10% تخفیف برای خرید اولی‌ها با کد تخفیف daru10

10% تخفیف برای خرید اولی‌ها با کد تخفیف daru10

قرص فاریانت 500 (سفورکسیم)

قرص فاریانت 500 (سفورکسیم)

نام ژنریک دارو

شرکت سازنده/واردکننده

داروسازی فارابی

شکل دارو

قرص روکشدار

دسته مصرفی

فهرست

مصرف بدون تجویز پزشک ممنوع است

سایر برند های

[similar_by_generic id='41610']

معرفی دارو

اطلاعات دارویی قرص فاریانت 500

هر قرص فاریانت 500 حاوی، 500 میلی‌گرم سفوروکسیم

موارد مصرف قرص فاریانت 500 (سفوروکسیم)

موارد مصرف قرص فاریانت 500 در انواع مختلف عفونت‌ها شامل استفاده در عفونت‌های استخوان و مفاصل، برونشیت، عفونت‌های راه تنفسی تحتانی، گونوره آ، سینوزیت، اوتیت مدیا، پرتیونیت، فارنژیت، عفونت‌های پوستی، عفونت‌های بافت نرم و عفونت‌های راه ادراری است.

نحوه مصرف فاریانت 500

  • یک قرص دو بار در روز (با غذا یا بدون غذا)
نحوه مصرف قرص فاریانت 500 در بزرگسالان و کودکان بسته به نوع عفونت

زمان مصرف قرص یا کپسول سفورکسیم برای بزرگسالان و کودکان مختلف است و بسته به نوع عفونت و وزن بدن بیمار متغیر است.

  • برای مواردی مانند فارنژیت، التهاب لوزه، سینوزیت حاد باکتریایی فک بالا و تشدید باکتریایی حاد برونشیت مزمن، دوز استاندارد معمولاً ۲۵۰ میلی گرم به‌صورت خوراکی هر ۱۲ ساعت برای ۵ تا ۱۰ روز تجویز می‌شود.
  • در برخی موارد، مانند تشدید باکتریایی حاد برونشیت مزمن، ممکن است دوز تزریقی وریدی باشد که معمولاً بین ۵۰۰ تا ۷۵۰ میلی گرم در ۸ ساعت است.

هشدارها و موارد احتیاطی مصرف سفوروکسیم

  • این دارو در برخی موارد نباید با دیگر داروها یا بیماری‌ها ترکیب شود. قبل از مصرف، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.
  • قبل از مصرف داروی سفوروکسیم، در صورت وجود حساسیت به آن یا به پنی‌سیلین‌ها و سایر آنتی‌بیوتیک‌های سفالوسپورینی (مانند سفالکسین)، از مصرف خودداری کنید.
  • در صورت داشتن سوابق پزشکی مانند بیماری کلیوی، بیماری روده (کولیت)، بیماری کبد، تغذیه نامناسب یا حساسیت به آنتی‌بیوتیک، با پزشک خود در مورد خطرات و عوارض مشورت کنید.
  • قبل از انجام هرگونه ایمن‌سازی یا واکسیناسیون، پزشک خود را مطلع کنید.
  • در بیماران کمبود تغذیه، درمان طولانی‌مدت و بیماری کبدی و کلیوی، ممکن است INR طولانی‌مدت گزارش شود.
  • قرص را نباید خرد یا جویده شود، بلکه به‌صورت کامل قورت داده شود تا به‌خوبی جذب شود.

مصرف قرص فاریانت 500 در بارداری

مطابق با داده‌های اپیدمیولوژیک و مطالعات حیوانی، مصرف قرص فاریانت 500 در زمان بارداری تا کنون با هیچ خطر مرتبط با نقایص مادرزادی، سقط‌جنین یا پیامدهای نامطلوب برای مادر یا جنین ثابت نشده است. اگر در دوران بارداری نیاز به درمان با این دارو باشد، تصمیم در مورد مصرف باید با مشورت پزشک با درنظرگرفتن مزایا و معایب مصرف دارو در هر مورد خاص اتخاذ شود.

مصرف قرص سفوروکسیم در شیردهی

بنظر می‌رسد مصرف سفوروکسیم (فاریانت 500) در دوران شیردهی برای نوزاد خطری نداشته باشد. بااین‌حال، تصمیم در مورد مصرف دارو باید با مشورت پزشک و با درنظرگرفتن وضعیت بالینی مادر و نوزاد اتخاذ شود.

عوارض جانبی مصرف قرص فاریانت 500 (Cefuroxime)

عوارض جانبی داروی سفوروکسیم شامل موارد زیر می‌شود

اکثر کسانی که از این دارو استفاده می‌کنند، عوارض جانبی جدی برایشان اتفاق نیفتاده است. بااین‌حال، در صورت بروز علائمی مانند:

اختلالات گوارشی، خستگی و ضعف غیرمعمول، علائم مشکلات کبدی (استفراغی که قطع نمی‌شود، درد شکم، زردی چشم و پوست)، علائم مشکلات کلیوی، علائم عفونت جدید، کبودی و خون‌ریزی آسان و… به پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی

  1. دیگر آنتی‌بیوتیک‌های سفالوسپورین: مصرف هم‌زمان قرص فاریانت با دیگر آنتی‌بیوتیک‌های سفالوسپورین مانند توبرامایسین و جنتامایسین می‌تواند تداخلات جدی در عملکرد داروها ایجاد کند و باعث افزایش ریسک عوارض جانبی شود.
  2. پروبنسید و کلرامفنیکل: این داروها نیز می‌توانند با سفوروکسیم تعامل کنند و تداخلاتی را در عملکرد آن ایجاد کنند.
  3. داروهای کاهنده اسید معده: داروهایی مانند فاموتیدین و اس‌امپرازول می‌توانند با قرص فاریانت تعامل کنند و تأثیرات آن را تغییر دهند.
  4. رقیق‌کننده‌های خون: مصرف هم‌زمان قرص فاریانت 500 با داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین و کومادین می‌تواند خطرات خونریزی ناشی از افزایش اثر داروها را افزایش دهد.
  5. دیورتیک‌ها یا قرص‌های آب: مصرف هم‌زمان سفوروکسیم با دیورتیک‌ها یا قرص‌های آب ممکن است تداخلات مختلفی در سطح مایعات بدن ایجاد کند و عملکرد کلیه را تحت‌تأثیر قرار دهد.

موارد منع مصرف فاریانت 500

  • حساسیت شدید: در صورت وجود حساسیت شدید نسبت به پنی‌سیلین یا داروهای دیگری از خانواده سفالوسپورین‌ها، استفاده از سفوروکسیم منع شده است. اگر تاریخچه‌ای از واکنش‌های حساسیتی مانند آنافیلاکسی، آنژیوادما یا آلرژی به داروهای مشابه داشته‌اید، حتماً پیش از مصرف قرص فاریانت 500 به پزشک خود اطلاع دهید.
  • عدم تأیید ایمنی در نوزادان کمتر از ۳ ماه: استفاده از سفوروکسیم در نوزادان کمتر از ۳ ماه تأیید نشده است و بنابراین در این گروه سنی استفاده از آن منع شده است.

شرایط نگهداری قرص فاریانت 500

برای نگهداری قرص فاریانت، بهتر است آن را در محیطی با دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. همچنین، این دارو را حتماً از دسترس حیوانات و کودکان دور نگه دارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.