مجله دارونت

مزایای سلامت CoQ10

CoQ10 چسیت و چه کاربردی دارد

 

کوآنزیم Q10 یا CoQ10 ماده ای است که بدن شما به طور طبیعی تولید می کند. به عنوان یک مکمل، CoQ10 ممکن است به چندین بیماری و علائم آنها کمک کند.

کوآنزیم Q10 (CoQ10) آنزیمی است که به تولید انرژی در سلول های شما کمک می کند. می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل کند و از سلول های شما در برابر آسیب محافظت کندسیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید0.12 CoQ10 با نام های ubiquinone و ویتامین Q10.3 نیز شناخته می شود

اغلب اوقات، بدن شما به طور طبیعی CoQ10 کافی تولید می کند. اما برخی شرایط مانند بیماری های عصبی،فیبرومیالژیا و بیماری قلبی می تواند سطح شما را کاهش دهد. مصرف داروهای کاهش دهنده کلسترول مانند استاتین ها نیز ممکن است سطح CoQ10.4 شما را کاهش دهد.

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ممکن است از شما بخواهند که سطح CoQ10 خود را افزایش دهید. یکی از راه های انجام این کار مصرف مکمل CoQ10 است. مکمل‌های CoQ10 فواید سلامتی را با حداقل خطرات ایمنی ارائه می‌دهند.

مکمل های غذایی توسط FDA حداقل تنظیم می شوند و ممکن است برای شما مناسب باشند یا نباشند. اثرات مکمل ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به متغیرهای زیادی از جمله نوع، دوز، دفعات استفاده و تداخل با داروهای فعلی بستگی دارد. لطفاً قبل از شروع هر گونه مکمل با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا داروساز خود صحبت کنید.

مزایای CoQ10

در حالی که مکمل CoQ10 لزوما برای همه مناسب نیست – به خصوص اگر رژیم غذایی متعادلی داشته باشید و هیچ بیماری زمینه‌ای ندارید – مواقعی وجود دارد که ممکن است مفید باشد. در واقع، مطالعات نشان داده اند که CoQ10 برای بهبود چندین مورد سلامتی امیدوارکننده است.

ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد

10606210 9817 1

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف CoQ10 ممکن است تأثیر مثبتی بر عملکرد قلب داشته باشد، به ویژه در افرادی که مبتلا به آن هستندنارسایی قلبی.

یک مطالعه روی 420 فرد مبتلا به نارسایی قلبی نشان داد که در مقایسه با دارونما، مکمل درمان استاندارد نارسایی قلبی با 100 میلی گرم CoQ10 سه بار در روز به مدت دو سال، علائم افراد را بهبود بخشیده و خطر مرگ ناشی از مشکلات قلبی را کاهش داد.

CoQ10 همچنین می تواند به کاهش پروتئین واکنشی C با حساسیت بالا، یک نشانگر التهابی که می تواند به پیش بینی خطر بیماری قلبی کمک کند، کمک کند. در یک تجزیه و تحلیل، محققان کشف کردند که افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی که مکمل CoQ10 را به مدت 12 هفته مصرف کردند، کاهش پروتئین واکنشی C با حساسیت بالا را تجربه کردند. دوز مکمل از 30 تا 300 میلی گرم در روز متغیر بود و دوز متوسط ​​آن 175 میلی گرم در روز بود.

همچنین نشان داده شده است که CoQ10 از آسیب قلبی که برخی داروهای شیمی درمانی مانند دوکسوروبیسین ممکن است ایجاد کنند، جلوگیری می کند.

ممکن است درد عضلانی ناشی از استاتین ها را کاهش دهد

افرادی که می گیرنداستاتین ها (یا داروهای کاهش دهنده کلسترول)ممکن است درد عضلانی و گرفتگی ناشی از دارو را تجربه کنید. محققان بر این باورند که این ناراحتی ممکن است به دلیل کمبود سطح CoQ10 باشد که استاتین ها ممکن است ایجاد کنند.

در یک مطالعه کوچک شرکت کنندگان 50 میلی گرم CoQ10 دو بار در روز مصرف کردند تا ببینند آیا افزایش سطح CoQ10 از طریق مکمل می تواند به کاهش اثر دارو کمک کند یا خیر. این مطالعه نشان داد که این مکمل علائم خفیف تا متوسط ​​عضلانی را کاهش می دهد. شرکت کنندگان همچنین احساس محدودیت کمتری برای درگیر شدن در فعالیت های روزانه خود داشتند

ممکن است سردرد میگرنی را کاهش دهد

بررسی شش مطالعه گذشته نشان داد که افراد مبتلا به میگرن که به مدت سه ماه مکمل CoQ10 مصرف کردند، تجربه کردندبهبود با سردرد خود. در حالی که شدت سردرد آنها کاهش پیدا نکرد، طول حمله سردرد آنها کوتاه شد. آنها همچنین سردرد کمتری را در مقایسه با کسانی که دارونما مصرف کردند، تجربه کردند

ممکن است علائم فیبرومیالژیا را بهبود بخشد

فیبرومیالژیا وضعیتی است که باعث درد در سراسر بدن می شودو همچنین خستگی و مشکلات خواب. CoQ10 پتانسیل کاهش درد، خستگی و خستگی صبحگاهی را در بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا دارد. حتی افسردگی و اضطراب که اغلب با این وضعیت همراه است ممکن است با مکمل بهبود یابد

در واقع، یک مطالعه نشان داد که CoQ10 می تواند به طور قابل توجهی بیشتر پیامدهای مرتبط با درد را بین 24 تا 37 درصد بهبود بخشد. این کاهش درد همچنین می تواند به بهبود کیفیت زندگی و عملکرد روزانه افراد مبتلا به فیبرومیالژیا کمک کند.

ممکن است به اختلال نعوظ کمک کند

اختلال در نعوظ زمانی است که برای نعوظ و حفظ آن مشکل دارید. مطالعه ای که شامل 230 نفر بود نشان داد که مکمل CoQ10 ممکن است به اختلال نعوظ (ED) کمک کند.

علاوه بر ED، شرکت کنندگان در مطالعه همچنین فشار خون بالا داشتند که شایع ترین بیماری در کنار ED است.

همه افراد 200 گرم CoQ10 در روز به مدت سه ماه علاوه بر داروهای فشار خون خود مصرف کردند. کسانی که ED خفیف داشتند، بهبودهایی را در ED خود مشاهده کردند، به طوری که 20.1٪ دیگر هیچ علامتی را تجربه نمی کردند. کسانی که ED متوسط ​​تا شدید داشتند چنین تاثیری را تجربه نکردند.

ED با استرس اکسیداتیو مرتبط است. محققان معتقدند CoQ10 می تواند تأثیر مثبتی بر ED داشته باشد زیرا CoQ10 از آسیب اکسیداتیو محافظت می کند.

ممکن است به مدیریت دیابت کمک کند

 

2206.i105.042.S.m005.c13.isometric diabet flowchart scaled 1

کنترل قند خون (گلوکز) و سطح انسولین بخش مهمی از پیشگیری و مدیریت دیابت است. CoQ10 ممکن است بتواند به کنترل این سطوح کمک کند.

بررسی 40 مطالعه گذشته نشان داد که CoQ10 هم سطح گلوکز ناشتا و هم سطح انسولین ناشتا را کاهش می دهد. CoQ10 همچنین HbA1C را کاهش داد که میانگین قند خون شما در سه ماه گذشته است.

در بین تمام مطالعات، دوزها از 100 میلی گرم تا 900 میلی گرم در روز متغیر بود. این مکمل از چهار هفته تا شش ماه استفاده شد.

در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 2، نشان داده شده است که CoQ10 نه تنها به کنترل قند خون، بلکه به بهبود سطح کلسترول نیز کمک می کند.

با این حال، تحقیقات در مورد اثربخشی CoQ10 در دیابت متفاوت بوده است. بیشتر مطالعات نشان می‌دهند که اثر کاهشی بر اندازه‌گیری‌هایی مانند گلوکز و HbA1C قابل توجه نیست. اما تحقیقات در مورد اثر مکمل بر انسولین امیدوار کننده تر است

توجه سردبیر: جدا از اینکه به طور طبیعی در بدن تولید می شود، CoQ10 را می توان از طریق رژیم غذایی شما نیز به دست آورد. CoQ10 در: 1516 است

  • گوشت مخصوصا قلب و پای مرغ
  • ماهی به خصوص شاه ماهی و قزل آلا
  • آجیل
  • مقداری روغن
  • غلات، به ویژه چاودار و گندم
  • سبزیجاتی مانند اسفناج، نخود، کلم بروکلی و گل کلم
  • میوه هایی مانند پرتقال، توت فرنگی و سیب

نحوه مصرف CoQ10

CoQ10 در قرص، کپسول، ژل نرم و یک مکمل خوراکی مایع موجود است. این در فرمولاسیون های 30 تا 600 میلی گرم موجود است. نسخه های بدون نسخه موضعی نیز وجود دارد که در دسترس هستند، اگرچه تحقیقات در مورد این نوع استفاده محدود است.

از آنجایی که CoQ10 یک مکمل محلول در چربی است، مصرف آن با مواد غذایی حاوی روغن یا چربی به جذب بدن شما کمک می کند.

دوز

حداقل یا حداکثر دوز موثر CoQ10 مشخص نشده است.

به طور معمول، دوز روزانه CoQ10 از 60 میلی گرم تا 1000 میلی گرم برای حداکثر 12 هفته متغیر است. اگر بیش از 100 میلی گرم مصرف می کنید، دوز را در طول روز تقسیم کنید تا شانس کمتری برای تجربه عوارض جانبی منفی داشته باشید.

میزان مصرف ممکن است بر اساس شرایط زمینه ای باشد که می خواهید به آن کمک کنید. به عنوان مثال، در مطالعات مربوط به قلب، از دوزهای روزانه 100 تا 400 میلی گرم استفاده شده است. در همین حال، هنگام درمان بیماری های عصبی، دوزهای 600 میلی گرم تا 3000 میلی گرم استفاده شده است.

اگر قصد مصرف CoQ10 را دارید، با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید تا بر اساس تاریخچه سلامتی، نیازهای سلامتی، و هر دارو یا مکملی که ممکن است مصرف می کنید، مقدار مناسب را برای شما تعیین کند. همچنین حتماً دستورالعمل دوز محصول را مطالعه کنید.

آیا CoQ10 ایمن است؟

CoQ10 به طور کلی برای بزرگسالان بی خطر در نظر گرفته می شود. همچنین ممکن است برای کودکان (در دوزهای کوچکتر) و افرادی که باردار هستند بی خطر باشد، اگرچه قبل از شروع مکمل باید با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنید، به خصوص به این دلیل که تحقیقات زیادی در این گروه ها انجام نشده است. مشخص نیست که CoQ10 چقدر برای افرادی که شیر می دهند بی خطر است

سازمان غذا و داروی ایالات متحده CoQ10 را به عنوان یک درمان برای هر بیماری خاص تایید نکرده است، اما هنوز یک مکمل معمولاً در دسترس و توصیه شده است.

تداخلات دارویی بالقوه

تحقیقات نشان می دهد که CoQ10 ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد و آنها را کم اثر کند. به همین دلیل، مهم است که قبل از شروع کار جدید، تمام داروها و مکمل های خود را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود به اشتراک بگذارید.

مشخص شده است که CoQ10 داروهای زیر را کم اثر می کند: 19

  • وارفارین، یک داروی رقیق کننده خون که با نام های تجاری Coumadin و Jantoven فروخته می شود
  • انسولین، داروی دیابت
  • برخی از داروهای سرطان

CoQ10 همچنین ممکن است به اثرات داروهای فشار خون اضافه کند. این امکان وجود دارد که استفاده از این دو با هم باعث کاهش فشار خون شما شود

دنبال چه چیزی میگردی

FDA مکمل ها را مانند داروها تنظیم نمی کند. در واقع، FDA هیچ نقشی در تعیین اینکه آیا یک مکمل غذایی قبل از اینکه وارد بازار شود، ایمن یا مؤثر است یا خیر، بازی نمی کند.

به همین دلیل، مهم است که به دنبال مکمل هایی باشید که توسط یک سازمان مستقل توسط شخص ثالث آزمایش شده اند. برخی از برجسته ترین سازمان ها عبارتند از NSF International، US Pharmacopeia، و ConsumerLab.21.

در حالی که این گروه‌ها مکمل‌ها را آزمایش می‌کنند تا مطمئن شوند که به درستی ساخته شده‌اند و حاوی مواد ذکر شده در برچسب هستند، این به طور خودکار تضمین نمی‌کند که مکمل‌ها برای شخص شما بی‌خطر یا مؤثر هستند. .

و اگر آلرژی دارید، باید اطمینان حاصل کنید که آلرژن های رایج در آن گنجانده نشده است. آکادمی آمریکایی آلرژی، آسم و ایمونولوژی نشان می دهد که افراد مبتلا به آلرژی و آسم باید توجه ویژه ای به برچسب داشته باشند. آنها همچنین تاکید می کنند که فقط به این دلیل که یک برچسب “طبیعی” می گوید به این معنی نیست که ایمن است

آیا می توانید بیش از حد CoQ10 مصرف کنید؟

در حالی که مصرف بیش از حد از هر مکملی ممکن است، CoQ10 حتی در دوزهای بالا نیز به خوبی تحمل می شود. تحقیقات نشان می‌دهد که سمیت بعید است، حتی تا مصرف روزانه 1200 میلی‌گرم در روز. به خاطر داشته باشید که اکثر مطالعات از دوزهای معمولی 100 تا 200 میلی گرم در روز استفاده کرده اند.

عوارض جانبی CoQ10

تحقیقات نشان می دهد که CoQ10 در صورت استفاده به عنوان مورد نظر، احتمالاً بی خطر است. در واقع هیچ عارضه جانبی جدی گزارش نشده است. گفته می شود، ممکن است عوارض جانبی خفیفی مانند بی خوابی یا مسائل گوارشی از جمله ناراحتی معده، تهوع، استفراغ و اسهال.

به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد افرادی که روزانه 100 میلی گرم CoQ10 یا بیشتر برای میگرن مصرف می کردند، بی خوابی را تجربه کردند. مطالعه دیگری نشان داد که آنزیم‌های کبدی در افرادی که 300 میلی‌گرم یا بیشتر در روز مصرف می‌کنند، افزایش یافته است، اما هیچ سمیت کبدی وجود ندارد.

در حالی که نادر است، سایر عوارض جانبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرگیجه
  • حساسیت به نور
  • سردرد
  • سوزش سردل
  • خستگی

یک بررسی سریع

CoQ10 یا کوآنزیم Q10 آنزیمی است که در کمک به سلول‌ها در تولید انرژی نقش دارد. همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی برای جلوگیری از آسیب سلولی عمل می کند. بدن CoQ10 را به طور طبیعی تولید می کند، اما به شکل مکمل نیز موجود است. به عنوان یک مکمل، CoQ10 ممکن است در پیشگیری و درمان برخی از بیماری های مزمن نقش داشته باشد. به عنوان مثال، CoQ10 ممکن است به بهبود سلامت قلب کمک کند،تنظیم قند خون،و دفعات سردرد میگرنی را کاهش دهد.

اگر قصد مصرف CoQ10 را دارید، بهتر است این کار با همکاری یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا یک متخصص تغذیه ثبت شده انجام شود. آنها می توانند به شما در مورد دوز مناسب برای شما توصیه کنند و به شما کمک کنند تا تعیین کنید آیا مکمل با هر یک از مکمل ها یا داروهای فعلی شما تداخل دارد یا خیر.

 

 

 

منبع:www.health.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *