مجله دارونت

افزایش قد کودک و تاثیر تغذیه

 افزایش قد کودک شما عمدتاً توسط ژن ها تعیین می شود. در حالی که هیچ معجون جادویی وجود ندارد که بتواند قد کودک شما را یک شبه افزایش دهد، یک رژیم غذایی خوب و سبک زندگی سالم می تواند کمک زیادی به بلندتر کردن کودک شما کند. به علاوه، یک رژیم غذایی سالم و متعادل مزایای دیگری مانند کمک به کودک برای حفظ سلامت کلی خود و تقویت رشد او.نیز دارد.

سه عامل مهم تعیین کننده قد، ژن، رژیم غذایی و سبک زندگی هستند. شما نمی توانید ساختار ژنتیکی را که به فرزندان خود منتقل کرده اید تغییر دهید، اما می توانید برای اطمینان از مراقبت از دو عامل دیگر – اینکه فرزند شما یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم برای حمایت از رشد خود داشته باشد، تلاش کنید. تغذیه ناکافی می تواند رشد کودک را متوقف کند، مهم نیست که ژن های او چقدر قوی هستند.

رابطه بین غذا و قد کودکان

اگر پدر و مادر قد بلندی داشته باشند، احتمال قد بلند شدن کودک بسیار زیاد است. به طور مشابه، اگر هر دو والدین کوتاه قد باشند، کودک نیز عمدتاً  قد کوتاهتری خواهد داشت.

اما چیزی که بسیاری از والدین از آن غافل هستند این است که اگر رژیم غذایی توصیه شده برای افزایش قد در کودکان رعایت شود، می توانند به فرزندانشان کمک کنند تا به قد کامل خود رشد کنند، که حتی ممکن است بیشتر از قد تعیین شده ژنتیکی آنها باشد. ممکن است تفاوت قابل توجهی ایجاد نکند، اما می تواند قد پیش بینی شده کودک را تا چند اینچ افزایش دهد.

بیشتر بدانید : کراتین در چه غذاهایی یافت می شود 

رشد کودک از زمان تولد آغاز می شود. زنان تقریباً در سن 19 سالگی به قد کامل خود می رسند و مردان می توانند تا سن 25 سالگی رشد کنند. در بدن ما عمدتاً غده هیپوفیز است که بیشترین نقش را در تعیین قد ما دارد. غده هیپوفیز هورمون رشد انسانی  ترشح می کند که مسئول افزایش قد است. برخی از مواد غذایی وجود دارد که می تواند به تحریک عملکرد هورمون رشد کمک کند تا فرد بتواند در سال های رشد خود به حداکثر قد ممکن دست یابد.

وقتی صحبت از رابطه بین غذا و رشد کودک می شود، باید بدانید چه مواد مغذی و چگونه به کودک کمک می کند.

چه غذاهایی می توانند به رشد طبیعی کودکان کمک کنند؟

مواد مغذی ضروری برای دستیابی به قد مطلوب:

پروتئین ها

 یکی از مهمترین فاکتورهای غذایی در مورد افزایش قد در کودکان است. پروتئین برای ساخت، توسعه و حفظ ماهیچه ها و بافت های بدن ضروری است. کمبود پروتئین می تواند منجر به کاهش رشد یا رشد غیرطبیعی و همچنین کاهش توده عضلانی شود. بنابراین، باید مطمئن شوید که رژیم غذایی فرزندتان پروتئین کافی داشته باشد.

مواد معدنی

برخی از مواد معدنی موجود در غذا برای حمایت از رشد کودک از نظر قد ضروری هستند. غذاهایی که سرشار از آهن، منیزیم، فسفر، ید، منگنز و فلوراید هستند، باعث افزایش رشد در کودکان و نوجوانان می شوند. کلسیم نیز بسیار مهم است، زیرا نه تنها از رشد حمایت می کند، بلکه استخوان ها را قوی می کند.

 ویتامین ها

وقتی صحبت از سلامت استخوان و قد می شود، ویتامین D نقش مهمی ایفا می کند. زیرا به جذب کلسیم در بدن کمک می کند. کمبود ویتامین D نه تنها منجر به ضعیف شدن استخوان‌ها و کاهش رشد می‌شود، بلکه می‌تواند بر قد نیز تأثیر منفی بگذارد. علاوه بر این، سایر ویتامین‌های ضروری برای رشد مناسب بچه‌ها عبارتند از ویتامین A، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین C، ریبوفلاوین، اسید اسکوربیک و ویتامین F. سبزیجات و میوه‌های سرشار از ویتامین در یک رژیم غذایی سالم و متعادل ضروری هستند.

کربوهیدرات ها

کربوهیدرات ها معمولاً مضر در نظر گرفته می شوند، اما در واقع در رژیم غذایی کودکان برای افزایش قد ضروری هستند.

کربوهیدرات ها به ویژه در بچه ها انرژی بدن را تامین می کنند . با این حال، باید توجه کنیم که رژیم غذایی کودک حاوی کربوهیدرات های سالم است. کربوهیدرات ها باید ازنوع سبوس دار مانند گندم و غلات باشد. غذاهایی که از آرد تصفیه شده  تهیه می شوند مانند پیتزا، برگر و نان سفید ،سرشار از کربوهیدرات هستند که می توانند مضر باشند و باید از آنها پرهیز کرد.

علاوه بر کربوهیدرات ها، پروتئین ها، ویتامین ها و مواد معدنی، کودک  همچنین به مقدارمشخصی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 در رژیم غذایی خود برای رسیدن به سلامتی و قد مطلوب نیاز دارد. هنگام انتخاب وعده های غذایی، کودک خود را تشویق کنید که غذاهای حاوی این مواد مغذی را انتخاب کند.

بیشتر بدانید : آلرژی غذایی در کودکان چگونه است.

غذاهایی که به افزایش قد کمک می کنند

کودک شما می تواند مواد مغذی ذکر شده در بالا را از غذاهای مختلف دریافت کند. که شامل:

محصولات لبنی

محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و کشک همگی سرشار از مواد معدنی ضروری مانند کلسیم و ویتامین هایی مانند A، B، D و E هستند. شیر همچنین منبع خوبی از پروتئین است که به رشد سلولی در بدن کمک می کند. رژیم غذایی هیچ کودکی بدون یک لیوان بزرگ شیر در روز کامل نمی شود. ماست نیز یک گزینه عالی است!

importance of dairy products 3

 تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از پروتئین، کلسیم، ویتامین B12 و ریبوفلاوین است و اگر می ‌خواهید قد او را افزایش دهید، تخم‌ مرغ را به رژیم غذاییکودک اضافه کنید. سفیده موجود در تخم مرغ (یا آلبومین) 100% پروتئین است. بنابراین، اگر می خواهید چربی را حذف کنید، می توانید فقط سفیده تخم مرغ را به او بدهید و نه زرده.

بهترین مزیت تخم مرغ این است که آنها را می توان به روش های مختلفی تهیه کرد که کودک شما می تواند هر روز آنها را بخورد و خسته نشود! از تخم مرغ آب پز ساده گرفته تا املت های خوشمزه، روش های مختلفی برای پختن تخم مرغ وجود دارد!

مرغ

مرغ نیز مانند تخم مرغ سرشار از پروتئین است. در واقع، یکی از بالاترین اقلام حاوی پروتئین در میان غذاهای حیوانی است. مرغ به ساخت بافت ها و ماهیچه های کودک شما کمک می کند که به نوبه خود به رشد قد او کمک می کند.

سویا

سویا یکی دیگر از غذاهای مغذی دست کم گرفته شده است که به افزایش قد و سلامت کودک شما کمک می کند! سرشار از پروتئین، فولات، ویتامین ها، کربوهیدرات ها و فیبر است و جایگزین خوبی برای کسانی است که به دنبال گزینه های پروتئین گیاهی هستند. توفوی تهیه شده از سویا برای سلامتی نیز مفید است!

 

83751366 1

موز

سرشار از پتاسیم، منگنز و کلسیم، موزمیوه ای ساده است که واقعا می تواند به تقویت سلامت و افزایش قد کودک شما کمک کند.

آجیل و دانه ها

آجیل و دانه ها نیز غذاهای بسیار خوبی هستند که می توانید در زمان رشد به کودک خود بدهید. آجیل و دانه ها سرشار از مواد معدنی و ویتامین های ضروری و همچنین چربی های سالم و اسیدهای آمینه هستند که برای رشد حیاتی هستند. می توانید آنها را به غلات صبحانه یا سایر آماده سازی های صبحانه اضافه کنید یا به عنوان میان وعده به کودک خود بدهید.

 

GettyImages 179751167 1

سبزیجات سبز برگ

بسیاری از کودکان با مصرف سبزیها میانه خوبی ندارند، اما شما می دانید که چقدر برای او مفید هستند! سبزیجات سبز مانند بروکلی، اسفناج، نخود فرنگی، بامیه و کلم بروکسل سرشار از مواد معدنی ضروری، ویتامین ها و فیبر هستند. همه این عناصر برای افزایش قد و سلامتی ضروری هستند. سبزی های سبز را باید در برنامه غذایی او گنجاند، حتی اگر برای نخوردن آنها بهانه بیاورد!

83751656

میوه ها

مصرف میوه های تازه فصل نیز برای افزایش قد کودک شما مفید است. آنها به قدری سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند که رژیم غذایی هر کودکی بدون آنها ناقص خواهد بود. بنابراین، مطمئن شوید که همه انواع میوه‌ها، به ویژه میوه‌های غنی از ویتامین C و A مانند پاپایا، پرتقال، هندوانه، انبه، سیب و زردآلو را به کودک خود بدهید.

ماهی

یکی دیگر از گزینه ها برای افزایش قد با منبع حیوانی ماهی است ، ماهی سرشار از پروتئین و ویتامین D است که برای رشد استخوان و عضله ضروری است. 

هویج

هویج سرشار از ویتامین های A و C است. این ویتامین ها برای حفظ کلسیم در استخوان ها و حفظ سلامت آنها ضروری هستند.

 

83751538 2

غلات کامل

غلات کامل بسیار سالم هستند و برای بچه ها ضروری هستند. آنها یک انبار انرژی هستند و سرشار از فیبر، ویتامین ها، آهن، منیزیم و سلنیوم هستند. نان سبوس دار و ماکارونی گزینه های خوبی برای گنجاندن در رژیم غذایی کودک برای افزایش قد او هستند!

گوشت قرمز

گوشت قرمز که باید در حد اعتدال مصرف شود، یکی دیگر از گزینه های غذایی غیر گیاهی است که سرشار از پروتئین است. اما از آنجایی که مصرف زیاد گوشت قرمز برای بدن مفید نیست، مصرف آن باید در حد متوسط ​​باشد.

لوبیا

یکی دیگر از مواد غذایی که برای تحریک هورمون رشد و افزایش قد در بدن شناخته شده است لوبیا است و برای کودک شما عالی هستند! به علاوه، لوبیا سرشار از فیبر، پروتئین ها و سایر مواد مغذی است.

Beans 1

 

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید

در حالی که غذاهای فوق به افزایش قد در کودکان کمک می کند، برخی از آنها برای رشد نیز مضر هستند. مصرف بیش از حد قند، نمک، قهوه، چربی و نوشیدنی های گازدار باید محدود شود. زیرا این مواد غذایی که به عنوان مهارکننده های کلسیم شناخته می شوند، می توانند بر جذب کلسیم در بدن تأثیر منفی بگذارند.

سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر در سال‌ های رشد کودک شما نیز می ‌تواند رشد را کاهش دهد و اثرات منفی بر سلامتی بگذارد. کودکانی که عادات غذایی اشتباهی دارند نیز در دراز مدت ممکن است دچار عوارض سلامتی مانند چاقی، بیماری قلبی، دیابت نوع 1، آرتریت و پوکی استخوان شوند!

با ارائه یک رژیم غذایی سالم به کودک خود می توانید به رشد او کمک کنید.

کمک به رشد او:

  • کودک شما  باید یک برنامه خواب منظم داشته باشد. 

زمانی که ما استراحت می کنیم، بدن هورمون رشد ترشح می کند، بنابراین ضروری است که کودک شما به هیچ عنوان مدت زمان خوابش را کم نکند.

بسته به سن کودک، ساعات خواب مورد نیاز می تواند متفاوت باشد. نوزادان تازه متولد شده به حداقل 14 تا 17 ساعت خواب در شب نیاز دارند، در حالی که کودکان 3 تا 11 ماهه به 12 تا 17 ساعت خواب در شب نیاز دارند. همانطور که کودک بزرگتر می شود، مدت زمان خواب کاهش می یابد و به 10 تا 13 ساعت خواب برای سنین 3 تا 5 سال کاهش می یابد. خوابیدن و بیدار شدن سر ساعت مقرر هر روز نه تنها فواید سلامتی دارد، بلکه نظم و انضباط را نیز وارد زندگی کودک می کند و سبب افزایش قد کودک می شود.

best sleeping position to grow height

  •  ورزش و بازی روزانه

اجازه ندهید مدت زمان زیادی را بی تحرک بماند. برخی از فعالیت‌ها یا ورزش‌ های روزانه در خارج از منزل ، هم از نظر کمک به دریافت ویتامین D ضروری از خورشید، هم با حرکت ماهیچه ها در حین بازی بسیار موثر است. در صورت امکان، با کودک خود در فعالیت های سرگرم کننده در فضای باز شرکت کنید که هر دوی شما بتوانید از آنها لذت ببرید و با آنها ارتباط برقرار کنید.

  •  وضعیت بدنی کودک

به وضعیت بدنی کودک در هنگام ایستادن و در حالت نشسته دقت کنیدتا بدن در بهترین وضعیت خود باشد. این نه تنها به سالم ماندن ماهیچه های پشت و گردن کمک می کند، بلکه به افزایش قد او کمک می کند و بلندتر به نظر برسد. خم شدن و قوز کردن می تواند باعث شود کودک شما کوتاهتر از آنچه هست به نظر برسد و همچنین منجر به درد در ناحیه کمر و گردن شود.

iStock 844140960 scaled e1614764514108

ورزش هایی مانند شنا، آنهایی که شامل پریدن (مانند بسکتبال)، برخی از حرکات یوگا مانند سوریا ناماسکار، حرکات کششی، پرش و آهسته دویدن نیز می تواند در افزایش قد کودک شما در طول سال های رشد او کمک زیادی کند. به یاد داشته باشید که این بهترین نتیجه زمانی است که با یک رژیم غذایی و سبک زندگی متعادل مکمل شود.

Yoga To Increase Height13 1

 سبک زندگی سالم

نوع سبک زندگی شما به عنوان یک خانواده واقعاً می تواند به تقویت سلامت و افزایش قد کودک شما نیز کمک کند. کودک خود را از غذاهای ناسالم دوری کنید و طوری او را تربیت کنید که  از غذاهای خانگی لذت ببرد، به این ترتیب می توانید مطمئن شوید که رژیم غذایی از هر نظر متعادل است.

EMAG balanced meal shutterstock 54369673 TOP 0 e1613530336614

استفاده از مکمل

مکمل های ویتامین و مواد معدنی می توانند به کودک شما کمک کنند تا تعادل خوبی از مواد مغذی در بدن داشته باشد. اما این باید فقط با توصیه پزشک انجام شود. محصولات بدون نسخه که به عنوان “افزایش دهنده قد” برای کودکان به بازار عرضه می شوند ممکن است کارایی نداشته باشند. از دادن آنها به کودک خود بدون مشورت با پزشک خود اجتناب کنید.بعضی از آنها موجب افزایش شدید اشتها می شوند.

 

برگرفته از:

داروخانه آنلاین  دارونت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *