مجله دارونت

کم کاری تیروئید چیست؟

thyroid

 کم کاری تیروئید یا کم کاری تیروئید شرایطی است که زمانی رخ می دهد که غده تیروئید شما هورمون تیروئید کافی تولید نمی کند. غده تیروئید اندامی پروانه ای شکل است که در گردن قرار دارد و نقش مهمی در تنظیم هورمون ها، متابولیسم و ​​دمای بدن شما ایفا می کند.

داشتن یک بیماری خودایمنی زمینه‌ای، مصرف برخی داروها و انجام پرتودرمانی برخی از علل کم‌کاری تیروئید هستند. از نظر تاریخی، حدود 5٪ از مردم در ایالات متحده تشخیص تیروئید کم کار را دریافت کرده اند. با این حال، یک مطالعه در سال 2023 گزارش داد که تعداد افراد مبتلا به کم کاری تیروئید در حال افزایش است و محققان تخمین می زنند که 11.4٪ از افراد در سال 2019 به این بیماری مبتلا بوده اند.

در حالی که هیچ درمانی برای کم کاری تیروئید وجود ندارد، خبر خوب این است که می توانید این بیماری را با داروهایی درمان کنید که به شما در بازیابی سطح هورمون و عملکرد تیروئید کمک می کند.

علائم کم کاری تیروئید

شما علائم کم کاری تیروئید می تواند از نظر شدت متفاوت باشد. برخی از افراد ممکن است تنها تعدادی از علائم زیر را تجربه کنند، در حالی که برخی دیگر بیشتر علائم را دارند. به طور کلی، علائم نشان دهنده کاهش سرعت متابولیسم و ​​انرژی در بدن است.

علائم شایع کم کاری تیروئید عبارتند از:

  • گواتر (یا، تیروئید بزرگ شده)
  • خستگی
  • ریزش مو
  • افزایش وزن ناخواسته
  • مشکل کاهش وزن
  • ضربان قلب آهسته
  • مشکل خواب
  • تحریک پذیری یاحالت افسردگی
  • حرکت آهسته یا گفتار
  • احساس سرما
  • پوست رنگ پریده، سرد یا خشک
  • یبوست
  • داشتن مشکل در تعریق
  • قاعدگی های سنگین و نامنظم
  • تجربه مشکلات برای باردار شدن
  • ناخن های شکننده
  • درد مفاصل
  • صورت متورم یا پف کرده

 

23178246 6739064

علل

بسیاری ممکن است وجود دارد علل کم کاری تیروئید. سیستم غدد درون ریز (یا سیستمی در بدن شما که هورمون ها را کنترل می کند) شامل بسیاری از غدد و اندام هایی است که برای حفظ عملکرد بدن بر یکدیگر تأثیر می گذارند. هر گونه عدم تعادل در سیستم می تواند بر نحوه ساخت و ترشح هورمون ها تأثیر بگذارد. این عدم تعادل ممکن است به یکی از دلایل زیر رخ دهد.

بیماری خودایمنی

به دلایل ناشناخته، گاهی اوقات سیستم ایمنی به اشتباه به بافت های طبیعی و سالم بدن حمله می کند. وقتی این اتفاق برای غده تیروئید تیروئیدیت خود ایمنی نامیده می شود. یکی از انواع بیماری های خودایمنی تیروئید، بیماری هاشیموتو است.

سیستم ایمنی می تواند در طول زمان به آرامی به سلول های سالم حمله کند یا به سرعت به غده تیروئید شما آسیب برساند. اگر به بیماری هاشیموتو مبتلا هستید، سلول‌های شما می‌توانند به سرعت آسیب ببینند و تولید هورمون‌های کافی برای حمایت از متابولیسم و ​​انرژی را برای تیروئید دشوار می‌کند.

رویه های پزشکی

 

در برخی موارد یا به دلیل آسیب یا بیماری زمینه‌ای، ممکن است برای برداشتن تمام یا قسمتی از غده تیروئید به جراحی نیاز داشته باشید. در نتیجه، بدن شما ممکن است در تولید هورمون تیروئید مشکل داشته باشد که می تواند باعث کم کاری تیروئید شود. سرطان تیروئید و پرکاری تیروئید دو دلیلی هستند که ممکن است به این نوع جراحی نیاز داشته باشید

اگر هر گونه سرطان سر یا گردن در نزدیکی تیروئید خود دارید، پزشک شما احتمالاً پرتودرمانی را برای درمان توصیه می کند. دریافت اشعه روی غده تیروئید یا نزدیک آن می تواند توانایی تیروئید شما را برای عملکرد کاهش دهد و منجر به شروع علائم کم کاری تیروئید شود.

شرایط مادرزادی تیروئید

برخی از نوزادان کم کاری تیروئید مادرزادی دارند – یا شرایطی که در آن یا بدون تیروئید کار می کنند، تیروئید دارند که به درستی کار نمی کند، یا تیروئید در مکان نامناسبی رشد می کند.1 بیشتر اوقات، این وضعیت مزمن است (مادام العمر) و برای مدیریت علائم نیاز به درمان در طول زندگی دارد.

داروها

برخی از داروهایی که برای سایر شرایط پزشکی استفاده می شوند می توانند به عنوان یک عارضه جانبی باعث کم کاری تیروئید شوند. داروهایی که می توانند باعث کم کاری تیروئید شوند عبارتند از: 4

  • نکسترون (آمیودارون):درمان بیماری های قلبی
  • پریادل (لیتیوم):دارو برای اختلال دوقطبی
  • اینترون A (اینترفرون آلفا):برای سرطان ها و تومورهای مختلف استفاده می شود
  • پرولوکین (اینترلوکین-2):به درمان برخی سرطان ها کمک می کند

داروهای دیگری نیز وجود دارند که به طور بالقوه می توانند باعث کم کاری تیروئید شوند، بنابراین اگر بعد از استفاده متوجه علائم کم کاری تیروئید شدید، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید.

سطوح ید

 

24017966 6797241

ید یک ماده معدنی است که در برخی از غذاهایی که می خوریم یافت می شود و معمولاً به نمک خوراکی اضافه می شود. تیروئید شما به مقدار مناسبی نیاز داردیدبرای ساخت هورمون های تیروئید با این حال، ید زیاد یا خیلی کم می تواند منجر به اختلالات تیروئید شود

مشکلات غده هیپوفیز

غده هیپوفیز غده اولیه ای است که به تنظیم سیستم غدد درون ریز شما کمک می کند. اگر غده هیپوفیز شما آسیب دیده باشد یا به درستی کار نکند، سیگنال‌های صحیحی را به غده تیروئید ارسال نمی‌کند که می‌تواند عملکرد طبیعی تیروئید شما را دشوار کند و باعث علائم کم‌کاری تیروئید شود.

عوامل خطر

هر کسی ممکن است کم کاری تیروئید داشته باشد، اما برخی از افراد ممکن است در معرض افزایش خطر ابتلا به این بیماری باشند. شما ممکن است احتمال بیشتری برای تجربه علائم داشته باشید اگر: 5

  • در بدو تولد به آنها زن اختصاص داده شد
  • بالای 60 سال هستند
  • قبلاً جراحی تیروئید داشته است
  • پرتودرمانی دریافت کرد
  • سابقه خانوادگی بیماری تیروئید داشته باشید
  • به تازگی زایمان کرده است

 

تشخیص

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند از انواع معاینات برای تشخیص تیروئید کم کار استفاده کند. این اقدامات عبارتند از: 3

  • معاینه فیزیکی و سابقه پزشکی:در مورد سابقه سلامت شخصی و خانوادگی شما می پرسد، در مورد علائم شما می آموزد، و گردن و بدن شما را برای تغییرات بررسی می کند
  • آزمایش خون:از آزمایشات آزمایشگاهی برای بررسی سطوح هورمونی شما (مانند TSH و T4) استفاده می کند.
  • تست های تصویربرداری:از گردن شما عکس می گیرد تا به دنبال گره های تیروئید، بزرگ شدن تیروئید یا سایر نگرانی ها باشد.

سطوح TSH

رایج ترین آزمایش خون برای بررسی عملکرد تیروئید شما یکTSH آزمایش (هورمون محرک تیروئید). یک تکنسین آزمایشگاه می تواند مقدار کمی خون را از ورید شما جمع آوری کند و نمونه را در آزمایشگاه اندازه گیری کند. سطوح بالای TSH نشان دهنده عملکرد کم غده تیروئید است.

رفتار

متاسفانه در حال حاضر هیچ درمانی برای کم کاری تیروئید وجود ندارد. درمان ها بر استفاده از دارو برای جایگزینی کمبود هورمون در تیروئید تمرکز دارند. این به بازیابی بدن شما کمک می کندمتابولیسم، دما و سطوح انرژی درمان ها به طور کلی برای همه افراد مبتلا به تیروئید کم کار یکسان است، صرف نظر از اینکه چه چیزی باعث اختلال در عملکرد تیروئید شده است.

نام عمومی یک داروی بسیار رایج تیروئید، سینتروید (لووتیروکسین) است، که قرصی است که اول صبح حدود یک ساعت قبل از خوردن غذا مصرف می‌کنید. ارائه دهنده شما معمولاً آزمایش خون منظم را برای نظارت بر سطح هورمون تیروئید در خون تجویز می کند.

برخی از محققان در حال مطالعه لووتیروکسین در ترکیب با سایر داروها هستند تا ببینند آیا این درمان ها موثرتر هستند یا خیر. و مطالعات مداومی برای درک بهتر زمان شروع درمان برای سطوح پایین تیروئید وجود دارد. اگر سؤال یا نگرانی دارید، اما حتماً با ارائه دهنده خود در مورد وضعیت سلامتی خود صحبت کنید.

چگونه از کم کاری تیروئید پیشگیری کنیم

22753281 6657016

متأسفانه، هیچ راهی برای پیشگیری از کم کاری تیروئید وجود ندارد. برای جمعیت عمومی، آزمایش خون برای غربالگری سطوح پایین تیروئید برای افراد بدون علائم توصیه نمی شود. اگر شرایطی دارید که خطر کم کاری تیروئید را افزایش می دهد (یک سابقه خانوادگی در مورد مشکلات تیروئید، سرطان تیروئید، پرتودرمانی گردن یا جراحی گردن)، پزشک ممکن است آزمایش خون سالانه را توصیه کند.

اگر سابقه مشکلات تیروئید ندارید، اما شروع به تجربه علائم کردید، با ارائه دهنده خود در مورد انجام آزمایش صحبت کنید.

 

شرایط مرتبط

اگر کم کاری تیروئید دارید، ممکن است به احتمال زیاد برای سایر بیماری ها نیز تشخیص داده شود. به طور مشابه، سایر شرایط سلامت نیز ممکن است باعث کم کاری تیروئید شود. شرایطی که معمولاً با کم کاری تیروئید همراه (یا همزمان اتفاق می افتد) عبارتند از: 83

زندگی با کم کاری تیروئید

در حالی که هیچ درمانی برای کم کاری تیروئید وجود ندارد، خبر خوب این است که می توانید این بیماری را با دارو مدیریت کنید. تشخیص کم کاری تیروئید می تواند چالش برانگیز باشد و ممکن است منجر به تغییراتی در سبک زندگی شما شود، اما بسیاری از مردم متوجه می شوند که پس از دریافت دوز صحیح دارو برای درمان این بیماری، احساس بسیار بهتری دارند.

به خاطر داشته باشید: پس از اینکه در درمان پایدار شدید، همچنان خود را از نظر علائم سطح هورمون تیروئید کم کار زیر نظر داشته باشید. مهم است که همه ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خود را از هرگونه تغییر در سلامت، وزن بدن یا داروهای خود مطلع کنید. بسیاری از افراد مبتلا به کم کاری تیروئید ممکن است نیاز به آزمایش خون هر ساله برای نظارت بر سطح هورمون ها و تنظیم درمان در صورت لزوم داشته باشند.

 

 

 

منبع:www.health.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *