرف و عوارض جانبی قرص پروترال اپاس با مشاوران داروخانه آنلاین دارونت تماس حاصل فرمایید.

 

یادآوری

  1. قرص پروترال اپاس برای درمان بیماری فعلی شما تجویز شده است. لذا از مصرف آن در موارد مشابه و یا توصیه به دیگران خودداری فرمایید.
  2. کلیه داروها را دور از دسترس کودکان نگهداری نمایید.
  3. چنانچه سوال یا نکته مبهمی در مورد مصرف قرص پروترال اپاس به نظرتان رسید با پزشک یا داروساز خویش تماس بگیرید.
  4. ماده موثره قرص تامسولوسین، تامسولوسین هیدروکلراید نام داشته که مقدار آن در هر قرص ۰/۴ میلی گرم است.
  5. قرص پروترال اپاس در حساسیت به تامسولوسین یا هر یک از ترکیبات متشکله دارو منع استعمال دارد.

 

 

قرص پروترال اپاس تسنیم 30 عددی

 

 

 

راهنمایی های عمومی پروترال اپاس

لازم است قبل از مصرف پروترال اپاس چنانچه بیمار دارای حساسیت به تامسولوسین است پزشک خویش را مطلع سازد.

 

مصرف پروترال اپاس در بارداری و شیردهی

مصرف در بارداری: از نظر تراتوژنیسته جزو گروه B میباشد. تجویز تامسولوسین هیدروکلراید در موشهای صحرائی و خرگوشهای باردار به ترتیب با دوزهای ۳۰۰ و ۵۰۰ میلی گرم به ازای کیلوگرم در روز نشان دهنده صدمات جنینی نبوده است.

 

هشدارها

کارسینومای پروستات و هیپرتروفی خوش خیم آن دارای علائم مشابه هستند و غالباً بطور توأم مشاهده میشوند بنابراین لازم است قبل از تجویز این دارو بیمار را از نظر اطمینان از عدم وجود کارسینومای پروستات بررسی نمود.

تداخلات فارماکوکینتیک و فارماکودینامیک داروئی بین تامسولوسین و سایر ترکیبات مسدود کننده آدرنژیک معین نشده است لذا نباید آنها را همراه یکدیگر استفاده کرد.

مصرف همزمان این دارو با سایمتیدین باید با احتیاط صورت گیرد زیرا کاهش کلیرانس و افزایش سطح زیر منحنی تامسولوسین هیدروکلراید ناشی از تجویز توأم با سایمتیدین مشاهده می گردد.

تداخل تامسولوسین با داروی وارفارین قطعی نیست ولی تجویز توأم باید با احتیاط صورت گیرد.

بیمار را باید در خصوص احتمال بروز عوارض افت فشار خون وضعیتی مانند سرگیجه بدنبال مصرف این دارو و احتیاط کامل در رانندگی، کار با ماشین آلات و انجام امور خطرناک مطلع ساخت.

به بیمار باید تذکر داده شود که قرص تامسولوسین را نباید بجود، خرد یا نصف نماید.

احتمال بروز نعوظ دردناک بطور بسیار نادر وجود دارد که باید به آن توجه شود.

تداخلی با تستهای آزمایشگاهی شناخته نشده و درمان با تامسولوسین به مدت ۱۲ ماه تأثیری بر آنتی ژن مخصوص پروستات (PSA) نداشته است.

 

مقدار و نحوه مصرف دارو (بدون تجویز پزشک به هیچ عنوان مصرف نشود)

قرص پروترال اپاس را دقیقاً مطابق شیوه ای که پزشکتان دستور داده استفاده فرمایید. مقدار مصرف هر دارو را پزشک تعیین میکند ولی مقدار تجویز معمول قرص تامسولوسین به قرار زیر است:

دوز معمول بزرگسالان:

در درمان علائم و عوارض هیپرپلازی خوش خیم پروستات، مقدار مصرف ۰/۴ میلی گرم یک بار در روز و نیم ساعت بعد از وعده غذایی.

در افرادی که پاسخ مناسبی به درمان با دوز یاد شده نداشته باشند بعد از دو تا چهار هفته میتوان دوز را تا ۰/۸ میلی گرم یک بار در روز ازدیاد بخشید.

چنانچه وقفه ای به مدت چند روز در تجویز این دارو رخ دهد، لازم است شروع مجدد درمان با ۰/۴ میلی گرم باشد.

در خصوص نحوه صحیح مصرف لازم است به نکات زیر توجه فرمایید:

1- هرگز از مقدار تجویز شده توسط پزشک تجاوز نفرمایید.

2- پروترال اپاس وابسته به غذا نمیباشد و در هر ساعت شبانه روز قابل مصرف است ولی بهتر است نیم ساعت بعد از غذا میل گردد.

3- کلیه داروها، از جمله این دارو را دور از دسترس کودکان نگهداری فرمایید.

4- قرص پروترال اپاس را در شرایط ذکر شده در بروشور نگهداری کنید.

قرص پروترال اپاس تسنیم 30 عددی

قرص پروترال اپاس تسنیم 30 عددی

عوارض جانبی پروترال اپاس چیست؟

بطور کلی تمام داروها به موازات اثرات درمانی، دارای برخی عوارض ناخواسته هستند. اگر چه همیشه و تمام عوارض ذکر شده برای داروی تامسولوسین رخ نخواهد داد، لیکن در صورت بروز هر یک از آنها با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض پروترال اپاس مشابه پرازوسین هیدروکلراید است، ولی بدلیل اینکه تامسولوسین جهت گیرنده آلفای یک اختصاصی است شیوع عوارض با آن کمتر است. این عوارض عبارتند از: افت فشار خون وضعیتی (ممکن است شدید باشد و پس از اولین دوز سنکوپ رخ دهد) افزایش سرعت ضربان قلب، سرگیجه خواب آلودگی، ضعف، تهوع، ادم، درد در ناحیه سینه، مشکل در تنفس، اسهال و یبوست، استفراغ ،افسردگی، عصبیت، اختلال خواب، گیجی، توهم، پارستزی، احتقان بینی، خونریزی از بینی، خشکی دهان، تکرر ادرار، عدم توانایی در کنترل ادرار، قرمزی صلبیه، تاری دید، وزوز گوش، مقادیر غیر عادی تستهای کبدی، پانکراتیت، آرتراژی (درد مفاصل) کاهش موی سر، راش جلدی، عرق مفرط، ناتوانی جنسی و نعوظ دردناک.

در نقص حاد عملکرد کبدی باید از مصرف آن پرهیز کرد.

 

مسمومیت با دوزهای بیش از اندازه

در صورت مصرف اتفاقی دوزهای بیش از حد لازم فوراً با پزشک خویش تماس حاصل فرمایید و یا خود را به یک واحد درمانی برسانید.

برخی علائم مسمومیت با تامسولوسین عبارتند از افت فشار خون و سردرد.

 

شرایط نگهداری پروترال اپاس

پروترال اپاس دور از دسترس کودکان قرار گیرد.

دور از نور و رطوبت در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتی گراد نگهداری شود.

 

بهترین زمان مصرف پروترال اپاس چه زمانی است؟

بهترین زمان مصرف کپسول پروترال به علت کاهش ناگهانی فشار خون که باعث سرگیجه و عدم کنترول تعادل می شود. بهترین زمان برای مصرف قرص پروترال اپاس عصر هر روز است. دوز معمول این دارو یک کپسول در روز می‌باشد. کپسول پروترال اپاس باید به طور کامل بلعیده شود و از خرد کردن یا جویدن آن خودداری کنید.

در موارد فراموشی دوز مصرفی قرص پروترال اپاس؟

اگر فراموش کردید دوز قرص پروترال اپاس را در زمان معمول خود مصرف کنید، نگران نباشید. می‌توانید دوز فراموش شده را در هر زمانی از روز مصرف کنید. اگر یک دوز را به طور کامل فراموش کردید، از دو برابر کردن دوز در روز بعد اجتناب کنید و دوز روز بعد را طبق معمول مصرف نمایید.

مدت زمان استفاده از پروترال اپاس 0.4 چقدر است؟

اگر فردی به علائم بزرگی پروستات مبتلا شود، معمولاً باید تا پایان عمر از این داروها استفاده کند، زیرا اثر این داروها موقتی است و با قطع مصرف، علائم بزرگی پروستات به سرعت بازمی‌گردند. توصیه می‌شود که مصرف این داروها حداقل به مدت ۶ ماه ادامه یابد.

آیا قرص پروترال اپاس برای مردان است؟

داروی پروترال اپاس (کپسول تامسولوسین 0.4 میلی‌گرم) برای درمان بزرگی خوش‌خیم پروستات در آقایان کاربرد دارد. این محصول یک مسدودکننده اختصاصی گیرنده‌های (A1 α) آدرنرژیک در پروستات است. در زنان، تامسولوسین می‌تواند برای درمان اختلالات دفع ادراری استفاده شود. اختلالات دفع ادراری به مجموعه‌ای از علائم اشاره دارد که بر توانایی ادرار کردن تأثیر می‌گذارند. این علائم می‌تواند شامل تکرر ادرار، فوریت ادرار، بی‌اختیاری ادرار و درد یا سوزش هنگام ادرار کردن باشد. مطالعات نشان داده‌اند که تامسولوسین در زنان مبتلا به اختلالات دفع ادراری مؤثر است. در یک مطالعه، تامسولوسین بهبود قابل توجهی در تکرر ادرار، فوریت ادرار و بی‌اختیاری ادرار در زنان مبتلا به این اختلالات نشان داده است.

مصرف قرص پروترال اپاس و تکرر ادرار

تامسولوسین با مسدود کردن گیرنده‌های آلفا-1 در عضلات صاف پروستات و مثانه عمل می‌کند. این عمل باعث شل شدن عضلات شده و به نوبه خود، جریان ادرار را تسهیل می‌کند. به همین ترتیب، علائمی مانند تکرر ادرار، ادرار شبانه و تأخیر در شروع جریان ادرار کاهش می‌یابد.

آثار فارماکولوژیک و مکانیسم اثر قرص پروترال اپاس

مکانیسم عمل داروی تامسولوسین با مسدود کردن گیرنده آلفا 1a آدرنرژیک در ماهیچه‌های صاف پروستات است که باعث کاهش مقاومت گردن مثانه و مجرای ادرار می‌شود. این دارو با فراهمی زیستی حدود 30% در حالت ناشتا جذب می‌شود و 90٪ آن به پروتئین‌های پلاسما متصل می‌شود. اثر دارو پس از 4-8 ساعت شروع می‌شود و حداکثر غلظت پلاسمایی آن در صورت مصرف همراه غذا 6-7 ساعت و در حالت ناشتا 4-5 ساعت پس از مصرف است. نیمه عمر حذف دارو 14-15 ساعت است و عمدتاً از طریق ادرار (76%) و مدفوع (21%) دفع می‌شود.

 

پروستات

پروستات یک غده جنسی مردانه است که در پایین مثانه و دور لوله ادراری قرار دارد. این غده با افزایش سن معمولاً بزرگتر می‌شود. در ادامه، به مفهوم، عملکرد، مشکلات مرتبط، تشخیص و درمان برخی از موارد مربوط به پروستات می‌پردازیم:

1. مفهوم پروستات: پروستات یک غده تولیدکننده مایعات منی است که در سلامت جنسی مردان نقش دارد. این غده به اندازه یک گردل درونی احاطه شده است و وظیفه اصلی آن تولید مایع منی است که برای انتقال اسپرم در زمان انزال استفاده می‌شود.

2. عملکرد پروستات: پروستات موادی را که توسط غدد دیگری مثل غده های سوزنی و دهانی تولید شده اند، به مایع منی اضافه می‌کند. این مایع منی انزالی را تشکیل می‌دهد که برای حمل اسپرم از بدن استفاده می‌شود.

3. مشکلات مرتبط با پروستات: بزرگی پروستات یا هیپرپلازی پروستات خوش‌خیم (BPH)، التهاب پروستات یا پروستاتیت، و سرطان پروستات از جمله مشکلات شایعی هستند که می‌توانند بر روی عملکرد طبیعی پروستات تأثیر بگذارند.

4. تشخیص مشکلات پروستات: تشخیص مشکلات پروستات معمولاً با استفاده از تاریخچه پزشکی، آزمایشات فیزیکی (از جمله آزمون رکتال)، آزمایش‌های خونی و ادراری، و در صورت لزوم، تصویربرداری مانند سونوگرافی یا آزمایش PSA (آنتی‌ژن پروستات‌مخصوص) صورت می‌گیرد.

5. درمان مشکلات پروستات: درمان مشکلات پروستات بسته به نوع و شدت مشکل متفاوت است. در صورتی که مشکلی جدی و مزمن نباشد، درمان ممکن است شامل تغییرات در شیوه زندگی، داروها، و روش‌های غیرجراحی باشد. در موارد جدی‌تر مانند سرطان پروستات، درمان‌هایی مانند جراحی، رادیوتراپی، و درمان‌های هورمونی ممکن است لازم باشد.

6. پیشگیری از مشکلات پروستات: پیشگیری از مشکلات پروستات شامل حفظ سلامتی عمومی بدن، ایجاد شیوه زندگی سالم شامل تغذیه متنوع و ورزش منظم، اجتناب از مصرف مواد مخدر و سیگار، و مراجعه به پزشک برای معاینات و اسکرینینگ منظم می‌شود.

 

هایپر پلازی پروستات چیست؟

هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH) یا بزرگ شدن پروستات، یک وضعیت پزشکی است که در آن غده پروستات بزرگ می‌شود. این بیماری شایع‌ترین علت انسداد ادراری است که در میان مردان مسن رخ می‌دهد. و می‌تواند علائم مختلفی در دستگاه ادراری ایجاد کند. گاهی این بیماری را با نام هایپرتروفی خوش‌خیم پروستات نیز می‌نامند.

تشخیص BPH شامل چندین مرحله و تست‌های مختلف است

  1. تاریخچه پزشکی و معاینه فیزیکی: پزشک با شما درباره علائم شما صحبت می‌کند و یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد.
  2. آزمایشات ادراری: آزمایش ادرار برای بررسی عفونت‌ها یا سایر مشکلات.
  3. آزمایش خون: اندازه‌گیری سطح آنتی‌ژن خاص پروستات (PSA) که می‌تواند به تشخیص مشکلات پروستات کمک کند.
  4. تصویربرداری: اولتراسوند یا اسکن‌های تصویربرداری برای اندازه‌گیری حجم پروستات و بررسی هر گونه مشکلات دیگر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.