مجله دارونت

عدم تحمل لاکتوز

عدم تحمل لاکتوز

عدم تحمل لاکتوز بسیار شایع است و تا 70 درصد از مردم در سراسر جهان به آن مبتلا هستند.

لاکتوز نوعی قند است که در محصولات شیر ​​یافت می شود. برخی افراد نمی توانند آن را به درستی هضم کنند که منجر به علائم گوارشی ناخوشایند پس از مصرف لبنیات می شود.

شایع ترین علائم شامل درد معده، نفخ، اسهال، گاز، تهوع و استفراغ است.

گزارش هایی از علائم دیگری مانند سردرد، خستگی و اگزما نیز گزارش شده است، اما این علائم نادرتر هستند و به خوبی ثابت نشده اند. گاهی اوقات افراد به اشتباه علائم حساسیت به شیر مانند خارش و بثورات را به عدم تحمل لاکتوز نسبت می دهند.

شدت علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است، بنابراین مهم است که بدانید چه مقدار لبنیات برای شما مفید است.

اگر مدت کوتاهی پس از خوردن غذا احساس غرغر در شکم خود کرده اید، ممکن است فکر کرده باشید که آیا عدم تحمل لاکتوز دارید یا خیر.

این مقاله به بررسی عدم تحمل لاکتوز و نحوه تشخیص و درمان آن می پردازد.

عدم تحمل لاکتوز چیست؟

عدم تحمل لاکتوز یک اختلال گوارشی است که به دلیل ناتوانی در هضم لاکتوز، کربوهیدرات اصلی محصولات لبنی ایجاد می شود. این بسیار رایج است و حداقل بر دو سوم جمعیت بزرگسال جهان تأثیر می گذارد .

این وضعیت زمانی رخ می دهد که بدن شما به اندازه کافی آنزیم لاکتاز را که برای هضم لاکتوز به آن نیاز دارید، تولید نکند .

افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز هنگام مصرف لبنیات دچار مشکلات گوارشی می شوند که می تواند بر کیفیت زندگی آنها تأثیر منفی بگذارد.

این علائم شامل نفخ، اسهال و گرفتگی شکم است.

لاکتوز نوعی قند است که به طور طبیعی در شیر اکثر پستانداران یافت می شود.

عدم تحمل لاکتوز وضعیتی است که با علائمی مانند درد معده، نفخ، گاز و اسهال مشخص می شود که در اثر سوء جذب لاکتوز ایجاد می شود

در انسان، آنزیمی به نام لاکتاز مسئول تجزیه لاکتوز برای هضم است. این امر به ویژه در نوزادانی که برای هضم شیر مادر به لاکتاز نیاز دارند بسیار مهم است.

با این حال، با بزرگتر شدن کودکان، آنها به طور کلی لاکتاز کمتر و کمتری تولید می کنند.

تا بزرگسالی، تقریباً 70 درصد از مردم در سراسر جهان دیگر لاکتاز کافی برای هضم لاکتوز موجود در شیر تولید نمی‌کنند، که منجر به علائمی در هنگام مصرف لبنیات می‌شود. عدم تحمل لاکتوز در میان افراد اروپایی و شمال غربی هندی تبار کمتر رایج

برخی از افراد ممکن است پس از جراحی یا به دلیل شرایط گوارشی مانند عفونت های ویروسی یا باکتریایی دچار عدم تحمل لاکتوز شوند

 

عدم تحمل لاکتوز

در این مقاله شایع ترین علامت و نشانه عدم تحمل لاکتوز آورده شده است.

درد و نفخ معده

درد معده و نفخ از علائم رایج عدم تحمل لاکتوز در کودکان و بزرگسالان است.

هنگامی که بدن قادر به تجزیه لاکتوز نیست، از روده عبور می کند تا به روده بزرگ برسد .

کربوهیدرات‌ هایی مانند لاکتوز نمی ‌توانند توسط سلول ‌های پوشش روده‌ ی بزرگ جذب شوند، اما می ‌توانند توسط باکتری‌ های طبیعی که در آنجا زندگی می ‌کنند، تخمیر و تجزیه شوند.

این تخمیر باعث آزاد شدن اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه و همچنین گازهای هیدروژن، متان و دی اکسید کربن می شود (

افزایش اسیدها و گازها می تواند منجر به درد و گرفتگی شکم شود. درد معمولا در اطراف ناف و در نیمه تحتانی شکم قرار دارد.

احساس نفخ ناشی از افزایش آب و گاز در روده بزرگ است که باعث کشیده شدن دیواره روده می شود که به آن اتساع نیز می گویند

جالب اینجاست که میزان نفخ و درد به میزان لاکتوز مصرفی مربوط نمی شود، بلکه به حساسیت فرد به احساس اتساع مربوط می شود. بنابراین، فراوانی و شدت علائم می تواند به طور قابل توجهی بین افراد متفاوت باشد).

مهم است که توجه داشته باشید که درد معده و نفخ علائم رایجی هستند که می ‌توانند ناشی از دلایل دیگری مانند پرخوری، انواع دیگر سوء جذب، عفونت ‌ها، داروها و سایر بیماری ‌ها باشند.

 

عدم تحمل لاکتوز

 

اسهال

به طور رسمی، اسهال زمانی تشخیص داده می شود که فردی 3 یا بیشتر مدفوع آبکی یا شل در یک دوره 24 ساعته داشته باشد

عدم تحمل لاکتوز با افزایش حجم آب در روده بزرگ باعث اسهال می شود که حجم و محتوای مایع مدفوع را افزایش می دهد

در روده بزرگ، میکرو فلور لاکتوز را به اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه و گازها تخمیر می کند. بیشتر، اما نه همه، این اسیدها دوباره به روده بزرگ جذب می شوند. اسیدهای باقیمانده و لاکتوز مقدار آبی را که بدن به روده بزرگ آزاد می کند افزایش می دهد

برای برخی از افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز، مصرف کمتر از 3 گرم لاکتوز می تواند برای ایجاد علائم کافی باشد. با این حال، بسیاری از مردم می توانند 12 گرم لاکتوز (مقداری که در 1 فنجان (240 میلی لیتر) شیر یافت می شود) را تحمل کنند.

اگر اسهال را تجربه می کنید، همیشه به این معنی نیست که عدم تحمل لاکتوز دارید. بسیاری از علل دیگر اسهال از جمله رژیم غذایی، انواع دیگر سوء جذب، داروها، عفونت ها و بیماری های التهابی روده وجود دارد).

افزایش گاز

تخمیر لاکتوز در روده بزرگ باعث افزایش تولید گازهای هیدروژن، متان و دی اکسید کربن می شود

در واقع، در افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز، میکرو فلور روده بزرگ در تخمیر لاکتوز به اسید و گاز بسیار خوب عمل می کند. این منجر به تخمیر لاکتوز بیشتر در روده بزرگ می شود که باعث افزایش بیشتر نفخ می شود

میزان گاز تولید شده می تواند از فردی به فرد دیگر به دلیل تفاوت در کارایی میکرو فلور و همچنین میزان بازجذب گاز توسط روده بزرگ بسیار متفاوت باشد

جالب اینجاست که گازهای تولید شده از تخمیر لاکتوز هیچ بویی ندارند. در واقع، بوی نفخ ناشی از تجزیه پروتئین‌ها در روده است، نه کربوهیدرات‌ها .

حالت تهوع

عدم تحمل لاکتوز ممکن است در برخی افراد از جمله در کودکان منجر به تهوع یا حتی استفراغ شود. در یک مطالعه، تهوع دومین علامت شایع مرتبط با عدم تحمل لاکتوز در کودکان، پس از درد شکم بود

هنگامی که لاکتوز در روده تخمیر می‌ شود، گازهای حاصل و اسیدهای چرب فرار می ‌توانند باعث ناراحتی معده شما شوند. علائم معمولا 30 دقیقه تا 2 ساعت پس از مصرف لبنیات ظاهر می شوند

با این حال، حالت تهوع و استفراغ می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اینها شامل گاستروانتریت (آنفولانزای معده)، داروها، بیماری حرکت، بارداری و شرایط سلامتی است که بر روده، سیستم عصبی یا هورمون‌ ها تأثیر می ‌گذارد

 سایرعلائم

در حالی که پشتیبانی علمی کمتری برای این علائم وجود دارد، برخی از مطالعات موردی علائم دیگری را گزارش کرده‌اند، از جمله :

  • یبوست
  • سردرد
  • خستگی
  • از دست دادن تمرکز
  • درد عضلات و مفاصل
  • زخمهای دهان
  • مشکلات ادرار کردن
  • اگزما

با این حال، این علائم به عنوان علائم واقعی عدم تحمل لاکتوز ثابت نشده اند و ممکن است دلایل دیگری داشته باشند

علاوه بر این، برخی از افراد مبتلا به آلرژی به شیر ممکن است به اشتباه علائم خود را به عدم تحمل لاکتوز نسبت دهند.

آلرژی به شیر گاو در نوزادان شایع است و 2 تا 3 درصد نوزادان را تحت تاثیر قرار می دهد. در حدود 90٪ موارد، این آلرژی تا زمانی که کودک به 6 سالگی می رسد برطرف می شود

در حالی که آلرژی به شیر گاو در کودکان خردسال بیشتر از بزرگسالان است، در مورد عدم تحمل لاکتوز برعکس است. عدم تحمل لاکتوز در کودکان زیر 5 سال نادر است

آلرژی به شیر و عدم تحمل لاکتوز ارتباطی ندارند، اگرچه می توانند  درعلائمی مانند درد شکم، اسهال و استفراغ مشترک باشند.

سایر علائم آلرژی به شیر می تواند شامل:

  • کهیر
  • خارش
  • خس خس سینه
  • تنگی نفس
  • خون در مدفوع
  • قولنج
  • تورم در یا اطراف دهان یا گلو
  • آنافیلاکسی که یک اورژانس پزشکی است

بر خلاف عدم تحمل لاکتوز، آلرژی به شیر می تواند تهدید کننده زندگی باشد، بنابراین تشخیص دقیق علائم به ویژه در کودکان مهم است.

سایر علائم گزارش شده شامل سردرد، خستگی، اگزما، و درد عضلانی و مفاصل است، اما این علائم به عنوان علائم واقعی تایید نشده اند. مهم است که عدم تحمل لاکتوز را با حساسیت به شیر اشتباه نگیرید که می تواند کشنده باشد.

در صورت داشتن علائم چه باید کرد

از آنجایی که علائم عدم تحمل لاکتوز نسبتاً عمومی است، مهم است که قبل از محدود کردن لبنیات در رژیم غذایی خود، یک تشخیص دقیق داشته باشید .

در واقع، بسیاری از افرادی که فکر می‌ کنند به دلیل اینکه علائم را تجربه کرده‌اند، به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند، نشان داده شده است که لاکتوز را به طور طبیعی جذب می ‌کنند.

تشخیص عدم تحمل لاکتوز

برای تشخیص عدم تحمل لاکتوز، پزشک از شما در مورد علائم و سابقه پزشکی شما سوال خواهد کرد. همچنین، آنها معمولاً یک معاینه فیزیکی انجام می دهند و آزمایش تشخیصی را درخواست می کنند.

پزشکان اغلب از آزمایش تنفس هیدروژن برای کمک به تشخیص عدم تحمل لاکتوز استفاده می کنند. این آزمایش شامل مصرف دوز استاندارد لاکتوز و آزمایش سطوح بالای هیدروژن در تنفس است که توسط باکتری‌ ها در تخمیر لاکتوز در روده بزرگ ایجاد می شود.

از آنجایی که آزمایش تنفس هیدروژنی علاوه بر لاکتوز به عوامل دیگر نیز حساس است، ممکن است یک نتیجه مثبت کاذب یا یک نتیجه منفی کاذب داشته باشد. این بدان معنی است که آزمایش می تواند یک نتیجه مثبت را در زمانی که شما عدم تحمل لاکتوز ندارید، یا یک نتیجه منفی را در زمانی که دارید نشان دهد.

برخی تخمین ها نشان می دهد که منفی کاذب در 20 درصد موارد اتفاق می افتد. با این حال، آزمایش تنفس هیدروژن هنوز ابزار مفیدی برای تشخیص عدم تحمل لاکتوز در نظر گرفته می شود. برای کمک به اطمینان از نتیجه دقیق، مهم است که دستورالعمل های پزشک خود را هنگام آماده شدن برای آزمایش به دقت دنبال کنید.

پزشک سابقه پزشکی و علائم شما را هنگام تفسیر نتایج آزمایش در نظر می‌ گیرد و در صورت نیاز ممکن است آزمایش ‌های دیگری را برای تأیید تشخیص شما یا رد سایر شرایط درخواست کند.

عدم تحمل لاکتوز با وجود علائم گزارش شده تعریف می شود و این بستگی به میزان حساسیت یک فرد به اثرات سوء جذب و همچنین میزان لاکتوز در رژیم غذایی خود دارد.

درمان

درمان عدم تحمل لاکتوز معمولاً شامل محدود کردن یا اجتناب از غذاهای با لاکتوز بالا مانند شیر، پنیرهای نرم و فرآوری شده، خامه و بستنی است .

با این حال، افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز اغلب می توانند تا 1 فنجان (240 میلی لیتر) شیر را تحمل کنند، به خصوص زمانی که در طول روز پخش شود. این معادل 0.4-0.5 اونس (12-15 گرم) لاکتوز است .

علاوه بر این، مردم اغلب محصولات شیر ​​تخمیر شده مانند ماست و برخی پنیرها را بهتر تحمل می کنند، بنابراین این غذاها ممکن است به افراد کمک کنند تا نیازهای کلسیم خود را بدون ایجاد علائم برآورده کنند.

برگرفته از:

داروخانه آنلاین دارونت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *