مجله دارونت

آرتروز و مواد مضر و مفید

Arthrose 4

برخی افراد متوجه می شوند که ایجاد تغییرات در رژیم غذایی علائم آرتریت (آرتروز) را بهبود می بخشد. این تغییرات شامل پرهیز از غذاهای التهاب زا، مانند چربی اشباع شده و شکر اضافه می باشد و همچنین شامل پرهیز از غذاهایی باشد که دارای پورین بالایی هستند.

در این مقاله به هشت نوع غذایی که یک فرد مبتلا به آرتریت باید از آن اجتناب کند، می پردازیم.

1: چربی های التهاب زا

چندین نوع چربی باعث افزایش التهاب در بدن می شود. طبق گفته بنیاد آرتریت، فرد مبتلا به آرتریت باید موارد زیر را محدود کند:

اسیدهای چرب امگا 6:

چندین روغن مانند ذرت، گلرنگ، آفتابگردان و سبزیجات حاوی مقادیر بالایی از این اسید ها هستند. اسیدهای چرب امگا  6  در حد اعتدال مضر نیستند، اما بسیاری از مردم در ایالات متحده مقدار زیادی از آنها را مصرف می کنند.

چربی اشباع شده:

گوشت، کره و پنیر حاوی این نوع چربی هستند. چربی اشباع شده باید کمتر از 10% منبع مطمئن کل کالری دریافتی روزانه یک فرد را تشکیل دهد.

چربی های ترانس:

این نوع چربی می تواند مضر باشد زیرا کلسترول “خوب” را کاهش می دهد، کلسترول “بد” را افزایش می دهد و سطح التهاب را افزایش می دهد. سازمان غذا و دارو

در سال 2018 مصرف چربی های ترانس را در غذاهای آماده ممنوع کرد. با این حال، برخی از غذاهای فرآوری ‌شده ممکن است همچنان حاوی چربی ‌های ترانس باشند، بنابراین افراد باید برچسب ارزش غذایی و لیست مواد تشکیل دهنده را بررسی کنند تا مطمئن شوند.

2: شکر اضافه شده

یک مطالعه سال 2020 نشان می دهد که افرادی که به طور منظم نوشابه شیرین شده با شکر می نوشند، خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید ( RA) را افزایش می دهند. مصرف مکرر نوشیدنی های شیرین شده با شکر نیز می تواند منجر به چاقی، التهاب و سایر بیماری های مزمن شود.بسیاری از محصولات حاوی قندهای اضافه شده هستند. همیشه برچسب مواد غذایی روی غلات صبحانه، سس ها و نوشابه ها را بررسی کنید، زیرا ممکن است حاوی مقادیر شگفت انگیزی از قندهای اضافه شده باشند.

3: غذاهای پر نمک

مصرف بیش از حد نمک یا سدیم ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های خودایمنی مانند RA را افزایش دهد. همچنین ممکن است علائم RA را بدتر کند.مصرف زیاد سدیم همچنین می تواند فشار خون را افزایش دهد و خطر ابتلا به سایر بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی عروقی و کلیوی، نارسایی قلبی و سکته را در فرد افزایش دهد.

افراد باید میزان مصرف سدیم خود را کمتر از 2300 میلی گرم (میلی گرم) در روز (حدود 1 قاشق چایخوری نمک) نگه دارند. 4. شبگردهاشب بوها گروهی از سبزیجات هستند که حاوی ترکیب سولانین هستند. مطالعات تایید نکرده اند که شب بو می تواند باعث درد آرتریت شود.برخی از تحقیقات نشان می دهد که سبزیجات حاوی سولانین ممکن است با میکروب های  روده تداخل داشته باشند و به طور غیرمستقیم التهاب را افزایش دهند، در حالی که یک مطالعه حیوانی نشان داد که بسیاری از شب بوها ممکن است در واقع التهاب را کاهش دهند. با این حال، بنیاد آرتریت توصیه می کند که افرادی که مشکوک به تشدید علائم هستند ممکن است آنها را برای چند هفته از رژیم غذایی خود حذف کنند، سپس آنها را یکی یکی دوباره وارد رژیم غذایی خود کنند.

4: سبزیجات شبگرد

که شامل:

گوجه فرنگیها

فلفل دلمه ای

فلفل تند

بادمجان

سیب زمینی ها

5: غذاهای سرشار از پورین

برای افراد مبتلا به نقرس، پزشک ممکن است رژیم غذایی کم پورین همراه با داروهای آنها را توصیه کند.

پورین ها موادی در غذاها هستند که بدن آنها را به اسید اوریک تبدیل می کند. اسید اوریک می تواند در جریان خون انباشته شود و باعث حمله نقرس شود. طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)،  غذاهای زیر دارای پورین بالایی هستند:

گوشت اعضای بدن، مانند جگر

آبجو و سایر الکل

گوشت های پخته شده مانند ژامبون، بیکن، یا گوشت های فرآوری شده

برخی از غذاهای دریایی، مانند صدف و گوش ماهی

با این حال، یک بررسی در سال 2018 مشخص کرد که برخی از سبزیجات غنی از پورین، مانند گل کلم، قارچ و لوبیا، هیچ ارتباطی با خطر نقرس ندارند.

6. محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs)

AGE ها ترکیبات التهابی هستند که می توانند در بافت ها تجمع کنند، به ویژه با افزایش سن. افراد مبتلا به بیماری هایی مانند دیابت و آرتریت روماتوئید اغلب سطح سنی بالاتری دارند. بنابراین، کاهش سطح AGE ممکن است به کاهش التهاب کمک کند.

چربی و قند هر دو سطح AGE را در بدن افزایش می دهند. برخی از روش های پردازش مواد غذایی و پخت و پز در دمای بالا نیز سطح AGE را در غذا افزایش می دهند.

7: گوشت های فرآوری شده و قرمز

رژیم های غذایی سرشار از گوشت قرمز فرآوری شده و لبنیات ممکن است علائم RA را بدتر کند. برخی از مطالعات منبع معتبر همچنین مصرف گوشت قرمز را با شروع زودرس RA مرتبط کرده اند.

در مقابل، رژیم های گیاهی ممکن است علائم آرتریت را کاهش دهند.

8: کربوهیدرات های تصفیه شده

کربوهیدرات های تصفیه شده شامل قندهای اضافه شده و غلات هستند که تحت پردازش اضافی قرار می گیرند که فیبر و مواد مغذی را حذف می کند. نمونه هایی از غذاهای سرشار از غلات تصفیه شده نان سفید، بسیاری از محصولات پخته شده و دسرها هستند.

رژیم های غذایی سرشار از کربوهیدرات های تصفیه شده ممکن است التهاب را در آرتریت افزایش دهند. مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده همچنین می تواند مقاومت به انسولین را افزایش دهد و با افزایش خطر چاقی ارتباط دارد. هر دوی این عوامل خطر ابتلا به آرتریت هستند.

مطالعات نشان می دهد که رژیم غذایی کم کربوهیدرات می تواند علائم درد را در افراد مبتلا به آرتروز زانو کاهش دهد.

آرتروز

انواع آرتریت

انواع مختلفی از آرتریت وجود دارد که همه آنها باعث درد، تورم و سفتی مفاصل می شوند. شایع ترین شکل آرتریت، آرتروز است. سایر اشکال عبارتند از:

  • روماتیسم مفصلی
  • آرتریت پسوریاتیک
  • آرتریت روماتویید جوانان
  • نقرس
  • لوپوس
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان

آیا رژیم غذایی می تواند به آرتروز کمک کند؟

معمولا، التهاب با کمک به دفاع در برابر عفونت و کمک به بهبود زخم، بدن را از آسیب محافظت می کند. با این حال، هنگامی که التهاب برای مدت طولانی ادامه یابد، علائم مزمن می تواند ایجاد شود.

آنچه که فرد می خورد بر سطح التهاب تأثیر می گذارد. برخی از غذاها التهاب زا هستند و برخی دیگر ضد التهاب هستند.

به گفته بنیاد آرتریت، مطالعات متعدد نشان می دهد که غذاهای ضد التهابی می توانند درد و پیشرفت آرتروز را کاهش دهند.

وزن بدن فرد نیز بر سطح التهاب تأثیر می گذارد. سلول های چربی سیتوکین تولید می کنند که سلول های ایمنی هستند که التهاب را افزایش می دهند.

فرد می تواند از رژیم غذایی برای حفظ وزن متوسط ​​استفاده کند که ممکن است به التهاب و کاهش فشار مفاصل کمک کند.

در نهایت، برخی از انواع آرتریت غذاهای محرک خاصی دارند. به عنوان مثال، غذاهای سرشار از پورین می توانند به حمله نقرس کمک کنند.

مصرف غذاهای زیر برای افراد مبتلا به آرتریت مفید است:

چربی های ضد التهاب

بنیاد آرتریت موارد زیر را به عنوان انواع چربی که می تواند التهاب را کاهش دهد فهرست می کند:

چربی های غیر اشباع: این چربی ها شامل روغن زیتون، روغن آووکادو و روغن های آجیل و دانه ها می شود. روغن زیتون فوق بکر حاوی ترکیب اولئوکانتال است که خواص ضد التهابی مشابه ایبوپروفن دارد.

اسیدهای چرب امگا 3: ماهی های روغنی مانند سالمون، ساردین و شاه ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. محققان آرتریت خوردن حداقل 2 وعده ماهی چرب در هفته را توصیه می کنند. از طرف دیگر، فرد می تواند مکمل روغن ماهی مصرف کند. گردو، دانه‌های کتان و روغن‌های آن‌ها منابع گیاهی امگا ۳ عالی هستند.

میوه ها و سبزیجات:

تحقیقات نشان می دهد که رژیم های غذایی مبتنی بر  سبزیجات می توانند علائم RA را کاهش دهند. این رژیم‌ها معمولاً منبع غنی از میوه‌ها و سبزیجات ضد التهابی هستند و به طور طبیعی از بسیاری از غذاهای رایج محرک RA اجتناب می ‌کنند.

بنیاد آرتریت پیشنهاد می کند که میوه ها و سبزیجات زیر ممکن است به ویژه برای افراد مبتلا به آرتریت مفید باشد:

پیاز، سیر و تره فرنگی: همه اینها حاوی ترکیب ضد التهابی کورستین هستند. آنها همچنین حاوی ترکیبات گوگردی هستند که ممکن است آسیب غضروف را کاهش دهد.

سیب زمینی شیرین، کدو حلوایی و هویج: سبزیجات نارنجی و قرمز حاوی کاروتنوئیدها هستند که آنتی اکسیدان هستند.

سبزیجات با برگ سبز: سبزیجاتی مانند کلم، کلم بروکلی، برگ چغندر و اسفناج حاوی کلسیم هستند که برای سلامت استخوان ها ضروری است. آنها همچنین حاوی آنتی اکسیدان هستند.

مرکبات، توت فرنگی و کیوی: منبع معتبر مؤسسه ملی سلامت (NIH) می گوید که غذاهای حاوی مقادیر بالای ویتامین C به محافظت از استخوان و غضروف کمک می کنند. ویتامین C نیز یک آنتی اکسیدان است.

رژیم ضد التهابی

خوردن یک رژیم غذایی ضد التهابی می تواند به فرد کمک کند تا سالم بماند و از علائم التهاب مزمن جلوگیری کند. یکی از رژیم های غذایی ضد التهابی که بیشتر مورد تحقیق قرار گرفته، رژیم مدیترانه ای است.

رژیم غذایی مدیترانه ای بر روی غذاهای زیر تمرکز دارد:

روغن زیتون

غلات کامل، میوه ها و سبزیجات

گوشت بدون چربی، تخم مرغ و ماهی

آجیل و دانه ها

این رژیم همچنین شامل سطوح متوسطی از محصولات لبنی است، اما قند اضافه شده، الکل و گوشت قرمز را محدود می کند.

بنیاد آرتریت اشاره می کند که رژیم مدیترانه ای ممکن است التهاب و درد را در افراد مبتلا به آرتروز کاهش دهد و از خطر شکستگی محافظت کند.

برخی از افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی می کنند نیز ممکن است بدون شمارش کالری یا محدود کردن حجم غذا، وزن خود را کاهش دهند.

یک مطالعه معتبر نشان می دهد که مردانی که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی می کنند کمتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

رژیم های غذایی گیاهی نیز ممکن است به افراد کمک کند تا وزن متوسطی داشته باشند و آن را حفظ کنند.

نکات دیگری که ممکن است به فرد کمک کند تا آرتریت خود را مدیریت کند عبارتند از:

ورزش سبک:

این نوع فعالیت به فرد کمک می کند بدون آسیب رساندن به مفاصل فعال بماند. منبع معتبر CDCT پیاده روی، شنا یا دوچرخه سواری را توصیه می کند.

روش های پخت و پز:

برخی از روش های پخت و پز می توانند مواد مغذی را در دسترس بیشتر قرار دهند. به عنوان مثال، بخار پز کردن به جای جوشاندن، و سرخ کردن کم در روغن سالم به جای سرخ کردن عمیق، می تواند جذب مواد مغذی را آسان تر کند.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید:

ویتامین D برای سلامت استخوان ها ضروری است، زیرا طبق گفته بنیاد آرتریت، به بدن در جذب کلسیم کمک می کند. در حالی که برخی از منابع غذایی حاوی ویتامین D هستند، ساده ترین راه برای دریافت ویتامین D کافی، گذراندن مدتی در زیر نور آفتاب است.

سخن پایانی

غذاهایی که التهاب را افزایش می دهند، مانند قند اضافه شده و چربی اشباع شده، ممکن است علائم آرتریت (آرتروز) را بدتر کنند. برخی از افراد همچنین ممکن است متوجه شوند که غذاهای حاوی پورین بالا و شب بو باعث تشدید ورم مفاصل می شود.

برای شناسایی محرک‌ ها، فرد می ‌تواند غذاهای مشکوک را برای چند هفته حذف کند، سپس آنها را یکی یکی دوباره امتحان کند.

غذاهای ضد التهابی ممکن است به افراد مبتلا به آرتریت کمک کنند تا علائم خود را مدیریت کنند. اینها شامل غذاهای گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و چربی های ضد التهابی است.

فردی که مبتلا به آرتریت است و در تلاش برای یافتن بهترین برنامه غذایی است، ممکن است بخواهد با یک متخصص تغذیه صحبت کند.

برگرفته از:

داروخانه آنلاین دارونت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *