10% تخفیف برای خرید اولی‌ها با کد تخفیف daru10

10% تخفیف برای خرید اولی‌ها با کد تخفیف daru10

قرص سیتاکسا سبحان دارو 30 عددی

قرص سیتاکسا سبحان دارو 30 عددی

نام ژنریک دارو

شرکت سازنده/واردکننده

سبحان دارو

شکل دارو

قرص روکشدارخط دار

دسته مصرفی

فهرست

مصرف بدون تجویز پزشک ممنوع است

سایر برند های

[similar_by_generic id='41610']

معرفی دارو

اطلاعات دارویی قرص سیتاکسا سبحان دارو

نام دارو: سیتاکسا®

ﻧﺎم ژﻧﺮﯾﮏ: سیتالوپرام

ﻃﺒﻘﻪ داروﯾﯽ: داروهای ضد افسردگی

شکل دارویی: قرص روکشدارخط دار

ترکیبات دارویی: هر قرص جاوی : سیتالوپرام (بصورت هیدروبروماید) 20 میلی‌گرم

 

قرص سیتاکسا سبحان دارو که بانام علمی( سیتالوپرام) شناخته می‌شود، در درمان اختلالات افسردگی اختلالات وسواس و در درمان پانیک کاربرد دارد. قرص سیتاکسا سبحان دارو در دو دوز 20 میلی‌گرم و 40 میلی‌گرم موجود می‌باشد.

 

قرص سیتاکسا سبحان دارو 30 عددی

 

 

موارد منع مصرف

در صورتیکه سابقهٔ هر گونه واکنش غیرعادی یا آلرژیک به داروی سیتالوپرام دارید و همچنین در صورت داشتن حساسیت به هر ماده دیگری مانند غذاها، مواد نگهدارنده یا رنگها، به پزشک خود اطلاع دهید. موارد منع مصرف قرص سیتاکسا سبحان دارو شامل موارد ذیل می باشند:

-واکنش افزایش حساسیت به سرترالین یا سایر محتویات دارو

مصرف همزمان با داروهای مهار کننده مونو آمین اکسیداز مانند سلژیلین (جهت درمان پارکینسون)، موکلوبماید، ترانیل سیپرومین و ایزوکربوکسازید (جهت درمان افسردگی): دو هفته بعد از قطع مصرف این داروها، مصرف سیتالوپرام را می توان شروع کرد و بعد از قطع مصرف سیتالوپرام نیز حداقل تا یک هفته نبایستی هیچیک از داروهای این دسته را مصرف کرد. مصرف لینزولید (انتی بیوتیک) با این دارو ممنوع است مگر اینکه تحت مراقبت های پزشکی باشید و فشار خون شما به طور مکرر پایش گردد.-داشتن سابقه ای از ریتم نامنظم قلبی از بدو تولد (سندروم کیو تی مادرزادی) مصرف داروهایی که بر ریتم قلبی (فاصله کیوتی) اثر می گذارند.

 

حاملگی

قبل از مصرف دارو با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید و در صورت بارداری یا قصد باردار شدن نیز به پزشک خود اطلاع دهید زیرا پزشکتان با توجه به مزایا و مضرات دارو تصمیم می گیرد که مصرف دارو را ادامه داده و یا قطع کنید.

اگر با دستور پزشک دارو را مصرف می کنید، قبل از زایمان با پزشک یا مامای خود مشورت کنید زیرا ممکن است نوزاد در ۲۴ ساعت اول دچار تنگی نفس و رنگ پوست مایل به آبی گردد که علایمی از افزایش فشار ریوی می‌باشد.

شیردهی

قرص سیتاکسا سبحان دارو به مقدار اندکی در شیر مادر ترشح می‌گردد و ممکن است بر شیرخوار اثرات ناخواسته ای داشته باشد لذا قبل از مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید.

اطفال

ایمنی و اثر بخشی این دارو در اطفال به اثبات نرسیده است و به طور معمول قرص سیتاکسا سبحان دارو برای سنین زیر ۱۸ سال توصیه نشده است. مصرف دارو در این گروه سنی، ممکن است باعث افزایش احتمال عوارض ناخواسته ای مانند افکار خودآزاری، خودکشی و رفتارهای تهاجمی (پرخاشگری، عداوت و عصبانیت) گردد. علیرغم این مسائل ممکن است پزشکتان این دارو را تجویز نماید. در صورت بروز عوارض ذکر شده بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.برای مشاوره بیشتر درباره نحوه مصرف و عوارض جانبی قرص سیتاکسا سبحان دارو با مشاوران داروخانه آنلاین دارونت تماس حاصل فرمایید.

 

مصرف همراه با سایر داروها

اگر همزمان با قرص سیتاکسا سبحان دارو هر دارویی حتی داروهای بدون نسخه گیاهی یا مکمل ویتامینی یا غذایی را مصرف می کنید یا اخیرا مصرف کرده اید، به پزشک یا داروساز اطلاع دهید. مخصوصا مهم است که پزشک شما از مصرف داروهای زیر اطلاع داشته باشد:

-تریپتان ها مانند سوماتریپتان، تریپتوفان، ترامادول و فنتانیل (افزایش احتمال بروز سندروم سروتونین)

-ضـد افسردگی ها: مهار کننده های بازجذب سروتونین مانند فلووکسامین، لیتیم و سه حلقه ایها مانند ایمی پرامین و نورتریپتیلین

-داروهای گیاهی حاوی عصاره علف چای یا سنت جونز وارت (هایپریکوم پرفوراتوم)

-دزیپرامین: نیاز به کاهش دوز دارد

-داروهای موثر بر سیستم انعقاد مانند وارفارین و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند آسپرین

-داروهای موثر بر زخمهای گوارشی مانند سایمتیدین، امپرازول، اس امپرازول و لانسوپرازول

-نورولپتیک ها (جهت درمان اسکیزوفرنی و سایر مشکلات سایکوتیک) و ضد افسردگی‌ها سبب کاهش آستانه بروز تشنج می گردد .

-داروهای ضد آریتمی: این داروها مانند سیتالوپرام سطح خونی پتاسیم و منیزیم را کاهش می دهند لذا ممکن است اختلالات ریتم قلب را تشدید نمایند.

– آنتی سایکوتیک ها مانند هالوپریدول

-فلوکونازول (داروی ضد قارچ)

-مفلوکین (داروی ضد مالاریا)

 

سایر بیماریها

حضور سایر بیماریها و مشکلات پزشکی می‌تواند مصرف سیتالوپرام را تحت تأثیر قرار دهد. مطمئن شوید که هر گونه مشکل پزشکی دیگر خود مخصوصا موارد آمده در ذیل را به پزشک خود اطلاع دهید:

مصرف داروی سیتالوپرام در بیماران دیابتی ممکن است سبب افزایش قند خون گردد لذا دوز مصرفی انسولین و یا سایر داروهای ضد دیابت بایستی مجددا تنظیم گردد.

– در صورت بروز صرع و یا تشدید حملات، مصرف سیتالوپرام را قطع و سریعا با پزشک خود مشورت کنید.برای مشاوره بیشتر درباره نحوه مصرف و عوارض جانبی قرص سیتاکسا سبحان دارو با مشاوران داروخانه آنلاین دارونت تماس حاصل فرمایید.

-الکتروشوک درمانی (ECT)

-شیدایی (مانیا) یا سابقه آن.

-سابقه مشکلات خونی و یا بیماریهایی که نیاز به مصرف داروهای ضد انعقاد دارند.

-در صورتی که نارسایی کبدی یا کلیوی دارید، ممکن است پزشکتان دوز کمتری تجویز نماید.

آریتمی قلبی (بی نظمی در ریتم قلب) مانند افزایش فاصله کیوتی در نوار قلبی.

-بیماری‌های عروق کرونری قلب

-اگر در حالت استراحت کندی ضربان قلب دارید و یا در اثر اسهال شدید و طولانی مدت، استفراغ یا مصرف داروهای ادرارآور دچار دفع نمک (سدیم) هستید، قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

-داشتن سابقه ای از عملکرد نامناسب ضربان قلب (قلب ضربان قلب نامنظم و سریع)که ممکن است خود را به صورت سرگیجه هنگام ایستادن نشان دهد.

کاهش سطح پتاسیم یا منیزیم

خون (هیپوکالمی یا هیپومنیزیمی)

– کاهش سطح سدیم خون (هیپوناترمی)

-اختلال سطح هورمون آنتی دیورتیک (تنظیم سطح آب بدن)

-گلوکوم (آب سیاه) زاویه بسته و یا سابقه گلوکوم

 

روش مصرف مناسب قرص سیتاکسا سبحان دارو(بدون تجویز پزشک به هیچ عنوان مصرف نشود)

. دارو را دقیقا طبق دستور پزشکتان مصرف نمایید و در صورت هر گونه شبهه با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

این دارو را با یک لیوان آب میل نمایید.

قرص سیتاکسا سبحان دارو را میتوانید همراه با غذا و یا با معده خالی میل نمایید.

از قطع مصرف دارو بدون دستور پزشک خودداری نمایید زیرا ممکن است سبب برگشت علائم گردد.

پزشکتان دوره درمان را با توجه به وضعیت بیماری و پاسخدهی به درمان تعیین می کند و در سالمندان و افرادی که مشکلات کبدی خفیف تا متوسط دارند دوز کمتری توصیه شده است.

از مصرف الکل در دوره درمان خودداری نمایید.

 

دوز فراموش شده

اگر مصرف یک دوز از قرص سیتاکسا سبحان دارو را فراموش کردید، از مصرف دوز فراموش شده منصرف شوید و به رژیم منظم قبلی برگردید. هرگز دوز دارو را به جهت جبران دوز فراموش شده دو برابر نکنید.

مصرف بیش از حد

در صورت مصرف بیش از حد سریعا با پزشک خود مشورت کنید و یا به مراکز درمانی مراجعه نمایید.

مصرف بیش از حد دارو میتواند منجر به عوارضی مانند تهوع، استفراغ، تعریق، خواب آلودگی، اغما، تشنج، افزایش ضربان قلب، مشکلات عضلانی (افزایش تونیسیته عضلات) تنفس سریع، افزایش فشار خون و تغییرات ریتم در نوار قلبی گردد.

 

هشدارها و احتیاطات

افکار خودکشی: قرص سیتاکسا سبحان دارو ممکن است در موارد نادری منجر به عوارض خطرناکی مانند افکار خودکشی و یا رفتارهای تهاجمی به خصوص در سنین زیر ۲۵ سال گردد احتمال بروز این عوارض در شروع درمان با داروهای ضد افسردگی بیشتر است. در صورت بروز این علائم بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید و یا به مراکز درمانی مراجعه نمایید. همیشه نزدیکان خود را در جریان احتمال بروز چنین علائمی قرار دهید تا اقدامات لازم را در هنگام وقوع صورت دهند.

سندروم سروتونین: علائمی مانند بیقراری، گیجی، اسهال، تب، افزایش فشار خون، افزایش تعریق و یا افزایش سرعت ضربان قلب که ممکن است ناشی از فعالیت بیش از حد سروتونین باشد. در صورت بروز این علائم مصرف دارو را قطع و بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.برای مشاوره بیشتر درباره نحوه مصرف و عوارض جانبی قرص سیتاکسا سبحان دارو با مشاوران داروخانه آنلاین دارونت تماس حاصل فرمایید.

در بیماران دارای اختلال دو قطبی، ممکن است با مصرف سیتالوپرام بیماری وارد فاز مانیا گردد (به صورت افکار غیر عادی، شادی غیر طبیعی و افزایش فعالیت بدنی خود را نشان میدهد).

در صورت بروز علائمی مانند بی قراری حین نشستن یا ایستادن (آکاتیزی) و اختلالات خارج هرمی 0مانند حرکات غیر ارادی، لرزش، سفتی و انقباض عضلات)، مصرف دارو را قطع و سریعا با پزشک خود مشورت کنید.

یکی از دوستان یا نزدیکان خود را در جریان افسردگی یا اضطراب خود قرار دهید تا با مطالعه اطلاعات دارویی هنگام مشاهده تغییرات رفتاری یا تشدید افسردگی یا اضطراب شما را مطلع گرداند.

مصرف قرص سیتاکسا سبحان دارو به خصوص در سه ماهه آخر بارداری ممکن است سبب افزایش فشار خون ریوی در نوزاد گردد که علائم آن شامل دیسترس تنفسی، کبودی، تغییرات دمای بدن، اشکال در تغذیه، افت قند خون، سفتی یا سستی عضلات، افزایش بازتاب یا رفلکس، لرزش، بی قراری، تحریک پذیری، بی حالی، گریه مداوم، خواب آلودگی و مشکلات خواب در نوزاد گردد.

 

عوارض جانبی

هر دارو در کنار اثرات مفید خود دارای یک سری اثرات ناخواسته می‌باشد. اگر چه تمام این اثرات ناخواسته در یک فرد بروز نمی کند اما در صورت بروز هر مشکلی به پزشک خود مراجعه کنید. عوارض جانبی این دارو با آگاهی از آن و مشورت با پزشک قابل پیش بینی و قابل رفع می‌باشد. به خاطر داشته باشید که عوارض داروها به مراتب کمتر از عوارض عدم مصرف آنها میباشد.

عوارض جانبی شایع تر (بیشتر از یک به ده مورد): تهوع، خشکی دهان، سردرد، سرگیجه، افزایش تعریق، خواب آلودگی یا اشکال در خوابیدن

عوارض جانبی با شیوع کمتر از یک به ده مورد: ،لرزش ،سرگیجه کاهش اشتها، کاهش وزن، بی قراری، اضطراب، تحریک پذیری، گیجی، کاهش میل جنسی، سوزن سوزن شدن، کاهش تمرکز، وزوز گوش، اسهال، استفراغ، سوءهاضمه، دل درد، نفخ، افزایش بزاق، درد عضلانی، درد مفصلی، خارش، خستگی، خمیازه، فقدان اوج لذت جنسی در زنان، درد قاعدگی، ناتوانی جنسی، مشکلات انزال در آقایان، مشکلات خواب، کاهش حافظه و عدم احساس و شور و اشتیاق

عوارض جانبی جدی و ناشایع (در صورت بروز، مصرف دارو را قطع و بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید): افکار خودکشی، اختلالات خارج هرمی (شامل حرکات غیرارادی، لرزش، سفتی و انقباض عضلات)، بی قراری در ایستادن و نشستن (آکاتیزی)، واکنش افزایش حساسیت (راش و خارش پوستی؛ تورم لب ها، زبان و گلو؛ مشکلات تنفسی) ضربان قلب سریع و نامنظم (علائمی از یک تاکی کاردی بطنی یا Torsade de points می باشد) و کاهش سطح پلاکت (ترومبوسیتوپنی)

 

نیازی به نگرانی از لیست عوارض ذکر شده در مورد این دارو نیست و اکثریت مردم این دارو را بدون هیچ مشکلی مصرف می کنند.

عوارض دیگری که در بالا نیامده است ممکن است در برخی از بیماران بروز کنند لذا اگر متوجه عوارض جانبی دیگری شدید به پزشک خود اطلاع دهید.

 

شرایط نگهداری

قرص سیتاکسا سبحان دارو در دمای زیر ۳۰ درجه سانتیگراد، دور از نور و رطوبت و دور از دید و دسترس اطفال نگهداری شود.برای مشاوره بیشتر درباره نحوه مصرف و عوارض جانبی قرص سیتاکسا سبحان دارو با مشاوران داروخانه آنلاین دارونت تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.