مجله دارونت

ویتامین B5 و هر آنچه از خواص آن باید بدانید!

ویتامین B یکی از ویتامین‌های ضروری بدن است که باید آن را از غذاهای مختلف جذب کنیم و بهصورت خودبه‌خودی در بدن ساخته نمی‌شود. یکی از انواع این ویتامین‌ها ویتامین B5 است که به آن پانتوتنیک اسید نیز می‌گویند. ویتامین B5 خواص زیادی برای بدن دارد. به همین دلیل در این مطلب از داروخانه آنلاین می‌خواهیم ویتامین B5 را به شما معرفی کنیم و با خواص ویتامین B5برای مو و پوست و همچنین عوارض ویتامین B5 آشنا شویم. پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

عملکرد ویتامین B5 در بدن

عملکرد ویتامین B5 در بدن بسیار زیاد است. از مهمترین فواید ویتامین B5 می‌توان به آزادسازی انرژی از مواد غذایی اشاره کرد. ویتامین B5 در بدن به فرم فعال آنزیم CoA دیده می‌شود که این کوفاکتور برای بسیاری از واکنش‌های انجام شده در بدن ضروری است. برای مثال در برخی از اندامک‌های سلولی چون میتوکندری واکنش‌هایی برای تولید انرژی سلول انجام می‌شود که این آنزیم یکی از فاکتورهای مهم در پیشرفت این واکنش‌ها است.

از دیگر خواص ویتامین B5 می‌توان به تاثیر آن در گلبول‌سازی و همچنین تاثیر آن بر روی سلامت پوست و مو اشاره کرد. همچنین پانتوتنیک اسید در تولید و تجزیه اسیدهای چرب و چربی‌ها کاربرد دارد. بدن از ویتامین ب5 برای تجزیه اسیدهای آمینه نیز استفاده می‌کند. از خواص ویتامین B5 می‌توان به تاثیر آن در سلامت اعصاب و جلوگیری از ابتلا به افسردگی اشاره کرد. ویتامین ب۵ در بدن به استفاده از سایر ویتامین‌ها و همچنین کمک به تولید ویتامین دی کمک می‌کند.

میزان نیاز افراد به ویتامین B5 در سنین مختلف متفاوت است؛ برای مثال تا سه سالگی تنها در حدود ۲ میلی‌گرم ویتامین B5در روز کافی است، اما این میزان تا ۱۴ سالگی افزایش پیدا می‌کند و برای افراد بالای ۱۴ سال، به ۵ میلی‌گرم در روز می‌رسد. خانم‌های باردار و شیرده نیز باید در حدود ۶ تا ۷ میلی گرم ویتامین ب۵ در روز مصرف کنند تا نیاز خود و فرزند خود را تامین کنند.

ویتامین B5 در چه موادی است؟

همان طور که گفته شد ویتامین  B5را با نام پانتوتنیک اسید نیز می‌شناسند و به این دلیل این نام به آن داده شده است که پانتوتن در یونانی به معنای «از همه جا» است و ویتامین B5 نیز در تمام غذاها وجود دارد و تنها مقادیر آن متفاوت است.

در برخی از انواع موادغذایی میزان ویتامین ب۵ بیشتر است که شامل زرده تخم مرغ، گوشت قرمز، مرغ، تخمه آفتابگردان، پنیر، غلات و نان سبوس‌دارپ، انواع کلم، عدس، ماهی قزل آلا، گوشت بوقلمون، لوبیا، سویا، نخودفرنگی، ذرت، دل و جگر، بادام زمینی، مخمر آبجو و… است. با این وجود بهتر است از سبزیجات برای دریافت این ویتامین استفاده کنید؛ زیرا پختن و کنسرو کردن می‌تواند میزان ویتامین B5 موجود در موادغذایی را از بین ببرد، به‌همین دلیل نمی‌توان جذب زیادی از تمام انواع غذاها داشت.

فواید ویتامین B5

خواص ویتامین B5 برای بدن بسیار زیاد است و همان‌طور که گفته شد مهم‌ترین آن آزاد کردن انرژی از کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و به‌صورت کلی موادغذایی است. اما ویتامین ب5 خواص دیگری نیز برای بدن دارد. یکی از تحقیقاتی که امروزه انجام می‌شود، بر روی تاثیر ویتامین B5 در لاغری است؛ زیرا در تجزیه و ساخت چربی نقش دارد.

ویتامین B5 برای مو

از خواص ویتامین B5 برای مو میتوان به تاثیر آن در سلامت تارهای مو و استحکام آن‌ها اشاره کرد. در افرادی که کمبود ویتامین B5 دارند،موها نازک شده و ریزش آن‌ها افزایش پیدا می‌کند؛ اما هنوز به طور کامل روشن نیست که با مصرف قرص ویتامین B5 کسانی که این علایم را دارند، اما کمبود ویتامین B5 ندارند؛ می‌‌توانند عوارض خود را برطرف کنند یا خیر؟!

ویتامین B5 برای پوست

ویتامینB5 به پوست کمک می‌کند تا انواع زخم‌ها و آسیب‌های بافتی را سریع‌تر بهبود دهد. همچنین به‌عنوان یک آبرسان و عامل ضدپیری برای پوست کاربرد دارد که همین موضوع سبب شده است در تولید بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی از خواص ویتامین B5 برای پوست استفاده شود. همچنین می‌توان از  انواع فرم‌های ویتامین B5 برای درمان مشکلات پوستی، همچون سوختگی، جای زخم، کبودی و… تحت نظر پزشک استفاده کرد.

عوارض ویتامین B5

ویتامین B5 جزو ویتامین‌های محلول در آب است؛ به همین دلیل مصرف زیاد آن اغلب توسط ادرار دفع می‌شود و به همین دلیل مسمومیت ویتامین B5 اتفاق نمی‌افتد؛ با این وجود ممکن است مصرف حدود ۱۰ تا ۱۱ گرم از آن در روز، سبب ایجاد مشکلات گوارشی خفیف همچون اسهال شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *