مجله دارونت

اهمیت غربالگری سرطان سینه و تشخیص زودهنگام

غربالگری منظم سرطان سینه ابزار مهمی است که می تواند سال ها قبل از بروز علائم سرطان سینه را تشخیص دهد. تشخیص زودهنگام بسیار مهم است، زیرا زمانی که سرطان سینه در مراحل اولیه شناسایی و درمان شود، میزان موفقیت بسیار بالاتر است.

به همین دلیل است که ماموگرافی بخشی از اقدامات استاندارد سالانه مراقبت های بهداشتی برای زنان بالای 40 سال است.

زنانی که در معرض خطر بیشتری نسبت به جمعیت عمومی برای سرطان سینه هستند، باید زودتر غربالگری منظم را آغاز کنند و علاوه بر ماموگرافی، MRI سینه نیز انجام دهند.

 

توصیه های غربالگری سرطان سینه

تشخیص زودهنگام سرطان سینه احتمال مرگ ناشی از سرطان سینه را کاهش می دهد. اگر در مراحل اولیه  تشخیص داده شود درمان سرطان سینه بسیار ساده تر می شود و شانس بهبود وبقای بالاتری دارد. به همین دلیل است که غربالگری منظم بخش مهمی از مراقبت های بهداشتی زنان است.

حتما بخوانید : تست های ضروری برای سلامت زنان 

طبق گفته انجمن سرطان آمریکا، زنانی که در معرض متوسط ​​​​خطر ابتلا به سرطان سینه هستند باید از این دستورالعمل های غربالگری پیروی کنند:

توصیه های سنی

بین 40 تا 44 سال بهتر است ماموگرافی سالانه را انجام دهد

بین 45 تا 54 به شدت توصیه می شود ماموگرافی سالانه انجام دهند

بیشتراز 55 سال توصیه می شود که هر2 سال یک بار ماموگرافی انجام دهند، اما می توانند ماموگرافی سالانه را ادامه دهند. (پزشکان توصیه می کنند تا زمانی که بیمار در سلامت کامل است غربالگری های منظم ادامه یابد).

زنانی که در عوامل خطر زمینه ساز سرطان سینه را دارند، به شدت توصیه می شود که غربالگری‌های بیشتری را انجام دهند و احتمالاً زودتر از سن 40 سالگی غربالگری را شروع کنند.

غربالگری باید هم شامل ماموگرافی و هم MRI پستان باشد.

عوامل خطر سرطان سینه

در صورتی که زنان دارای عوامل خطر شناخته شده مانند جهش های ژنتیکی یا سابقه خانوادگی سرطان سینه نباشند، به طور متوسط ​​در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.

 اما افرادی که این عوامل خطر را دارند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه در طول زندگی خود قرار دارند.  بنابراین غربالگری منظم بیشتری برای کنترل عوامل  خطر مورد نیاز است.

عوامل خطری که شما را در معرض خطر بالاتر قرار می دهند در زیر به تفصیل آمده است. داشتن هر یک از این عوامل خطر به این معنی است که باید سالیانه  بعد از 30 سالگی ماموگرافی و ام آر آی سینه انجام دهید. برای بررسی عوامل خطر و آگاهی از آنها بهتر است  از پزشک متخصص راهنمایی بگیرید.

ژنتیک

یکی از بزرگترین عوامل خطر شناخته شده برای سرطان سینه داشتن جهش ژن BRCA1 یا BRCA2 است. این جهش ژنی ارثی است. منجر به رشد غیرطبیعی سلول می شود و می تواند منجر به سرطان سینه شود.زنانی که دارای جهش ژن BRCA1 یا BRCA2 هستند تا قبل از 80 سالگی  از هر 10 نفر 7 نفرشان احتمال ابتلا به سرطان سینه را دارند. این خطر برای زنان دارای اعضای خانواده که به سرطان سینه مبتلا شده اند افزایش می یابد.

سابقه خانوادگی

زنانی که سابقه خانوادگی سرطان سینه دارند، شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه دارند. ابتلا به سرطان سینه در بستگان درجه یک زن – مانند مادر، خواهر یا دختر – خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان تقریباً دو برابر می کند. دو نفر از بستگان درجه یک مبتلا به سرطان سینه خطر ابتلا به سرطان سینه را تقریباً سه برابر می کنند.

سایر عوامل سابقه خانوادگی که می توانند خطر را افزایش دهند عبارتند از:

داشتن والدین، خواهر و برادر یا فرزندی که جهش ژن BRCA1 یا BRCA2 را شناخته است.داشتن پدر، برادر یا پسر مبتلا به سرطان سینه

پرتودرمانی به قفسه سینه

زنانی که به عنوان بخشی از درمان نوع دیگری از سرطان، پرتودرمانی به قفسه سینه خود دریافت کردند، در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.

این خطر برای کسانی که در نوجوانی یا در طول بیست سالگی تحت درمان قرار گرفته اند، بالاترین میزان است. به نظر نمی رسد که پرتودرمانی در قفسه سینه در زنان بالای 40 سال خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

اختلالات ارثی نادر

برخی از بیماری های ارثی با شانس بیشتری برای سرطان سینه مرتبط هستند. افرادی که هر یک از این شرایط را دارند، یا کسانی که والدین، خواهر و برادر یا فرزندی با یکی از این شرایط دارند، در معرض خطر بیشتری هستند. این شامل:

سندرم Li-Fraumeniسندرم کاودنسندرم Bannayan-Riley-Ruvalcaba بافت سینه متراکم

داشتن بافت متراکم سینه با خطر بالاتر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است. تراکم سینه در ماموگرافی تشخیص داده می شود. ربطی به احساس یا ظاهر سینه ها ندارد.

اگر بافت سینه متراکم دارید، در نتایج ماموگرافی به طور معمول مشخص می شود.

اگرچه بافت متراکم سینه با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است، غربالگری اضافی همیشه مورد نیاز نیست.  معمولا پزشکان ام آر آی سالانه سینه را برای زنان با بافت سینه متراکم توصیه نمی کنند.

انواع غربالگری سرطان سینه

توده های سرطان سینه از طریق چندین نوع غربالگری تشخیص داده می شوند. برخی از غربالگری‌ها، مانند خودآزمایی، می  ‌توانند به شما کمک کنند تا سلامت کلی سینه خود را زیر نظر داشته باشید.

برخی دیگر، مانند MRI پستان، تصاویر دقیقی را ارائه می دهند که به پزشکان در تشخیص سرطان کمک می کند.

خود آزمایی

خود آزمایی می  ‌تواند به شما کمک کند تا نحوه ظاهر و احساس سینه‌هایتان را پیگیری کنید.

آشنایی با شکل، وزن و بافت طبیعی سینه ها می تواند به شما کمک کند تا هر گونه تغییری را متوجه شوید. در صورت مشاهده هرگونه تغییر، مانند توده های سفت، فوراً این تغییرات را به پزشک متخصص گزارش دهید.

معاینه بالینی پستان

هیچ توصیه مشخصی برای چند بار معاینه بالینی پستان وجود ندارد. با این حال هر زمانی که به مورد نگران کننده ای برخورد کردید بهتر است معاینه شوید.

ماموگرافی

ماموگرافی یک اشعه ایکس با دوز پایین است که از سینه‌ ها عکس می‌ گیرد و برای تشخیص تغییرات در سینه‌ ها که ممکن است سرطان در مراحل اولیه باشد، استفاده می ‌شود.

ماموگرافی می ‌تواند سال‌ ها قبل از بروز هر گونه علائمی سرطان را پیدا کند.

تشخیص زودهنگام به این معنی است که سرطان زمانی شناسایی می شود که بتوان آن را راحت تر و با موفقیت درمان کرد. ماموگرافی منظم یک روش غربالگری تشخیص زودهنگام بسیار موثر است.

با این حال، هر ناهنجاری بافت پستان که در ماموگرافی یافت می شود سرطان نیست و احتمالاً برای بیشتر یافته ها به آزمایش بیشتری نیاز خواهید داشت. علاوه بر این، ماموگرافی برخی از سرطان ‌های سینه را تشخیص نمی دهد.

image 39200 800

 

ماموگرافی سه بعدی

ماموگرافی سه بعدی که به عنوان توموسنتز دیجیتال سینه نیز شناخته می شود، نوع جدیدی از فناوری ماموگرافی است. به نظر می رسد ماموگرافی سه بعدی تصاویر واضح تری نسبت به ماموگرافی های سنتی تولید می کند.

مطالعات منبع معتبر نشان داده اند که سرطان های بیشتری را شناسایی می کند و تست تشخیصی بهتری برای بافت متراکم پستان است.

سونوگرافی

سونوگرافی سینه از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از داخل سینه استفاده می کند. این تصاویر می توانند تغییرات سینه را نشان دهند که به سختی در ماموگرافی قابل تشخیص است.

آنها همچنین می توانند تفاوت بین انواع مختلف رشد و تغییرات را تشخیص دهند. به عنوان مثال، سونوگرافی می تواند تفاوت بین یک کیست پر از مایع و یک توده جامد را تشخیص دهد.

سونوگرافی ممکن است برای بررسی مجدد ناحیه ای که در ماموگرافی دیده شده است اما به طور کامل قابل شناسایی نیست استفاده شود. همچنین ممکن است برای جستجوی توده هایی که قابل احساس هستند اما در ماموگرافی دیده نشده اند استفاده شوند. سونوگرافی می تواند برای بافت متراکم پستان که ممکن است در تصاویر ماموگرافی واضح نباشد مفید باشد.

علاوه بر این، سونوگرافی اغلب در حین انجام بیوپسی استفاده می شود. از تصاویر بدست آمده می‌ توان برای بیوبسی و برداشتن سلول ها و تشخیص سرطان استفاده کرد.

ام آر آی

ام آر آی سینه تصویر واضح تری از داخل سینه نسبت به ماموگرافی می دهد. ممکن است سرطان هایی را که ماموگرافی قادر به تشخیص نیست، تشخیص دهد. به همین دلیل است که برای کسانی که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه هستند توصیه می شود.با این حال، MRI می تواند تغییراتی را که سرطانی نیستند نیز تشخیص دهد. این اغلب منجر به آزمایش‌ ها و بیوپسی ‌های غیر ضروری می‌ شود و به همین دلیل است که افرادی که در معرض متوسط ​​​​خطر ابتلا به سرطان سینه هستند، معمولا MRI سینه نمی‌ کنند.

مراحل بعدی پس از غربالگری سرطان سینه

مراحل بعدی بعد از غربالگری سرطان سینه به نتایج شما بستگی دارد. اگر چیزی در ماموگرافی یا ام آر آی سینه شما تشخیص داده نشد، نیازی به مراحل بعدی نیست.

اگر ماموگرافی یا MRI چیزی را نشان دهد که پزشکان می‌ خواهند با دقت بیشتری ببینند، آنها به شما اطلاع می ‌دهند که ممکن است به چه معنا باشد و در مرحله بعد چه کاری باید انجام دهید.

نتایج غربالگری

دلایل زیادی وجود دارد که غربالگری شما ممکن است چیزی را تشخیص دهد. لزوماً به این معنی نیست که شما سرطان دارید. در برخی موارد، ممکن است فقط تصویر نامشخص باشد. در موارد دیگر، ممکن است کیست یا توده غیرسرطانی داشته باشید.

ماموگرافی دومی را انجام خواهید داد که بر ناحیه مورد نظر تمرکز دارد. همچنین ممکن است یک سونوگرافی یا MRI برای مشاهده دقیق هر یافته غیر طبیعی انجام دهید.

. گاهی اوقات، آزمایش های تشخیصی نشان می دهد که نتایج غربالگری شما جای نگرانی ندارد.

در موارد دیگر، آزمایش ها ممکن است تایید کنند که یک ناهنجاری وجود دارد که نیاز به آزمایش اضافی دارد. هنگامی که این اتفاق می افتد، برای بررسی سلول های سرطانی بیوپسی خواهید داشت.

به طور متوسط ​​حدود 7 تا 10 روز طول می کشد تا نتیجه بیوپسی سینه به دست آید. بسته به بیمارستان یا آزمایشگاهی که بیوپسی را پردازش می کند، زمان می تواند متفاوت باشد.

نتیجه بیوپسی ممکن است نشان دهد که هیچ سرطانی پیدا نشده است یا اینکه شما باید درمان سرطان را شروع کنید.

مشورت با پزشک

ممکن است بخواهید با یک پزشک در مورد خطر ابتلا به سرطان سینه صحبت کنید، حتی اگر نتایج غربالگری شما مشکلی نداشته باشد.

می ‌توانید هر سؤالی درباره نتایج غربالگری، سلامت کلی پستان و توصیه‌ ها یی برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان دارید بپرسید.

علائم در مراحل اولیه

اولین و شایع ترین علامت سرطان سینه وجود توده در بافت سینه شماست. توده هایی که سفت و بدون درد هستند به احتمال زیاد سرطانی هستند.

با این حال، مهم است که در مورد هرگونه توده یا تغییر پستان که ممکن است داشته باشید با پزشک صحبت کنید.

سایر علائم سرطان سینه عبارتند از:

  • تورم سینه
  • درد سینه
  • درد نوک پستان
  • تو رفتگی نوک پستان
  • گودی پوست
  • ترشحات نوک سینه
  • پوست روی سینه یا نوک سینه شما که قرمز یا پوسته پوسته است
  • تورم غدد لنفاوی

در صورت احساس توده چه باید کرد

بسیاری از توده های سرطانی پستان برای اولین بار توسط زنان در طول فعالیت های روزمره مانند دوش گرفتن یا لباس پوشیدن شناسایی می شوند. به این دلیل بهتر است که هنگام انجام زندگی روزمره به بدن خود توجه کنید و به تغییرات آن آگاه باشید.

اگر احساس می‌ کنید که توده ‌ای در سینه جدید است یا  اندازه آن تغییر کرده است، بهتر است با یک پزشک مشورت کنید.

بیشتر توده های سینه سرطانی نیستند، اما همیشه ایمن ترین کار این است که آنها را توسط یک متخصص پزشکی بررسی کنید.

برگرفته از:

داروخانه آنلاین  دارونت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *