مجله دارونت

آلرژی غذایی در کودکان  

  آلرژی غذایی کودکان بخصوص در سالهای اخیربسیاررایج است. و کیفیت زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.

آلرژی پاسخ سیستم ایمنی به یک ماده خارجی است که معمولاً برای بدن شما مضر نیست. این مواد خارجی آلرژن نامیده می شوند. آنها می توانند شامل غذاهای خاص، گرده گل یا موی حیوانات خانگی باشند.

وظیفه سیستم ایمنی شما این است که با مبارزه با پاتوژن های مضر شما را سالم نگه دارد. این کار را با حمله به هر چیزی که فکر می کند بدن شما را در معرض خطر قرار می دهد انجام می دهد. بسته به آلرژن، این پاسخ ممکن است شامل التهاب، عطسه یا مجموعه ای از علائم دیگر باشد.

آلرژی غذایی چیست؟

آلرژی غذایی پاسخ ایمنی  بدن به غذایی است که بدن آن را به اشتباه خطرناک تشخیص می دهد. هنگامی که این اتفاق می افتد، سیستم ایمنی بدن شما به این غذا به گونه ای واکنش نشان می دهد که گویی خطرناک است و نتیجه آن به عنوان یک واکنش آلرژیک شناخته می شود. که می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و در برخی موارد می تواند مرگبار باشد.

اگر این واکنش بر تنفس یا قلب شما تأثیر بگذارد، آنافیلاکسی نامیده می شود.

کودکان باید از خوردن غذاهایی که به آنها حساسیت دارند اجتناب کنند.

اگر کودک شما حساسیت غذایی دارد، باید با پزشک او برای کنترل آن و اقداماتی که باید در صورت بروز آن انجام دهید در ارتباط باشید. بویژه در صورتی که فرزندتان یک واکنش آلرژیک شدید (آنافیلاکسی) را تجربه کند این اقدامات اهمیت حیاتی خواهد داشت.

 

شایع ترین آلرژی های غذایی در کودکان عبارتند از:

آلرژی به آجیل

حساسیت به لبنیات

آلرژی به گندم

آلرژی به سویا

آلرژی به تخم مرغ

آلرژی به غذاهای دریایی

آلرژی به دانه ها

به یاد داشته باشید که آلرژی غذایی می تواند ناشی از هر چیزی باشد که می خورید، از جمله چیزهایی که ممکن است به عنوان غذا بشمار نیاورید، مانند داروهای گیاهی یا ادویه ها.

AdobeStock 155822272 Food Allergy half size scaled 1

تفاوت بین آلرژی غذایی و عدم تحمل غذایی چیست؟

عدم تحمل غذایی با آلرژی غذایی متفاوت است زیرا سیستم ایمنی بدن را درگیر نمی کند. آلرژی های غذایی همیشه شامل واکنش سیستم ایمنی بدن می شود، اما عدم تحمل غذایی چندین علت احتمالی دارد، مانند ناتوانی در هضم یا جذب نوع خاصی از غذا، یا حساسیت شیمیایی به یک ماده. علائم عدم تحمل غذایی و آلرژی غذایی می تواند مشابه باشد، اما عدم تحمل غذایی به ندرت باعث علائم تهدید کننده زندگی می شود.

عدم تحمل غذایی با رژیم حذف موقت ، زیر نظر متخصص تغذیه یا پزشک تشخیص داده می شود و با آزمایش آلرژی نتیجه مثبتی نشان نخواهد داد

چگونه بفهمم فرزندم حساسیت غذایی یا عدم تحمل غذایی دارد؟

اگر کودک شما علائم آلرژی غذایی را تجربه کرد، از پزشک خود بپرسید که آیا آلرژی یا عدم تحمل غذایی ممکن است علت آن باشد.

 

علائم آلرژی غذایی خفیف تا متوسط ​​در کودکان عبارتند از:

تورم صورت، لب ها یا چشم ها

برجستگی (کهیر) روی پوست آنها

دل درد

استفراغ

Angioedema2010

IMG 9214 rotated 1

علائم آلرژی شدید غذایی (آنافیلاکسی) عبارتند از:

مشکل در تنفس یا تنفس پر سر و صدا

زبان متورم

تورم یا سفتی در گلو

مشکل در صحبت کردن یا صدای خشن

خس خس سینه یا سرفه

سرگیجه

از حال رفتن

کودکان خردسال ممکن است رنگ پریده و بی حال شوند.

 

گاهی اوقات تشخیص اینکه آیا نوزاد یا کودک خردسال شما حساسیت غذایی را تجربه می کند یا خیر، دشوار است. آنها ممکن است علائمی مانند:

اگزما

اسهالی که بیش از چند روز طول بکشد (اسهال مزمن)

رفلاکس

روند کند افزایش وزن

 

چه زمانی کودک من باید در مورد آلرژی غذایی به پزشک مراجعه کند؟

اگر نگران این هستید که کودک شما ممکن است آلرژی غذایی داشته باشد یا علائم آلرژی غذایی همانطور که در بالا توضیح داده شد داشته باشد، به پزشک مراجعه کنید. ممکن است کودک شما به متخصص آلرژی، ایمونولوژیست یا متخصص اطفال ارجاع داده شود.

اگر فردی نفس نمی‌ کشد یا واکنش نشان نمی ‌دهد و ممکن است واکنش آلرژیک داشته باشد، فوراً به دنبال کمک باشید. با و آمبولانس بخواهید.

 

آلرژی غذایی چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر فکر می کنید کودک شما ممکن است آلرژی غذایی داشته باشد، پزشک ممکن است آزمایش هایی را توصیه کند. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

تست خراش پوستی: در این تست آلرژی، مقادیر کمی از غذای مورد آزمایش بر روی بازوی کودک شما قرار می دهند و به آرامی آن را  با خراش دادن پوست داخل پوست می ‌کنند. اگر در عرض 20 دقیقه یک توده خارش دار کوچک روی بازو ظاهر شود، آزمایش مثبت است. و کودک به آن ماده غذایی حساسیت دارد.

1200px Allergy test on a child

آزمایش خون (IgE مخصوص آلرژن) :در این روش مشخص می شود  که آیا سیستم ایمنی کودک شما به نوع خاصی از غذا به عنوان نشانه ای از آلرژی پاسخ می دهد یا خیر. خون کودک برای وجود آنتی بادی های ایجاد کننده آلرژی به نام ایمونوگلوبولین E (IgE) آزمایش می شود. اینها سلول هایی هستند که به آلرژن ها واکنش نشان می دهند

اگر کودک شما از داروهای اگزما یا آلرژی استفاده می کند، این روش تشخیص مناسبتر است، زیرا تست خراش پوستی قابل اعتماد نیست.

 

واکنش های آلرژیک به غذا چگونه درمان می شوند؟

بهترین درمان برای آلرژی غذایی شناسایی و اجتناب جدی از غذاهایی است که کودک شما به آن حساسیت دارد.

حتی اگر خیلی مراقب باشید، همیشه این خطر وجود دارد که به اشتباه غذایی که به آن حساسیت دارند بخورند.  این مراقبت زمانی ارزش حیاتی پیدا می کند که کودک شما در معرض خطر آلرژی غذایی شدید (آنافیلاکسی) است، بنابراین  باید از پزشک متخصص آنها برای یادگیری کمک اولیه در این شرایط کمک بخواهید.

این برنامه  به شما می گوید که اگر کودک شما یک واکنش آلرژیک دارد چه کاری انجام دهید. که معمولاً شامل استفاده از تزریق خودکار آدرنالین است که باید همیشه همراه کودک شما باشد، از جمله در مهدکودک، مدرسه یا زمانی که تحت مراقبت دیگران است.

 

اجتناب از غذاهایی که باعث واکنش آلرژیک می شوند

هنگامی که می دانید کودک شما به چه غذاهایی حساسیت دارد، باید از خوردن آنها خودداری کند. همه مراقبین (از جمله کارکنان مدرسه و مهدکودک و اعضای خانواده) باید اطلاعات آلرژی روی برچسب مواد غذایی را بخوانند و طبق آن عمل کنند. افرادی که برای کودک شما غذا درست می کنند باید از مواد غذایی حاوی موادی که به آن حساسیت دارند مطلع شوند.

اتوانژکتورهای آدرنالین

آدرنالین برای درمان علائم یک واکنش آلرژیک شدید (آنافیلاکسی) استفاده می شود. داروی داخل اتوانژکتور آدرنالین نامیده می شود. آدرنالین برای کاهش علائم یک واکنش آلرژیک مانند تورم گلو و محدود شدن راه های هوایی بسیار سریع عمل می کند.

allergy injection

درمان سایر علائم آلرژی غذایی

آلرژی غذایی می تواند با شرایط دیگری مانند اگزما و آسم مرتبط باشد. در حالی که اجتناب از غذاهایی که باعث ایجاد آلرژی می شوند مهم ترین روش پیشگیری از واکنش های آلرژیک است، سایر بیماری های مرتبط از جمله اگزما و آسم را می توان با درمان های خاص بهبود بخشید. می ‌توانید علائمی را که فکر می‌ کنید ممکن است به آلرژی غذایی فرزند تان مرتبط باشد، با پزشک خود در میان بگذارید. آنها می توانند برنامه ای برای مدیریت علائم کودک شما ایجاد کنند.

سایر درمان ها

بسیاری از افراد ایمونوتراپی را انتخاب می کنند. ایمونوتراپی می ‌تواند برای «خاموش کردن» آلرژی‌ ها با حساسیت زدایی افراد نسبت به چیزهایی که به آن‌ ها حساسیت دارند، استفاده شود، که شامل چندین تزریق در طول چند سال است تا به بدن کمک کند تا به آلرژی شما عادت کند. اگرچه هنوز مشخص نیست که آیا ایمونوتراپی می ‌تواند به افراد مبتلا به آلرژی غذایی کمک کند. اما ایمونوتراپی موفقیت آمیز می تواند از بازگشت علائم آلرژی جلوگیری کند. از پزشک کودک خود بپرسید که آیا ایمونوتراپی می تواند در مدیریت آلرژی او مفید باشد یا خیر.

از شیر گرفتن نوزاد و پیشگیری از آلرژی

غذاهای رایج آلرژی زا مانند تخم مرغ خوب پخته و کره بادام زمینی را تا 12 ماهگی به شکلی متناسب با سن نوزاد استفاده کنید. آشنایی نوزادان با غذاهایی که باعث ایجاد آلرژی می شود، معمولاً قبل از اولین تولد آنها می تواند خطر ابتلا به آلرژی غذایی شدید را کاهش دهد. شما باید غذاهای جدید را به آرامی معرفی کنید: هر بار فقط یک غذای جدید معرفی کنید. به این ترتیب، اگر کودک شما واکنشی نشان دهد، متوجه می شوید که به کدام غذای جدید واکنش نشان می دهد.

اگر کودک شما واکنش آلرژیک به غذا نشان داد، دادن آن غذا را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید. هنگامی که یک غذای جدید معرفی شد، باید سعی کنید حداقل دو بار در هفته آن را در وعده های غذایی کودک خود بگنجانید. امتحان کردن غذای جدید اما نخوردن منظم آن می تواند باعث ایجاد آلرژی غذایی شود.

آیا کودک من می تواند آلرژی غذایی را پشت سر بگذارد؟

آلرژی غذایی معمولا با افزایش سن کودک و رشد او ضعیف تر شده یا از بین میرود . این بدان معنی است که با بزرگ شدن فرزند شما، ممکن است دیگر به یک غذای خاص حساسیت نداشته باشد. از بین رفتن آلرژی به شیر گاو، سویا، گندم یا تخم مرغ شایع تر است. اما  حذف شدن آلرژی به بادام زمینی، آجیل درختی، دانه کنجد یا غذاهای دریایی کمتر رایج است و این آلرژی ها برای 3 کودک از 4 کودک مادام العمر خواهد بود.

برگرفته از:

داروحانه آنلاین   دارونت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *