مجله دارونت

زمستان و پیشگیری از خشکی پوست

آیا تا به حال توجه کرده اید که پوست شما به تغییر فصل چگونه واکنش نشان می دهد؟ احتمالاً متوجه شده اید که پوست شما اغلب در ماه های سرد زمستان خشک تر و خشکی پوست زیاد می شود.

هوای سرد، گرمای خشک داخل خانه، سطح رطوبت کم، و باد شدید زمستانی همگی می توانند رطوبت پوست شما را از بین ببرند. این می تواند باعث شود که پوست شما بسیار کمتر از حد معمول درخشندگی داشته باشد – نه تنها صورت شما، بلکه دست ها، پاها و سایر مناطقی که در معرض هوای سرد قرار دارند.

اقداماتی وجود دارد که می توانید برای حفظ سلامت پوست خود انجام دهید، حتی زمانی که دما پایین می آید و هیچ راه فراری از هوای خشک و سرد زمستان وجود ندارد.

علائم خشکی پوست چیست؟

برخی از رایج ترین علائم و نشانه های خشکی پوست عبارتند از:

  • پوسته پوسته شدن
  • قرمز شدن پوست
  • بافت خشن
  • خارش
  • پوست تحریک شده
  • ترک خوردن پوست
  • سوزش پوست

چگونه از خشکی پوست در زمستان جلوگیری کنیم؟

خشکی پوست در زمستان اجتناب ناپذیر نیست. به این معنی که  با ایجاد برخی تغییرات در رژیم و عادات مراقبت از پوست و استفاده از محصولات مناسب، ممکن است بتوانید پوست خود را در تمام زمستان نرم، صاف و شاداب نگه دارید.

بلافاصله پس از شستشو از مرطوب کننده استفاده کنید

هر زمان که صورت، دست ها یا بدن خود را می شویید، پوست خود را از چربی طبیعی آن پاک می کنید. از آنجایی که این روغن ‌ها به حفظ رطوبت کمک می ‌کنند، جایگزین کردن  آن‌ ها ضروری است. به همین دلیل مهم است که در هر زمانی که پوست خود را می شویید، به خصوص در فصل زمستان از مرطوب کننده استفاده کنید.

به عنوان یک یادآوری مفید، سعی کنید یک کرم مرطوب کننده در کنار سینک یا روشویی خود قرار دهید و زمانی که درمسافرت هستید یک مرطوب کننده به اندازه سفر همراه خود داشته باشید.

مرطوب کننده هایی که مخصوصاً برای پوست خشک زمستانی خوب عمل می کنند معمولا از ترکیبات هیالوریک اسید, گیلیکوپروتین ها، ترکیبات مشتق شده از زیتون, روغن جوجوبا و ویتامین ای و سایر ترکیبات موثر تشکیل شده اند.

 روزانه ضد آفتاب بزنید

با توجه به روزهای کوتاه‌ تر زمستانی و نور کمتر خورشید، حذف کرم ضد آفتاب از برنامه  صبحگاهی‌ تان می ‌تواند وسوسه ‌انگیز باشد – اما در نظر داشته باشید حتی در زمستان، نور مضر UV همچنان می‌ تواند بر سد رطوبت پوست شما که برای حفظ سلامت و آبرسانی  پوست حیاتی است، اثر منفی داشته باشد.

سعی کنید هر روز صبح بعد از استفاده از مرطوب کننده، یک لایه ضد آفتاب اضافه کنید. انجمن آکادمی پوست آمریکا استفاده از کرم ضد آفتاب با حداقل

SPF 30 را توصیه می کند.

 از درمان های شبانه استفاده کنید

درمان های شبانه یک راه عالی برای احیا یا جلوگیری از خشکی پوست هستند. نرم کننده ها برای آبرسانی عالی هستند. با این حال، از آنجایی که کرم‌ ها نوع سنگین‌ تری هستند، جذب آن ‌ها در پوست شما بیشتر طول می‌ کشد.

با مالیدن یک نرم کننده به پوست در طول شب، پوست شما زمان لازم را برای جذب درمان و برای اینکه نرم کننده بتواند پوست شما را با رطوبت و روغن های مورد نیاز خود سیر کند، خواهد داشت.

اگر از پماد روی دست ها یا پاهای خود استفاده می کنید، آنها را در یک کیسه پلاستیکی یا دستکش بپیچید تا از پخش شدن نرم کننده روی ملحفه یا روتختی خود جلوگیری کنید.

 از دستگاههای بخور استفاده کنید

بخورها به بازگرداندن رطوبت به هوا کمک می ‌کنند، مخصوصاً زمانی که گرمایش داخلی در ماه‌ های زمستان افزایش می‌ یابد می‌ توانند مفید باشند. داشتن رطوبت بیشتر در هوا می تواند به عنوان یک عامل مرطوب کننده طبیعی عمل کند که به نوبه خود ممکن است از خشکی پوست جلوگیری کرده و آن را تسکین دهد.

با توجه به انتشارات سلامت هاروارد، تنظیم رطوبت 60 درصد در زمستان می تواند رطوبت را در لایه بالایی پوست شما جبران کند.

دما را کاهش دهید

یک دوش آب گرم یا حمام آب گرم در پایان یک روز سرد زمستانی می تواند آرامش بخش باشد. اما، برای حفظ سلامتی  پوست و جلوگیری از خشکی پوست، ممکن است بخواهید دمای آب را نزدیک به ولرم نگه دارید.

آب داغ می‌ تواند چربی‌ های طبیعی پوست را سریع‌ تر از آب ولرم (که معمولاً حدود 98.6 درجه فارنهایت / 37 درجه سانتی‌ گراد است) از بین ببرد و حتی ممکن است باعث آسیب شود.

همچنین هنگام خشک کردن پوست بعد از حمام یا دوش گرفتن مراقب باشید. به جای مالش شدید، به آرامی پوست خود را با یک حوله نرم بکشید، این کار کمک میکند مقداری از رطوبت لایه بالایی پوست شما را هیدراته کند.

 از لایه بردارها و اسکراب ها استفاده کنید

لایه برداری، که به حذف سلول های مرده پوست از سطح پوست شما کمک می کند، می تواند به صاف و شاداب نگاه داشتن پوست شما کمک کند. اما، اگر این کار را زیاد انجام دهید یا از محصولات نامناسب استفاده کنید، ممکن است پوست خود را بیش از حد لایه برداری کنید.

اگر پوست شما خشک یا پوسته پوسته به نظر می رسد، ممکن است بخواهید یک لایه بردار شیمیایی ملایم را به جای یک اسکراب فیزیکی انتخاب کنید. اسکراب های خشن تر با ذرات درشت ممکن است به احتمال زیاد سد رطوبت پوست شما را بشکنند و باعث آسیب شوند.

اگر خشکی پوست ترک خورده، یا تحریک شده است، بهتر است تا زمان بهبودی پوست از لایه برداری خودداری کنید.

استفاده ازمواد مسدود کننده روزنه پوست

قبلاً به استفاده از نرم کننده ها برای کمک به صاف کردن و ترمیم سد پوستی اشاره کردیم. اما، اگر متوجه شدید که مواد نرم کننده به اندازه کافی برای درمان پوست خشک شما کمک نمی کنند، ممکن است بخواهید ترکیبات مسدود کننده  را در روتین مراقبت از پوست خود بگنجانید.

مواد مسدود کننده روزنه های پوستی یک مانع فیزیکی برای مسدود کردن رطوبت در پوست شما ایجاد می کنند. نمونه هایی از این  مواد عبارتند از:

  • کره شی باتر
  • کره کاکائو
  • روغن رزهیپ
  • روغن جوجوبا

محصولات مبتنی بر ژله نفتی مانند وازلین و آکوافور

بهترین راه برای وارد کردن این محصولات به روتین خود این است که آنها را یک یا دو بار در روز بعد از مرطوب کردن استفاده کنید.

مصرف مایعات فراوان

یکی دیگر از مراحل کلیدی برای حفظ سلامت و درخشندگی پوست این است که مطمئن شوید در طول روز به خوبی هیدراته می ‌شوید. مصرف نکردن مایعات کافی می تواند ظاهر پوست شما را تحت تاثیر قرار دهد و همچنین آن را مستعد خشک شدن می کند.

علاوه بر هیدراته ماندن، سعی کنید روی خوردن غذاهایی که سرشار از آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب امگا 3 هستند نیز تمرکز کنید.

هر دوی این مواد مغذی می توانند از سلول های شما در برابر آسیب های محیطی محافظت کنند و به بدن شما در ساخت سلول های سالم از جمله سلول های پوست کمک کنند.

از البسه و مواد تحریک کننده استفاده نکنید

یک قانون خوب هنگام برخورد با هر مشکل پوستی این است که از پوشیدن پارچه های زبر و خشن خودداری کنید. و پوست خشک نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر پوست بدن شما بیش از حد خشک است، سعی کنید از لباس گشاد، راحت و طبیعی استفاده کنید تا خطر تحریک فیزیکی اضافی را کاهش دهید.

همچنین از شستن لباس های خود با مواد شوینده معمولی خودداری کنید. به دنبال شوینده هایی باشید که برای پوست های حساس فرموله شده اند، که احتمالاً عاری از مواد شیمیایی و عطرهای مضرهستند.

دستکش بپوشید

دستکش ها مانع فیزیکی نهایی در برابر عوامل محیطی هستند که می توانند پوست دست های شما را خشک  می کنند.

برای محافظت از دستان خود، هنگام بیرون آمدن در هوای سرد دستکش گرم بپوشید و هنگام شستن ظروف از یک جفت دستکش سیلیکونی استفاده کنید.

محدود کردن هوای خشک و آب داغی که پوست شما در معرض آن قرار می گیرد می‌ تواند به صاف و نرم  نگه داشتن  پوست دست ‌ها و مرطوب نگه داشتن آن کمک کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

در حالی که بسیاری از درمان ‌های خانگی می‌ توانند به مقابله با خشکی پوست کمک کنند، اما اگر علائم خشکی پوست شما بدتر شد یا بهبود نیافت، که با یک بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید.

پزشک شما توصیه هایی برای درمان های بدون نسخه و یا نسخه ای دارد که فقط برای علائم شما هستند.

بر گرفته از:

داروخانه آنلاین   دارونت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *