مجله دارونت

ادرار سوختگی در کودکان

ادرار سوختگی نوزادان یا راش پوشک یک بیماری پوستی بسیار شایع در کودکان زیر 2 سال است. این بیماری در اثر تماس پوست با ادرار و مدفوع در پوشک ایجاد می شود. موارد خفیف معمولاً بدون درد هستند، اما موارد شدید می تواند باعث ناراحتی نوزاد شود.

راش پوشک چیست؟

ادرار سوختگی یا راش پوشک یک بیماری پوستی بسیار شایع در ناحیه پوشک است. پوست قرمز و متورم به نظر می رسد و می تواند لکه دار باشد، به خصوص در لبه بثورات. این حالت زمانی اتفاق می افتد که پوست بدن کودک شما آسیب دیده و تحریک شده باشد. معمولاً بثورات پوشک خفیف است و کودک شما را آزار نمی دهد، اما زمانی که آن ناحیه را پاک می کنید ممکن است دردناک باشد. گاهی اوقات اگر پوست  بسیار متورم و قرمز باشد، ممکن است بسیار دردناک باشد. بثورات پوشک ممکن است کودک شما را بیقرار یا تحریک پذیر کند.

علائم ادرار سوختگی چیست؟

ادرارسوختگی

علامت اصلی ادرار سوختگی ، پوست قرمز وتحریک شده در ناحیه پوشک است. بثورات ممکن است به شکم کودک یا پشت او گسترش یابد. پوست ممکن است برجسته یا متورم شود.

ادرارسوختگی در نوزادان

 

 

 

17154

چه چیزی باعث راش پوشک می شود؟

علت اصلی راش پوشک (ادرار سوختگی)، پوشیدن پوشک خیس یا کثیف برای مدت طولانی است

  خیس شدن،  مرطوب بودن و سایش مداوم  پوشک می تواند به پوست کودک شما آسیب برساند. هر چه پوشک بیشتر خیس یا کثیف باشد، خطر آسیب به پوست آن بیشتر است. این به این دلیل است که ادرار و مدفوع حاوی موادی هستند که پوست را تحریک می کنند.

بثورات پوشک معمولاً در اثر تحریک پوست ایجاد می‌شود، معمولاً در اثر رطوبت ناشی از ادرار یا مدفوع نوزاد، یا از سایش پوشک. با توجه به ماهیت ادرار و مدفوع  که تحریک کننده هستند و در صورت تماس طولانی مدت با پوست می توانند منجر به راش شوند.

مدفوع شل آبکی می تواند راش پوشک را بدتر کند .ادرار سوختگی زمانی شایع تر است که کودک مدفوع مکرر یا اسهال دارد . دارویی مانند یک آنتی بیوتیک یا تغییر در رژیم غذایی می تواند باعث تغییرات در حرکات روده شود.

پیشنهاد : ویتامین های مهم برای سلامت چشم

گاهی اوقات ادرار سوختگی توسط باکتری ها، مخمرها، صابون ها یا مواد شوینده یا دستمال مرطوب کودک ایجاد می شود. برخی از دستمال‌ها و صابون‌های کودک می‌توانند باعث خشکی پوست یا تشدید بثورات پوستی شوند    شوینده ها یی که برای پوشک های پارچه ای استفاده می شوند می توانند پوست کودک را تحریک کنند.

برخی شرایط می توانند راش پوشک را بدتر کنند. اینها عبارتند از اگزما، پسوریازیس، برفک دهان یا زرد زخم.

عفونت مخمری (کاندیدا یا برفک دهان) می تواند در نواحی مرطوب گرم رشد کند و در صورتی که کودک شما بثورات شدید پوشک داشته باشد ممکن است وجود داشته باشد. با کرم ضد قارچ قابل درمان است.

گاهی اوقات ادرار سوختگی می تواند توسط باکتری ایجاد شود. 

عفونت های باکتریایی همچنین می توانند در جایی که پوست آسیب دیده وجود دارد رخ دهد و با داروهای آنتی بیوتیک درمان شود.

بیشتر ادرار سوختگی را می توان با تعویض پوشک در اسرع وقت پس از خیس شدن یا کثیف شدن آنها، اطمینان از خشک بودن ناحیه قبل از پوشاندن پوشک جدید، استفاده از کرم یا پماد مانع، اجتناب از عوامل تحریک کننده و دادن زمان بدون پوشک به کودک جلوگیری کرد. 

 

diaperRash 415x233 rd5 enIL

اگر کودک شما ادرار سوختگی پیدا کرد، مراحل پیشگیری را دنبال کنید. اگر بثورات بدتر یا عفونی شد، یا کودک شما تب کرد، به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است یک کرم یا پماد استروئیدی ملایم یا یک کرم ضد قارچ را پیشنهاد کنند.

Diaper Rash Types

آیا دندان درآوردن باعث راش پوشک می شود؟ 

بثورات پوشک می تواند زمانی که کودک شما در حال دندان درآوردن است ایجاد شود یا بدتر شود. مشخص نیست که چرا دندان درآوردن می تواند منجر به بثورات پوشک شود، اگرچه تصور می شود که این امر می تواند به دلیل تولید بزاق بیشتر کودک باشد. این امر ماهیت مدفوع آنها را تغییر می‌دهد و باعث می‌شود هنگام لمس پوست آنها واکنشی ایجاد کند.

چگونه می توان از راش پوشک جلوگیری کرد؟

ادرار سوختگی را می توان با اقدامات ساده در مورد تعویض پوشک، استفاده از کرم یا پماد مانع، دادن زمان بدون پوشک و انتخاب پوشک های یکبار مصرف با کیفیت یا مراقبت خوب از پوشک های پارچه ای پیشگیری کرد.

تعویض پوشک

پوشک خیس یا کثیف کودکتان را پس از خیس شدن یا کثیف شدن در اسرع وقت عوض کنید. این تعداد می تواند تا 12 بار در روز برای نوزادان زیر یکسال باشد. 

هنگام تعویض پوشک هایی که فقط حاوی ادرار هستند، به سادگی پوست کودک خود را خشک کنید و دوباره از کرم مانع استفاده کنید. هنگام تعویض پوشک های حاوی مدفوع، از یک پارچه مرطوب گرم برای شستن کف آن ها و یک پاک کننده ملایم بدون عطر استفاده کنید. محل را به آرامی بشویید. تمیز کردن بیش از حد و خشن می تواند پوست را تحریک کند.

در هنگام بروز ادرار سوختگی به جای شستشوی پوست، پوست را به آرامی تمیز کنید. زیاده روی نکنید! تمیز کردن بیش از حد در واقع می تواند پوست را تحریک کند، به ویژه هنگامی که صابون های خشن یا مواد شیمیایی  دستمال مرطوب دخیل هستند.

پارچه های نرم مرطوب شده با آب ساده گزینه بهتری است زیرا ملایم هستند وحاوی مواد شیمیایی نیستند. اگر دستمال مرطوب بسته بندی شده را انتخاب می کنید، دستمال مرطوب را انتخاب کنید که فاقد الکل، عطر هستند.

قبل از پوشیدن پوشک جدید مطمئن شوید که پوست بدن کودکتان به خوبی خشک شده است. با گذاشتن و برداشتن ملایم حوله و نه با کشیدن حوله روی پوست خشک کنید.

v4 460px Avoid Diaper Rash Step 4.jpg

 

کرم ها و پمادهای مانع

کرم ها یا پمادهای بازدارنده یا مانع  به محافظت از پوست کودک در برابر رطوبت کمک می کنند. آنها مانعی بین پوست کودک شما و مدفوع یا ادرارایجاد می کنند. در هر بار تعویض پوشک، یک لایه کرم مانع را به صورت غلیظ بمالید که به عنوان یک لایه محافظ عمل می کند.

نمونه هایی از کرم ها یا پمادهای مانع عبارتند از: 

پماد روی و روغن کرچک

پماد Bepanthen

سودوکرم.

How To Prevent Diaper Rash Babies

 

زمان بدون پوشک

هر روز تا جایی که امکان دارد به کودک خود زمان بدون پوشک بدهید.

سعی کنید تا حد امکان پوشک کودکتان را کنار بگذارید. این کار پوست کودک شما را خشک و از هرگونه تماس با ادرار یا مدفوع دور نگه می دارد. سعی کنید کودک خود را زمانی که آرام است یا در حین بازی روی حوله بخوابانید. مراقب باشید که حوله را خیس یا کثیف نکرده باشند .اجازه ندهید روی  حوله مرطوب بمانند.

 

v4 460px Avoid Diaper Rash Step 3.jpg

پوشک

  • اگر از پوشک های یکبار مصرف استفاده می کنید، یک پوشک یکبار مصرف با کیفیت خوب انتخاب کنید که رطوبت را به سرعت جذب می کند.
گاهی اوقات نوزادان به رنگ های  موجود در پوشک حساسیت دارند. اگر کودک دچار جوش های زیادی می شود، سعی کنید پوشکی به 
رنگ سفید ساده و بدون رنگ انتخاب کنید.
  • اگر از پوشک های پارچه ای استفاده می کنید:  

پوشک های کثیف را بلافاصله قبل از شستشو با آب سرد آبکشی کنید تا ادراد و مدفوع کاملا از آن جدا شود. 

پوشک ها را با برنامه شستشوی معمولی و گرم در ماشین لباسشویی بشویید. 

از پودرهای لباسشویی قوی استفاده نکنید. 

آنها را دو بار آبکشی کنید تا باقیمانده صابون از بین برود.

آنها را به جای خشک کن  د رهوای آزاد خشک کنید .

توجه داشته باشید که خشک کردن پوشک در زیر نور خورشید میکروب ها را از بین نمی برد یا آنها را ضدعفونی نمی کند زیرا اشعه UVC مورد نیاز برای انجام این کار توسط ازن در جو زمین مسدود می شود.

نبایدهای لازم برای پیشگیری از ادرار سوختگی

  • دستمال مرطوب:

بهترین کار این است که از دستمال مرطوب پوشک بسته بندی شده در زمانی که کودک شما مبتلا به این بیماری است استفاده نکنید. در عوض، از یک پارچه سفید نرم با آب گرم استفاده کنید تا به آرامی تمیز کنید

اگر نیاز به استفاده از دستمال مرطوب کودک دارید مارک هایی را انتخاب کنید که کمترین رایحه یا بدون رایحه را دارند و مخصوص پوست های حساس هستند.

  • صابون های قوی
  • وان کف دار
  • لوسیون
  • شلوارغیر نخی
  • پودر تالک

زمان مراجعه به پزشک

اکثر بثورات پوشک با این اقدامات ساده بهتر می شوند. اگر نه، ممکن است کودک شما به درمان دیگری نیاز داشته باشد. در صورت بروز موارد زیر به پزشک مراجعه کنید: 

  • کودک  تب می کند (درجه حرارت بالا) 
  • بثورات با درمان شرح داده شده در بالا از بین نمی روند یا بدتر می شوند
  • به نظر می رسد کودک تحریک پذیر (ناراحت) و بی قرار است
  • بثورات عفونی به نظر می رسد  یعنی یک راش قرمز روشن و مرطوب با جوش های سفید یا قرمز که به چین های پوست گسترش می یابد (که می تواند یک عفونت قارچی به نام برفک پوشک باشد).

چه درمان های دیگری ممکن است استفاده شود؟

اگر بثورات پوشک کودک شما با اقدامات ساده بهبود نیافت، پزشک شما ممکن است یک کرم یا پماد استروئیدی ملایم یا یک کرم ضد قارچ را پیشنهاد کند.گاهی اوقات نیز برای درمان بثورات پوشک به آنتی بیوتیک نیاز است.

  • کرم یا پماد استروئیدی ملایم مانند هیدروکورتیزون.

استروئیدها قرمزی و التهاب را کاهش می دهند. به مقدار کم و به مقدار تجویز شده (قبل از استفاده از کرم یا پماد مانع) به مدت چند روز تا زمانی که بثورات از بین برود استفاده کنید. کرم یا پماد استروئیدی معمولاً نباید بیش از 7 روز استفاده شود.

  • کرم ضد قارچی که برفک دهان را از بین می برد (کاندیدا)

این نوع کرم معمولاً 2 تا 3 بار در روز اعمال می شود. برخلاف کرم‌های استروئیدی، به مدت ۷ تا ۱۰ روز پس از رفع بثورات، به استفاده از کرم ضد قارچ ادامه دهید تا مطمئن شوید که تمام قارچ‌ها از بین رفته‌اند.

اگر برای شما کرم ضد قارچ تجویز شده است، از آن بدون کرم مانع استفاده کنید. به این ترتیب ابتدا عفونت را از بین می برید. سپس از کرم مانع برای از بین بردن بثورات پوشک استفاده کنید.

  • آنتی بیوتیک ها باکتری ها را از بین می برند .گاهی اوقات پوست آسیب دیده ناشی از بثورات پوشک می تواند با باکتری عفونی شود و این نوع عفونت با داروهای آنتی بیوتیکی که از طریق دهان مصرف می شود درمان می شود. در صورت نیاز، آنتی بیوتیک های موضعی نیز استفاده می شود.

منبع :

داروخانه آنلاین دارونت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *