10% تخفیف برای خرید اولی‌ها با کد تخفیف daru10

10% تخفیف برای خرید اولی‌ها با کد تخفیف daru10

کرم موضعی کلوتریمازول

کرم موضعی کلوتریمازول

نام ژنریک دارو

شرکت سازنده/واردکننده

ایران ناژو

شکل دارو

کرم موضعی

دسته مصرفی

فهرست

مصرف بدون تجویز پزشک ممنوع است

سایر برند های

[similar_by_generic id='41610']

معرفی دارو

اطلاعات دارویی کرم موضعی کلوتریمازول

ﻧﺎم ژﻧﺮﯾﮏ: کلوتریمازول (Clotrimazole)

شرکت سازنده/برند: ایران ناژو

ﺷﮑﻞ دارو: کرم موضعی

دوز دارو: هر 100g حاوی: کلوتریمازول 1g

تعداد در بسته: 16 گرم

کرم موضعی کلوتریمازول که بانام علمی کلوتریمازول (Clotrimazole) شناخته می شود، در درمان کاندیدیاز ناشی از کاندیدا آلبیکنس وسایر گونه های کاندیدا، کچلی بدن و ران و پا ناشی از تریکوفیتون روبروم ، تریکوفیتون منتاگروفیس، اپیدرموفیتون فلوکوزوم ومیکروسپوروم کانیس، تیناورسیکالر ( ناشی از پیتی روسپوروم ) اریپکولار( مالاسزیا فورفور) و در درمان عفونت قارچی اطراف ناخن و کچلی ریش و سر مصرف می شود.

 

کرم موضعی کلوتریمازول

 

 

 

نحوه مصرف کرم موضعی کلوتریمازول(بدون تجویز پزشک به هیچ عنوان مصرف نشود)

  • دوز مصرف کرم موضعی کلوتریمازول برای بیماران مختلف متفاوت خواهد بود. پزشک بسته به بیماری عفونی که به آن دست‌وپنجه نرم می‌کنید، دوز مشخصی از داروی کلوتریمازل را توصیه می‌کند.
  • هنگامی که تمام علائم عفونت از بین رفتند، استفاده از دارو را برای یک یا دوهفته دیگر ادامه دهید. این کار به جلوگیری از بازگشت عفونت کمک می‌کند.
  • اگر از پماد یا کرم کلوتریمازل استفاده می‌کنید، معمولا دو یا سه بار استفاده از کرم در روز کافی است.
  • اگر از محلول یا قطره کلوتریمازل استفاده می‌کنید، استعمال چند قطره کلوتریمازول دو یا سه بار در روز کافی است.

کرم موضعی کلوتریمازول ۱ درصد و ۲ درصد

کرم موضعی کلوتریمازول، به‌صورت کلوتریمازول ۱ درصد و ۲ درصد در بازار موجود است. کلوتریمازل ۱ درصد برای مشکلات قارچی خفیف تجویز می‌شود و به علت تمرکز پایین مواد تشکیل‌دهنده فعال، طول درمان طولانی‌تری دارد. این در حالی است که مصرف کلوتریمازل ۲ درصد برای عفونت‌های قارچی شدیدتر توصیه می‌شود. کلوتریمازول ۲ درصد به علت تمرکز بالای مواد تشکیل‌دهنده فعال، طول درمان کوتاه‌تری دارد.

عوارض جانبی کرم موضعی کلوتریمازول

اگر پزشک مصرف کرم موضعی کلوتریمازول را توصیه کرده به این معناست که تشخیص داده مزایای آن بیشتر از عوارض جانبی آن هستند. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند عوارض جانبی جدی را تجربه نمی‌کنند.

اما همچون تمام داروها، کلوتریمازول نیز گاهی می‌تواند سبب بروز عوارض جانبی شود. عوارض جانبی معمولا با قطع مصرف دارو از بین می‌روند. رایج‌ترین عوارض جانبی کلوتریمازول عبارت‌اند از:

  • قرمز و ملتهب شدن پوست
  • درد یا احساس سوزش

عوارض جانبی جدی

در برخی موارد فرد واکنش‌های آلرژیکی همچون بثورات پوستی، خارش یا کهیر، ورم صورت، لب‌ها یا زبان، مشکلات تنفسی و سرگیجه شدید را تجربه می‌کند.

گاهی ممکن است فرد یک واکنش آلرژیک جدی (آنافیلاکسی) به کلوتریمازول نشان دهد. در صورت مشاهده عوارض جانبی جدی حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

تداخلات دارویی کرم موضعی کلوتریمازول

اگرچه برخی از داروها به‌هیچ‌وجه نباید با هم مصرف شوند، اما در برخی موارد (حتی در صورت احتمال بروز تداخل) نیاز است که دو داروی مختلف با هم استفاده شوند. در این شرایط، پزشک دوز یا تعداد دفعات مصرف یک یا هر دو دارو را تغییر می‌دهد و اقدامات احتیاطی ضروری را برای شما شرح می‌دهد. اگر از هر یک از داروهای زیر استفاده می‌کنید، در صورت تجویز کلوتریمازول، پزشک را در جریان قرار دهید.

  • تاکرولیموس
  • تری مترکسات (trimetrexate)
  • سیمبیکورت
  • زاناکس (آلپرازولام)

 

موارد احتیاط و هشدارها در مصرف کرم موضعی کلوتریمازول

در مدتی که از این دارو استفاده می‌کنید باید روند بهبودی را دنبال کنید. پزشک عموما به شما دوره درمان را تا یک یا دو هفته بعد از از بین رفتن علائم ادامه می‌دهد تا از عدم بازگشت قارچ مطمئن شود.

هشدار

  • از تماس این دارو با چشم‌ها خودداری کنید.
  • برخی از اشکال دارویی کلوتریمازول حاوی بنزیل الکل هستند. مقادیر بالای بنزیل الکل با سندرم مرگبار گسپینگ (Gasping Syndrome) در نوزادان مرتبط است.
  • بهتر است به همراه تامپون، دوش واژینال، اسپرم کش یا سایر محصولات واژینال استفاده نشود.

 

مصرف کرم موضعی کلوتریمازول در دوران شیردهی دوران بارداری

به‌طورکلی استفاده از کلوتریمازول برای زنان باردار بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود.

بدن و اکثر اندام‌های داخلی جنین در ۱۲ هفته اول بارداری شکل می‌گیرند. در طول همین زمان است که برخی از داروها سبب بروز نقص مادرزادی می‌شوند. بااین‌حال هیچ شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد استفاده از کلوتریمازول در اوایل دوران بارداری، خطر تولد نوزادی با نقص مادرزادی را افزایش می‌دهد. به‌علاوه تاکنون هیچ مطالعه‌ای نشان نداده که کرم موضعی کلوتریمازول سبب سقط جنین، زایمان زودرس، وزن کم نوزاد هنگام تولد و مرده‌زایی می‌شود.

مصرف کرم موضعی کلوتریمازول در دوران شیردهی

استفاده از کلوتریمازول در دوران شیردهی بی‌خطر به نظر می‌رسد، حتی اگر نیاز باشد که از پماد یا کرم کلوتریمازول روی نوک سینه‌ها و هاله سینه‌ها استفاده شود. البته پزشکان توصیه می‌کنند که اگر از این دارو استفاده کرده‌اید، قبل از شیردادن به فرزندتان نوک سینه‌ها و هاله اطراف آنها را به‌خوبی تمیز کنید.

اگرچه مصرف کلوتریمازل در طول بارداری و شیردهی بی‌خطر است اما به‌هیچ‌عنوان در این دوره بدون مشورت با پزشک از این دارو استفاده نکنید.

مصرف کلوتریمازول در کرم موضعی کلوتریمازول

استفاده موضعی از کرم، قطره و پماد کلوتریمازول برای کودکان نیز بی‌خطر است.

موارد منع مصرف کرم موضعی کلوتریمازول

بهتر است از کلوتریمازول برای نوزادان استفاده نشود. علاوه بر این اگر سابقه آلرژی پوستی دارید که با مصرف برخی داروها تشدید می‌شود، حتما قبل از مصرف کرم موضعی کلوتریمازول، پزشک را در جریان بگذارید.

شرایط نگهداری کرم موضعی کلوتریمازول

داروی کلوتریمازول را دور از دسترس و دید اطفال نگهداری کنید.
دارو را در دمای اتاق و در یک جای خشک و خنک، به دور از حرارت و نور مستقیم نگهداری کنید.
از قراردادن دارو در فریزر خودداری کنید.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با داروخانه آنلاین دارونت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.