مجله دارونت

اسید فولیک چیست؟

فولیک اسید

 اسید فولیک

اسید فولیک شکل مصنوعی ویتامین فولات طبیعی است که به عنوان ویتامین B9 نیز شناخته می شود. فولات در غذا یافت می شود در حالی که اسید فولیک در مکمل ها استفاده می شود و به غذاهای غنی شده مانند نان، پاستا و غلات اضافه می شود.

فولات یک ویتامین B ضروری است که به بدن شما کمک می کند تا DNA بسازد و به سلول های شما برای ایجاد سلول های جدید کمک می کند. مکمل اسید فولیک می تواند به درمان کمبود فولات کمک کند و به رشد سالم لوله عصبی (تشکیل اولیه ستون فقرات و مغز) در دوران بارداری کمک کند.

فواید اسید فولیک

فولات از غذا در دستگاه گوارش به شکل فعال آن، 5-متیل تتراهیدروفولات (5-MTHF) تبدیل می شود. اسید فولیک باید وارد جریان خون، کبد و سایر بافت ها شود تا به 5-MTHF تبدیل شود. این ممکن است ناکارآمد به نظر برسد، اما بدن به راحتی می تواند اسید فولیک را جذب کند. در نتیجه، مکمل های اسید فولیک می توانند به افزایش سطح فولات خون برای درمان و پیشگیری از برخی بیماری ها کمک کنند

 

Role of Ultrasound in Pregnancy scaled.jpg

از نقص لوله عصبی در دوران بارداری جلوگیری می کند

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی به افراد باردار و افرادی که می توانند باردار شوند، برای کمک به کاهش خطر نقص لوله عصبی در جنین، اسید فولیک مصرف کنند. نقص لوله عصبی بر شکل گیری مغز، ستون فقرات یا طناب نخاعی تأثیر می گذارد. شایع ترین نقایص عبارتند از اسپینا بیفیدا (یک ستون فقرات توسعه نیافته) و آنسفالی (بخش های از دست رفته مغز و جمجمه).

مصرف روزانه 400 میکروگرم (mcg) اسید فولیک می تواند به کاهش خطر نقص لوله عصبی کمک کند.

در سال 1998، ایالات متحده شروع به افزودن اسید فولیک به غذاهای غنی شده برای کمک به کاهش نقص لوله عصبی کرد. مطالعات نشان داده است که از سال 1998 تا 2011 برنامه غنی سازی مواد غذایی به کاهش نرخ نقص لوله عصبی تا 28 درصد کمک کرده است.

شرایط کمبود فولات را درمان می کند

کمبود فولات نادر است، اما برخی شرایط سلامتی می تواند بر نحوه جذب فولات توسط افراد تأثیر بگذارد. افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو، بیماری التهابی روده و اختلال عملکرد کلیه اغلب دچار کمبود فولات می شوند. برای پیشگیری یا درمان کمبود فولات، افراد مبتلا به این بیماری ها می توانند اسید فولیک مصرف کنند تا سطح فولات خود را دوباره پر کنند.

کمبود فولات همچنین می تواند باعث کم خونی مگالوبلاستیک شود که باعث می شود مغز استخوان گلبول های قرمز خون به طور غیرعادی بزرگ و نابالغ تولید کند. مصرف اسید فولیک می تواند به درمان این نوع کم خونی و تسکین علائمی مانند خستگی، تنگی نفس، تپش قلب و زخم های دهان کمک کند.

افرادی که دارای کمبود فولات و سایر ویتامین های B هستند ممکن است دچار هیپرهموسیستئینمی شوند که باعث افزایش بیش از حد اسید آمینه هموسیستئین در خون شما می شود. افراد مبتلا به بیماری کلیوی و اختلالات ژنتیکی که بر نحوه تولید 5-MTHF بدن آنها تأثیر می گذارد، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. مصرف اسید فولیک می تواند به درمان این عارضه کمک کند

دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن را کند می کند

مصرف دوزهای بالای اسید فولیک ممکن است به کند کردن پیشرفت دژنراسیون ماکولا وابسته به سن کمک کند. این اختلال چشمی منجر به از دست دادن بینایی مرکزی می‌شود و افراد 65 ساله و بالاتر بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف ویتامین های B از جمله B6، فولات وB12می تواند به تنظیم عوامل خطر بالقوه برای ایجاد دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن، مانند سطوح هموسیستئین و هیپرهموسیستئینمی کمک کند.

تحقیقات نشان داده است که اسید فولیک با دوز بالا در کاهش سرعت پیشرفت موثرتر از تیامین (ویتامین B1) و ریبوفلاوین (ویتامین B2) است که اغلب برای کمک به درمان دژنراسیون ماکولا استفاده می شود.

مطالعه‌ای شامل ۲۵۲۵ شرکت‌کننده نشان داد که ترکیب اسید فولیک و ویتامین B12 به کند کردن دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن کمک می‌کند. پس از 13 سال مصرف مکمل، تنها 405 شرکت کننده به مرحله آخر دژنراسیون ماکولا وابسته به سن پیشرفت کردند.

مطالعات دیگر همچنین نشان داده است افرادی که مصرف بیشتری از فولات و ویتامین B6 داشتند، کمتر در معرض ابتلا به دژنراسیون ماکولا پیشرفته قرار داشتند. با این حال، این مطالعات عمدتاً شامل جمعیت هایی بود که غذاهای غنی شده با اسید فولیک داشتند، که ممکن است مقدار اسید فولیک را که برخی از شرکت کنندگان از غذا دریافت می کردند، تغییر دهد.

خطر سکته مغزی را کاهش می دهد

اسید فولیک می تواند به کاهش سطح هموسیستئین کمک کند و افزایش سطح هموسیستئین با افزایش خطر سکته مغزی مرتبط است. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف اسید فولیک ممکن است به پیشگیری از سکته مغزی کمک کند، به‌ویژه در کشورهایی که برنامه‌های غنی‌سازی اسید فولیک برای افزودن اسید فولیک به غذاها ندارند.

مروری بر تحقیقاتی که شامل بیش از 65000 نفر بود، تأثیر مکمل‌های اسید فولیک را برای افراد در معرض خطر سکته مغزی در کشورهایی که برنامه‌های غنی‌سازی مواد غذایی ندارند، بررسی کرد. محققان دریافتند مکمل اسید فولیک خطر سکته مغزی را تا 15 درصد برای افراد در این مناطق کاهش می دهد.

محققان خاطرنشان کردند که کشورهای دارای برنامه های غنی سازی مواد غذایی مانند کانادا و ایالات متحده، بهبودی در کاهش خطر سکته مغزی از مکمل اسید فولیک اضافی مشاهده نکردند.

یک مطالعه بزرگ در چین همچنین نشان داد که بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا (فشار خون بالا) که اسید فولیک و انالاپریل (داروی فشار خون بالا) را به مدت 4.5 سال مصرف کرده بودند، سکته مغزی را تا 21 درصد کاهش دادند. این موثرتر از مصرف انالاپریل بود. چین برنامه غنی سازی اسید فولیک ندارد، بنابراین بعید است شرکت کنندگان اسید فولیک اضافی را از غذا مصرف کنند.

منابع خوب اسید فولیک

 

 

unnamed file 1

Food rich in folic acid. Healthy products

برخلاف فولات، اسید فولیک به طور طبیعی در غذا یافت نمی‌شود، زیرا شکل مصنوعی ویتامین B است. با این حال، اسید فولیک اغلب به غذاهای غنی شده اضافه می شود – یا غذاهایی که دارای برچسب “غنی شده” هستند و دارای ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

غذاهای غنی شده معمولاً شامل محصولات غلات مانند نان، پاستا و غلات هستند. اسید فولیک زمانی که به غذاهای پخته اضافه می شود پایدارتر از فولات است زیرا در اثر حرارت به راحتی تجزیه نمی شود.

غذاهای غنی شده با اسید فولیک اضافه شده اغلب شامل محصولات غلات مانند:

  • نان سفید:50 میکروگرم در هر برش، یا 13٪ از ارزش روزانه (DV)
  • برنج سفید پخته شده:90 میکروگرم در ½ فنجان، یا 25٪ از DV
  • غلات:100 میکروگرم در ½ فنجان، یا 25٪ از DV
  • اسپاگتی پخته شده:74 میکروگرم در ½ فنجان، یا 19٪ از DV

حبوبات، سبزیجات با برگ های تیره و مرکبات به طور طبیعی حاوی فولات هستند. غذاهای حاوی فولات عبارتند از: 6

  • عدس پخته:358 میکروگرم در هر فنجان یا 90 درصد ارزش روزانه شما (DV)
  • جگر گوشت گاو پخته:212 میکروگرم در هر 3 اونس، یا 54٪ از DV
  • چغندر:148 میکروگرم در هر فنجان، یا 37٪ از DV
  • مارچوبه پخته شده:134 میکروگرم در ½ فنجان، یا 34٪ از DV
  • لوبیا پخته شده:131 میکروگرم در هر فنجان، یا 33 درصد از DV
  • بروکلی پخته شده:84 میکروگرم در ½ فنجان، یا 21٪ از DV
  • آووکادو:82 میکروگرم در ½ آووکادو، یا 21٪ از DV
  • نارنجی:55 میکروگرم در هر میوه بزرگ، یا 14 درصد از DV
  • اسفناج:58.2 میکروگرم در هر فنجان، یا 14٪ از DV
  • پاپایا:53 میکروگرم در هر فنجان، یا 13 درصد از DV
  • کلم بروکسل پخته شده:47 میکروگرم در ½ فنجان، یا 12٪ از DV

نحوه مصرف فولیک اسید

 

Health GettyImages 1155061228 5739fff482394d1e9587d2bf54e714ac

مکمل های اسید فولیک بدون نسخه به صورت کپسول، قرص، ژل نرم و صمغ در دسترس هستند. اسید فولیک نیز به مولتی ویتامین ها اضافه می شود.ویتامین های دوران بارداری، و مکمل های B کمپلکس.6

اسید فولیک را می توان با یا بدون غذا در صبح مصرف کرد. با این حال، بدن با معده خالی بهتر اسید فولیک را جذب می کند. وقتی اسید فولیک را با غذا مصرف می کنید، بدن تنها حدود 85 درصد از اسید فولیک را وارد جریان خون می کند. زمانی که بدون غذا آن را مصرف کنید، بدن تقریباً 100 درصد اسید فولیک را جذب می کند

دوز

دوز توصیه شده اسید فولیک به سن شما و بارداری یا شیردهی بستگی دارد. مکمل های بزرگسالان از 400 تا 800 میکروگرم اسید فولیک و مولتی ویتامین های کودکان بین 200 تا 400 میکروگرم اسید فولیک متغیر است.

افرادی که باردار هستند یا ممکن است باردار شوند باید 400-800 میکروگرم اسید فولیک در روز مصرف کنند. اگر سابقه خانوادگی اسپینا بیفیدا دارید و باردار هستید یا قصد بارداری دارید، پزشک شما ممکن است تا 4000 میکروگرم اسید فولیک در روز تجویز کند.

اگر کمبود فولات دارید، مردم اغلب 24 ساعت پس از مصرف اسید فولیک احساس بهتری دارند.15 با این حال، ممکن است چندین ماه طول بکشد تا فولات کافی در خون شما برای جلوگیری از نقص لوله عصبی انباشته شود.

کمک های غذایی توصیه شده (RDAs) برای فولات عبارتند از:

  • تولد تا 6 ماهگی:65 میکروگرم معادل فولات رژیمی (DFE) از شیر مادر یا شیر خشک
  • 7-12 ماهگی:80 میکروگرم DFE از شیر مادر یا شیر خشک
  • 1-3 سال:150 میکروگرم DFE
  • 4-8 سال:200 میکروگرم DFE
  • 9-13 سال:300 میکروگرم DFE
  • 14-18 سال:400 میکروگرم
  • 19+ سال:400 میکروگرم DFE
  • باردار:600 میکروگرم DFE
  • شیر دادن:500 میکروگرم DFE

DFE چیست؟

معادل‌های فولات رژیمی (DFEs) برای اندازه‌گیری فولات برای نشان دادن فراهمی زیستی یا میزان جذب مواد مغذی توسط بدن استفاده می‌شوند.

  • 1 میکروگرم DFE برابر با 1 میکروگرم فولات غذا است
  • 1 میکروگرم DFE برابر با 0.6 میکروگرم اسید فولیک از غذاهای غنی شده یا مکمل های مصرف شده با غذا است.
  • 1 میکروگرم DFE برابر با 0.5 میکروگرم اسید فولیک از مکمل های رژیمی است که بدون غذا مصرف می شود

آیا اسید فولیک بی خطر است؟

اسید فولیک به طور کلی در بزرگسالان و افراد باردار بی خطر در نظر گرفته می شود. با این حال، مصرف دوزهای بیش از 1000 میکروگرم ممکن است منجر به عوارض جانبی شود و برخی از افراد ممکن است واکنش های حساسیت بیش از حد داشته باشند. قبل از مصرف هر گونه مکمل اسید فولیک، دوز صحیح را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارید. اگر باردار هستید و سابقه خانوادگی اسپینا بیفیدا دارید، ممکن است نیاز به مصرف بیش از 1000 میکروگرم داشته باشید.

تداخلات دارویی بالقوه

اسید فولیک می تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد و باعث کمبود فولات یا کاهش اثربخشی دارو شود. اگر داروهای زیر را مصرف می کنید، قبل از مصرف مکمل های اسید فولیک با پزشک خود صحبت کنید:

  • متوترکسات:این آنتاگونیست فولات با جلوگیری از استفاده سلول ها از اسید فولیک برای ساخت DNA به کشتن سلول های سرطانی کمک می کند. مکمل اسید فولیک ممکن است اثرات ضد سرطانی روماترکس و ترکسال (متوترکسات) را در صورت استفاده برای درمان سرطان کاهش دهد.
  • ضد صرع:داروهایی مانند دیلانتین (فنی توئین)، کارباترول (کاربامازپین) و دپاکون (والپروات) می توانند سطح فولات در خون را کاهش دهند. مصرف اسید فولیک با این داروها همچنین ممکن است سطح دارو را در خون کاهش دهد.
  • سولفاسالازین:داروی کولیت اولسراتیو آزولفیدین (سولفاسالازین) میزان جذب اسید فولیک روده را کاهش می دهد و ممکن است باعث کمبود فولات شود.

دنبال چه چیزی میگردی

می توانید مکمل های اسید فولیک (به تنهایی یا ترکیبی) را پیدا کنیدقبل از تولدو مولتی ویتامین ها) بدون نسخه در داروخانه ها، فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی، فروشگاه های مکمل، و فروشگاه های مواد غذایی. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما همچنین ممکن است مکملی برای دوزهای بالاتر اسید فولیک برای شما تجویز کند.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده ادعاها و برچسب گذاری مکمل های غذایی را قبل از ورود به فروشگاه ها تایید نمی کند. در نتیجه، مکمل‌های ویتامین می‌توانند از نظر کیفیت متفاوت باشند. برای اطمینان از خرید یک مکمل اسید فولیک ایمن و با کیفیت، محصولاتی را انتخاب کنید که توسط آزمایشگاه‌های مستقلی مانند US Pharmacopeia، ConsumerLab یا NSF International آزمایش و تایید شده‌اند.

آیا می توانید اسید فولیک بیش از حد مصرف کنید؟

شما می توانید اسید فولیک بیش از حد مصرف کنید و در صورت مصرف بیش از حد قابل تحمل بالای مصرف (UL) ممکن است عوارض جانبی ناراحت کننده ای را تجربه کنید. به طور کلی، بزرگسالان و افراد باردار باید از مصرف بیش از 1000 میکروگرم اجتناب کنند

با این حال، اگر باردار هستید یا کمبود فولات دارید، ممکن است پزشک شما دوز بالاتری را توصیه کند. UL برای مکمل های اسید فولیک و غذاهای غنی شده عبارتند از:

  • 1-3 سال:300 میکروگرم
  • 4-8 سال:400 میکروگرم
  • 9-13 سال:600 میکروگرم
  • 14-18 سال:800 میکروگرم
  • 19+ سال:1000 میکروگرم
  • باردار یا شیرده (14-18 سال):800 میکروگرم
  • باردار یا شیرده (19+):1000 میکروگرم

برخی از محققان همچنین معتقدند مصرف بیش از حد اسید فولیک ممکن است باعث عدم تعادل در ویتامین‌های B شود و علائم کمبود خطرناک ویتامین B12 را پنهان کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای اثبات پیوند مورد نیاز است.

عوارض جانبی اسید فولیک

افراد به ندرت عوارض جانبی مکمل های اسید فولیک را تجربه می کنند. با این حال، مصرف دوزهای اسید فولیک بیش از 1000 میکروگرم می تواند عوارض جانبی مانند:

  • ناراحتی معده
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • بی خوابی (مشکل خواب)
  • بثورات پوستی

در حالی که نادر است، برخی افراد ممکن است واکنش‌های حساس به اسید فولیک از جمله بثورات پوستی، خارش و مشکل در تنفس داشته باشند. همچنین ممکن است یک واکنش تهدید کننده زندگی که منجر به شوک آنافیلاکتیک شود.

یک بررسی سریع

اسید فولیک یک فرم مصنوعی از فولات است که معمولا برای جلوگیری از نقص لوله عصبی در دوران بارداری مصرف می شود. ویتامین B همچنین به غذاهای غنی شده مانند نان و غلات اضافه می شود تا از نقص لوله عصبی جلوگیری کند. مصرف اسید فولیک همچنین می تواند به درمان کمبود فولات کمک کند و ممکن است به کاهش خطر سکته مغزی و کاهش دژنراسیون ماکولای مرتبط با سن کمک کند. قبل از مصرف اسید فولیک، با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

 

منبع:www.health.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *