10% تخفیف برای خرید اولی‌ها با کد تخفیف daru10

10% تخفیف برای خرید اولی‌ها با کد تخفیف daru10

قرص تنوویر شاری

قرص تنوویر شاری 30 عددی

نام ژنریک دارو

شرکت سازنده/واردکننده

شاری

شکل دارو

قرص روکشدارخط دار

دسته مصرفی

فهرست

مصرف بدون تجویز پزشک ممنوع است

سایر برند های

[similar_by_generic id='41610']

معرفی دارو

اطلاعات دارویی قرص تنوویر شاری 30 عددی

نام دارو: تنوویر شاری®

ﻧﺎم ژﻧﺮﯾﮏ: تنوفوویر دیسو پروکسیل فومارات

دسته دارویی: ضد ویروس سیستمیک

ﺷﮑﻞ دارو: قرص روکشدارخط دار

ترکیبات دارویی: هر قرص حاوی تنوفوویر دیسو پروکسیل فومارات 300 میلی گرممعادل 245 میلی گرم تنوفوویر دیسوپروکسیل

 

قرص تنوویر شاری 30 عددی که بانام علمی شناخته می‌شود حاوی تنوفوویر دیسو پروکسیل فومارات آنالوگ دی استری فسفریله نوکلئوزیدی غیر حلقوی آدنوزین منوفسفات است. در مرحله اول تنوفوویر دیسوپروکسیل فومارات هیدرولیز شده و به تنوفوویر تبدیل می‌شود. این ترکیب تحت تاثیر آنزیم‌های سلول فسفریله شده و به فرم فعال تنوفوویر دی فسفات در می‌آید. فرم فعال دارو سبب مهار رونویسی ویروس HIV و خاتمه همانندسازی DNA می‌شود. میزان فراهمی زیستی تنوفوویر در حدود 25% است.

مصرف غذاهای چرب سبب افزایش میزان فراهمی زیستی دارو می‌شود. حجم توزیع تنوفوویر در حدودL/Kg6/0±3/1 در صورت تجویزmg/Kg1 تنوفوویر از راه وریدی و میزان اتصال آن به پروتئین‌های پلاسما کم است. تنوفوویر توسط ایزو آنزیم P450 متابولیزه نمی‌شود، در عین حال بخش عمده دارو از طریق کلیه دفع می‌شود. نیمه عمر حذف دارو در حدود 17 ساعت است. برای مشاوره بیشتر درباره نحوه مصرف و عوارض جانبی قرص تنوویر شاری 30 عددی با مشاوران داروخانه آنلاین دارونت تماس حاصل فرمایید.

 

مکانیزم اثر و فارماکوکینتیک

تنوفوویر دیسوپروکسیل فومارات آنالوگ دی استری فسفریله نوکلئوزیدی غیر حلقوی آدنوزین منوفسفات می‌باشد. در مرحله اول تنوفوویر دیسو پروکسیل فومارات هیدرولیز شده و به تنوفوویر تبدیل می‌شود. این ترکیب تحت تأثیر آنزیمهای سلول فسفریله شده و به فرم فعال تنوفوویردی فسفات در می‌آید. فرم فعال دارو سبب مهار رونویسی ویروس HIV و خاتمه همانند سازی DNA می‌شود. میزان فراهمی زیستی تنوفوویر حدود ۲۵% می‌باشد. مصرف غذاهای چرب سبب افزایش میزان فراهمی زیستی دارو می‌گردد. حجم توزیع تنوفوویر در صورت تجویز وریدی آن به مقدار 1mg/kg ، حدود (1mg/kg) 0/6 ± 1/3  و میزان اتصال آن به پروتئین های پلاسما کم می‌باشد. تنوفوویر توسط ایزوآنزیم P450 متابولیزه نمی‌شود، در عین حال بخش عمده دارو از طریق کلیه دفع می‌گردد. نیمه عمر حذف دارو حدود ۱۷ ساعت میباشد.

 

 

قرص تنوویرشادی شاری 30 عددی

 

 

 

موارد مصرف قرص تنوویر

قرص تنوویر شاری 30 عددی همراه سایر داروهای ضدویروس در درمان ایدز (1-HIV) برای بزرگسالان و کودکان ۲ سال به بالا و هپاتیت B مزمن (HBV) برای بزرگسالان و کودکان ۱۲ سال به بالا بکار می‌رود.

 

موارد منع مصرف قرص تنوویر

قرص تنوویر شاری 30 عددی در بیماران با سابقه قبلی حساسیت به دارو منع مصرف دارد.

 

هشدارها و احتیاط های لازم

به دلیل بروز یا تشدید اختلالات کلیوی، باید قبل از شروع و حین درمان، کلیرانس کراتینین، فسفر پلاسمایی، گلوکز و پروتئین ادراری به صورت به دوره ای مورد ارزیابی قرار گیرد. مصرف همزمان این دارو با داروهایی که سمیت کلیوی دارند غیر مجاز است.

در صورت بروز اسیدوز لاکتیک و بزرگ شدن کبد همراه با دفع چربی در مدفوع مصرف دارو قطع گردد.

مصرف همزمان این دارو با سایر داروهای حاوی تنوفوویر، توصیه نمی‌شود. این دارو نباید همزمان با آدفوویر مصرف شود.

قبل از شروع درمان با این دارو، همه بیماران باید از نظر باید نظر ابتلا به ایدز بررسی شوند. این دارو به تنهایی در بیماران مبتلا به ایدز تجویز نمی گردد.

به دلیل احتمال کاهش دانسیته استخوانی، توصیه می‌شود ارزیابی های لازم انجام گیرد.

به علت احتمال بروز سندرم بازسازی سیستم از ایمنی در بیماران مبتلا به ایدز، باید ارزیابیها و درمان لازم صورت گیرد.

مصرف دارو در دوران بارداری و شیردهی با تجویز و زیر نظر ر نظر پزشک صورت گیرد.

مطالعات کافی در زمینه مصرف دارو در افراد ۶۵ سال به به بالا صورت نگرفته است. با این حال به علت کاهش عملکرد کبدی، کلیوی و قلبی- عروقی به دنبال افزایش سن، مصرف دارو در سالمندار ندان با احتیاط صورت گیرد.

 

عوارض جانبی قرص تنوویر

هر دارو به موازات اثرات مطلوب درمانی ممکن است با برخی عوارض جانبی همراه باشد. عوارض شایع دارو شامل راش، اسهال، تهوع، استفراغ، سردرد، درد، افسردگی، ضعف، درد شکم، بی خوابی، خارش، گیجی و تب میباشد.

تداخلات دارویی قرص تنوویر

قبل از مصرف دارو، پزشک خود را از تمامی اقلام داروهای مصرفی خود، آگاه نمایید. مصرف داروی تنوفوویر میتواند با داروهای زیر تداخل

داشته باشد:

دیدانوزین، داروهای ضد ایدز از جمله: آتازاناویر، آتازاناویر/ ریتوناویر، داروناویر/ریتوناویر، لوپیناویر/ ریتوناویر.

 

مقدار مصرف دارو قرص تنوویر

مقدار مصرف قرص تنوویر شاری 30 عددی را پزشک تعیین میکند از خود درمانی بپرهیزید.

 

نوع بسته بندی

قرص روکش دار خط دار تنوویر شاری ۳۰۰ میلی گرمی: ۳ بلیستر ۱۰ عددی در جعبه ۳۰عدد)

 

شرایط نگهداری قرص تنوویر

در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتی گراد نگهداری شود.

قرص تنوویر شاری 30 عددی دور از نور و رطوبت نگهداری شود.

دور از دسترس اطفال نگهداری شود.

 

ایدز (1-HIV)

ایدز (AIDS) یک بیماری ویروسی است که ناشی از عفونت ویروس اچ‌آی‌وی (HIV) است. در ادامه، اطلاعات مهمی درباره ایدز و ویروس HIV را برای شما توضیح می‌دهیم:

1. HIV (ویروس اچ‌آی‌وی):
– ویروس اچ‌آی‌وی یک ویروس است که سیستم ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ویروس اچ‌آی‌وی به صورت اصولاً از طریق مواد بدنی آلوده مانند خون، منی، شیر مادران آلوده به ویروس، سوخت و ساز مشترک و سوزن‌های تزریق غیرتمیز منتقل می‌شود.
– ویروس HIV سیستم ایمنی بدن را تخریب می‌کند و باعث کاهش قابل توجهی در توانایی بدن برای مقابله با عفونت‌ها و بیماری‌ها می‌شود.

2. ایدز:
– ایدز بیماری نهایی است که در نتیجه پیشرفت عفونت HIV و تخریب کامل سیستم ایمنی بدن بوجود می‌آید.
– علائم ایدز شامل سیستم ایمنی ضعیف، عفونت‌های متعدد و مزمن، اسهال مزمن، لاغری شدید، ضعف عمومی و ظهور تومورهای خطرناک می‌باشد.

3. انتقال و پیشگیری:
– ویروس اچ‌آی‌وی از طریق رابطه جنسی بدون استفاده از وسایل جلوگیری مانند کاندوم، تماس مستقیم با خون آلوده، مشترک کردن سوزن‌های تزریق غیرتمیز و از مادر به جنین در طول بارداری و زمان زایمان منتقل می‌شود.
– برای پیشگیری از انتقال HIV، می‌توان از مواردی مانند استفاده از کاندوم در هر رابطه جنسی، استفاده از سوزن‌های تزریق یکبار مصرف و تست و تشخیص زودهنگام HIV در بارداری استفاده کرد.

4. درمان:
– در حال حاضر هیچ درمان کامل برای ایدز و ویروس HIV وجود ندارد. با این حال، درمان ضد ویروسی (ART) برای کنترل عفونت و تأخیر پیشرفت بیماری استفاده می‌شود.
– درمان ART باعث کاهش میزان ویروس در خون و بهبود سیستم ایمنی بدن می‌شود، اما ویروس همچنان در بدن وجود دارد و بدون درمان منظم، بیماری پیشرفت می‌کند.

5. پشتیبانی و مراقبت:
– افراد مبتلا به ایدز نیاز به پشتیبانی و مراقبت مناسب دارند. این شامل مراقبت پزشکی منظم، مصرف داروها به‌طور صحیح، رعایت سبک زندگی سالم، مواد غذایی مناسب و حمایت روانی است.
– ارتباط با گروه‌های پشتیبانی و انجمن‌های مربوط به ایدز می‌تواند به فرد در مواجهه با چالش‌های روزمره کمک کند و اطلاعات و منابع مفیدی را در اختیار قرار دهد.

6. آموزش و آگاهی:
– آموزش و آگاهی عمومی درباره ایدز و ویروس HIV از اهمیت بالایی برخوردار است. اطلاعات صحیح در مورد راه‌های انتقال و پیشگیری می‌تواند به کاهش شیوع ویروس کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.