مجله دارونت

چه زمانی باید ویتامین های دوران بارداری را شروع کنید؟

دوران بارداری

چه زمانی باید ویتامین های دوران بارداری را شروع کنید؟ زودتر از آنچه فکر می کنید!

محدودیت های زیادی در مورد انواع داروها و مکمل هایی که می توانید در دوران بارداری مصرف کنید وجود دارد – اما ویتامین های دوران بارداری نه تنها مجاز هستند، بلکه به شدت توصیه می شوند.

یک بارداری خوب می تواند به سلامت شما و کودک در حال رشد شما کمک کند، و تضمین کند که هر دوی شما تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را برای گذراندن این 9 ماه بارداری دریافت می کنید.

اگر ویتامین های دوران بارداری برای شما و کودک مناسب است، چرا بسیاری ازپزشکان به زنان می گویند که قبل از بارداری مصرف آنها را شروع کنند؟ آیا مصرف آن بی خطر است؟

از چه زمانی باید مصرف ویتامین های دوران بارداری را شروع کرد؟

 

زمانی که تصمیم می گیرید برای بارداری اقدام کنید

علاوه بر برنامه ریزی برای ویزیت مناسب با متخصص زنان، ترک پیشگیری از بارداری و کنار گذاشتن رفتارهای ناسالم مانند سیگار کشیدن، باید مصرف ویتامین های دوران بارداری را شروع کنید.

شما نمی توانید پیش بینی کنید که چقدر طول می کشد تا باردار شوید – ممکن است هفته ها یا ماه ها باشد – و تا چند هفته پس از لقاح نمی دانید که موفق بوده اید. ویتامین های دوران بارداری بخش مهمی از مراقبت های قبل از بارداری هستند.

به محض اینکه متوجه شدید باردار هستید

اگر در حال حاضر ویتامین های دوران بارداری مصرف نمی کنید، باید به محض دریافت علامت بارداری مثبت در آزمایش ک شروع کنید.

پزشک متخصص زنان در نهایت ممکن است مارک خاصی را به شما پیشنهاد دهد یا حتی نسخه‌ایسرشار از ویتامین را برای آسان‌تر کردن زندگی به شما پیشنهاد دهد، اما لازم نیست منتظر بمانید – هر روز در سه ماهه اول بارداری اهمیت دارد.

 

دوران بارداری

چرا حتی قبل از بارداری  باید آنها را مصرف کنید؟

در طی بارداری انرژی زیادی از مادر گرفته می شود. جنین کوچولوی ناز شما در واقع منبع اصلی تخلیه منابع طبیعی بدن شماست، به همین دلیل است که شما در این 9 ماه زمان زیادی را با احساس تهوع، خستگی، درد، گرفتگی، بدخلقی، گریه و فراموشی سپری می کنید.

کودک شما تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را مستقیماً از شما دریافت می کند، بنابراین به راحتی در دوران بارداری دچار کمبود ویتامین ها و مواد معدنی مهم می شود. اگر قبل از اینکه جواب تست شما مثبت شود، کار را شروع کنید، مطمئن شوید که بدن شما آنچه را که برای تغذیه هر دوی شما نیاز دارد ، بسیار آسان تر فراهم می کند.

 ذخیره ویتامین داشته باشید:

اگر ویتامین ها و مواد مغذی لازم برای رشد بیش از اندازه کافی دارید، می توانید این ویتامین ها و مواد مغذی را با کودک خود در حین رشد به اشتراک بگذارید.

مهم ترین مواد مغذی در دوران بارداری به خصوص در ماه اول بارداری چیست؟

در حالی که داشتن یک تعادل کامل از ویتامین ها و مواد مغذی در دوران بارداری مهم است، برخی از آنها واقعاً حیاتی هستند زیرا در واقع به کودک شما کمک می کنند تا اندام های حیاتی و سیستم های بدن را تشکیل دهد، که بسیاری از آنها در اولین هفته های بارداری شروع به رشد می کنند.

طبق گفته کالج آمریکایی متخصصین زنان و زایمان (ACOG)، اینها مهمترین مواد مغذی مورد نیاز شما هستند:

اسید فولیک

این ویتامین B که اصلی ترین مواد مغذی دوران بارداری است، مسئول ایجاد لوله عصبی کودک شما یا ساختاری است که در نهایت مغز و ستون فقرات را تشکیل می دهد. بدون یک لوله عصبی کاملاً توسعه یافته، ممکن است نوزادی با اسپینا بیفیدا یا آنسفالی متولد شود.

خوشبختانه، کارشناسان منبع مطمئن همه در اینجا موافق هستند: مکمل های اسید فولیک به طور قابل توجهی احتمال رشد سالم لوله عصبی را افزایش می دهند. آکادمی اطفال آمریکا مدتهاست که این موضع را ثابت کرده اند که اسید فولیک می تواند نقص لوله عصبی را حداقل تا 50 درصد کاهش دهد.

مسئله این است که لوله عصبی در 4 هفته اول پس از لقاح بسته می شود، که اغلب قبل یا بلافاصله پس از اینکه زن متوجه بارداری خود می شود، بسته می شود.اگر و در صورتی که به اسید فولیک را اندازه کافی در زمان مناسب دریافت کنید بسیار موثر است .مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری توصیه می کند که همه زنان فعال جنسی در سنین باروری روزانه 400 میکروگرم (میکروگرم) اسید فولیک مصرف کنند.

به این ترتیب، در صورت نیاز و بارداری مقدار لازم از آن را خواهید داشت – حتی اگر انتظار ندارید! -هنگامی که بارداری را تأیید کردید، حداقل به 600 میکروگرم در روز نیاز دارید.

آهن

آهن خون و اکسیژن جنین را تامین می کند، به ساخت جفت کمک می کند و حجم خون اضافی مورد نیاز در طول بارداری را به شما می دهد. از آنجایی که زنان باردار مستعد ابتلا به کم خونی هستند، مکمل آهن همچنین تضمین می کند که میزان مناسب گلبول های قرمز در خون شما وجود دارد.

کم خونی در دوران بارداری منجر به زایمان زودرس و وزن کم نوزاد هنگام تولد می شود.

کلسیم

کودک شما زمان زیادی را در رحم شما صرف ساختن استخوان ها و دندان های خود می کند. برای دستیابی به این شاهکار خلقت، آنها به مقدار زیادی کلسیم نیاز دارند – به این معنی که شما نیز به مقدار زیادی کلسیم نیاز دارید.

اگر کلسیم کافی دریافت نکنید، کودک شما در دوران بارداری و شیردهی هر آنچه را که نیاز دارد مستقیماً از استخوان های شما می گیرد.که می تواند منجر به از دست دادن موقت استخوان شود.

آیا مصرف پره ناتال در دوران بارداری عوارضی دارد؟

به‌ طور کلی، ویتامین‌ ها و مواد مغذی موجود در دوران بارداری عوارض جانبی مضری ایجاد نمی‌ کنند – اگر این کار را می ‌کردند، زنان باردار به مصرف آنها تشویق نمی ‌شدند!

گفته می‌ شود، ویتامین‌ های دوران بارداری حاوی سطوحی از مواد مغذی خاص برای زنان باردار هستند، به این معنی که همیشه بهترین انتخاب برای افراد غیرباردار در درازمدت نیستند.

به عنوان مثال، نیاز آهن شما در دوران بارداری از 18 میلی گرم به 27 میلی گرم افزایش می یابد. در حالی که عوارض جانبی کوتاه مدت آهن بیش از حد شامل اختلالات گوارشی خفیف مانند یبوست و حالت تهوع است، با گذشت زمان مصرف بیش از حد مواد مغذی می تواند مشکل ساز شود.

اگر باردار نیستید یا قصد بارداری ندارید، می‌ توانید تا زمانی که واقعاً به آن ‌ها نیاز ندارید (به عنوان مثال، چند ماه قبل از بارداری، در دوران بارداری و – اغلب – در طول مدت شیردهی) از مصرف ویتامین های پره ناتال  خودداری کنید.

 

دوران بارداری

آیا مزایای دیگری نیز  دارند؟

به دلیل داشتن بیوتین، این ویتامین ها بسیار در شفافیت و سلامت پوست تاثیر می گذارند.

و همچنین در مورد قدرت بیوتین  برای رشد مو، ناخن و پوست شواهد بسیاری موجود است. بسیاری از افراد دقیقاً به همین دلیل از مکمل های بیوتین استفاده می کنند.

با این حال، علاوه بر بیوتین، برخی از مزایای جانبی برای دوران بارداری وجود دارد. به عنوان مثال، اگر یکی با DHA مصرف کنید، اسیدهای چرب امگا 3 را افزایش خواهید داد که ممکن است به رشد مغز و چشم کودک شما کمک کند.

همچنین ممکن است ید تنظیم کننده تیروئید دریافت کنید که می تواند به رشد سیستم عصبی کودک شما کمک کند.

در نهایت، یک منبع معتبر تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد مصرف ویتامین های دوران بارداری ممکن است شانس بارداری شما را افزایش دهد.

ویتامین های دوران بارداری یک درمان جادویی برای مشکلات ناباروری نیست و باردار شدن به سادگی مصرف یک قرص نیست. اما بسیاری از مواد مغذی موجود در ویتامین‌ های دوران بارداری، سیستم‌ های بدن مسئول امکان بارداری را تنظیم می ‌کنند.

بنابراین مصرف یکی از این ویتامین ها – زمانی که همراه با ورزش، خوردن یک رژیم غذایی سالم، و حذف عوامل خطر مانند الکل و مواد مخدر انجام می شود – می تواند باردار شدن را سریع تر کند.

در دوران بارداری روزانه به دنبال چه ویتامینی باشید؟

ده‌ها گزینه وجود دارد، اما قبل از خرید یک ویتامین دوران بارداری، چند نکته کلیدی را بررسی کنید:

مقررات نظارتی به یاد داشته باشید که مطمئن شوید که نوعی سازمان تایید شده ادعاهای سلامت و مواد تشکیل دهنده توسط سازنده ویتامین شما را تأیید کرده است.

دوزها: مقادیر مواد مغذی کلیدی مانند آهن و فولات موجود در ویتامین خود را با مقادیر توصیه شده ACOG مقایسه کنید. شما نباید ویتامینی را با مقدار زیادی یا خیلی کم از آنچه نیاز دارید مصرف کنید.

ویتامین های بدون نسخه (OTC) یا با نسخه اگر درمورد انتخاب ویتامین مناسب سوالی دارید، از پزشک خود برای مشاوره بخواهید.

 

دوران بارداری

نکاتی برای مصرف ویتامین های دوران بارداری

احتمالا با شروع بارداری معده شما دچار مشکل خواهد شد.راه هایی وجود دارد که می توانید برخی از اثرات ناخوشایند را به حداقل برسانید. بعضی از این ویتامینها نیز ممکن است باعث ناراحتی معده شما بشوند. از پزشک خود در مورد تغییر برند ویتامین سوال کنید.

  • روش دیگری را امتحان کنید. پره ناتال ها اغلب به صورت کپسول، نوشیدنی، ژله ایی و حتی شیک های پروتئینی در دسترس هستند – و مصرف متفاوت آنها می تواند به فرآیند گوارش کمک کند. سعی کنید به جای یک کپسول بزرگ ،سه پاستیل ژله ایی در روز استفاده کنید یا دو دوز را با فاصله 12 ساعت تقسیم کنید.
  • قبل و بعد آب زیاد بنوشید. اگر یبوست دارید، مطمئن شوید که سیستم گوارش خود را تخلیه کرده اید. همچنین اگر واقعاً احساس  نیاز می ‌کنید می‌ توانید یک مکمل فیبر اضافه کنید (اما ابتدا از پزشک خود توصیه کنید).
  • با غذا امتحان کنید. اگر ویتامین هایتان باعث تهوع شما می شود، سعی کنید آنها را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید. برای برخی افراد، مصرف ویتامین ها با معده خالی آزاردهنده است. برخی نیز متوجه می شوند که فقط می توانند آنها را با معده خالی مصرف کنند.

اگر به طور جدی به باردار شدن در چند ماه آینده فکر می کنید، شروع یک ویتامین قبل از بارداری باید در صدر لیست کارهای قبل از بارداری شما قرار گیرد.

اگر در حال حاضر باردار هستید، مصرف یک عدد را در اسرع وقت شروع کنید. این به کودک شما کمک می کند قوی و سالم شود (و همچنین به شما کمک می کند قوی و سالم بمانید!).

اگر در حال حاضر به طور جدی به بارداری فکر نمی کنید اما احتمال  بارداری نا خواسته  وجود دارد، از مکمل اسید فولیک روزانه استفاده کنید. در صورت باردار شدن، آنچه را که نیاز دارید به شما می دهد – بدون اینکه شما را با مواد مغذی بیش از حد غیر ضروری در دوران بارداری پر کند.

بر گرفته از :

داروخانه آنلاین دارونت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *