مجله دارونت

مراقبت از پوست

مراقبت از پوست

تشخیص نوع پوست برای انجام مراقبت از پوست مهم است. ممکن است پوست شما خشک، چرب یا حساس باشد، اما آیا واقعا نوع پوست خود را می شناسید؟

دانستن نوع پوست واقعی شما می تواند در انتخاب لوازم آرایشی  و مراقبتهای پوستی کمک کند. در واقع، استفاده از محصولات نامناسب – یا حتی توصیه های اینترنتی رایج – برای نوع پوست شما می تواند آکنه، خشکی یا سایر مشکلات پوستی را بدنبال آورد.

یک برنامه روزانه مراقبت از پوست داشته باشید

مهم نیست که چه نوع پوستی دارید، یک روال روزانه مراقبت از پوست می تواند به شما کمک کند، سلامت کلی پوست را حفظ کرده و مشکلات خاصی مانند آکنه، جای زخم و لکه های تیره را بهبود بخشد. یک برنامه روزانه مراقبت از پوست دارای چهار مرحله اساسی است که می توانید یک بار در صبح و یک بار قبل از خواب انجام دهید.

  1. پاکسازی: پاک کننده ای را انتخاب کنید که بعد از شستن پوست شما احساس کشیدگی نداشته باشد. اگر پوست خشکی دارید و آرایش نمی کنید، صورت خود را بیش از دو بار در روز یا فقط یک بار، تمیز کنید. برای احساس تمیزی بیش از حد در پوست از شستشوی زیاد خودداری کنید زیرا این بدان معناست که چربی طبیعی پوست شما از بین رفته است.
  2.  سرم ها: سرم حاوی ویتامین C یا فاکتورهای رشد یا پپتیدها در صبح، زیر ضد آفتاب بهتر است. در شب، رتینول یا رتینوئیدهای تجویزی بهترین عملکرد را دارند. سرم های  موثر دارای ویتامین C و E و رتینول هستند.
  3. مرطوب ‌کننده: حتی پوست ‌های چرب هم به مرطوب‌ کننده نیاز دارند، اما از مرطوب‌ کننده‌ ای استفاده کنید که سبک، و بصورت بافت ژل‌ دار باشد یا منافذ شما را مسدود نکند، پوست خشک بهتر است از مرطوب کننده های مبتنی بر کرم بهره مند شود. اکثر برندها روی بسته بندی محصولات خود برچسب ژل یا کرم را می زنند.
  4. ضد آفتاب: کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 30 را 15دقیقه قبل از رفتن به فضای باز استفاده کنید، زیرا مدتی طول می کشد تا ضد آفتاب فعال شود. رنگ پوست های تیره در واقع به محافظت بیشتری در برابر نور خورشید نیاز دارند زیرا اصلاح رنگدانه هایپرپیگمانتاسیون ( تیره تر )سخت تر است.

 

محصولاتی را انتخاب کنید که متناسب با نوع پوست و حساسیت شما باشد و به یاد داشته باشید که برچسب ها را بخوانید. برخی از محصولات، مانند رتینول یا رتینوئیدهای تجویزی، باید فقط در شب استفاده شوند.

 

مراقبت از پوست

توصیه هایی برای همه انواع پوست و مراقبت از پوست :

آب کافی بنوشید.

روبالشی را حداقل یک بار در هفته عوض کنید.

قبل از خواب موها را بشویید یا بپیچید.

هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید  و حتما به خاطر داشته باشید که 15 دقیقه قبل از بیرون رفتن استفاده کنید.

با یک روتین ساده و ابتدایی شروع کنید تا ببینید پوست شما چگونه واکنش نشان می دهد. هنگامی که احساس راحتی کردید، می توانید محصولات اضافی مانند لایه بردار، ماسک و درمان های لکه برداری را برای تقویت سلامت پوست خود اضافه کنید.

و فراموش نکنید که محصولات جدید را قبل از استفاده  تست کنید، به خصوص اگر مشکوک هستید که پوست حساسی دارید. این کار می تواند به شما در مراقبت از پوست و شناسایی واکنش های آلرژیک بالقوه کمک کند.

برای تست  محصول جدید :

مقدار کمی از محصول را روی پوست خود در یک ناحیه خاص مانند داخل مچ دست یا بازوی داخلی خود بمالید.

48 ساعت صبر کنید تا ببینید آیا واکنشی وجود دارد یا خیر.

96 ساعت پس از استفاده ناحیه مورد نظر را بررسی کنید تا ببینید آیا واکنش تاخیری دارید یا خیر.

یک واکنش آلرژیک ممکن است شامل تحریک، قرمزی، برآمدگی های کوچک یا خارش باشد. اگر متوجه این علائم شدید، ناحیه مورد آزمایش را با آب و یک پاک کننده ملایم بشویید. سپس محصول را برگردانید و محصول دیگری را امتحان کنید که مناسب نوع پوست شما باشد.

پرهیز  از برخی مراقبتهای خانگی (حتی اگر همه این کار را انجام دهند)

برخی افراد  نتایج شگفتی ‌انگیزی از استفاده از روش های DIY ( Do It Yourself ) مانند آب لیمو و خمیر دندان را برای مشکلات پوستی رایج مانند جوش‌ های آکنه و لکه ‌های تیره گزارش می ‌کنند. اما حقیقت این است که این روش ها ممکن است بیشتر ضرر طولانی ‌مدت داشته باشند تا سود، زیرا می ‌توانند به سد پوست شما آسیب برسانند. اما استفاده استاندارد از آن می تواند به مراقبت از پوست کمک کند.

از این روش های  خانگی اجتناب کنید:

آب لیمو: ممکن است اسید سیتریک داشته باشد، و بسیار اسیدی است و می تواند باعث ایجاد لکه های تیره پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید شود. همچنین می تواند پوست شما را خشک و تحریک کند.

جوش شیرین : جوش شیرین با PH 8، به پوست شما استرس وارد می کند، محتوای آب پوست شما را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و باعث خشکی پوست می شود.

سیر : سیر به صورت خام می تواند باعث حساسیت پوستی، اگزما، التهاب پوست و تاول های آبکی شود.

خمیر دندان : مواد موجود در خمیردندان ممکن است میکروب ها را از بین ببرند و روغن را جذب کنند، اما همچنین می توانند پوست شما را خشک یا تحریک کنند.

شکر : به عنوان یک لایه بردار، شکر برای پوست صورت شما خیلی خشن است.

ویتامین E : استفاده موضعی از ویتامین E می تواند پوست شما را تحریک کند و  هنوز ثابت نشده است که  می تواند ظاهر اسکار را بهبود ببخشد.

برخی از این مواد ممکن است همه طبیعی و مقرون به صرفه باشند، اما برای مراقبت از پوست شما فرموله  نشده اند. حتی اگر عوارض جانبی فوری را احساس نکنید، این مواد می توانند باعث آسیب تاخیری یا طولانی مدت شوند. بهتر است از محصولات فرموله شده برای صورت خود استفاده کنید. قبل از استفاده از این نوع مراقبتهای خانگی روی پوست خود با پزشک یا متخصص پوست خود صحبت کنید.

 

مراقبت از پوست

چگونه مشکلات پوستی را درمان کنیم

راه هایی برای رفع مشکلات پوستی و مراقبت از پوست بدون آسیب رساندن به پوست وجود دارد. فقط قانون شماره یک مراقبت از پوست را به خاطر بسپارید: جوشهای خود را نترکانید!  آکنه، جوش‌ های سر سیاه، دلمه یا سایر مشکلات پوستی می‌ تواند باعث زخم ‌های باز یا لکه‌ های تیره‌ تر پوست شود که به عنوان هایپرپیگمانتاسیون شناخته می‌ شوند. زخم‌ های باز می ‌توانند منجر به عفونت، آکنه یا جای زخم شوند. هر چه زخم عمیق‌ تر باشد، احتمال زخم شدن پوست شما بیشتر می‌ شود.

در اینجا چند راه برای درمان اصولی مناطق مشکل دار آورده شده است.

آکنه

درمان آکنه بستگی به عمق یا جدی بودن آکنه شما دارد. مراقبت کلی از پوست مهمترین مرحله در درمان آکنه است، اما برای آکنه های خفیف می توانید از محصولات بدون نسخه داروخانه استفاده کنید، مانند:

اسید سالیسیلیک (پدهای آکنه با حداکثر قدرت استریدکس)

بنزوئیل پراکساید (داروی آکنه )

آلفا هیدروکسی اسیدها

آداپالن

روغن درخت چای

همیشه بعد از استفاده از این محصولات در صبح از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، زیرا ممکن است باعث حساسیت بیشتر پوست شوند.

برای جوش های فوری، ملتهب و تکی، می توانید چسب ها یا برچسب های آکنه را نیز امتحان کنید. اینها تکه های شفاف و ضخیم هستند که به عنوان درمان نقطه ای عمل می کنند تا به بهبود لک و جلوگیری از عفونت کمک کنند.  گاهی اوقات در طول شب این برچسب های آکنه ، تکه های آکنه مایع را بیرون می کشند،. بهترین زمان استفاده  از آنها  قبل از خواب است.

رشته های چربی

رشته های چربی لوله های استوانه مانندی در منافذ  پوست شما هستند که به رنگ زرد مایل به سفید هستند. اینها اغلب با جوش های سرسیاه اشتباه گرفته می شوند، اما جوش های سرسیاه در واقع نوعی آکنه هستند که اکسید شده اند. رشته های چربی می توانند منافذ شما را بزرگتر نشان دهند و ممکن است وسوسه شوید که با فشار دادن  پوست یا استفاده از نوارهای منافذ آنها را از بین ببرید. اما این روش ها ممکن است عوارض جانبی بیشتری نسبت به فواید برای پوست شما داشته باشند، به خصوص اگر آنها را به درستی انجام ندهید.

این اقدام می تواند موجب :

تحریک

منافذ باز و عفونت

خشکی

قرمز شدن

پوسته پوسته شدن

آماده سازی موضعی حاوی رتینول یا رتینوئید می تواند به شفاف و تمیز نگه داشتن منافذ کمک کند. همچنین ممکن است از ماساژ صورت خود با روغن معدنی یا روغن کرچک به مدت یک دقیقه فوایدی بیابید.

یکی دیگر از راه های از بین بردن رشته های چربی ابزار استخراج است. که یک وسیله  فلزی کوچک با یک دایره کوچک در انتهای آن است.

ایمن ترین روش این است که یک متخصص زیبایی یا متخصص پوست آنها را برای شما حذف کند، اما می توانید این کار را در خانه نیز انجام دهید:

صورت و ابزار را کاملا تمیز کنید.

به آرامی دایره دور برآمدگی را فشار دهید تا ببینید آیا رشته چربی بیرون می آید یا خیر. مراقب باشید زیرا فشار بیش از حد می تواند باعث کبودی و زخم شود.

بعد از آن ناحیه را با تونر و مرطوب کننده درمان کنید.

همیشه ابزار خود را قبل و بعد از استفاده با الکل ضدعفونی کنید تا از عفونت جلوگیری کنید.

همچنین استفاده از بنزوئیل پراکسید پس از شستشوی صورت و  قبل از خارج نمودن  جوش، نتایج بهتری می دهد .

مراقبت از پوست

لک، جای زخم و هایپرپیگمانتاسیون

لک ها، جای زخم ها و لکه های تیره ممکن است بین چند هفته تا شش ماه طول بکشد تا بهبود یابند و محو شوند. درمان فوری اسکارها و لک ها شامل استفاده از آرایش و کرم ضد آفتاب برای جلوگیری از آسیب بیشتر خورشید و هایپرپیگمانتاسیون است.

سایر مواد شناخته شده برای کمک به محو شدن جای زخم عبارتند از:

سیلیکون: مطالعات نشان می دهد که سیلیکون موضعی می تواند ضخامت، رنگ و بافت اسکار را بهبود بخشد. می توانید ژل سیلیکون را به مدت هشت تا 24 ساعت در روز اعمال کنید. به دنبال محصولاتی باشید که  دی اکسید سیلیکون جزو مواد تشکیل دهنده آن باشد.

عسل: مطالعات اولیه نشان می دهد که عسل می تواند زخم ها و جای زخم ها را التیام بخشد. اگر به دنبال درمان خانگی هستید، ممکن است بخواهید از عسل استفاده کنید.

ویتامین C: هنگام خرید کرم ها و مرطوب کننده ها به دنبال این ماده باشید. ویتامین C وقتی با سایر مواد روشن کننده مانند سویا و شیرین بیان ترکیب شود، بهتر عمل می کند.

نیاسینامید:  مطالعات نشان می ‌دهد که نیاسینامید می‌ تواند به کاهش لکه‌ ها و لکه‌ های تیره، به ویژه ناشی از آکنه کمک کند. 2 تا 5 درصد نیاسینامید موضعی برای افرادی با رنگ پوست روشن ‌تر موثر است.

رتینوئیک اسید: یک منبع مورد اعتماد نشان داد که اسکارهای آکنه در 91.4 درصد از افرادی که ترکیبی از اسید رتینوئیک و اسید گلیکولیک استفاده می کردند بهبود یافته است.

از محصولات حاوی این ماده فقط در شب استفاده کنید.

پس به طور کلی  به دنبال محصولاتی با این مواد باشید و پس از شستن صورت، بطور روزانه  از آنها استفاده کنید. فراموش نکنید که همیشه بعد از استفاده از کرم ها، ضد آفتاب استفاده کنید تا از آسیب نور خورشید و هیپرپیگمانتاسیون جلوگیری کنید.

چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم

برای بررسی و مراقبت از پوست خود می توانید یک آزمایش عملی انجام دهید و مقدار تولید چربی پوست خود را بسنجید. چربی یک مایع مومی و روغنی است که از منافذ  پوست شما بیرون می آید. میزان چربی تولید شده توسط پوست شما می تواند تعیین کند که آیا پوست شما چگونه است:

خشک

چرب

معمولی

ترکیبی

آزمایش تولید چربی روی صورت تمیز دقیق ترین راه برای تعیین نوع پوست شما است. این مراحل را دنبال کنید:

صورت خود را بشویید و خشک کنید. 30 دقیقه صبر کنید.

به آرامی کاغذ یا دستمال را روی صورت خود فشار دهید. کاغذ را روی نواحی مختلف پوست خود فشار دهید، مانند پیشانی و بینی، گونه ها و چانه.

ورق را روی نور نگه دارید تا ببینید کاغذ چقدر شفاف است.

نتایج آزمایش نوع پوست

پوست خشک :  بدون شفافیت، اما  همراه با پوسته پوسته شدن  یا خشکی پوست

پوست چرب:  وجود لکه های چربی روی کاغذ

پوست مختلط: مقادیر مختلف جذب چربی  در نواحی مختلف کاغذ

پوست معمولی :  نه خیلی چرب و نه بدون پوسته پوسته شدن

 

در کنار انواع پوست های فوق، می توانید پوست حساسی نیز داشته باشید که از معیارهای مربوط به  مقدار چربی پیروی نمی کند. پوست حساس به موارد زیر بستگی دارد:سرعت واکنش پوست شما به کاربرد محصولات پوستی توانایی پوست شما برای محافظت از خودمیزان و تعداد دفعات قرمز شدن پوستاحتمال آلرژی پوستی

اگر مشکلات پوستی شما با محصولات بدون نسخه برطرف نشد، باید به متخصص پوست مراجعه کنید، زیرا مراقبت از پوست بسیار مهم است. آکنه، جای زخم یا سایر مشکلات شدیدتر ممکن است نیاز به درمان نسخه ای مانند آنتی بیوتیک های خوراکی، یا رتینوئیدهای تجویزی موضعی داشته باشند. متخصص پوست شما ممکن است لازم ببیند کیست های عمیق تر یا نقطه های  آکنه ای که در زیر پوست شما گیر کرده اند، را خارج کند.

به یاد داشته باشید که نوع پوست شما می تواند بر عملکرد محصولات تأثیر بگذارد. استفاده از محصول نامناسب، حتی اگر طبیعی باشد، می تواند باعث ایجاد جوش، بدتر شدن لکه ها یا قرمزی شود. بهتر است نوع پوست خود را بیابید و روتین مراقبت از پوست خود را بر اساس آن تنظیم کنید. شما همچنین می توانید از مواد تشکیل دهنده محصول یادداشت برداری کنید تا ببینید آیا ترکیبات خاصی باعث ایجاد واکنش های پوستی ناخواسته می شوند یا خیر.

استفاده از مکمل های پوست می تواند کیفیت پوست شما را بهبود ببخشد.

 

برگرفته از:

داروخانه آنلاین  دارونت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *