10% تخفیف برای خرید اولی‌ها با کد تخفیف daru10

10% تخفیف برای خرید اولی‌ها با کد تخفیف daru10

تخفیف خرید مکمل

پرتخفیف‌ها

قیمت اصلی 81,400 تومان بود.قیمت فعلی 33,000 تومان است.

قیمت اصلی 87,000 تومان بود.قیمت فعلی 50,000 تومان است.

قیمت اصلی 592,000 تومان بود.قیمت فعلی 274,800 تومان است.1 بسته

قیمت اصلی 88,000 تومان بود.قیمت فعلی 45,000 تومان است.

قیمت اصلی 561,000 تومان بود.قیمت فعلی 380,000 تومان است.

قیمت اصلی 154,000 تومان بود.قیمت فعلی 89,000 تومان است.

nist

یائسگی

فهرست این دارومگ

یائسگی چیست؟

یائسگی توقف یا توقف طبیعی چرخه قاعدگی زنان است و نشان دهنده پایان باروری است.

یائسگی به طور رسمی زمانی شروع می شود که شما 12 ماه متوالی را بدون قاعدگی سپری کنید. علائمی مانند تعریق شبانه درست قبل، در حین و بعد از یائسگی شایع هستند. درمان های طبیعی در بیشتر موارد می توانند کمک کننده باشند.

یائسگی زمانی اتفاق می‌افتد که خانمی ۱۲ ماه متوالی قاعدگی نداشته باشد و دیگر نتواند به طور طبیعی باردار شود. معمولاً بین سنین 45 تا 55 سالگی شروع می شود، اما می تواند قبل یا بعد از این محدوده سنی ایجاد شود.

یائسگی می تواند علائم ناراحت کننده ای مانند گرگرفتگی و افزایش وزن ایجاد کند. برای اکثر زنان، درمان دارویی برای آن لازم نیست.

یائسگی از چه زمانی شروع می شود و چقدر طول می کشد؟

اغلب زنان برای اولین بار علائم یائسگی را حدود چهار سال قبل از آخرین قاعدگی شروع می کنند. علائم اغلب تا حدود چهار سال پس از آخرین قاعدگی یک زن ادامه می یابد.

تعداد کمی از زنان علائم آن را تا یک دهه قبل از وقوع واقعی یائسگی تجربه می کنند و از هر 10 زن 1 نفر  این علائم  را به مدت 12 سال پس از آخرین قاعدگی خود تجربه می کنند.

سن متوسط ​​یائسگی 51 سال است، اگرچه ممکن است به طور متوسط ​​تا دو سال زودتر برای زنان سیاه پوست و لاتین رخ دهد. مطالعات بیشتری برای درک شروع آن برای زنان رنگین پوست مورد نیاز است.

عوامل زیادی وجود دارد که به تعیین زمان شروع یائسگی کمک می کند، از جمله ژنتیک و سلامت تخمدان. پیش یائسگی قبل از یائسگی اتفاق می افتد. قبل از یائسگی زمانی است که هورمون های شما برای آمادگی برای یائسگی شروع به تغییر می کنند.

می تواند از چند ماه تا چندین سال ادامه یابد. بسیاری از زنان از اواسط دهه 40 زندگی خود شروع به یائسگی می کنند. برخی دیگر از زنان دوران پیش از یائسگی را رد می کنند و به طور ناگهانی وارد یائسگی می شوند.

حدود 1 درصد از زنان یائسگی را قبل از 40 سالگی شروع می کنند که به آن یائسگی زودرس یا نارسایی اولیه تخمدان گفته می شود. حدود 5 درصد از زنان در سنین 40 تا 45 سالگی دچار یائسگی می شوند که به آن یائسگی زودرس گفته می شود.

 

 

shutterstock 1905631351 1

مقایسه قبل از یائسگی , یائسگی و پس یائسگی

در دوران پیش از یائسگی، دوره های قاعدگی نامنظم می شود. ممکن است قاعدگی شما دیر شود یا ممکن است یک یا چند دوره قاعدگی را کاملا رد کنید. جریان قاعدگی نیز ممکن است سنگین تر یا سبک تر شود.

 

2322667 article early signs of menopause 5a4cfd9af1300a00373f55f9

یائسگی به فقدان قاعدگی برای یک سال کامل گفته می شود.

پس از یائسگی به سال های پس از یائسگی اشاره دارد.

بررسی علایم یائسگی 

علائم یائسگی چیست؟

تجربه یائسگی هر زنی منحصر به فرد است. هنگامی که یائسگی به طور ناگهانی یا در مدت زمان کوتاه تری رخ می دهد، علائم معمولاً شدیدتر هستند.

شرایطی که بر سلامت تخمدان تأثیر می‌گذارند، مانند سرطان یا هیسترکتومی، یا انتخاب‌های سبک زندگی خاص، مانند سیگار کشیدن، شدت و طول مدت علائم را افزایش می‌دهند.

جدای از تغییرات قاعدگی، علائم پیش از یائسگی، یائسگی و پس از یائسگی به طور کلی یکسان است. شایع ترین علائم اولیه قبل از یائسگی عبارتند از:

قاعدگی کمتر

قاعدگی‌های سنگین‌ تر یا سبک ‌تر از آنچه معمولاً تجربه می‌کنید

علائم وازوموتور (VMS)، از جمله گرگرفتگی، تعریق شبانه، و گرگرفتگی

تخمین زده می شود که 75 درصد از زنان با یائسگی گرگرفتگی را تجربه می کنند.

سایر علائم رایج  عبارتند از:

  • بیخوابی
  • خشکی واژن
  • افزایش وزن
  • افسردگی
  • اضطراب
  • مشکل در تمرکز
  • مشکلات حافظه
  • کاهش میل جنسی یا میل جنسی
  • خشکی پوست، دهان و چشم
  • افزایش ادرار
  • سینه های دردناک یا حساس
  • سردرد
  • تپش قلب عفونت های دستگاه ادراری (UTIs)
  • کاهش توده عضلانی
  • مفاصل دردناک یا سفت
  • کاهش توده استخوانی
  • سینه های کمتر پر
  • نازک شدن یا ریزش مو
  • افزایش رشد مو در نواحی دیگر بدن مانند صورت، گردن، سینه و قسمت بالایی پشت

عوارض شایع یائسگی عبارتند از:

  • آتروفی ولوواژینال
  • دیسپارونی یا مقاربت دردناک
  • عملکرد متابولیک کندتر
  • پوکی استخوان یا استخوان های ضعیف تر با کاهش توده و قدرت
  • خلق و خو یا تغییرات عاطفی ناگهانی
  • آب مروارید
  • بیماری پریودنتال
  • بی اختیاری ادرار
  • بیماری قلب یا عروق خونی

 

ComplicationsofMenopause

چرا یائسگی رخ می دهد؟

یائسگی یک فرآیند طبیعی است که با افزایش سن تخمدان ها و تولید هورمون های تولید مثل کمتر اتفاق می افتد. بدن در پاسخ به سطوح پایین تر شروع به تغییرات متعددی می کند: استروژن پروژسترون تستوسترون هورمون محرک فولیکول (FSH) هورمون لوتئینه کننده (LH)

image

یکی از قابل توجه ترین تغییرات از بین رفتن فولیکول های تخمدان فعال است. فولیکول های تخمدان ساختارهایی هستند که تخمک ها را از دیواره تخمدان تولید و رها می کنند و اجازه قاعدگی و باروری را می دهند.

اکثر خانم ها ابتدا متوجه می شوند که دفعات و مقدار خونریزی در هر پریود کمتر متغیر است، زیرا مقدار خونریزی سنگین تر و طولانی تر می شود. این حالت معمولاً در اواسط تا اواخر دهه 40 رخ می دهد. در سن 52 سالگی،تقریبا اکثر زنان یائسه شده اند.

در برخی موارد، یائسگی ناشی از آسیب یا برداشتن جراحی تخمدان ها و ساختارهای لگنی است.

علل شایع یائسگی القایی عبارتند از:

اوفورکتومی دوطرفه یا برداشتن جراحی تخمدان ها

خارج کردن تخمدان ها، یا قطع عملکرد تخمدان، که ممکن است با هورمون درمانی، جراحی یا تکنیک های رادیوتراپی در زنان مبتلا به تومورهای گیرنده مثبت استروژن انجام شود.

تابش لگن

آسیب های لگنی که به شدت به تخمدان ها آسیب می زند یا تخریب می کند

بیشتر بخوانید: تست های سلامت ضروری برای زنان

یائسگی چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر علائم دردسرساز یا غیرفعال کننده را تجربه می کنید و سن شما 45 سال یا کمتر است، ارزش آن را دارد که با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

. این آزمایش جدید ممکن است برای زنانی که علائم پیش از یائسگی را نشان می‌ دهند مفید باشد، که می‌تواند اثرات نامطلوبی بر سلامتی داشته باشد. یائسگی زودرس با خطر بیشتر پوکی استخوان و شکستگی، بیماری قلبی، تغییرات شناختی، تغییرات واژن و کاهش میل جنسی و تغییرات خلقی همراه است.

پزشک شما همچنین می‌تواند یک آزمایش خون تجویز کند که سطح هورمون‌های خاصی را در خون اندازه‌گیری می‌ کند، معمولاً FSH و نوعی استروژن به نام استرادیول. افزایش مداوم سطح FSH خون 30 mIU/mL یا بالاتر، همراه با فقدان قاعدگی برای یک سال متوالی، معمولاً تأیید یائسگی است.

آزمایش بزاق و آزمایش ادرار بدون نسخه نیز در دسترس هستند، اما غیر قابل اعتماد و گران هستند.

در طول دوران پیش از یائسگی، سطوح FSH و استروژن روزانه در نوسان است، بنابراین اکثر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی این وضعیت را بر اساس علائم، تاریخچه پزشکی و اطلاعات قاعدگی تشخیص می دهند. بسته به علائم و سابقه سلامتی شما، ارائه‌ دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است آزمایش‌های خون اضافی را برای کمک به رد سایر بیماری‌های زمینه‌ای که ممکن است مسئول علائم شما باشند، تجویز کند.

 

7594abe44324ae78e018ba7261bf7210d2d41ab1 1500x1500 1

آزمایش‌های خون اضافی که معمولاً برای کمک به تأیید یائسگی استفاده می‌شوند عبارتند از: تست های عملکرد تیروئید پروفایل چربی خون تست های عملکرد کبد تست های عملکرد کلیه تست تستوسترون، پروژسترون، پرولاکتین، استرادیول و گنادوتروپین جفتی (hCG)

درمان ها اگر علائم شما شدید باشد یا بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد، ممکن است نیاز به درمان داشته باشید. هورمون درمانی ممکن است یک درمان موثر در زنان زیر 60 سال یا در عرض 10 سال پس از شروع یائسگی برای کاهش یا مدیریت موارد زیر باشد: گرگرفتگی، عرق شبانه ، آتروفی واژن ،پوکی استخوان، سایر داروها ممکن است برای درمان علائم خاص آن مانند ریزش مو و خشکی واژن استفاده شوند.

داروهای اضافی که گاهی برای علائم یائسگی استفاده می شود عبارتند از:

ماینوکسیدیل موضعی 5 درصد، یک بار در روز برای نازک شدن و ریزش مو استفاده می شود

شامپوهای ضد شوره، معمولاً کتوکونازول 2 درصد و زینک پیریتیون 1 درصد، برای ریزش مو استفاده می شود

کرم موضعی فلورنیتین هیدروکلراید برای رشد موهای ناخواسته

مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)، معمولاً پاروکستین 7.5 میلی گرم برای گرگرفتگی، اضطراب و افسردگی

مرطوب کننده ها و روان کننده های واژن غیر هورمونی

روان کننده های واژینال مبتنی بر استروژن با دوز پایین به شکل کرم، حلقه یا قرص ospemifene برای خشکی واژن و مقاربت دردناک

آنتی بیوتیک های پیشگیری کننده برای عفونت های ادراری مکرر

داروهای خواب برای بی خوابی

دنوزوماب، تری پاراتید، رالوکسیفن یا کلسی تونین برای پوکی استخوان پس از قاعدگی

راهکارهایی برای مدیریت علایم یائسگی

درمان های خانگی و تغییر سبک زندگی

راه های مختلفی برای کاهش علائم خفیف تا متوسط ​​به طور طبیعی وجود دارد، با استفاده از درمان های خانگی، تغییر شیوه زندگی و درمان های جایگزین.

در اینجا چند نکته در خانه برای مدیریت علائم وجود دارد:

خنک نگه داشتن و راحت ماندن لباس های گشاد و چند لایه بپوشید، به خصوص در طول شب و در هوای گرم یا غیرقابل پیش بینی. این می تواند به شما در مدیریت گرگرفتگی کمک کند.

خنک نگه داشتن اتاق خواب و پرهیز از پتوهای سنگین در شب نیز می تواند به کاهش احتمال تعریق شبانه شما کمک کند. اگر مرتباً تعریق شبانه دارید، برای محافظت از تشک خود از یک ملحفه ضد آب در زیر رختخواب خود استفاده کنید.

getimage 1

 

ورزش کنید و وزن خود را مدیریت کنید

کالری دریافتی روزانه خود را بین 400 تا 600 کالری کاهش دهید تا به مدیریت وزن خود کمک کنید. همچنین مهم است که به مدت 20 تا 30 دقیقه در روز به طور متوسط ​​​​ورزش کنید.

این می تواند کمک کند:

افزایش انرژی

خواب بهتر شبانه

بهبود خلق و خو

مراقب سلامتی روحی خود باشید

در مورد هرگونه احساس افسردگی، اضطراب، غم، انزوا، بی خوابی و تغییر هویت با یک درمانگر یا روانشناس صحبت کنید. همچنین باید سعی کنید با اعضای خانواده، عزیزان یا دوستان خود در مورد احساس اضطراب، تغییرات خلقی یا افسردگی صحبت کنید تا آنها نیازهای شما را بدانند.

مکمل رژیم غذایی از مکمل های کلسیم، ویتامین D و منیزیم برای کمک به کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان و بهبود سطح انرژی و خواب استفاده کنید. با پزشک خود در مورد مکمل هایی صحبت کنید که می توانند برای نیازهای سلامت فردی شما به شما کمک کنند.

تمرین تکنیک های تمدد اعصاب

تکنیک های تمدد اعصاب و تنفس را تمرین کنید، مانند:

  • یوگا
  • تنفس جعبه ای
  • مراقبه

مراقبت از پوست

برای کاهش خشکی پوست روزانه از مرطوب کننده ها استفاده کنید. همچنین باید از حمام کردن یا شنا بیش از حد خودداری کنید که می تواند پوست شما را خشک یا تحریک کند.

بیشتر بخوانید: پیشگیری از خشکی پوست

coping with menopausal symptoms 2322672 v1 79d2b661039245bfbfec9f79c78d0fb1

مدیریت مشکلات خواب

از داروهای خواب بدون نسخه برای مدیریت موقت بی خوابی خود استفاده کنید یا در مورد کمک های خواب طبیعی با پزشک خود صحبت کنید اگر به طور منظم مشکل خواب دارید، با پزشک خود صحبت کنید تا بتواند به شما در مدیریت آن و داشتن استراحت شبانه بهتر کمک کند.

بیشتر بخوانید: اثرات مصرف ملاتونین

ترک سیگار و محدود کردن مصرف الکل

سیگار را کنار بگذارید و از قرار گرفتن در معرض دود سیگار خودداری کنید. قرار گرفتن در معرض سیگار ممکن است علائم شما را بدتر کند. همچنین برای کاهش بدتر شدن علائم، باید مصرف الکل خود را محدود کنید. نوشیدن زیاد الکل در دوران یائسگی ممکن است خطر نگرانی های سلامتی را افزایش دهد.

درمان های دیگر برخی مطالعات محدود از استفاده از داروهای گیاهی برای علائم  ناشی از کمبود استروژن حمایت کرده اند.

مکمل ها و مواد مغذی طبیعی که ممکن است به کاهش علائم کمک کنند عبارتند از:

سویا

ویتامین E

ایزوفلاون

ملاتونین

دانه کتان

منبع: داروخانه آنلاین دارونت

برچسبی برای این مقاله وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.