مجله دارونت

اثرات سیگار بر پوست، مو، دندان و چشم

اثرات سیگار بر پوست، مو، دندان و چشم

آسیب های سیگار به بدن

احتمالاً می دانید که سیگار کشیدن چقدر برای ریه ها و قلب شما مضر است، اما این عادت برای پوست، مو، دندان ها و چشمان شما نیز مشکل ایجاد می کند. چند دلیل خوب دیگر برای ترک سیگار را بخوانید.

سیگاری ها دلایل زیادی برای ترک دارند. به گفته انجمن ریه آمریکا، ترک سیگار به طور چشمگیری خطرات عمده سلامتی ناشی از سیگار از جمله خطر سرطان ریه، حمله قلبی و بیماری قلبی را کاهش می دهد .

همچنین راه های کمتر شناخته شده زیادی وجود دارد که سیگار کشیدن می تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد . برای چند دلیل دیگر برای ترک ، در مورد برخی از راه هایی که سیگار کشیدن می تواند روی پوست، مو و چشم شما تأثیر بگذارد بخوانید.

 

cigarettes smoking habbit 1

01 از 07

خطر ابتلا به پسوریازیس را افزایش می دهد

پسوریازیس یک بیماری پوستی مربوط به خود ایمنی است که باعث ایجاد لکه های قرمز و پوسته پوسته روی پوست می شود. به گفته بنیاد ملی پسوریازیس ، افراد غیرسیگاری ممکن است به پسوریازیس مبتلا شوند، اما اگر سیگار می کشید، خطر ابتلا به آن افزایش می یابد . سیگار کشیدن همچنین می تواند علائم را برای افرادی که قبلا پسوریازیس دارند بدتر کند.

02 از 07

با ریزش مو مرتبط است

استعمال دخانیات با شروع زودرس آلوپسی آندروژنتیک (AGA)، نوعی از ریزش مو که هم مردان و هم زنان را تحت تأثیر قرار می دهد، مرتبط است. یک مطالعه در سال 2020 در مجله Cosmetic Dermatolgy نشان داد که افراد سیگاری بیشتر احتمال دارد علائم AGA را نشان دهند و به نظر می رسد سیگار کشیدن باعث پیشرفت سریعتر آن می شود. محققان این نظریه را مطرح کردند که نیکوتین ممکن است مسئول تسریع ریزش مو باشد .

03 از 07

می تواند منجر به از دست دادن دندان شود

سیگار کشیدن شما را در معرض خطر بیشتری برای انواع مشکلات دندانی از جمله سرطان دهان، بیماری لثه و از دست دادن دندان قرار می دهد. مطالعه ای در سال 2015 در مجله تحقیقات دندانپزشکی نشان داد که زنان سیگاری بیش از دو برابر زنان غیرسیگاری احتمال لق شدن دندان ها را دارند و احتمال از دست دادن دندان در مردان سیگاری سه برابر مردان غیرسیگاری است. خبر خوب این بود که ترک می تواند کمک کننده باشد. 10 تا 20 سال پس از ترک سیگار، خطر از دست دادن دندان در افراد سیگاری بدتر از افرادی نبود که هرگز سیگار نکشیده بودند.

 

high angle view stethoscope cigarettes white background

04 از 07

با بهبود زخم تداخل دارد

یک مطالعه در سال 2020 توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) نشان داد که افراد سیگاری در معرض خطر تاخیر در بهبود زخم و سایر عوارض پس از جراحی قرار دارند. اما باز هم خبرهای خوبی برای ترک‌کنندگان وجود داشت. ترک حتی چهار هفته قبل از جراحی خطر عوارض را کاهش داد و شش ماه بعد به نتایج بهتری منجر شد.

05 از 07

با زگیل تناسلی مرتبط است

به دلایلی که کاملاً مشخص نیست، افراد سیگاری بیشتر مستعد عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) هستند ، خانواده بزرگی از ویروس‌ها که می‌توانند زگیل ایجاد کنند – از جمله زگیل تناسلی.

طبق یک مطالعه در سال 2014 در مجله بین المللی بیماری کولورکتال، در حالی که زگیل های تناسلی و مقعدی توسط انواع مقاربتی HPV ایجاد می شوند، به نظر می رسد سیگار یکی از عوامل موثر باشد.

 

copy space broken cigarette

06 از 07

با سرطان پوست مرتبط است

سیگار عامل اصلی سرطان ریه و همچنین سرطان گلو، دهان و مری است، بنابراین جای تعجب نیست که سیگار نیز می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد .

بر اساس یک مطالعه در سال 2020 در علل و کنترل سرطان ، افراد سیگاری بیشتر از افراد غیرسیگاری به سرطان سلول سنگفرشی، دومین نوع شایع سرطان پوست، مبتلا می شوند.

07 از 07

می تواند به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا کمک کند

سیگار همچنین می تواند منجر به بیماری های چشمی و از دست دادن بینایی ، به ویژه دژنراسیون ماکولا و آب مروارید شود. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) افراد سیگاری دو برابر بیشتر در معرض دژنراسیون ماکولا و دو تا سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به آب مروارید هستند . اما باز هم، خبر خوب این است که ترک می تواند به کاهش خطر ابتلا به هر دو کمک کند. و حتی پس از وقوع دژنراسیون ماکولا، ترک می تواند پیشرفت آن را کند کند.

 

 

منبع:www.health.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *