مجله دارونت

اثرات باورنکردنی جینکوبیلوبا

اثرات باورنکردنی جینکوبیلوبا

گیاه جینکو

اثرات باورنکردنی جینکوبیلوبا

جینکو درخت بزرگی است که دارای برگهایی به شکل فن است. بومی چین ، ژاپن و کره است ، اما هم اکنون در اروپا و ایالات متحده نیز رشد می کند. تصور می شود درخت جینکو یکی از قدیمی ترین درختان زنده باشد که قدمت آن به بیش از 200 میلیون سال می رسد.

برگ جینکو اغلب به صورت خوراکی برای مشکلات حافظه ، اضطراب ، مشکلات بینایی و بسیاری از شرایط دیگر مصرف می شود .

سایر کاربردهای جینکو بسیار زیاد است. این ممکن است به این دلیل باشد که این گیاه برای مدت طولانی وجود داشته است. جینکو بیلوبا یکی از بزرگ ترین گونه های درخت در جهان است. درختان جینکو می توانند تا هزار سال عمر کنند.

از عصاره برگ جینکو در لوازم آرایشی استفاده می شود. در غذاها ، دانه جینکو بو داده ، که تفاله آن برداشته شده است ، یک غذای خوشمزه خوراکی در ژاپن و چین است.

مکمل جینکوبیلوبا را میتوانید از دارونت تهیه فرمایید.

عملکرد جینکوبیلوبا:

جینکو گردش خون را بهبود می بخشد ، که به عملکرد بهتر مغز ، چشم ها ، گوش ها و پاها کمک کند. این ماده ممکن است به عنوان یک آنتی اکسیدان برای کاهش سرعت بیماری آلزایمر و تداخل در تغییراتی در مغز که باعث ایجاد تفکرمی شود.

دانه های جینکو حاوی موادی است که ممکن است باکتری ها و قارچ های عامل عفونت در بدن را از بین ببرد. دانه ها همچنین حاوی سمی هستند که می تواند عوارض جانبی جدی مانند تشنج و از دست دادن هوشیاری ایجاد کند.

موارد مصرف جینکوبیلوبا:

قابل ذکر است که دسترسی به گیاه جینکو برای مصرف کار ساده ای نیست ولی خوشبختانه شرکت ویتارمونیل فرانسه مکمل جینکوبیلوبا رو از این گیاه به صورت کپسول ساخته و عرضه کرده.

اضطراب ؛تحقیقات نشان می دهد که مصرف عصاره جینکو به مدت 4 هفته می تواند علائم اضطراب را کاهش دهد.

بیماری آلزایمر یا بیماری هایی که در تفکر اختلال ایجاد می کند (زوال عقل)

مصرف روزانه 240 میلی گرم جینکو ممکن است اندکی علائم زوال عقل را بهبود بخشد. اما مشخص نیست که جینکو چگونه با داروهای معمولی مورد استفاده برای زوال عقل مقایسه می شود. به نظر نمی رسد که جینکو مانع از بروز یا بدتر شدن زوال عقل شود.

اثرات باور نکردنی جینکوبیلوبا

سندرم قبل از قاعدگی (PMS):

مصرف عصاره برگ جینكو از طریق خوراکی حساسیت پستان و سایر علائم مرتبط با PMS را كه در روز شانزدهم سیكل قاعدگی شروع می شود و تا روز پنجم چرخه بعدی ادامه دارد ، برطرف می كند.

فشار خون بالا در عروق ریه (فشار خون بالا در ریه): دریافت عصاره برگ جینكو بعلاوه داروی دی پیریدامول وریدی باعث كاهش علائم و بهبود میزان اکسیژن عروق ریه در افراد مبتلا به فشار خون ریوی می شود.

 

 اسکیزوفرنی (روانگسیختگی):

تحقیقات نشان می دهد که مصرف روزانه جینکو علاوه بر داروهای معمول ضد روان پریشی به مدت 16-18 هفته می تواند علائم اسکیزوفرنی را کاهش دهد. همچنین ممکن است برخی از عوارض جانبی مانند تشنگی و یبوست و عوارض جانبی مرتبط با داروی ضد روان پریشی مانند هالوپریدول را کاهش دهد.

 

سکته:

به نظر می رسد استفاده خوراکی از عصاره جینکو یا دریافت آن به روش وریدی همراه با درمان استاندارد باعث بهبود تفکر ، حافظه و توانایی انجام فعالیت های روزمره در افراد بهبود یافته از سکته مغزی می شود.

 

اختلال حرکتی ناشی از داروهای ضد روان پریشی (دیسکینزی تأخیری) :

دیسکینزیا تأخیری نوعی اختلال حرکتی است که توسط برخی داروهای ضد روان پریشی ایجاد می شود. تحقیقات نشان می دهد که مصرف عصاره خاص جینکو  EGb 761، Yi Kang Ning، Yang Zi Jiang به مدت 12 هفته می تواند از شدت علائم دیسکینزیا در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی که داروهای ضد روان پریشی مصرف می کنند ، بکاهد.

سرگیجه:

مصرف عصاره برگ جینکو از طریق خوراکی باعث بهبود علائم سرگیجه و اختلالات تعادل می شود

 

عوارض جانبی و احتیاط:

هنگام مصرف خوراکی Ginkgo LEAF EXTRACT:

برای اکثر افراد هنگام مصرف خوراکی و در دوزهای مناسب به احتمال زیاد ایمن است اما  می تواند برخی از عوارض جانبی جزئی مانند ناراحتی معده ، سردرد ، سرگیجه ، یبوست ، ضربان قلب شدید و واکنش های پوستی آلرژیک را ایجاد کند.

این نگرانی وجود دارد که عصاره برگ جینکو ممکن است خطر ابتلا به سرطان های کبد و تیروئید را افزایش دهد. اما ، این فقط در حیواناتی که دوزهای بسیار بالای جینکو دارند داده شده است. اطلاعات کافی برای دانستن اینکه آیا ممکن است در انسان اتفاق بیفتد وجود ندارد.

میوه و تفاله جینکو می تواند واکنش های پوستی شدید آلرژیک و تحریک غشای مخاطی ایجاد کند. جینکو ممکن است در افرادی که به پیچک سمی ، بلوط سمی ، سماق سمی ، پوست انبه یا روغن پوسته بادام هندی حساسیت دارند ، باعث ایجاد واکنش آلرژیک شود.

این نگرانی وجود دارد که عصاره برگ جینکو ممکن است خطر کبودی و خونریزی را افزایش دهد. جینکو خون را رقیق کرده و توانایی آن در ایجاد لخته را کاهش می دهد. چند نفر از افرادی که از جینکو استفاده می کردند ، پس از جراحی دچار خونریزی در چشم ، مغز و ریه ها و خونریزی بیش از حد شده اند.

گیاه Roasted Seed یا CRUDE GINKGO

در صورت استفاده خوراکی احتمالاً بی خطر است. خوردن بیش از 10 دانه بو داده در روز می تواند باعث دشواری تنفس ، ضعف نبض ، تشنج ، از دست دادن هوشیاری و شوک شود. بذر تازه اگر خوراکی مصرف شود بی خطر است. خوردن دانه های تازه جینکو می تواند باعث تشنج و مرگ شود. دانه های تازه سمی هستند و خطرناک محسوب می شوند.

 

هشدارها و احتیاط های ویژه:

بارداری و شیردهی:

جینکو هنگام استفاده خوراکی در دوران بارداری ایمن نیست. در صورت استفاده در همان زمان ممکن است باعث زایمان زودرس یا خونریزی اضافی در هنگام زایمان شود. درباره ایمنی استفاده از جینکو در دوران شیردهی اطلاعات کافی در دست نیست. در صورت بارداری یا شیردهی از جینکو استفاده نکنید.

 

نوزادان و كودكان:

عصاره برگ جینكو هنگام مصرف خوراکی برای مدت كوتاهی احتمالاً ایمن است. برخی تحقیقات نشان می دهد که ترکیبی خاص از عصاره برگ جینکو به همراه جینسینگ آمریکایی ممکن است در کودکان هنگام استفاده کوتاه مدت بی خطر باشد. اجازه ندهید کودکان دانه جینکو بخورند.

اختلالات خونریزی:

جینکو ممکن است اختلالات خونریزی را بدتر کند. اگر به اختلال خونریزی مبتلا هستید ، از جینکو استفاده نکنید.

دیابت:

جینکو ممکن است در مدیریت دیابت تداخل ایجاد کند. اگر دیابت دارید ، قند خون خود را از نزدیک کنترل کنید.

تشنج:

این نگرانی وجود دارد که جینکو ممکن است باعث تشنج شود. اگر تا به حال تشنج کرده اید ، از جینکو استفاده نکنید.

کمبود آنزیم گلوکز-6-فسفات دهیدروژناز (G6PD):

جینکو ممکن است باعث کم خونی شدید در افراد مبتلا به کمبود آنزیم G6PD شود. تا زمان شناخته شدن موارد بیشتر ، در صورت کمبود G6PD با احتیاط استفاده کنید یا از استفاده از جینکو خودداری کنید.

 

ناباروری:

استفاده از جینکو ممکن است در باردار شدن اختلال ایجاد کند. اگر می خواهید باردار شوید ، در مورد استفاده از جینکو با پزشک خود صحبت کنید.

 

جراحی:

جینکو ممکن است لخته شدن خون را کند کند. ممکن است باعث خونریزی اضافی در حین و بعد از جراحی شود. حداقل 2 هفته قبل از جراحی برنامه ریزی شده استفاده از جینکو را متوقف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *