مجله دارونت

آرزوی داشتن ناخن های قوی و سالم

برای داشتن ناخن های قوی و سالم چه کنیم

 

ناخن‌های قوی و سالم می‌تواند نشانه‌ای از سلامتی باشد، اما گاهی اوقات ناخن‌های ما آن‌طور که می‌خواهیم قوی نیستند ولی می توانیم در سبک زندگی و عادات خود تغییراتی ایجاد کنیم تا ناخن ها را تقویت کنیم و ناخن های زیبایی داشته باشیم.

 

  1. استفاده از مکمل های بیوتین :

بیوتین که با نام های ویتامین H  و ویتامین B7 نیز شناخته می شود ، یکی از ویتامین های گروه B است. از آنجا که محلول در آب است، در بدن ذخیره نمی شود، بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که روزانه آن را مصرف می کنید. 

بیوتین می تواند به تقویت مو و ناخن کمک کند. همچنین به عملکرد صحیح سیستم عصبی بدن کمک می کند.

می توان آن را در غذاهایی مثل ساردین, تخم مرغ پخته شده و حبوبات یافت یا می توانید ازمکمل های ویتامین  ب استفاده کنید.

 

  1. ناخن ها را کمتر در معرض آب قرار بدهید.

البته غیرممکن است که همیشه از زیر آب رفتن دستان خود اجتناب کنید، اما خیس شدن  بیش از حد در آب باعث می شود ناخن های شما ضعیف و شکننده شوند. هنگام شستن ظروف دستکش بپوشید.

 

  1. آب کافی بنوشید.

نوشیدن آب کافی برای سلامتی ضروری است و سلامت ناخن نیز از این قاعده مستثنی نیست. بدون رطوبت کافی، ناخن ها شکننده شده و به راحتی می شکنند و پوسته پوسته می شوند. نوشیدن آب کافی به ناخن ها کمک می کند تا رطوبت خود را حفظ کرده و قوی بمانند.

  1. به رژیم غذایی خود توجه کنید.

رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و متنوع و همچنین مصرف مولتی ویتامین با مواد معدنی بسیار مهم است. رژیم غذایی با مقدار ناکافی ویتامینها و مواد معدنی حیاتی می‌تواند بر کل بدن شما از جمله ناخن‌ها تأثیر بگذارد.

برای جبران این کمبود ها می توانید از مکمل ها دارویی استفاده کنید.

 

  1. مراقب محصولاتی که استفاده می کنید باشید.

لاک و لاک پاکن

بسیاری از لاک ها حاوی مواد شیمیایی مضری هستند که در واقع می توانند ناخن ها را ضعیف کنند. از پاک کننده های لاک ناخن که حاوی استون هستند باید اجتناب کرد زیرا می تواند به ناخن ها آسیب برساند.به دنبال لاک های غیر سمی و خیس کننده ناخن و همچنین لاک پاک کننده های بدون استون باشید.

 

محصولات ضدعفونی کننده دست و شوینده ها

اگر از ضدعفونی کننده دست استفاده می کنید، سعی کنید از تما با ناخن های خود اجتناب کنید و در حد اعتدال از آن استفاده کنید. ضدعفونی کننده مبتنی بر الکل، ناخن ها (و دست ها) را خشک می کند و منجر به شکنندگی ناخن ها می شود.

هنگام تمیزکاری، دستکش لاستیکی بپوشید. بسیاری از محصولات پاک کننده یا دستمال مرطوب حاوی مواد شیمیایی هستند که می توانند ناخن را ضعیف کنند. دستکش به شما کمک می کند تا از تماس با این مواد شیمیایی جلوگیری کنید.

 

شامپو

اگر از شامپوی مخصوص موهای چرب استفاده می‌کنید ، ممکن است ناخن‌های شما را خشک کند و باعث ضعیف یا شکننده شدن ناخن‌ها شود.

 

  1. از لاک ژل ها و کاشت ناخن دوری کنید.

امروزه ، این راه بسیار رایج است اما استفاده مکرر می تواند باعث کنده شدن ناخن های شما شود و آنها را ضعیف می کند. اما اگر همچنان می‌خواهید این روش را ادامه دهید، حتما به ناخن‌هایتان در بین استفاده‌ها استراحت دهید.

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش  مورد نیاز برای لاک ژل به عنوان یک عامل خطر برای سرطان شناخته شده است،

همچنین باعث پیری پوستی می شود. توصیه می شود حداقل 20 دقیقه قبل از قرار گرفتن دست‌ها در معرض اشعه ماوراء بنفش، از کرم ضد آفتاب روی دست‌های خود استفاده کنید.

 

  1. کمتر لاک بزنید.

در همین راستا، اگرچه لاک ناخن زیبا به نظر می رسد، ناخن های شما نیاز به تنفس دارند. استفاده مداوم از لاک، حتی لاک غیر سمی، می تواند ناخن را ضعیف کند.

پس از استفاده از لاک به مدت یک هفته یا بیشتر، لاک را با یک لاک پاک کن بدون استون پاک کنید و سپس اجازه دهید ناخن های شما به مدت یک هفته بدون لاک باشد و نفس بکشند.

 

  1. ناخن های خود را کوتاه تر نگه دارید.

ناخن‌های بلند بیشتر احتمال دارد که بشکنند و به همه چیز گیر کنند، در حالی که ناخن‌های کوتاه‌تر احتمال شکستن آن‌ها را کاهش می‌دهد و به قوی نگه داشتن آن‌ها کمک می‌کند.

 

  1.  از ناخن های خود به عنوان ابزار استفاده نکنید.

استفاده از ناخن به عنوان ابزار می تواند منجر به شکستگی و خرد شدن ناخن شود که به نوبه خود می تواند ناخن را ضعیف کند.

 

  1. از لوسیون روی ناخن های خود استفاده کنید.

بعد از پاک کردن لاک، یا اگر فکر می‌کنید به اندازه کافی هیدراته نشده‌اید، از کرم دست روی دست‌هایتان استفاده کنید و مطمئن شوید که ناخن‌هایتان را مرطوب می‌کنید. می توانید این کار را هر بار که دستان خود را می شویید انجام دهید.

 

  1. سوهان زدن صحیح ناخن ها

سوهان زدن ناخن ها در یک حرکت رفت و برگشتی مانند اره می تواند ناخن های شما را ضعیف کند. در عوض، آنها را در یک جهت سوهان بزنید. همچنین ، سوهان زدن بیش از حد آن می تواند ناخن را ضعیف کند.

 

  1. با پزشک خود صحبت کنید

اگر درمان های مختلفی را امتحان کرده اید و هیچ کمکی نمی کند، به پزشک خود مراجعه کنید. ممکن است یک بیماری زمینه‌ای وجود داشته باشد که باعث نازک یا شکننده شدن ناخن‌ها شود، و تنها با درمان علت اصلی، ناخن‌های شما می‌توانند دوباره قوی شوند.

 

 

https://www.healthline.com/health/how-to-strengthen-nails#takeaway

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *