مجله دارونت

فواید چای سبز برای سلامتی

چرا چای سبز خوریم

چای سبز به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی بالایی که دارد ممکن است از شما در برابر بیماری هایی مانند آلزایمر، پارکینسون، پوکی استخوان و دیابت نوع 2 محافظت کند.

برای هزاران سال، مردم در چین و ژاپن چای سبز را به دلیل طعم تسکین دهنده و فواید درمانی آن مصرف می کردند. تحقیقات نشان داده است که نوشیدن چای سبز ممکن است محافظت در برابر بیماری قلبی، به مدیریت دیابت نوع 2 کمک می کند و حتی از سلامت استخوان حمایت می کند.

در حالی که چای سبز از همان برگ های چای سیاه تهیه می شود، برگ های چای سبز تخمیر نمی شوند.2019مولکول هامطالعه. این نه تنها رنگ سبز چای را حفظ می کند، بلکه باعث افزایش آن نیز می شودمحتوای آنتی اکسیدانی، که ممکن است توضیح دهد که چرا اینقدر سالم است.

در اینجا مروری بر فواید و خطرات چای سبز برای سلامتی و همچنین نکاتی برای گنجاندن آن در رژیم غذایی شما آورده شده است.

 

close up green leaves nature

فواید

نوشیدن منظم چای سبز ممکن است به پیشگیری از برخی بیماری های مزمن و مدیریت برخی دیگر کمک کند. تاکنون، تحقیقات فواید بی‌شماری چای سبز را یافته‌اند.

ممکن است سلامت روان را بهبود بخشد

یک توضیح شیمیایی برای اینکه چرا نوشیدن یک فنجان چای سبز داغ می تواند آرامش بخش باشد وجود دارد. چای – همراه با برخی از قارچ ها – حاوی اسید آمینه ای به نام تیانین است که بر اساس تحقیقات ارائه شده در سال 2021مولکول هامطالعه ممکن است:

  • از بین بردن استرس
  • القای آرامش
  • مبارزه با اضطراب ناشی از کافئین

بر اساس مطالعه ای که در سال 2016 منتشر شد، چای سبز به طور خاص دارای بالاترین غلظت تیانین در مقایسه با سایر انواع چای مانند چای اولانگ، سیاه و سفید است.فارماکوگنوزی مجله.

بررسی 2020 منتشر شده درغذاهای گیاهی برای تغذیه انسان دریافت که مصرف روزانه 200 تا 400 میلی گرم مکمل تیانین باعث کاهش استرس و اضطراب در افرادی می شود که در معرض شرایط استرس زا قرار دارند.

مطالعه دیگری در سال 2019، منتشر شده درمواد مغذیاز 30 نفری که هیچ بیماری روانپزشکی عمده ای نداشتند، دریافتند کسانی که 200 میلی گرم در روز تیانین به مدت چهار هفته مصرف کردند، در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف کردند، بهبود بیشتری در افسردگی، اضطراب و خواب مشاهده کردند.

در حالی که هر دو مطالعه فواید بالقوه تیانین را برای سلامت روان نشان می‌دهند، میزان مصرف تیانین بسیار بیشتر از مقداری بود که در یک یا دو فنجان چای سبز یافت می‌شود (تقریباً 8 میلی گرم در هر فنجان، طبق مقاله‌ای درشیمی مواد غذایی).

 

ممکن است حافظه را تقویت کند

تحقیقات همچنین نشان داده است که چای سبز می تواند حافظه را بهبود بخشد، تا حدی به لطف محتوای تیانین موجود در آن. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2014 منتشر شده درروان فارماکولوژیاز 12 داوطلب سالم دریافتند که عصاره چای سبز حافظه کاری افراد را بهبود می بخشد – نوعی حافظه کوتاه مدت که برای برنامه ریزی، درک، استدلال و حل مسئله مهم است.

به بیماران یک نوشیدنی مبتنی بر شیر داده شد که حاوی 27.5 میلی گرم عصاره چای سبز یا دارونما بود. آنها سپس وظایف خاصی را انجام دادند در حالی که MRI فعالیت مغز آنها را ردیابی می کرد. کسانی که عصاره چای سبز مصرف کردند، ارتباط مغزی بیشتری را مشاهده کردند – به این معنی که نواحی مختلف مغز با هم خوب کار می کنند – و همچنین حافظه کاری و عملکرد وظایف بهبود یافته است.

از آنجایی که در این مطالعه از چنین نمونه کوچکی از بیماران استفاده شده است، نتایج کمتر قطعی هستند. تحقیقات بیشتری برای بررسی بیشتر چگونگی تأثیر چای سبز بر حافظه مورد نیاز است.

 

محافظت در برابر بیماری های عصبی

برخی تحقیقات نشان داده اند که نوشیدن چای سبز می تواند در برابر برخی بیماری های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون محافظت کند. این احتمالاً به دلیل غلظت بالای چای سبز از ترکیبات قوی به نام آنتی اکسیدان است. طبق تحقیقات tor 2018 منتشر شده درتحقیقات و فناوری غذایی اروپاچای سبز بهترین پاک کننده رادیکال های آزاد از چای سبز، سیاه و ارل گری بود. آنتی اکسیدان ها از سلول ها در برابر آسیب هایی که در طول زمان منجر به بیماری های عصبی می شود، دفاع می کنند.

مطالعه 2022 منتشر شده درمرزها در تغذیه دریافتند که پس از پیگیری 1545 فرد مسن در چین با عملکرد مغز سالم به مدت یک سال، افرادی که به طور معمول چای – از جمله چای سبز – می‌نوشیدند، در مقایسه با افرادی که چای نمی‌نوشیدند، کاهش شناختی کمتری داشتند. این امر حتی پس از اینکه محققان عواملی مانند تحصیلات، سیگار کشیدن و ورزش را تنظیم کردند نیز صادق بود.

زوال شناختی یکی از اولین علائم قابل توجه آلزایمر و انواع مربوط به زوال عقل است.مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری(CDC). این به موارد بدتر یا مکرر گیجی و/یا از دست دادن حافظه اشاره دارد.

می تواند کلسترول را کاهش دهد

به گفته محققان، حدود 38 درصد از بزرگسالان آمریکایی سطح کلسترول بالایی دارند که خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد.CDC. خبر خوب؟ چای سبز ممکن است کمک کند.

متاآنالیز 2020 از 31 مطالعه منتشر شده درمجله تغذیهدریافتند که مصرف چای سبز با سطوح پایین هر دو مرتبط استکلسترول تام و LDL (با نام مستعار کلسترول بد)..

 

sipping herbal tea cold day 1

می تواند فشار خون را کاهش دهد

علاوه بر کاهش سطح کلسترول، چای سبز ممکن است با کاهش فشار خون از سلامت قلب محافظت کند. یک متاآنالیز 2020 دردارواز 1697 نفر دریافتند که نوشیدن چای سبز به طور قابل توجهی فشار خون را کاهش می دهد، به ویژه در افرادی که فشار خون بالا دارند و بیشترین خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را دارند.

فشار خون بالاعلت اصلی بیماری قلبی و سکته است زیرا به پوشش شریان ها آسیب می رساند. این باعث می‌شود که شریان‌ها بیشتر مستعد تشکیل پلاک شوند، که شریان‌های منتهی به قلب و مغز را باریک می‌کند.CDC. اگر فشار خون بالا درمان نشود، می تواند منجر به نارسایی کلیه نیز شود.

بر اساس همان تجزیه و تحلیل سال 2020 که در بالا ذکر شد، توانایی چای سبز در کاهش فشار خون ممکن است به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی بالای آن باشد. این آنتی اکسیدان ها التهاب را کاهش می دهند و رگ های خونی را گشاد می کنند تا خون راحت تر جریان یابد.

با این حال، بیشتر مطالعات ارزیابی شده در آنالیز فقط بین سه تا شانزده هفته به طول انجامید، به این معنی که مشخص نیست نوشیدن چای سبز برای مدت طولانی چگونه ممکن است فشار خون را بهبود بخشد یا نه.

ممکن است از سکته مغزی جلوگیری کند

بر اساس گزارش ها، سکته مغزی همچنان یکی از علل اصلی مرگ و میر و ناتوانی بزرگسالان در ایالات متحده استCDC. نوشیدن چای سبز ممکن است یکی از راه های کمک به جلوگیری از خطر سکته مغزی باشد.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2020 درمجله آمریکایی تغذیه بالینی، عادات نوشیدن چای نزدیک به نیم میلیون بزرگسال چینی را ردیابی کرد. این مطالعه نشان داد که مصرف چای – به ویژه چای سبز – با کاهش خطر سکته مغزی مرتبط است. در واقع، هرچه افراد چای سبز بیشتری بنوشند، خطر سکته مغزی در آنها کاهش می یابد.

 

به طور بالقوه از سلامت استخوان محافظت می کند

چای سبز همچنین ممکن است از کاهش توده استخوانی جلوگیری کند. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2022 منتشر شده درمواد مغذینشان داد که از تقریباً 6500 زن کره ای یائسه، کسانی که در سال گذشته هیچ چای سبز مصرف نکرده اند یا کمتر از یک فنجان در روز در روز مصرف کرده اند در مقایسه با کسانی که سه بار چای سبز می نوشند، بیشتر در معرض از دست دادن توده استخوانی در ستون فقرات یا ران خود هستند. یک روز.

کاهش توده استخوانی خطر ابتلا به پوکی استخوان، بیماری است که استخوان ها را شکننده تر می کند و می تواند منجر به شکستگی لگن، ستون فقرات یا مچ دست شود.کتابخانه ملی پزشکی. به ویژه زنان یائسه در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پوکی استخوان هستند.

این ممکن است توضیح دهد که چرا یک تحلیل 2017 منتشر شده استداروبه این نتیجه رسیدند که مصرف چای با کاهش خطر پوکی استخوان مرتبط است، احتمالاً به دلیل غلظت بالای آنتی اکسیدان های آن که به جلوگیری از تحلیل استخوان و تقویت استخوان سازی کمک می کند.

به پیشگیری و مدیریت دیابت نوع 2 کمک می کند

بر اساس بررسی سال 2019 منتشر شده درآنتی اکسیدان ها. این بررسی نشان داد که آنتی اکسیدان های چای سبز، به ویژه، می توانند مقاومت به انسولین را کاهش دهند.

مقاومت به انسولین زمانی رخ می دهد که سلول ها نسبت به هورمون انسولین که به سلول ها کمک می کند قند خون را به انرژی تبدیل کنند، حساسیت کمتری دارند. یکی از عوامل خطر اصلی برای توسعه استدیابت نوع 2، بر اساسCDC.

طول عمر بهبود یافته

بر اساس تحقیقات منتشر شده در سال 2020، نوشیدن چای، از جمله چای سبز، با زندگی طولانی تر و سالم تر همراه است.مجله اروپایی قلب و عروق پیشگیری.

در این مطالعه 100902 شرکت‌کننده در چین بدون سابقه حمله قلبی، سکته مغزی یا سرطان برای بیش از هفت سال مورد بررسی قرار گرفتند. شرکت کنندگان را به صورت زیر گروه بندی کرد:

  • افرادی که معمولاً چای می نوشند، به این معنی که سه بار یا بیشتر در هفته چای مصرف می کنند
  • افرادی که عادت به نوشیدن چای ندارند، یعنی کمتر از سه بار در هفته چای مصرف می کنند

در مقایسه با افرادی که به طور معمول چای می نوشند، کسانی که سه بار یا بیشتر در هفته چای می نوشند، خطر مرگ و میر ناشی از همه علل کاهش یافته است. آنها همچنین خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک را کاهش دادند، یعنی زمانی که پلاک در رگ های خونی ایجاد می شود و خطر حمله قلبی یا سکته را افزایش می دهد.انجمن قلب آمریکا(AHA).

چای سبز، به ویژه، با خطر کمتر مرگ و میر به هر دلیلی به جز بیماری عروق کرونر قلب همراه بود. محققان بر این باورند که این احتمالاً به دلیل آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز است که از سلول ها در برابر آسیب هایی که در غیر این صورت منجر به بیماری می شود محافظت می کند.

 

مکمل های غذایی توسط FDA حداقل تنظیم می شوند و ممکن است برای شما مناسب باشند یا نباشند. اثرات مکمل ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به متغیرهای زیادی از جمله نوع، دوز، دفعات استفاده و تداخل با داروهای فعلی بستگی دارد. لطفاً قبل از شروع هر گونه مکمل با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا داروساز خود صحبت کنید.

 

leaf plate wood object healthy eating 1

تغذیه

چای سبز منبع قابل توجهی از کالری، ویتامین یا مواد معدنی در هر فنجان نیست. بر اساسUSDA8 اونس دم کرده حاوی:

  • کالری: 2.45
  • چربی: 0 گرم
  • سدیم: 2.45 میلی گرم
  • کربوهیدرات ها: 0 گرم
  • پروتئین: 0.5 گرم

چای همچنین حاوی آنتی اکسیدان های مختلف و مقادیر کمی از 27 ماده معدنی است، بر اساس بررسی سال 2022 منتشر شده درداروی چینی. این شامل:

  • پتاسیم، که به هیدراته نگه داشتن شما کمک می کند
  • منیزیمکه به کنترل قند خون کمک می کند
  • سلنیومکه از سیستم ایمنی بدن حمایت می کند

در حالی که مقادیر بسیار کمی هستند، بسته به کل مصرف روزانه چای سبز شما می توانند اضافه شوند.

خطرات

طبق گفته مرکز ملی سلامت مکمل و یکپارچه، مصرف 8 فنجان چای سبز در روز بی خطر است.NCCIH، بخشی از مؤسسه ملی بهداشت (NIH). اما این سازمان هشدار می دهد که دوزهای بالا ممکن است با برخی داروها، مانند داروهای فشار خون بالا یا مشکلات قلبی، تداخل داشته باشند. در حالی که غیرمعمول است، مشکلات کبدی نیز با استفاده از محصولات چای، عمدتاً عصاره چای سبز که به شکل قرص مصرف می شود، مرتبط است.

نکاتی برای مصرف چای سبز

چه چای سبز خود را گرم یا سرد میل کنید، چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

  • خرید را در نظر بگیریدبه طور طبیعی بدون کافئین چای سبز.یک فنجان چای سبز بین 20 تا 50 میلی گرم کافئین دارد. برای کسانی که به کافئین حساس هستند، این ممکن است باعث اضطراب، ضربان قلب سریع و عصبانیت شود.سازمان غذا و دارو(FDA). توجه داشته باشید که حذف کافئین ممکن است محتوای آنتی اکسیدانی را کاهش دهد، طبق یک سال 2016مواد شیمیایی مواد غذاییمقاله، اما تحقیقات مختلط است.
  • مراقب شیرین کننده خود باشیداگر شکر، عسل یا شیرین کننده دیگری به چای خود اضافه می کنید، آن را به خاطر بسپاریدAHAبه زنان توصیه می‌کند که بیش از شش قاشق چای‌خوری شکر اضافه در روز و مردان بیش از ۹ قاشق چای‌خوری مصرف نکنند. اضافی قند مصرف می تواند به افزایش وزن، دیابت نوع 2 و بیماری قلبی کمک کند.
  • خلاق باش. در حالی که چای سبز را می توان به تنهایی میل کرد، می توانید از آن در اسموتی ها و بلغور جو دوسر یا برای جوشاندن برنج و بخارپز کردن سبزیجات نیز استفاده کنید.

یک بررسی سریع

چای سبز یک عنصر اصلی در بسیاری از فرهنگ‌ها است و ممکن است فواید سلامتی مهمی مانند محافظت از مغز، قلب و سلامت استخوان‌ها داشته باشد. با این حال، می تواند خطراتی برای سلامتی برای کسانی که از داروهای خاص استفاده می کنند یا به کافئین حساسیت دارند، داشته باشد. اگر در حال حاضر چای سبز نمی نوشید و مطمئن نیستید که برای شما مناسب است یا خیر، از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا متخصص تغذیه خود بخواهید که در مورد اینکه چگونه ممکن است بر اهداف سلامت شخصی شما تأثیر بگذارد راهنمایی کند.

 

 

 

 

منبع:www.health.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *