مجله دارونت

لیمونن و فواید آن

لیمونن، یک ماده مغذی روغنی به نام ترپن، یک ترکیب طبیعی شگفت انگیز است که در پوست لیمو و پرتقال یافت می شود. خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی دارد، به انواع مشکلات متابولیک و سلامت کمک می کند و به مدیریت وزن کمک می کند.

لیمونن و فواید آن

به عنوان یک ترکیب  کمک کننده سلامتی، توانایی فوق‌العاده‌ای برای کمک به انواع مسائل سلامتی از جمله بهبود هضم، رفلاکس گاه به گاه اسید و روده کند نشان داده است. لیمونن یک پاک کننده چربی منحصر به فرد است و به پاک کردن کلسترول از جمله در کیسه صفرا کمک می کند.یکی دیگر از جنبه های کمک پاکسازی این است که به آنزیم های سم زدایی کبد نیز کمک می کند.

 خواص آرام بخش آن به آرام کردن اعصاب کمک می کند و بنابراین می توان از آن به عنوان خواب طبیعی استفاده کرد. لیمونن به کاهش اشتها و بهبود متابولیسم کمک می کند و آن را به یک ماده مغذی دیگر برای کمک به مدیریت وزن سالم تبدیل می کند.

تمام گیاهان ترپن ها را سنتز می کنند و گیاه به عنوان یک دفاع طبیعی در برابر حشرات و خطرات محیطی و ترمیم جراحات و زخم ها استفاده می کند. افراد به طور طبیعی طیف گسترده ای از ترپن ها را در رژیم غذایی مصرف می کنند که برای سلامتی ضروری است. به عنوان مثال، تمام کاروتن ها ترپن هستند.

بسیاری از خواص دارویی گیاهان و گیاهان بر اساس فعالیت ترپن آنها است. دی لیمونن نوعی ترپن است که مونوترپن نامیده می شود. فردی که 1 تا 2 وعده مرکبات در روز مصرف می کند، احتمالاً 15 تا 40 میلی گرم D-Limonene دریافت می کند. اگر پوسته ها به نحوی مصرف شوند، این سطح ممکن است به 50 تا 90 میلی گرم افزایش یابد.

مکمل های غذایی دی لیمونن معمولاً از پوست پرتقال با دوز معمولی 1000 میلی گرم در هر کپسول تولید می شوند. این ترکیب طبیعی در دوزهای بالا بی خطر است و به انواع مشکلات متابولیک و سلامت کمک می کند.

از آنجایی که دی لیمونن دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی است، می تواند توسط هر فردی به عنوان بخشی از یک برنامه  مراقبت سلامت عمومی استفاده شود. در این مورد یک دوز از 1000 میلی گرم تا 3000 میلی گرم در روز برای حمایت قابل توجهی از سیستم های دفاعی طبیعی شما کافی است. بسیاری از مواد مغذی حاوی خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند، d-Limonene نیز این خواص را دارد.

 

jfbc13566 toc 0001 m 1

اثر لیمونن در تحرک روده و تعادل قدرت گوارشی:

روده های شما باید در حالت طبیعی در طول روز به حرکت موجی رو به جلو داشته باشند. این حرکت ها ترجیحاً باید مدت کوتاهی پس از بیدار شدن و بار دیگر بعد از صبحانه یا ناهار باشد که به دنبال آن اجابت مزاج انجام می شود. برای کمک به حرکت روده های خود به جلو، 1000 میلی گرم دی لیمونن در روز می تواند کافی باشد، اگرچه ممکن است دوزهای بالاتر مورد نظر باشد. از D-Limonene کافی استفاده کنید تا متوجه بهبود جریان روده خود شوید.

 

iStock NikiLitov e1596827228816

رفلاکس گاه به گاه و سوء هاضمه:

رفلاکس تا حدودی به این دلیل که روده با سرعت مطلوب به جلو حرکت نمی ‌کند، و محتویات معده اگر طولانی مدت در معده بمانند آزار دهنده  هستند و به دلیل اینکه که صفرا به سمت معده برگشته است اتفاق می ‌افتد. به نظر می رسد D-Limonene به هر سه جنبه این موضوع کمک کند.

مطالعات انسانی نشان داده است که 1000 میلی گرم در روز یا حتی یک روز در میان تأثیر مفیدی بر رفلاکس پس از مصرف 10 دوز دارد. از آنجایی که d-Limonene در واقع تجمع ترشحات را در کیسه صفرا حل می کند، اگر مصرف لیمونن همراه با زیاد غذا نخوردن  و یا  اجتناب از وعده های غذایی خیلی زیاد باشد، می تواند به حل مشکل رفلاکس کمک کند.  

سم زدایی و سنگ کیسه صفرا:

لیمونن چندین آنزیم سم زدایی کبد فاز I و فاز II را فعال می کند که مسئول پاکسازی سموم هستند. بزرگترین اثر سم زدایی آن توانایی آن در پاکسازی لجن چربی در سراسر بدن است.

ترپن های d-Limonene به معنای واقعی کلمه لجن چربی را حل می کنند. به عنوان مثال، تربانتین از ترپن های غیرغذایی است که برای حل کردن رنگ های روغنی استفاده می شود. به طور مشابه، ترپن ها یکی از بهترین ترکیبات برای حل کردن کلسترول هستند.

لیمونن همچنین در سیستم لنفاوی که در آن لجن محلول در چربی اغلب جمع می شود و باعث مسدود شدن جریان لنف می شود، فعال است. عوارض اشکال در جریان لنف  شامل مخاط بیش از حد، سفتی شانه، و بسیاری از انواع سردرد است. البته، سیستم لنفاوی راکد یک نوع نقص سیستم ایمنی است.

یک فرد دارای اضافه وزن تمایل به ایجاد چربی راکد در همه مکان ‌های نامناسب دارد که باید پاکسازی و متابولیزه شوند. D-Limonene نویدهای فوق العاده ای در این زمینه ارائه می دهد.

 

bigstock 121512608

متابولیسم و ​​کاهش وزن:

D-Limonene یک سرکوب کننده اشتهای  خفیف است، که می تواند توسط هر کسی برای کمک به کاهش اشتها استفاده شود. توانایی دی لیمونن برای عمل به عنوان یک آنتی اکسیدان، کم کردن مصرف غذا و کمک به جریان چربی در متابولیسم، همه ویژگی هایی هستند که به حل نوع مشکلات متابولیک یک فرد دارای اضافه وزن کمک می کند.

می توانید مکمل لیمونن را از داروخانه دارونت تهیه کنید.

خواب و خلق و خو:

D-Limonene یک فعال کننده انتخابی برای گیرنده آدنوزین A(2A) بر روی غشای سلولی است که مولکول های خارج از سلول را حس می کند و به نوبه خود باعث تحریک فعالیت در داخل سلول می شود. این گیرنده ها برای عملکرد سیستم عصبی حیاتی هستند. عدم فعال شدن آنها با اضطراب، بی خوابی و اختلال در انتقال دوپامین (گرایش به اعتیاد و عدم انگیزه) همراه است. عدم فعال شدن گیرنده های آدنوزین A(2A) روی سلول های ایمنی منجر به پاسخ هایپرایمنی (واکنش های آلرژیک) می شود. مصرف d-Limonene قبل از خواب به آرامش اعصاب و بهبود خواب آرام کمک می کند و این یکی دیگر از مزایای این ماده مغذی چند کاره است.

لیمونن و اثرات ضد سرطانی

در یک مطالعه جمعیتی، افرادی که پوست مرکبات، منبع اصلی لیمونن رژیمی را مصرف می‌ کردند، در مقایسه با افرادی که فقط مرکبات یا آب آن‌ها را مصرف می ‌کردند، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست بودند .

مطالعه دیگری روی 43 زن که اخیراً مبتلا به سرطان سینه تشخیص داده شده بود، پس از مصرف روزانه 2 گرم لیمونن به مدت 2 تا 6 هفته، کاهش قابل توجه 22 درصدی در بیان سلول های تومور پستان را تجربه کرد.

فواید ضد التهابی و آنتی اکسیدانی لیمونن

لیمونن در برخی مطالعات نشان داده است که التهاب را کاهش می دهد.

در حالی که التهاب کوتاه مدت پاسخ طبیعی بدن شما به استرس است و مفید است، التهاب مزمن می تواند به بدن شما آسیب برساند و عامل اصلی بیماری است. مهم است که از این نوع التهاب تا حد امکان جلوگیری یا کاهش دهید .

لیمونن نشانگرهای التهابی مربوط به استئوآرتریت که نوعی التهاب مزمن است را کاهش می دهد.

یک مطالعه آزمایشگاهی در سلول های غضروف انسان نشان داد که لیمونن تولید اکسید نیتریک را کاهش می دهد. اکسید نیتریک یک مولکول سیگنال دهی است که نقش کلیدی در مسیرهای التهابی ایفا می کند.

در مطالعه‌ای روی موش‌ های مبتلا به کولیت اولسراتیو – بیماری دیگری که با التهاب مشخص می ‌شود – درمان با لیمونن التهاب و آسیب روده بزرگ و همچنین نشانگرهای التهابی رایج را کاهش داد.

لیمونن اثرات آنتی اکسیدانی نیز نشان داده است. آنتی اکسیدان ها به کاهش آسیب سلولی ناشی از مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد کمک می کنند.

تجمع رادیکال های آزاد می تواند منجر به استرس اکسیداتیو شود که ممکن است باعث التهاب و بیماری شود .

یک مطالعه لوله آزمایش نشان داد که لیمونن ممکن است رادیکال های آزاد در سلول های سرطان خون را مهار کند، که نشان دهنده کاهش التهاب و آسیب سلولی است که به طور معمول به بیماری کمک می کند.

ایمنی و جذب لیمونن

D-Limonene به سرعت و به راحتی توسط دستگاه گوارش انسان جذب می شود. این روغن در سرتاسر بدن پخش می شود و ترجیحاً بافت های چربی مانند بافت چربی سفید، بافت سینه، کبد و مغز را ترجیح می دهد. فعالیت متابولیک مستقیم را اعمال می کند و همچنین با اکسیژن ترکیب می شود تا انواع متابولیت های ثانویه را تولید کند که از نظر بیولوژیکی نیز فعال هستند.

دوز خوراکی 1.6 گرم (1600 میلی گرم) در انسان عمدتاً از طریق ادرار طی 48 ساعت دفع شد. فعالیت بیولوژیکی یک دوز d-Limonene از 12 تا 24 ساعت طول می کشد. مشخص شد که یک دوز 20 گرمی دی لیمونن در مردان سالم هیچ اثر سمی ندارد. مکمل 100 میلی گرم در هر کیلوگرم (حدود 7 گرم در روز برای یک بزرگسال متوسط) هیچ اثر سمی نداشت. دوزهای تا 15 گرم در روز در مطالعات سرطان پستان انسان بدون اثرات سمی استفاده شده است.

دوزهای بالای d-Limonene برای مصرف انسان بی خطر در نظر گرفته می شود، بدون اینکه برای کبد یا کلیه ها سمی باشد.در این دوزهای بالاتر ممکن است فرد آروغ زدن روغن را تجربه کند که آزاردهنده است اما مشکلی برای سلامتی ندارد. از آنجایی که این ماده مغذی دارای خواص آرامش بخش و ضداضطراب است، دوزهای بالاتر ممکن است فرد را خواب آلود کند (که ممکن است به عنوان یک کمک خواب بسیار مفید باشد).

از آنجایی که لیمونن حرکت رو به جلوی روده را به جلو می برد، دوزهای بالاتر می تواند باعث اسهال شود. از آنجایی که این ماده مغذی باعث حرکت و رفع گرفتگی لجن کیسه صفرا می شود، دوزهای بالاتر می تواند صفرای راکد را به سرعت وارد دستگاه گوارش کند که می تواند باعث تهوع شود.

اگر هر یک از این موارد هنگام مصرف دی لیمونن رخ داد، دوز را کاهش دهید یا برای چند روز قطع کنید، سپس دوز کمتری را امتحان کنید. دوزهای مفید متابولیک دی لیمونن از 1000 میلی گرم تا 6000 میلی گرم در روز (1 تا 6 گرم در روز) متغیر است. 

منبع:

داروخانه آنلاین دارونت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *