مجله دارونت

پیش دیابت و مقاومت به انسولین

پیش دیابت و مقاومت به انسولین

 

 

انسولین چیست؟

انسولین هورمونی است که توسط لوزالمعده ساخته می‌ شود و به گلوکز در خون شما کمک می ‌کند تا به سلول‌ های ماهیچه، چربی و کبد وارد شود، جایی که برای انرژی استفاده می ‌شود. گلوکز از غذایی که می خورید به دست می آید. کبد همچنین در مواقع ضروری، مانند زمانی که شما ناشتا هستید، گلوکز تولید می کند.

هنگامی که سطح گلوکز خون، که قند خون نیز نامیده می شود، پس از خوردن غذا افزایش می یابد، لوزالمعده شما انسولین را در خون آزاد می کند. سپس انسولین گلوکز خون را کاهش می دهد تا آن را در محدوده طبیعی نگه دارد. در واقع انسولین مانند کلیدی عمل می کند که قند خون را برای استفاده به عنوان انرژی وارد سلول ها می کند.

 

مقاومت به انسولین چیست؟

مقاومت به انسولین زمانی است که سلول‌ های ماهیچه‌ ها، چربی و کبد به خوبی به انسولین پاسخ نمی ‌دهند و نمی ‌توانند به راحتی گلوکز خون را جذب کنند. در نتیجه، لوزالمعده شما انسولین بیشتری تولید می کند تا به گلوکز کمک کند تا وارد سلول های شما شود. تا زمانی که لوزالمعده شما بتواند انسولین کافی برای غلبه بر پاسخ ضعیف سلول های شما به انسولین تولید کند، سطح گلوکز خون شما در محدوده سالم باقی می ماند.

 

پیش دیابت چیست؟

پیش دیابت به این معنی است که سطح گلوکز خون شما بالاتر از حد طبیعی است اما به اندازه کافی بالا نیست که به عنوان دیابت تشخیص داده شود. پیش دیابت معمولاً در افرادی رخ می دهد که مقداری مقاومت به انسولین دارند یا سلول های بتا در لوزالمعده آنها انسولین کافی برای نگه داشتن گلوکز خون در محدوده طبیعی تولید نمی کنند. بدون انسولین کافی، گلوکز اضافی به جای اینکه وارد سلول های شما شود، در جریان خون شما باقی می ماند. با گذشت زمان، ممکن است به دیابت نوع 2 مبتلا شوید.

 

پیش دیابت چقدر شایع است؟

بیش از 84 میلیون نفر در سنین 18 سال و بالاتر در ایالات متحده به پیش دیابت مبتلا هستند. این تقریباً یک نفر از هر 3 بزرگسال است.

 

چه کسانی بیشتر مستعد ابتلا به مقاومت به انسولین یا پیش دیابت هستند؟

افرادی که دارای عوامل خطر ژنتیکی یا سبک زندگی هستند، بیشتر در معرض مقاومت به انسولین یا پیش دیابت هستند. عوامل خطر عبارتند از:

اضافه وزن یا چاقی

سن 45 سال یا بیشتر

والدین، برادر یا خواهر مبتلا به دیابت

عدم تحرک بدنی

شرایط سلامتی مانند فشار خون بالا و سطوح غیر طبیعی کلسترول

سابقه دیابت بارداری

سابقه بیماری قلبی یا سکته مغزی

سندرم تخمدان پلی کیستیک که PCOS نامیده می شود.

 افرادی که سندرم متابولیک (ترکیبی از فشار خون بالا، سطوح غیرطبیعی کلسترول و اندازه دور کمر بزرگ) دارند، بیشتر در معرض ابتلا به پیش دیابت هستند.

 

در کنار این عوامل خطر، موارد دیگری که ممکن است به بروز مقاومت به انسولین کمک کنند عبارتند از:

 برخی داروها مانند گلوکوکورتیکوئیدها و برخی از داروهای ضد روان پریشی و برخی از داروهای HIV

اختلالات هورمونی، مانند سندرم کوشینگ و آکرومگالی

مشکلات خواب، به خصوص آپنه خواب

اگرچه نمی‌ توانید عوامل خطر مانند سابقه خانوادگی، سن یا قومیت را تغییر دهید، اما می ‌توانید عوامل خطرزای مربوط به  سبک زندگی را در مورد غذا خوردن، فعالیت بدنی و وزن تغییر دهید. این تغییرات سبک زندگی می تواند شانس شما را برای ابتلا به مقاومت به انسولین یا پیش دیابت کاهش دهد.

 

چه چیزی باعث مقاومت به انسولین و پیش دیابت می شود؟

محققان به طور کامل نتیجه نگرفته اند که چه چیزی باعث مقاومت به انسولین و پیش دیابت می شود، اما فکر می کنند اضافه وزن و عدم فعالیت بدنی عوامل اصلی هستند.

اضافه وزن

کارشناسان معتقدند چاقی، به ویژه چربی بیش از حد در شکم و اطراف اندام ها که چربی احشایی نامیده می شود، عامل اصلی مقاومت به انسولین است. اندازه دور کمر 102 سانتیمتر یا بیشتر برای مردان و90 سانتیمتر یا بیشتر برای زنان با مقاومت به انسولین مرتبط است. این امر حتی اگر شاخص توده بدنی (BMI) شما در محدوده طبیعی قرار گیرد نیز صادق است. با این حال، تحقیقات نشان داده است که آسیایی-آمریکایی ها ممکن است خطر مقاومت به انسولین را حتی بدون BMI بالا افزایش دهند.

 

Image Content child Overweight

محققان قبلاً فکر می کردند که بافت چربی فقط برای ذخیره انرژی است. با این حال، مطالعات نشان داده‌ اند که چربی شکم هورمون‌ها و سایر موادی را می‌ سازد که می‌ توانند به التهاب مزمن یا طولانی ‌مدت در بدن منجر شوند. التهاب ممکن است در مقاومت به انسولین، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی نقش داشته باشد.

اضافه وزن ممکن است منجر به مقاومت به انسولین شود که به نوبه خود ممکن است در ایجاد بیماری کبد چرب نقش داشته باشد.

 

عدم تحرک بدنی

نداشتن فعالیت بدنی کافی با مقاومت به انسولین و پیش دیابت مرتبط است. فعالیت بدنی منظم باعث تغییراتی در بدن شما می شود که باعث می شود بهتر بتواند سطح گلوکز خون شما را متعادل نگه دارد.

علائم مقاومت به انسولین و پیش دیابت چیست؟

مقاومت به انسولین و پیش دیابت معمولاً هیچ علامتی ندارند. برخی از افراد مبتلا به پیش دیابت ممکن است پوست تیره زیر بغل یا پشت و کناره های گردن داشته باشند، وضعیتی به نام آکانتوز نیگریکانس. بسیاری از توده های کوچک پوستی به نام برچسب های پوستی اغلب در همین نواحی ظاهر می شوند.

اگرچه سطح گلوکز خون به اندازه کافی بالا نیست که برای اکثر افراد علائم ایجاد کند، چند مطالعه تحقیقاتی نشان داده اند که برخی از افراد مبتلا به پیش دیابت ممکن است تغییرات اولیه در چشمان خود داشته باشند که می تواند منجر به رتینوپاتی(آسیب به شبکیه چشم) شود. این مشکل بیشتر در افراد مبتلا به دیابت رخ می دهد.

 

چگونه پزشکان مقاومت به انسولین و پیش دیابت را تشخیص می دهند؟

پزشکان از آزمایش خون استفاده می‌ کنند تا بفهمند که آیا فردی مبتلا به پیش دیابت است، اما معمولاً آزمایش مقاومت به انسولین را انجام نمی ‌دهند. دقیق ترین آزمایش برای مقاومت به انسولین پیچیده است و بیشتر برای تحقیقات استفاده می شود.

پزشکان اغلب از آزمایش گلوکز پلاسما ناشتا (FPG) یا آزمایش  A1C برای تشخیص پیش دیابت استفاده می کنند. کمتر اوقات، پزشکان از تست تحمل گلوکز خوراکی (OGTT) استفاده می ‌کنند که گران ‌تر است و به آسانی ارائه نمی ‌شود.آزمایش A1C میانگین گلوکز خون شما را در 3 ماه گذشته نشان می دهد. FPG و OGTT سطح گلوکز خون شما را در زمان آزمایش نشان می دهد. تست A1C به اندازه تست های دیگر حساس نیست.

در برخی از افراد، ممکن است   قادر نباشد وضعیت پیش دیابتی که OGTT قادر به تشخیص آن است، را تشخیص دهد . OGTT حتی قبل از اینکه سطح گلوکز خون ناشتا شما غیر طبیعی شود, می تواند تشخیص دهد که بدن شما چگونه گلوکز را بعد از غذا کنترل می کند. .اغلب پزشکان از OGTT برای بررسی دیابت بارداری (نوعی دیابت که در دوران بارداری ایجاد می شود)، استفاده می کنند.

افراد مبتلا به پیش دیابت تا 50 درصد شانس ابتلا به دیابت در 5 تا 10 سال آینده را دارند. شما می توانید برای مدیریت پیش دیابت و پیشگیری از دیابت نوع 2 اقداماتی انجام دهید.

 

نتایج آزمایش خون زیر پیش دیابت 2 را نشان می دهد:

A1C : تا 6.4 درصد 5.7

FPG : تا 125 میلی گرم در دسی لیتر (میلی گرم در دسی لیتر)100

OGTT : تا 199 میلی گرم در دسی لیتر 140

 

اگر اضافه وزن یا چاقی دارید و یک یا چند عامل خطر دیگر برای دیابت دارید یا اگر والدین، خواهر و برادر یا فرزندانتان دیابت نوع 2 دارند، باید از نظر پیش دیابت آزمایش شوید. حتی اگر فاکتورهای خطری ندارید، پس از رسیدن به سن 45 سالگی باید آزمایش را شروع کنید.

اگر نتایج نرمال است اما سایر عوامل خطر دیابت را دارید، باید حداقل هر 3 سال یکبار آزمایش مجدد انجام دهید.

 

چگونه می توانم از مقاومت به انسولین و پیش دیابت پیشگیری کنم؟

فعالیت بدنی و کاهش وزن در صورت نیاز ممکن است به بدن شما کمک کند تا به انسولین بهتر پاسخ دهد. برداشتن گام ‌های کوچک، مانند خوردن غذاهای سالم ‌تر و حرکت بیشتر برای کاهش وزن، می ‌تواند به معکوس کردن مقاومت به انسولین و پیشگیری یا تأخیر دیابت نوع 2 در افراد مبتلا به پیش دیابت کمک کند.

مطالعه تحقیقاتی برنامه پیشگیری از دیابت (DPP)، نشان داد که برای افرادی که در معرض خطر بالای ابتلا به دیابت هستند، از دست دادن 5 تا 7 درصد وزن اولیه آنها به کاهش شانس ابتلا به این بیماری کمک می کند.  یعنی تا 14 پوند برای کسی که 200 پوند وزن دارد. افراد شرکت کننده در این مطالعه با تغییر رژیم غذایی و فعالیت بدنی بیشتر وزن خود را کاهش دادند.

پیشنهاد می شود حتی الامکان برای مصرف ویتامین از ویتامین های مخصوص افراد دیابتی استفاده نمایید

DPP همچنین نشان داد که مصرف متفورمین ، دارویی که برای درمان دیابت استفاده می شود، می تواند دیابت را به تاخیر بیندازد. متفورمین برای زنان با سابقه دیابت بارداری، بزرگسالان جوان و افراد چاق بهترین نتیجه را داشت.

ایجاد یک برنامه و  پیگیری پیشرفت خود و دریافت حمایت از متخصص مراقبت های بهداشتی، خانواده و دوستان می تواند به شما در ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی کمک کند که ممکن است از مقاومت به انسولین و پیش دیابت جلوگیری کند.

 

برگرفته از:

https://www.niddk.nih.gov/health-information/diabetes/overview/what-is-diabetes/prediabetes-insulin-resistance?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *