مجله دارونت

کمبود ویتامین D علائم، علل و درمان

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که نقش مهمی در چندین جنبه از سلامتی از جمله سلامت استخوان و ایمنی دارد. کمبود ویتامین D ممکن است به طرق مختلفی از جمله خستگی، کمردرد، ریزش مو، بهبود ضعیف زخم و علائم افسردگی ظاهر شود.

در حالی که کمبود ویتامین D هیچ دلیل واحدی ندارد، عوامل محیطی، شیوه زندگی، ژنتیکی، پزشکی و رژیم غذایی متعددی ممکن است نقش داشته باشند.کمبود ویتامین D معمولاً با مکمل‌ها، منابع غذایی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید درمان می‌شود.

ویتامین D کافی از نور خورشید یا رژیم غذایی. کمبود ویتامین D می تواند باعث کاهش تراکم استخوان، پوکی استخوان و شکستگی استخوان شود.

ویتامین D گاهی اوقات ویتامین آفتاب نامیده می شود زیرا بدن شما آن را زمانی که پوست شما در معرض نور خورشید قرار می گیرد از کلسترول تولید می کند .

 

Untitled design 12

این ویتامین اخیراً به دلیل نقشش در سلامت سیستم ایمنی، به ویژه در مورد COVID-19 توجه زیادی را به خود جلب کرده است. همچنین برای سلامت استخوان و بسیاری از عملکردهای مهم در سراسر بدن شما حیاتی است.

بیشتر بزرگسالان باید روزانه 1500 تا 2000 واحد بین المللی (IU) ویتامین D دریافت کنند. در حالی که غذاهای خاصی مانند ماهی های چرب و محصولات لبنی غنی شده حاوی این ویتامین هستند، دریافت کافی از طریق رژیم غذایی دشوار است . بنابراین، جای تعجب نیست که کمبود ویتامین D یکی از شایع ترین کمبودهای تغذیه ای در سراسر جهان است. این مقاله به بررسی ویتامین D و اینکه چرا دریافت کافی از آن اهمیت دارد می پردازد.

چرا ویتامین D اینقدر مهم است؟

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که نقش مهمی در عملکرد مناسب بدن شما از جمله سلامت استخوان و ایمنی دارد. حتی ممکن است به پیشگیری از سرطان و محافظت در برابر چندین بیماری مزمن از جمله : از دست دادن استخوان افسردگی دیابت نوع 2 بیماری قلبی اسکلروز چندگانه تخمین زده می شود که 1 میلیارد نفر در سراسر جهان دارای سطوح پایین این ویتامین در خون هستند.

علائم و نشانه های کمبود ویتامین D

تشخیص کمبود ویتامین D ممکن است دشوار باشد زیرا علائم ممکن است برای چندین ماه یا سال رخ ندهند. گاهی اوقات ممکن است اصلاً علائمی نداشته باشید. با در نظر گرفتن این موضوع، دانستن اینکه چه علائم و نشانه هایی را باید جستجو کرد حایز اهمیت است. بیماری یا عفونت های مکرریکی از مهمترین نقش های ویتامین D حمایت از سلامت سیستم ایمنی است که به شما کمک می کند تا ویروس ها و باکتری هایی که باعث بیماری می شوند را از بین ببرید.ویتامین D به طور مستقیم با سلول هایی که مسئول رسیدگی به عفونت ها هستند تعامل دارد .

خستگی

احساس خستگی می تواند به دلایل مختلفی ناشی شود که یکی از آنها ممکن است کمبود ویتامین D باشد.برخلاف علل قابل مشاهده تر مانند استرس، افسردگی و بی خوابی، کمبود ویتامین D اغلب به عنوان یک علت بالقوه خستگی نادیده گرفته می شود.

یک مطالعه روی 480 فرد مسن کمبود ویتامین D را با علائم خستگی مرتبط دانست . بعلاوه، مطالعه ای روی 39 کودک سطوح پایین ویتامین D را با کیفیت خواب ضعیف، مدت زمان خواب کوتاه تر و تاخیر در زمان خواب مرتبط دانست . یک مطالعه مشاهده‌ ای در پرستاران زن نیز ارتباط قوی بین سطوح پایین ویتامین D و خستگی گزارش شده از خود نشان داد.

علاوه بر این، 89 درصد از شرکت کنندگان دچار کمبود این ویتامین بودند . جالب توجه است، چندین مطالعه نشان می دهد که مکمل این ویتامین ممکن است شدت خستگی را در افراد مبتلا به کمبود کاهش دهد .

درد استخوان و کمر

درد استخوان و کمر ممکن است علائم سطوح ناکافی ویتامین D باشد . ویتامین D با بهبود جذب کلسیم در بدن به حفظ سلامت استخوان ها کمک می کند. یک مطالعه بر روی 98 بزرگسال مبتلا به کمردرد، سطوح پایین ویتامین D را با درد شدیدتر مرتبط دانست.  وافراد مبتلا به ورم مفاصل، درد عضلانی و درد گسترده مزمن نسبت به افرادی که این شرایط را ندارند، سطح ویتامین D کمتری دارند . با این حال، مطالعات بیشتری لازم است. 

افسردگی

کمبود ویتامین D با افسردگی به خصوص در افراد مسن مرتبط است – اگرچه برخی نتایج مطالعه متناقض هستند . اثرات مکمل‌  های ویتامین D متفاوت بوده است، اما برخی بررسی‌ ها نشان داده‌ا ند که آنها به تسکین علائم افسردگی کمک می ‌کنند .با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک رابطه بین ویتامین D و افسردگی مورد نیاز است.

اختلال در ترمیم زخم

کندی بهبود زخم پس از جراحی یا جراحت ممکن است نشانه ای از پایین بودن سطح ویتامین D شما باشد.در واقع، نتایج یک مطالعه آزمایشگاهی نشان می دهد که ویتامین D تولید ترکیباتی را افزایش می دهد که برای تشکیل پوست جدید به عنوان بخشی از فرآیند بهبود زخم بسیار مهم هستند .

یک بررسی از چهار مطالعه نشان داد که کمبود ویتامین D جنبه های خاصی از درمان را در افرادی که جراحی دندان انجام داده اند به خطر می اندازد .نقش ویتامین D در کنترل التهاب و مقابله با عفونت ها نیز ممکن است برای درمان مناسب مهم باشد. یک مطالعه قدیمی بر روی 221 نفر، که 112 نفر از آنها عفونت های پا مرتبط با دیابت داشتند، نشان داد که افرادی که کمبود شدید ویتامین D داشتند، احتمال بیشتری دارد که سطوح بالاتری از نشانگرهای التهابی داشته باشند که می تواند بهبودی را به خطر بیندازد 

در یک مطالعه 12 هفته ای که شامل 60 نفر مبتلا به زخم پای مرتبط با دیابت بود، کسانی که مکمل ویتامین D مصرف کردند در مقایسه با گروه دارونما، بهبود قابل توجهی را در بهبود زخم تجربه کردند.

 از دست دادن استخوان

ویتامین D نقش مهمی در جذب کلسیم و متابولیسم استخوان دارد.این مهم است زیرا مصرف همزمان ویتامین D و کلسیم به بدن شما کمک می کند تا جذب را به حداکثر برساند. تراکم پایین مواد معدنی استخوان نشانه این است که استخوان های شما کلسیم و سایر مواد معدنی را از دست داده اند. این امر، افراد مسن، به ویژه زنان را در معرض افزایش خطر شکستگی قرار می دهد .

در یک مطالعه مشاهده ای بزرگ بر روی بیش از 1100 زن میانسال یائسه یا یائسه، محققان یک ارتباط قوی بین سطوح پایین ویتامین D و تراکم استخوان پایین پیدا کردند . با این حال یک مطالعه نشان داد که زنانی که کمبود ویتامین D داشتند، با مصرف مکمل ‌ها با دوز بالا، هیچ بهبودی در تراکم مواد معدنی استخوان نداشتند، حتی اگر سطح خون آنها بهبود یابد با این وجود، مصرف کافی ویتامین D ممکن است یک استراتژی خوب برای محافظت از توده استخوانی و کاهش خطر شکستگی باشد .

ریزش مو

بسیاری از غذاها و مواد مغذی ممکن است بر سلامت مو تأثیر بگذارند. در حالی که استرس یکی از دلایل رایج ریزش مو است، ریزش شدید مو ممکن است نتیجه یک بیماری یا کمبود مواد مغذی. ریزش مو در زنان با سطوح پایین ویتامین D مرتبط است.

به طور خاص، مطالعات سطوح پایین ویتامین D را با آلوپسی آره‌آتا، یک بیماری خود ایمنی که با ریزش مو شدید مشخص می‌ شود، مرتبط می ‌کند. یک مطالعه در افراد مبتلا به این بیماری سطوح پایین ویتامین D را با ریزش موی شدیدتر مربوط دانست.

در مطالعه دیگری روی 48 فرد مبتلا به این بیماری، استفاده موضعی ازویتامین D به مدت 12 هفته به طور قابل توجهی رشد مجدد مو را افزایش داد . بررسی تحقیقاتی دیگری نشان داد که سطح ویتامین D با ریزش مو بدون زخم رابطه معکوس دارد. این به این معنی است که هر چه سطح ویتامین D بالاتر باشد، ریزش مو کمتری در این مطالعه شناسایی می‌ شود و بالعکس .

درد عضلانی

تشخیص علل درد عضلانی اغلب دشوار است. با این حال، شواهد نشان می دهد که کمبود ویتامین D یک علت بالقوه است .

در یک مطالعه قدیمی‌ تر، 71 درصد از افراد مبتلا به درد مزمن کمبود این ویتامین را نشان دادند. گیرنده ویتامین D در سلول های عصبی به نام گیرنده های درد وجود دارد که درد را حس می کنند. این ویتامین همچنین ممکن است در مسیرهای سیگنال دهی درد بدن شما نقش داشته باشد، که ممکن است در درد مزمن نقش داشته باشد.

چند مطالعه اشاره می کنند که مکمل های ویتامین D با دوز بالا ممکن است انواع مختلف درد را در افراد مبتلا به کمبود ویتامین D کاهش دهد .یک مطالعه روی 120 کودک مبتلا به کمبود ویتامین D که دارای دردهای رشدی بودند، نشان داد که یک دوز واحد از این ویتامین به طور متوسط ​​57٪ امتیاز درد را کاهش می دهد .

افزایش وزن و چاقی

اضافه وزن یکی ازنشانه ها برای کمبود ویتامین D است . یک مطالعه در بزرگسالان ارتباط احتمالی بین وضعیت کم ویتامین D و چربی شکم و افزایش وزن را نشان داد،  این اثرات در مردان بارزتر بود.

در حالی که ممکن است کمبود ویتامین D در موارد چاقی دیده شود، مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه آیا مکمل این ویتامین به جلوگیری از افزایش وزن کمک می کند یا خیر، مورد نیاز است .

اضطراب

کمبود ویتامین D با اختلالات اضطرابی مرتبط است. یک بررسی نشان داد که سطح کلسیدیول، نوعی ویتامین D، در افراد مبتلا به اضطراب و همچنین در افراد مبتلا به افسردگی کمتر بود .  یک مطالعه جداگانه در زنان باردار نشان داد که داشتن سطوح کافی ویتامین D ممکن است به کاهش علائم اضطراب، بهبود کیفیت خواب و حتی کمک به پیشگیری از افسردگی پس از زایمان کمک کند .

vitamin d deficiency diagram rv custom2 scaled 1

چه چیزی باعث کمبود ویتامین D می شود؟

کمبود ویتامین D معمولاً به صورت داشتن سطوح خونی زیر 20 نانوگرم در میلی لیتر تعریف می شود، در حالی که سطوح بین 21 تا 29 نانوگرم در میلی لیتر ناکافی در نظر گرفته می شود . در حالی که هیچ دلیل واحدی برای کمبود وجود ندارد کمبود ویتامین دی ممکن است در نتیجه برخی شرایط اساسی یا عوامل سبک زندگی بیشتر باشد.

برخی از رایج ترین عوامل موثردر کمبود ویتامین D عبارتند :

  • داشتن پوست تیره
  • سن بال
  • داشتن اضافه وزن یا چاقی
  • ماهی یا لبنیات کافی نخوردن
  • زندگی دور از خط استوا یا در مناطقی با نور خورشید کم
  • در تمام سال ماندن یا کار در داخل خانه
  • کار در شیفت های شبانه
  • داشتن بیماری مزمن کلیوی، بیماری کبد یا کم کاری تیرویید
  • بیماری کرون یا بیماری سلیاک که بر جذب مواد مغذی تأثیر می گذارد
  • انجام جراحی بای پس معده
  • استفاده از داروهای خاصی که بر متابولیسم ویتامین D تأثیر می گذارند، مانند استاتین ها و استروئیدها  

افرادی که در نزدیکی خط استوا زندگی می کنند و مکررا در معرض نور خورشید قرار می گیرند، کمتر دچار کمبود می شوند، زیرا پوست آنها ویتامین D کافی تولید می کند در حالی که افرادی که اغلب در خارج از منزل از کرم ضد آفتاب استفاده می کنند نیز در معرض خطر کمبود قرار دارند.

استفاده از کرم ضد آفتاب برای کاهش آسیب پوست و خطر ابتلا به سرطان به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید مهم است اگر در معرض خطر کمبود ویتامین D هستید، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی در مورد وضعیت ویتامین D خود مشورت کنید.

 

38238bf7f5044cbb0948360202441a1f

چگونه کمبود ویتامین D را درمان می کنید؟

کمبود ویتامین D معمولا با مکمل ها درمان می شود. اگر پزشک متوجه شود که شما کمبود دارید، ممکن است گزینه های زیر را توصیه کند.

مکمل

مکمل های خوراکی مانند : کپسول ویتامین D3، بهترین درمان برای کمبود ویتامین D هستند. شما به راحتی می توانید اینها را بدون نسخه بخرید، اما باید از پزشک برای توصیه دوزمناسب  بپرسید.

منیزیم به فعال شدن ویتامین D کمک می کند، بنابراین ممکن است بخواهید از این ماده معدنی نیز استفاده کنید .برای کمبود شدید، پزشک ممکن است ویتامین D را تجویز کند که در دوزهای بسیار قوی تر تا 50000 IU ارائه می شود. پزشک شما ممکن است تزریق ویتامین D را نیز در نظر بگیرد.

منابع غذایی

خوردن بیشتر غذاهای غنی از ویتامین D نیز ممکن است سطح این ویتامین را افزایش دهد. گزینه ها عبارتند از:

ماهی چرب

زرده تخم مرغ

غلات غنی شده

شیر و آب میوه های غنی شده

ماست

جگر گاو

از آنجایی که نور خورشید منبع طبیعی ویتامین D است، پزشک بیشتر اوقات بیرون رفتن از خانه را توصیه می کند. با این حال، با توجه به اثرات منفی قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش، مهم است که با محدود کردن کل زمان زیر نور خورشید و استفاده از کرم ضد آفتاب، اقدامات احتیاطی را انجام دهید.

آزمایش کمبود ویتامین D

آزمایش خون ساده می تواند به تشخیص کمبود ویتامین D کمک کند. این ویتامین به دو شکل در خون شما وجود دارد : 25-هیدروکسی ویتامین D (25-OH D) یا کلسیدیول1,25-دی هیدروکسی ویتامین D یا کلسیتریول.

رایج ترین آزمایش برای کمبود ویتامین D، آزمایش 25 هیدروکسی ویتامین D است. به این دلیل که  25-هیدروکسی، یا کلسیدیول، غلظت های بالاتری دارد و مدت بیشتری در خون شما باقی می ماند، که تشخیص آن را آسان تر می کند .

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

تشخیص کمبود ویتامین D ممکن است دشوار باشد، زیرا علائم ممکن است ظریف باشند. علاوه بر این، ممکن است کمبود ویتامین D بدون تجربه هیچ علامتی وجود داشته باشد.

به عنوان یک قاعده کلی، در صورت مشاهده علائم احتمالی و به خصوص اگر شما دارای هر گونه فاکتور خطر هستید، از پزشک بخواهید که کمبود ویتامین D را بررسی کند.

کمبود ویتامین D معمولاً با مکمل‌ها درمان می‌شود، اما ممکن است برای دریافت دوز مناسب به توصیه پزشک نیاز داشته باشید.

افزایش قرار گرفتن در معرض نور خورشید و خوردن بیشتر غذاهای غنی از ویتامین D، مانند ماهی های چرب و محصولات لبنی غنی شده نیز می تواند کمک کننده باشد.

رفع کمبود ویتامین D ارزشمند است و می تواند مزایای ماندگاری برای سلامتی شما داشته باشد.

 

برگرفته از :

داروخانه آنلاین دارونت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *