مجله دارونت

اهمیت ورزش در کودکان

فواید ورزش می تواند فرزند شما را نشاط بخشیده و او را در مسیر زندگی سرشار از سلامت قرار دهد.  اهمیت و فواید فعالیت بدنی را نمی توان دست کم گرفت.

فواید فیزیکی، ذهنی و اجتماعی ورزش برای کودکان برای سلامتی حیاتی است.

کودکانی که روزانه ورزش می کنند بیشتر از همسالان خود از نظر جسمی، روانی و عاطفی سالم تر هستند.

بعلاوه، زمانی که کودکان حس سلامت جسمی و روانی قوی داشته باشند، احتمال بیشتری دارد که حس مثبتی از خود ایجاد کنند و تعاملات مثبتی را در جامعه خود تجربه کنند.

حتی در سال‌ های پر تلاطم‌ تر از نظر عاطفی نوجوانی، مزایای ذهنی ورزش و فعالیت می‌ تواند به تنظیم احساسات و احساس رفاه کودک شما کمک کند.

فواید ورزش برای کودکان

همانطور که قبلاً ذکر کردیم، مطالعات نشان داده اند که نگه داشتن نوجوانان در ورزش می تواند منجر به مشاغل پردرآمدتر و تأثیرگذارتر، به ویژه در میان زنان جوان شود. اما برای اینکه در آینده مزایای فعالیت بدنی را تجربه کنیم، بهتر است سبک زندگی فعالیت بدنی را در فرزندان خود ایجاد کنیم.

در زیر، فواید ورزش بر سلامت جسمانی، فواید ورزش بر سلامت روان، و فواید اجتماعی ورزش برای فرزندانمان را تفکیک می‌کنیم. در هر سه مورد، فواید طولانی مدت ورزش مشخص است.

 

12066 Youth Fitness Exercise Helps Children Excel in School 732x549 thumbnail 732x549 1

پنج فایده برتر ورزش برای کودکان:

  •  پیشگیری از بیماری های قلبی

بیماری قلبی اولین علت مرگ در میان آمریکایی ها و دومین علت مرگ در کانادا است. در نتیجه، مراقبت از سلامت قلب فرزندانمان برای کمک به آنها برای داشتن یک زندگی طولانی و سالم بسیار مهم است.

    بنیاد قلب توضیح می دهد که عدم تحرک خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا 50 درصد افزایش می دهد.

با وجود این افزایش شدید خطر، تنها 30 دقیقه فعالیت متوسط ​​در روز می تواند به کاهش آن کمک کند.

علاوه بر این، این بنیاد توضیح می‌ دهد: «به ازای هر ساعت ورزش منظم، حدود دو ساعت طول عمر بیشتری به دست خواهید آورد.» این یک بازگشت سرمایه است که زندگی را تغییر می دهد! و مانند هر سرمایه گذاری خوب، هر چه زودتر فرزند شما شروع به مشارکت کند، بعداً در زندگی بهتر خواهد بود.

  •  مدیریت وزن سالم

سبک زندگی کم تحرک و عادات غذایی نامناسب اغلب می تواند منجر به ایجاد وزن ناسالم در کودکان و نوجوانان شود. این وزن می تواند فشار مضاعفی بر قلب، کبد، ریه ها و سایر اندام های اصلی وارد کند.

علاوه بر این، افزایش وزن ناسالم می تواند باعث آسیب های مفاصل مانند مشکلات مکرر زانو شود که ممکن است منجر به اجتناب کودکان و نوجوانان از هر گونه فعالیت بدنی بیشتر شود. این اجتناب می تواند مشکلات سلامتی را تشدید کند و حتی بر سلامت روان آنها تأثیر منفی بگذارد.

یکی از فواید بی شمار ورزش در کودکان مدیریت وزن سالم است. هنگام ورزش، می‌توان مقدار بیشتری از ذخایر انرژی بدن را سوزاند تا به بازی کودک دامن بزند.

هنگامی که از ذخایر انرژی به عنوان سوخت استفاده می شود، کمتر احتمال دارد که بیش از حد رشد کنند و اندام ها و مفاصل را تا حد آسیب تحت فشار قرار دهند. این نه تنها از مشکلات سلامت جسمانی جلوگیری می کند، بلکه می تواند با اجازه دادن به بچه ها برای شرکت در ورزش و بازی با همسالان خود، به رشد سلامت روانی و عاطفی مثبت کمک کند.

 فعالیت بدنی سیستم ایمنی را تقویت می کند

هر والدینی با رشد سیستم ایمنی کودک خود آشناست. به طور خاص، آنها با تعداد دفعاتی که کودکان خردسال در هنگام مواجهه با میکروب های جدید در مدرسه بیمار می شوند، آشنا هستند!

اگرچه علم راه مطمئنی برای تقویت سیستم ایمنی کشف نکرده است، دانشکده پزشکی هاروارد می گوید: “اولین خط دفاعی شما انتخاب یک سبک زندگی سالم است.” به عنوان بخشی از آن سبک زندگی، آنها معمولاً درگیر شدن در فعالیت بدنی را توصیه می کنند. آن‌ ها توضیح می ‌دهند که فعالیت بدنی « با بهبود گردش خون خوب، که به سلول‌ ها و مواد سیستم ایمنی اجازه می‌ دهد آزادانه در بدن حرکت کنند و کار خود را به نحو احسن انجام دهند، مستقیماً به بهبود سلامت ایمنی کمک کند».

  •  بهبود مهارت و پیشگیری از آسیب

هرچه کودک شما بیشتر فعال باشد، در حرکات پیچیده بهتر می شود. بچه‌های فعال، چه یک بازی تگ یا بالا رفتن از خانه درختی ‌شان باشد، دائماً به بدن خود یاد می‌ دهند که چگونه حرکت کند.

گرچه یک بازی تگ ممکن است ساده به نظر برسد. توقف، شتاب گیری، چرخش و چرخیدن همگی حرکات مهمی هستند که بچه ها در یک ورزش رایج مانند فوتبال تکرار می کنند.

اگر کودک صدها ساعت با این حرکات تمرین کند، احتمال موفقیت او در ورزش بسیار بیشتر خواهد بود.

مهمتر از آن، کودکانی که تمرین زیادی با این حرکات دارند، در طول بازی های رقابتی تر در مدرسه یا لیگ های ورزشی سازمان یافته کمتر به خود آسیب می رسانند.

  • کاهش سطح قند خون

دیابت در سراسر جهان در حال افزایش است. امروزه در آمریکا از هر 3 نفر یک نفر به پیش دیابت مبتلا است. اگرچه برخی ممکن است دیابت را یک بیماری قابل کنترل بدانند، اما این وضعیت با مجموعه ای از عوارض و خطرات بالا برای سایر بیماری های کشنده مرتبط است. بنابراین، تهدید دیابت بدون شک جدی است.

به همین دلیل، کنترل سطح قند خون کودک نگرانی بسیاری از والدین است. علاوه بر پرهیز از غذاها و نوشیدنی های شیرین، فعالیت بدنی می تواند به کودک شما کمک کند تا از دیابت دوری کند. این به این دلیل است که کودکان فعال هنگام بازی عضله سازی می کنند. همانطور که ماهیچه های آنها کار می کنند، از گلوکز به عنوان منبع انرژی استفاده می کنند که به مدیریت سطح گلوکز خون بدن کمک می کند.

 

kids and exercise

چهار فایده برتر ورزش برای کودکان: سلامت روان

وقتی صحبت از رشد و محافظت از سلامت عاطفی کودک می شود، چهار مزیت برای فعالیت بدنی وجود دارد که آن را به یک تمرین ضروری روزانه تبدیل می کند.

از آنجایی که افسردگی و بیماری های روانی به طور فزاینده ای در سراسر جهان مورد بحث قرار می گیرند، دانشمندان برای مطالعه پیشگیری، درمان و اثرات آنها ترغیب می شوند. در زیر، مزایای ورزش بر سلامت روان را همانطور که امروزه درک می کنیم، توضیح می دهیم.

  • محافظت در برابر افسردگی

یک مطالعه افسردگی در سال 2017 در دانشگاه علم و صنعت نروژ نشان داد که فعالیت بدنی در کودکان به محافظت در برابر ابتلا به افسردگی کمک می کند. در طول مطالعه چهار ساله آنها، تقریباً 700 کودک از سنین 6 تا 10 سال مورد بررسی قرار گرفتند.

این مطالعه به طور خاص سطح بازی کودک را که ماهیت «عرق‌ریز و خشن» داشت، بررسی کرد.

کودکانی که معمولاً در این نوع بازی شرکت می‌ کردند، در طی دو سال مطالعه کمتر احتمال داشت علائم افسردگی را ایجاد کنند.

این یافته ‌ها نشان می ‌دهد که کودکان تنها با درگیر شدن در بازی و فعال ماندن می ‌توانند به رفع افسردگی خود کمک کنند.

  • کاهش استرس

همانطور که دانشکده پزشکی هاروارد در مقاله خود در مورد کاهش استرس توضیح می دهد، «ورزش باعث کاهش سطح هورمون های استرس بدن، مانند آدرنالین و کورتیزول می شود. همچنین تولید اندورفین ها را تحریک می کند، مواد شیمیایی در مغز که مسکن های طبیعی بدن و بالابرنده خلق و خو هستند. از این گزیده، واضح است که فعالیت بدنی مداوم برای بچه ها می تواند به تنظیم خلق و خوی آنها کمک کند.

    به عبارت دیگر، فعالیت بدنی روزانه برای کودک شما به معنای دریافت دوز روزانه از مواد شیمیایی عصبی طبیعی و افزایش دهنده خلق و خو است!

  • افزایش اعتماد به نفس

انسان ها به طور ذاتی لمسی هستند. همانطور که در نقل قول بالا از دانشکده پزشکی هاروارد نشان داده شده است، ما سیستم های پاداشی را در مغز خود ساخته ایم که فعالیت بدنی را تشویق می کند. با این حال، یک پاداش عصبی شیمیایی فقط یک تقویت کوتاه مدت در خلق و خو نیست.

در عوض، فواید ذهنی فعالیت بدنی می تواند تجمعی و طولانی مدت باشد. همانطور که کودکان به فعالیت های روزانه خود ادامه می دهند، می توانند اعتماد به نفس خود را افزایش دهند. این احساس اعتماد به نفس حرکتی را به همراه دارد که می تواند به دوستی ها، جامعه و تحصیلات آنها منتقل شود!

  • بهبود خواب

یکی از بزرگترین فواید فعالیت بدنی برای کودکان بهبود خواب است. همانطور که در بالا ذکر شد، کودکانی که به فعالیت بدنی می پردازند کمتر از اثرات روانی مرتبط با سطوح بالای کورتیزول و آدرنالین رنج می برند. این بدان معنی است که آنها کمتر احتمال دارد که ریتم شبانه روزی بدنی خود را مختل کنند. هنگامی که ریتم شبانه روزی حفظ شود، کودکان راحت تر به خواب می روند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که نور آبی صفحه نمایش با کاهش ترشح ملاتونین که به طور طبیعی به خوابیدن کمک می کند، خواب را مختل می کند.

وقتی کودک زمان بیشتری را صرف فعالیت بدنی می کند، احتمالاً زمان کمتری را جلوی صفحه نمایش می گذراند. این یعنی نور آبی کمتر و خواب بیشتر!

در نگاه وسیعتر، فعالیت بدنی خواب را بهبود می بخشد که ذهن و بدن را جوان می کند. وقتی بچه‌ ها احساس شادابی می‌ کنند، احتمالاً انرژی لازم برای فعالیت بدنی در روز بعد را دارند که به ادامه چرخه خواب خوب کمک می‌ کند.

فواید اجتماعی ورزش برای کودکان

فواید اجتماعی ورزش می تواند به کودک کمک کند تا حس خوب خود را در یک جامعه بزرگتر توسعه دهد. حتی اگر کودکی در یک ورزش انفرادی مانند ژیمناستیک یا اسکیت بازی شرکت کند، باز هم می تواند یک شبکه اجتماعی از همسالان همفکر خود ایجاد کند که علایق مشترکی دارند.

ایجاد شبکه ای از ورزشکاران همکار می تواند به کودکان این امکان را بدهد که در زمان های چالش برانگیز برای حمایت به دیگران تکیه کنند.

    علاوه بر این، محقققان اخیراً دریافته اند که «بزرگسالان اگر یک شبکه اجتماعی قوی داشته باشند، 50 درصد افزایش طول عمر خواهند داشت.»

اگر آنها یک شبکه اجتماعی خوب را از طریق ورزش ایجاد کنند و به حفظ آن شبکه در دوران بزرگسالی ادامه دهند، بنابراین، می توان استدلال کرد که مزایای اجتماعی فعالیت بدنی می تواند مستقیماً به رفاه طولانی مدت کودک کمک کند.

وقتی به تمام فواید ورزش نگاه می‌کنید، مشخص می‌شود که بچه‌ها وقتی فعال می‌شوند زندگی بهتری دارند!

منبع :

داروخانه آنلاین دارونت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *