مجله دارونت

آیا کودک من در حال دندان درآوردن است؟

دندان

دندان درآوردن بخشی طبیعی از رشد و تکامل نوزاد است. دراین فرآیند طبیعی است که لثه ها شکافته شده و دندانها بیرون می آیند که معمولا با درد و ناراحتی همراه است. اما می توانیم با اقداماتی به نوزاد خود کمک کنیم تا این مرحله را راحت تر پشت سر بگذارد. روییدن اولین دندان کودک یک اتفاق هیجان انگیز برای پدر و مادرها است اما ممکن است دردناک نیز باشد. اما باید بدانیم که علائم دندان درآوردن در نهایت برطرف می شود و روزی کودک شما مجموعه ای از دندان های سالم خواهد داشت.

معمولا نوزادان از سن 6 تا 12 ماهگی شروع به دندان درآوردن می کنند. تا زمانی که کودک به 3 سالگی برسد، باید 20 دندان داشته باشد.

روند دندان در آوردن

نوزادان با مجموعه ای کامل از دندان ها در زیر لثه به دنیا می آیند. در سال اول زندگی، این دندان ها شروع به بیرون آمدن از لثه می کنند.

دندان

 

دندان های شیری به صورت مرحله ای  و به تدریج از لثه عبور می کنند. در زمان های مختلف بیرون می آیند به طور معمول، شما می توانید انتظار داشته باشید که کودک شما تا سن 3 سالگی تمام 20 دندان اصلی خود را داشته باشد. البته به خاطر داشته باشید که زمان ظاهر شدن دندان ها می تواند از کودکی به کودک دیگر متفاوت باشد.

به طور معمول، دندان‌ های پایین کلاسیک – که اغلب به آنها گیره گفته می ‌شود – در ابتدا و به دنبال آن دندان‌ های میانی بالا قرار می‌ گیرند. به گفته آکادمی اطفال آمریکا، از این مرحله به بعد، دندان‌ های باقی ‌مانده در مدت سه سال از طریق لثه ‌ها بریده می ‌شوند. برخی از کودکان حتی ممکن است پس از 2 سالگی دندان های خود را کامل کنند.

جدول زمانی دندان درآوردن

دندان های پایین:

  • ثنایای مرکزی: 6 تا 10 ماهگی
  • ثنایای جانبی: 10-16 ماهگی
  • سگ نیش (کاسپید): 17 تا 23 ماه
  • مولر اول: 14 تا 18 ماهگی
  • مولر دوم: 23 تا 31 ماه

دندان های بالایی:

  • ثنایای مرکزی: 8 تا 12 ماهگی
  • ثنایای جانبی: 9 تا 13 ماه
  • سگ نیش (کاسپید): 16 تا 22 ماه
  • مولر اول: 13 تا 19 ماه
  • مولر دوم: 25 تا 33 ماه

how to care for your baby when she s teething process

در نهایت، 32 دندان دائمی جایگزین 20 دندان شیری کودک شما خواهد شد.

بازه زمانی کودکانی که دندان های شیری خود را از دست می دهند نیز از کودکی به کودک دیگر متفاوت است. در بیشتر موارد، این در یک دوره حدود 6 سال اتفاق می افتد.

کودکان در ابتدا دندان های ثنایای مرکزی خود را در حدود 6 یا 7 سالگی می ریزند.. آخرین دندان هایی که می افتند دندان نیش و دندان آسیاب هستند. اکثر کودکان تا سن 12 سالگی این دندان ها را از دست می دهند.

teeth and teething

 

علائم و نشانه های دندان درآوردن

بسیاری از نوزادان هنگامی که دندانها یشان از لثه بیرون می زند علائم کمی دارند یا اصلاً علائمی ندارند. هر نوزادی ترکیب منحصر به فردی از علائم در هنگام دندان درآوردن دارد. شایع ترین علائم تحریک پذیری خفیف و بی اشتهایی است.

در حالی که برخی از نوزادان اولین دندان خود را در حدود 6 ماهگی در می آورند، دندان درآوردن می تواند کمی زودتر یا کمی دیرتر شروع شود. برخی از نوزادان اولین دندان خود را از 3 ماهگی بیرون می آورند، اما سایر نوزادان ممکن اولین دندان خود را تا 12 ماهگی  در نیاورند.

 

6 Effective Ways To Treat Sore Gums In Babies1

همانطور که اولین علائم دندان را می بینید، ممکن است به نظر برسد که کودک شما ناراحتی و درد را تجربه می کند. این  حالت ممکن است خواب و غذا خوردن را برای مدت کوتاهی سخت کند و کودک شما بیشتر گریه کند.

اگر کودک شما بین 3 تا 12 ماهه است و این علائم را نشان می دهد، ممکن است در حال دندان در آوردن باشد و احتمالاً دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. علائم رایج دندان درآوردن نوزاد عبارتند از:

  1.  افزایش آب دهان
  2. تحریک پذیری
  3. از دست دادن اشتها(بیشتر برای مواد جامد)
  4. لثه های دردناک و حساس
  5. لثه های قرمز و متورم
  6. گاز گرفتن و جویدن
  7. مالش لثه

 

7 Baby Teething Symptoms Infographic 2

 

اما توجه به این نکته مهم است که برخی از علائم با دندان درآوردن مرتبط نیستند. این علائم عبارتند از:

تب

بثورات صورت

سرفه و احتقان

اسهال یا استفراغ

کاهش اشتها برای غذاهای مایع

بسیاری از والدین بر این باورند که تب بالا و اسهال نیز از علائم دندان درآوردن هستند، اما معمولاً اینطور نیست. در صورتی که کودک شما تب یا اسهال داشت، یا در صورت ادامه ناراحتی، با پزشک اطفال خود تماس بگیرید.

تسکین درد دندان درآوردن کودک

در حالی که دندان درآوردن یک فرآیند طبیعی است، روش های آزمایش شده و واقعی برای کمک به کاهش ناراحتی کودک شما وجود دارد. می‌ توانید لثه‌ های کودکتان را با یک دستمال مرطوب، یک انگشت تمیز یا یک پد انگشت مخصوص مالش لثه بمالید. ملایم باشید، اما فشار محکمی وارد کنید. این کار جریان خون را به بافت لثه کودک شما افزایش می دهد که ممکن است التهاب و درد را کاهش دهد.

Kowhai Dental Teething Baby1 2500px scaled 1

از کمپرس خنک استفاده کنید

اعمال خنکی روی لثه های کودک نیز می تواند ناراحتی را کاهش دهد.

حلقه های دندان درآوردن نیز گزینه های محبوبی هستند. نوزادان می توانند این ها را بجوند تا ناراحتی  و درد را کاهش دهند. اگر می توانید، حلقه دندان درآوردن را از قبل در یخچال خنک کنید. این باعث ایجاد فشار روی لثه ها و خنکی آرام بخش می شود. هرگز نباید حلقه را  در فریزر منجمد کنید زیرا ممکن است بشکند و احتمالاً نوزاد شما را خفه کند.

Baby chewing a teething r 009

همچنین می توانید یک قاشق سرد را روی لثه های دردناک کودکتان بمالید. به عنوان یک اقدام احتیاطی، فقط در صورتی از قاشق سرد استفاده کنید که کودک شما هنوز دندان نداشته باشد. جویدن یک قاشق فلزی می تواند به طور تصادفی دندان های ظریف آنها را بشکند.

با گذشت زمان، باید غذاهای سفت‌ تر مانند میوه‌ ها و سبزیجات سرد را به رژیم غذایی کودک خود وارد کنید. این یک نقطه عطف مهم است که همچنین می تواند ناراحتی دندان درآوردن را کاهش دهد. اطمینان حاصل کنید که همیشه در کنار کودک بمانید تا بتوانید جویدن او را کنترل کنید و از خفگی جلوگیری کنید.

تسکین با داروها

اگر نوزاد شما واقعاً دوران سختی را سپری می کند، ممکن است بخواهید برای تسکین ناراحتی به او استامینوفن بدهید. در صورت استفاده صحیح، مسکن ها برای دادن به نوزادان بی خطر هستند. این داروها می توانند درد مرتبط با دندان درآوردن را کاهش دهند، اما فقط باید گاهی اوقات استفاده شوند.

قبل از دادن دارو به کودکان زیر 2 سال، یا اگر احساس می کنید که باید مسکن برای بیش از یک یا دو روز مصرف کنید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

از ژل های موضعی مناسب استفاده کنید

می توانید از ژل دندان درآوردن استفاده کنید.  ژل های دندان درآوردن در صورت وجود، تسکین مختصری می دهند. با این حال، از ژل های حاوی کولین سالیسیلات و بنزوکائین اجتناب کنید. اکثر ژل های بی حس کننده موضعی حاوی بنزوکائین یا لیدوکائین هستند.

این درمان ‌های بی‌ حس‌ کننده می‌ تواند برای نوزادان مضر باشد و نباید از آنها استفاده کرد. این ژل ها می توانند شرایطی به نام متهموگلوبینمی ایجاد کنند که می تواند به ویژه برای کودکان کمتر از 24 ماه خطرناک باشد. این وضعیت می تواند اکسیژن را در بدن کاهش دهد. علائم و نشانه ها شامل تنگی نفس، گیجی، سردرد و ضربان قلب سریع است.

درمان های فرضی دیگری نیز وجود دارد که باید از آنها اجتناب کرد. در واقع، چنین روش هایی می توانند به کودک شما آسیب برسانند.

به کودک آسپرین ندهید یا آن را روی لثه ها نمالید

از الکل روی لثه های کودک استفاده نکنید

اشیای کاملاً یخ زده را مستقیماً روی لثه ها قرار ندهید

به کودک خود اجازه ندهید تا اسباب‌ بازی ‌های پلاستیکی سخت را بجود – این هم برای سلامت دهان و دندان و هم خطر خفگی را به همراه دارد.

برگرفته از:

داروخانه آنلاین دارونت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *