مجله دارونت

دلایل خونریزی و درد لثه ها

خونریزی لثه چیست ؟ دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است لثه ‌های دردناک را تجربه کنید، اما می ‌توان با یک شیوه زندگی سالم که شامل بهداشت دهان و دندان مناسب است، از بسیاری از آنها جلوگیری کرد.

اگر پس از مسواک زدن لثه های شما خونریزی می کند، می تواند نشانه بیماری لثه باشد. این زمانی اتفاق می افتد که پلاک روی دندان ها و لثه های شما ایجاد شود.

 

ThinkstockPhotos 653478132 1

چه چیزی باعث خونریزی لثه می شود؟

بیماری لثه اولیه به عنوان التهاب لثه شناخته می شود. علاوه بر خونریزی لثه، این امر می تواند باعث قرمزی و تورم لثه (التهاب) شود.

بیماری پیشرفته لثه (پریودنتیت) زمانی اتفاق می افتد که التهاب لثه درمان نشود. این باعث می شود:

  • لق شدن دندان ها
  • بوی بد دهان
  • حساسیت یا ناراحتی هنگام گاز گرفتن
  • عقب ‌رفتن لثه (دندان‌های شما بلندتر به نظر می‌ رسند)

 

 

gum disease

درد لثه یک مشکل رایج است. درد، تورم یا خونریزی لثه می تواند ناشی از شرایط مختلفی باشد.

پیشنهاد : اهمیت ورزش در کودکان

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن خشن

بهداشت خوب دندان شامل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن است. با این حال، اگر بدون ملاحظه و خشن این کار را انجام دهید، می توانید لثه های خود را تحریک کرده و حتی به آنها آسیب بزنید، به خصوص اگر از مسواک با موهای سفت استفاده می کنید.

اگر بعد از مسواک زدن لثه هایتان درد می کند، از برس هایی با موهای نرم استفاده کنید. این نوع مسواکها نیز دندان ‌های شما را به خوبی تمیز  می کنند و توسط انجمن دندان ‌پزشکی آمریکا توصیه می ‌شود.

 

parodontax how long bleeding gums to heal flossing main

Cute girl using dental floss; Shutterstock ID 590734370; Job: GSK05282019

بیماری لثه

اگر لثه های شما قرمز، متورم هستند و خونریزی می کنند، احتمال ابتلا به بیماری لثه (بیماری پریودنتال) وجود دارد. این وضعیت  به طور معمول نتیجه عدم استفاده از نخ دندان و یا مسواک زدن خوب یا به اندازه کافی است. شایع ترین نوع بیماری لثه، التهاب لثه است.  بیماری لثه اولیه به عنوان التهاب لثه شناخته می شود. علاوه بر خونریزی لثه، این امر می تواند باعث قرمزی و تورم لثه (التهاب) شود.

 

g1 orig

پریودنتیت نوع  کمتر شایع اما شدیدتر این بیماری است. بیماری پیشرفته لثه (پریودنتیت) زمانی اتفاق می افتد که التهاب لثه درمان نشود.

می توان با رعایت بهداشت دهان و دندان و با تشخیص زودهنگام التهاب  لثه، ازآسیب های آن جلوگیری کرد. برای اینکه لثه‌ها یتان درد نکند، دو بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و از دهان‌ شویه استفاده کنید. در غیر این صورت، التهاب لثه می تواند به پریودنتیت تبدیل شود که می تواند باعث از دست دادن دندان شود.

آفت دهان (زخم دهان)

زخم ‌های دهانی که به عنوان آفت دهان نیز شناخته می‌ شوند، زخم‌ های دردناک و غیرمسری هستند که روی لثه ‌ها و جاهای دیگر دهان ظاهر می ‌شوند. گاهی اوقات آنها قرمز هستند، اما می توانند یک پوشش سفید نیز داشته باشند.

علت ایجاد آفت ناشناخته است، اما تصور می‌ شود که ناشی از عفونت ویروسی یا باکتریایی است. افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی بیشتر در معرض ابتلا به آفت هستند.

هیچ توصیه پزشکی خاصی برای درمان آفت وجود ندارد. آنها معمولا ظرف 14 روز ناپدید می شوند. اگر این علایم را داشتید با دندانپزشک خود مشورت کنید :

  • زخم یا زخمی که بیش از 2 هفته طول بکشد
  • مشکل در بلع یا صحبت کردن
  • خونریزی مکرر در دهان
  • لکه های قرمز یا سفید در دهان شما
  • تورم یا بی حسی در دهان

پیشنهاد : راه های کاهش وزن پس از بارداری

تنباکو( دخانیات)

سیگار کشیدن محصولات تنباکو مانند سیگار و سیگار برگ می تواند به لثه های شما آسیب برساند. استفاده از تنباکوی بدون دود – مانند جویدن تنباکو یا انفیه – می تواند آسیب بیشتری به همراه داشته باشد. اگر از تنباکو استفاده می کنید، احتمالا به همین دلیل است که لثه های شما درد می کند.

برای بهبود سلامت لثه و جلوگیری از خونریزی لثه های خود، استفاده از محصولات تنباکو را متوقف کنید. آنها نه تنها به لثه ها آسیب می رسانند، بلکه می توانند باعث سرطان شوند.

واکنش آلرژیک به محصولات بهداشتی دندان

برخی افراد نسبت به مواد موجود در خمیردندان، دهانشویه و سایر محصولات بهداشتی دهان واکنش های آلرژیک دارند. که می تواند دلیل درد لثه باشد.

اگر فکر می کنید ممکن است به یک محصول بهداشتی دندان آلرژی داشته باشید، سعی کنید با روش حذف نوبتی بفهمید کدام محصول سبب ایجاد آلرژی است: به این ترتیب که یک محصول را در یک زمان حذف کنید تا مشخص شود عامل ایجاد کننده این علامت است یا نه. پس از شناسایی محصول، استفاده از آن را متوقف کنید.

آلرژی غذایی

گاهی اوقات درد و خونریزی لثه ممکن است یک واکنش آلرژیک به غذای خاصی باشد.

یک رژیم غذایی حذفی کمک می کند که  نوع آلرژی غذایی تشخیص داده شود. برای امتحان کردن این رژیم، خوردن یک غذای خاص را به مدت 30 روز متوقف کنید و سپس آن را دوباره وارد کنید تا ببینید چه اتفاقی می‌ افتد.

یک راه سریعتر برای تعیین اینکه کدام غذا یا ماده دیگری باعث واکنش می شود، مراجعه به متخصص آلرژی است. آنها می توانند به شما کمک کنند تا علت واکنش خود را شناسایی کرده و درمان را توصیه کنند، که معمولاً شامل حذف غذای آلرژی زا است.

سوختگی

گاهی خوردن عجله ای غذاهای داغ مانند پیتزا یا قهوه می تواند باعث سوختگی لثه شود. که شاید بعد از چند دقیقه فراموش کنید اما بعداً در ناحیه سوخته احساس درد می کنید.

اگر مراقب باشید سوختگی جدید با غذاهای داغ اتفاق نیافتد یا مسواک زدن خشن را ادامه ندهید، بافت لثه معمولاً طی 10 روز تا دو هفته بهبود می یابد.

تغییرات هورمونی

برای بسیاری از زنان، تغییرات در هورمون‌ ها می‌ تواند بر لثه ‌ها در زمان ‌های مختلف زندگی تأثیر بگذارد، از جمله:

  • بلوغ: هجوم هورمون ها در دوران بلوغ می تواند جریان خون به لثه ها را افزایش دهد که می تواند منجر به تورم و خونریزی لثه شود.
  • قاعدگی زنان: مدت کوتاهی قبل از هر دوره قاعدگی، لثه ‌های برخی از زنان متورم شده و احتمال خونریزی لثه بیشتر می‌ شود. این مشکل معمولا پس از شروع قاعدگی فروکش می کند.
  • بارداری: برخی از زنان دچار تورم، درد و خونریزی لثه می شوند که از ماه دوم یا سوم بارداری آغاز و تا ماه هشتم ادامه می یابد.
  • یائسگی: برخی از زنان در دوران یائسگی لثه های خود را به طور غیرعادی خشک می کنند که می تواند منجر به درد و احتمال خونریزی لثه شود.

آبسه دندان

عفونت در کنار ریشه دندان می تواند آبسه ایجاد کند. این وضعیت می تواند منجر به لثه های متورم و دردناک شود. اگر دندانپزشک شما آبسه را تشخیص دهد، می تواند درمان را نیز توصیه کند. اغلب نیاز به عمل کانال ریشه است.

دندان مصنوعی و روکش های دندانی

دندان های مصنوعی و روکش هایی که به درستی جا نمی شوند، لثه ها را تحریک می کنند. این تحریک مداوم می تواند منجر به آسیب بافتی و بیماری لثه و در نتیجه خونریزی لثه شود. شما می توانید با دندانپزشک خود برای تنظیم تناسب دندان مصنوعی یا روکش خود و از بین بردن درد لثه همکاری کنید.

کمبود ویتامین

سلامت دهان و دندان با تغذیه مناسب، که شامل دریافت کافی ویتامین B و ویتامین C است، پشتیبانی می شود.

کمبود ویتامین می تواند منجر به تعدادی از شرایط – مانند اسکوربوت – شود که ممکن است در کنار علائم دیگر باعث تورم و درد لثه ها شود.

حفظ یک رژیم غذایی سالم و متعادل که نیاز روزانه توصیه شده به ویتامین ها و مواد معدنی را برآورده کند، می تواند کمبود ویتامین را درمان کند.

داروها

برخی از داروها برای کمک به جنبه خاصی از بدن طراحی شده اند، اما ممکن است در سایر قسمت های بدن نیز عوارض جانبی ایجاد کنند.

یکی از این فعل و انفعالات رایج با رقیق کننده های خون رخ می دهد. اگرچه رقیق‌کننده‌های خون راه خوبی برای رقیق کردن خون و کاهش توانایی لخته شدن خون به منظور درمان بیماری‌های قلبی هستند، اما این بدان معناست که تحریکات جزئی می‌تواند باعث خونریزی  لثه شود.

بنابراین، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن لثه ها می تواند به اندازه کافی باعث تحریک لثه ها شود که باعث خونریزی لثه ها می شود.

سرطان دهان

سرطان دهان که معمولاً به صورت زخمی ظاهر می‌ شود که  بهبود نمی یابد  ، می‌ تواند روی لثه ‌ها، گونه داخلی، زبان و حتی لوزه‌ ها ظاهر شود.

اگر زخمی در دهان دارید که بعد از دو هفته بهبود نمییابد، برای تشخیص به دندانپزشک خود مراجعه کنید. درمان سرطان اغلب شامل جراحی برای برداشتن سلولها یا تومورهای سرطانی، پرتو درمانی و شیمی درمانی است.

 

 

stop and cure receding gums 2

پس از هر وعده غذایی، حداقل دو دقیقه دندان های خود را مسواک بزنید.

هر روز از نخ دندان استفاده کنید – دندانپزشک یا داروساز شما می تواند در این مورد به شما توصیه کند.

اگر لثه هایتان درد دارد، از مسواک نرم استفاده کنید.

دهانشویه های آنتی باکتریال (در دسترس داروساز شما) نیز ممکن است کمک کننده باشد. ابتدا با دندانپزشک یا داروساز خود صحبت کنید، زیرا گاهی اوقات دهانشویه های پزشکی می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند.

دندانپزشک شما همچنین می تواند در مورد نحوه مراقبت از دندان به شما توصیه کند.

منبع :

داروخانه آنلاین دارونت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *