مجله دارونت

جلوگیری و درمان خشکی چشم در زمستان

خشکی چشم در زمستان

 

 

گاهی در زمستان احساس خشکی چشم می کنید:

بر اساس مقاله ای در مجله Ophthalmology، خشکی چشم بیشتر در زمستان و بهار رخ می دهد. تغییرات فصلی، مانند رطوبت کمتر داخل خانه و باد شدید، می تواند منجر به خشکی چشم و ناراحتی شود.

در حالی که نمی توانید آب و هوا را تغییر دهید، درمان هایی وجود دارد که می توانید در طول زمستان از آنها استفاده کنید که علائم سوزش، خارش و گاهی درد ناشی از خشکی چشم را کاهش دهد.

 

درمان خشکی چشم در زمستان:

ممکن است مجبور شوید از ترکیبی از درمان ها استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. ما در اینجا به بهترین روش ها اشاره می کنیم:

 

اشک مصنوعی:

اشک مصنوعی روشی برای بازگرداندن رطوبت طبیعی به چشمان شماست که بدون نسخه در اکثر داروخانه ها در دسترس هستند. اگر از لنز استفاده می‌ کنید، مطمئن شوید که اشک مصنوعی مناسب لنز تهیه کنید.

سعی کنید چندین بار در طول روز (معمولاً تا شش بار) از اشک مصنوعی استفاده کنید. برچسب قطره های چشمی را به دقت بخوانید: اگر قطره حاوی مواد نگهدارنده باشد، استفاده از آنها ممکن است باعث تحریک چشم شود.

اگر متوجه شدید که بیش از شش بار در روز به اشک مصنوعی نیاز دارید، ممکن است لازم باشد با پزشک خود در مورد درمان های تجویزی برای خشکی چشم صحبت کنید.

 

پمادهای چشمی:

پمادهای چشمی (بدون نیاز به نسخه) می توانند به درمان خشکی چشم کمک کنند. این پماد ها غلیظ تراز قطره‌ های چشمی هستند و معمولاً آن‌ ها را باید روی خط مژه‌ های پایینی خود بمالید.

از آنجایی که آنها غلیظ تر هستند، می توانید پمادهای چشمی را قبل از خواب استفاده کنید. این کار احتمال این که پمادهای چشمی دید شما را تار کنند، کاهش می دهد. بیشتر پمادهای چشمی را می توانید از داروخانه ها خریداری کنید.

 

مرطوب کننده ها هوا:

یکی از عوامل موثر در خشکی چشم در زمستان، استفاده از وسایل گرمایشی در داخل خانه است. مشخص است که نباید برای  جلوگیری از خشکی چشم، خود را از وسایل گرمایشی محروم کنیم، می توانید از یک مرطوب کننده هوا(دستگاه بخور) برای بازگرداندن مقداری رطوبت به هوا استفاده کنید.

چند نکته در مورد مرطوب کننده ها:

 ضروری است که آنها را تمیز و دور از دسترس کودکان نگه دارید. رطوبت موجود در دستگاه‌ های مرطوب ‌کننده به‌ طور طبیعی می ‌تواند کپک‌ ها و باکتری‌ ها را جذب کند، که می ‌تواند مرطوب‌ کننده مفید شما را به محل مناسبی برای بیماری تبدیل کند. همانطور که سازنده  آنها پیشنهاد می کند آنها را به طور مرتب تمیز کنید تا این اتفاق نیفتد.

 

کمپرس گرم:

اگر چشمان شما بسیار تحریک شده و قرمز است، استفاده از کمپرس گرم می تواند به کاهش قرمزی و ناراحتی کمک کند. یک حوله را در آب گرم خیس کنید و حدود 10 دقیقه روی چشم ها بمالید تا تسکین یافته و استراحت کند.

 

جلوگیری از خشکی چشم در زمستان

 

در اینجا چند راه برای کاهش علائم خشکی چشم در زمستان وجود دارد:

 

از استفاده سشوار خودداری کنید، به خصوص زمانی که سشوار مستقیماً به چشم شما می زند.

خانه خود را تا جایی که می توانید خنک نگه دارید تا مصرف بخاری خود را کاهش دهید.

اضافه کردن اسیدهای چرب امگا 3 به رژیم غذایی خود را در نظر بگیرید. اینها ممکن است به کاهش خشکی چشم کمک کنند (به علاوه در کل برای شما خوب هستند).

وقتی بیرون می ‌روید از عینک‌ استفاده کنید. اینها به محافظت از چشمان شما در برابر باد خشک (یک عامل رایج خشکی چشم) در طول زمستان کمک می کند.

این را هم بدانید که در صورت سرماخوردگی، مصرف آنتی هیستامین ها می تواند منجر به خشکی چشم شود. نمونه هایی از آنتی هیستامین هایی که ممکن است برای درمان سرماخوردگی استفاده کنید عبارتند از: برمفنیرامین و کلرفنیرامین. با این حال، اگر برای درمان سرماخوردگی خود به این داروها نیاز دارید، ممکن است در کنار آن  نیاز به استفاده از قطره های چشمی بیشتری داشته باشید.

دارو و خشکی چشم

برخی از داروها می توانند احتمال خشکی چشم را افزایش دهند. اگر علائم شما در زمستان بسیار شدید است، با پزشک خود در مورد لیست داروهای خود صحبت کنید تا ببینید آیا جایگزین های بالقوه ای وجود دارد یا خیر.

 

نمونه هایی از این داروها عبارتند از داروهای ضد افسردگی، قرص های ضد بارداری و داروهایی که برای درمان فشار خون استفاده می شوند. هرگز مصرف این داروها را بدون اجازه پزشک قطع نکنید.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

علائم گاه به گاه خشکی چشم ناشی از تغییرات آب و هوایی معمولاً جای نگرانی نیست. معمولاً وقتی در بیرون یا در یک اتاق بسیار گرم بوده اید، متوجه تشدید علائم خود خواهید شد.

با این حال، اگر از درمان‌ ها و روش ‌های پیشگیرانه برای درمان خشکی چشم استفاده می‌ کنید و علائم شما بهبود نمی‌ یابد، ممکن است لازم باشد به چشم پزشک خود مراجعه کنید.

 

بسیاری از بیماری های زمینه ای وجود دارد که می تواند منجر به خشکی چشم شود. مثالها عبارتند از:

سندرم شوگرن

اختلال عملکرد غده میبومین

کمبود ویتامین A

عفونت های چشمی

 

پزشک می ‌تواند قطره‌ها یا پمادهای قوی ‌تری را برای چشم تجویز کند یا حتی مداخلاتی را توصیه کند، مانند پلاگ‌ های نقطه ‌ای که به بازگرداندن رطوبت به چشم‌ ها کمک می‌ کنند.

 

 پس به طور خلاصه خشکی چشم در زمستان غیر معمول نیست. باد، رطوبت کم، دما سرد و استفاده از سیستم ‌های گرمایش داخلی همگی می ‌توانند چشم را خشک کنند.خوشبختانه، بیشتر علائم با درمان‌های خانگی برای بازگرداندن رطوبت برطرف می‌ شوند. با این حال، اگر خشکی چشم شما ادامه پیدا کرد، با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که علت زمینه ای وجود ندارد. 

 

برگرفته از هلث لاین

 https://www.healthline.com/health/dry-eyes-in-winter

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *