مجله دارونت

  علائم کمبود ویتامین در کودکان

نگرانی های والدین در مورد فرزندانشان تمامی ندارد اگر فرزندتان با غذاهای جدید مشکل دارد، ممکن است نگران باشید که او ویتامین ها و مواد معدنی کافی برای سالم ماندن دریافت نمی کند.

اما خبر خوب اینکه بسیار نادر است که یک کودک در جوامع پیشرفته دچار کمبود شدید ویتامین شود. بنابراین، بیایید به برخی از علائم هشدار دهنده کمبود ویتامین در کودکان نگاهی بیندازیم.

کمبود ویتامین در کودکان چقدر شایع است؟

کمبود ویتامین در کودکان در مناطقی از جهان که کودکان به وعده های غذایی متعادل و مراقبت های بهداشتی دسترسی ندارند رایج است. اما در کشورهای توسعه یافته بسیار غیر معمول است و اکثر بچه ها ویتامین های مورد نیاز خود را برای جلوگیری از کمبودهای جدی دریافت می کنند.

با این حال، برخی از شرایط سلامتی مانند مشکلات جذب وجود دارد که می تواند منجر به کمبود ویتامین شود.حتی اگر کودک مبتلا به مشکلات جذب به خوردن میوه ها و سبزیجات علاقه داشته باشد، ممکن است بدن او هنوز نتواند تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از غذاهای سالم جذب کند. چنین موقعیت هایی شایع ترین دلیلی است که یک کودک در یک کشور توسعه یافته ممکن است دچار کمبود ویتامین شود.

پیشنهاد دارونت : افزایش قد کودکان با تغذیه مناسب

چگونه می توانم بفهمم فرزندم کمبود ویتامین دارد؟

اگر نگران این هستید که کودک شما ممکن است کمبود ویتامین داشته باشد، احتمالاً به این دلیل است که متوجه شده اید که او کاملاً سالم به نظر نمی رسد.

کمبود ویتامین می تواند به طرق مختلف ظاهر شود، و همه آنها یکسان به نظر نمی رسند، زیرا هر ویتامین نقش متفاوتی در حفظ سلامت کلی ایفا می کند.

به عنوان مثال، کمبود ویتامین A بسیار متفاوت از کمبود ویتامین C به نظر می رسد، اما همه کمبودها دارای چند ویژگی مشترک هستند.

تغییرات در سطوح انرژی

وقتی بدن انسان همه چیز مورد نیاز خود را دریافت نمی کند، مثل این است که سطح باتری آن کم است. از این رو این  افراد اغلب خسته یا کم انرژی هستند. کودکان مبتلا به کمبود ویتامین معمولا صبح ها دیرتر از خواب بیدار می شوند.

پیشنهاد دارونت : چه زمانی باید ویتامین های دوران بارداری را شروع کنید

سیستم ایمنی ضعیف تر

سرماخوردگی در بچه ها غیرعادی نیست، زیرا بیشتر در معرض میکروب ها هستند. اما اگر به نظر می رسد که آنها بیشتر از گذشته سرما می خورند، یا کودک شما مدتی بیشتری طول می کشد تا دوباره به حالت اول برگردد و سلامتی خود را بدست آورد، به رژیم غذایی آنها توجه کنید. سیستم ایمنی بدن برای تقویت خود به ویتامین های زیادی نیاز دارد که ویتامین C در راس این لیست قرار دارد.

 ایجاد تغییرات سالم در رژیم غذایی کودک، ایمنی را تقویت کرده و از بیماری های مکرر در کودکان جلوگیری می کند. به جای توجه به کمبودهای غذایی، بر ارائه تمام مواد مغذی به بچه ها از طریق رژیم غذایی تمرکز کنید و روش سنتی پخت و پز را انتخاب کنید.

بی حسی، سوزن سوزن شدن دست و پا

اگر کودک شما احساس سوزن سوزن شدن، بی حسی ، سردی غیرمعمول یا ناخوشی را توصیف می کند، کمبود ویتامین می تواند دلیل آن  باشد.

 پوست خشک

اگر کودک شما بیماری پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس ندارد، ظاهر شدن ناگهانی پوست خشک می تواند نشان دهنده چند چیز متفاوت باشد. پوست کودکان نرم و لطیف است، بنابراین ظاهر پوست خشک معمولاً به این معنی است که مشکلی پیش آمده است.

پوست برای سالم ماندن به آب، اسیدهای چرب و ویتامین ها نیاز دارد. اگر کودک شما به اندازه کافی از این موارد استفاده نمی کند، ممکن است پوست او خشک، پوسته پوسته یا تحریک شده به نظر برسد. تغییر در رژیم غذایی، چند بطری آب بیشتر در روز و کمی لوسیون ضد آلرژی ممکن است این کار را انجام دهد – اما اگر خشکی پوست به ویژه پایدار است، ممکن است به دلیل کمبود ویتامین باشد.

خشکی پوست یا مو در کودکان نشان دهنده کمبود ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین A، D، E و K2 است. بنابراین، کودکان باید ویتامین های محلول در چربی با کیفیت بالا را از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنند. توصیه می ‌شود برای یافتن مکمل‌ های ویتامینی که می‌ توانند کمک کنند، با یک متخصص اطفال مشورت کنید.

عدم تمرکز

ممکن است تشخیص اینکه کودک شما برای تمرکز کردن مشکل دارد یا نه، دشوار باشد، زیرا بسیاری از کودکان ترجیح می ‌دهند روی چیزهایی تمرکز کنند که به نظرشان جالب یا سرگرم کننده است. ممکن است فوراً مشخص نباشد که عدم تمرکز آنها به یک علت اساسی مربوط می شود.

اگر فرزند شما به چیزی علاقه زیادی داشته باشد، اگر با کمبود مواد مغذی خاصی مواجه باشد، ممکن است به سختی آن فعالیت را دنبال کند. کمبود تمرکز یا مه مغزی می تواند یکی از علائم رایج کمبود مواد مغذی باشد. مغز دچار سوء تغذیه در تمرکز، پردازش و یادگیری مشکل دارد.

تاخیر در گفتار

معمولا مشکلات گفتاری مانند تاخیر در گفتار به وراثت مربوط می شود. اما نشان می دهد که کودک ممکن است کمبود ویتامین B12 داشته باشد. به کودکان نباید مکمل های B12 داده شود مگر اینکه کمبود آنها تشخیص داده شود. افزایش مصرف غذاهای طبیعی غنی از ویتامین B12 مانند محصولات لبنی، تخم مرغ، ماهی، مرغ و گوشت اندام می تواند به کودکانی که کمبود ویتامین B12 دارند کمک کند.

پوسیدگی دندان ها

والدین اغلب فکر می کنند که حفره های دندانی ناشی از مصرف بیش از حد محصولات شیرین یا آب نبات است. اگرچه مصرف زیاد غذاهای شیرین یکی از دلایل ایجاد پوسیدگی است، کمبود ویتامین های محلول در چربی نیز منجر به ایجاد حفره های دندانی در کودکان می شود. برای جلوگیری از خطر ایجاد حفره، باید به کودکان غذاهای غنی از ویتامین های محلول در چربی مانند سبزیجات برگ سبز، کلم و شیر داده شود.

کمبود ویتامین چگونه درمان می شود؟

کمبود ویتامین را می توان به روش های مختلفی درمان کرد و همه اینها به شدت کمبود آن بستگی دارد. اگر کمبود خفیف است، تغییر در رژیم غذایی ممکن است تمام چیزی باشد که کودک شما برای بازگشت به مسیر درست نیاز دارد.

اگر کمبود مربوط به آلرژی های غذایی باشد که دستیابی به اهداف تغذیه ای از طریق رژیم غذایی را دشوار می کند، مکمل ها می توانند کمک زیادی به سلامت کودک شما کنند.

هنگامی که یک کودک عوارض جانبی شدید کمبود ویتامین را تجربه می کند، ممکن است به تزریق ویتامین نیاز داشته باشد.

تزریق ویتامین یک راه حل کوتاه مدت برای کمک به بدن برای بازگشت به حالت عادی هستند. پس از اینکه تزریق ویتامین او را در مسیر درست قرار داد، کودک می‌ تواند سلامت بهتری را از طریق تغییر شیوه زندگی حفظ کند.

 

 

چگونه می توان از کمبود ویتامین در کودکان جلوگیری کرد؟

پیشگیری از کمبود ویتامین بسیار ساده است – یعنی، مگر اینکه کودک شما به شدت بد غذا باشد یا مشکل جذب داشته باشد.

بکار بردن کمی خلاقیت در وعده‌های غذایی و همکاری با پزشک اطفال می ‌تواند به شما در حفظ سلامت فرزندتان کمک کند.

به کودک خود یک رژیم غذایی متعادل بدهید

تغذیه کودک با یک رژیم غذایی متعادل نیازی به پیچیدگی ندارد و  نباید زیاد سخت گرفت. می توان با گنجاندن سبزیجات بیشتر در رژیم غذایی و توجه به مقدار و کیفیت پروتئین و استفاده از غلات کامل و غنی شده با ویتامین ها و کمی ایجاد تنوع در غذاها کودکان را به رژیم غذایی مناسب عادت داد.

درمان مشکلات گوارش و جذبی

اگر فرزند شما مشکلات جذب مربوط به معده یا مشکل روده دارد، پزشک اطفال به شما می گوید که چگونه با مشکلات احتمالی جذب ویتامین برخورد کنید. توصیه های آنها را دنبال کنید و اگر مشکوک هستید که این ممکن است علت علائم کودک شما باشد، حتما با آنها در تماس باشید.

از مکمل های ویتامین استفاده کنید

معمولا زمان زیادی طول می کشد که کودک غذاهای جدید را بپذیرد. و ازانجایی که رشد کودکان بسیار سریع است نباید زمان زیادی در شرایط کمبود ویتامین سپری کنند. در این میان، مکمل‌ های مولتی ویتامین می‌ توانند به آنها کمک کنند تا ویتامین‌ ها و مواد معدنی را که از یک رژیم غذایی متعادل از دست می‌ دهند، دریافت کنند.

vitamins

خلاصه ای از کمبود ویتامین

کمبود ویتامینB  

چندین نوع ویتامین B وجود دارد و کمبود هر نوع ویتامین B ممکن است عوارض جانبی متفاوتی داشته باشد.هر نوع کمبود ویتامین B ممکن است همراه با ضایعات و زخم هایی باشد که به عنوان آفت دهان شناخته می شوند.کودکی با موهای شکننده و ناخن های شکننده ممکن است فاقد ویتامین B7 یا بیوتین باشد. موهای شکننده اغلب با درد عضلانی، خستگی و گرفتگی همراه است.

برای رفع کمبود ویتامین B7، کودک شما باید غذاهایی مانند ماهی، گوشت، لبنیات، آجیل، زرده تخم مرغ، اسفناج، کلم بروکلی و موز بخورد. غلات کامل نیز این ماده مغذی را تامین می کنند.

کودکی که کمبود ویتامین B3 و B7 دارد نیز ممکن است دچار ریزش مو شود. شما می توانید این مشکل را با افزایش گوشت، ماهی، تخم مرغ، سبزیجات برگ دار، آجیل و غلات در رژیم غذایی کودک خود برطرف کنید. گاهی اوقات، کمبود B7 با بثورات پوستی نیز ظاهر می شود.

کمبود ویتامین C

اگر کودک شما ویتامین C کافی نداشته باشد، ممکن است خونریزی لثه داشته باشد. در حالی که اگر کودک دچار التهاب لثه شود،هنگام مسواک زدن دندان های خود خونریزی لثه اتفاق می افتد، اما  خونریزی  ناشی از کمبود ویتامین ث ممکن است گاها رخ می دهد.

 

87699078

بیماری اسکوربوت یکی دیگر از عوارض جانبی کمبود ویتامین C است، اما معمولاً فقط در موارد شدید  کمبود ظاهر می شود. در این بیماری، کودک عضلات ضعیف، کبودی  های مکرر و سیستم ایمنی ضعیف را تجربه می کند.

میوه ها و سبزیجات ویتامین C را تامین می کنند. کودکان باید هر روز چندین وعده میوه و سبزیجات تازه بخورند. غذاهای سرشار از ویتامین C عبارتند از: بروکلی، کیوی، فلفل دلمه ای و سایر مواد تازه.

کمبود ویتامین A

کمبود ویتامین A  معمولا همراه با مشکل بینایی است که بسیار عارضه رایجی است.  در این شرایط کودک در نور کم برای دیدن مشکل پیدا می کند. علاوه بر این، کودک ممکن است از خشکی چشم، خشکی پوست و بیماری مکرر شکایت کند.  کمبود ویتامین A می تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند.

می توان با یک رژیم غذایی سرشار از لبنیات، تخم مرغ، سبزیجات برگ دار و سبزیجات نارنجی مانند فلفل دلمه ای و هویج، مصرف ویتامین A را برای کودکان افزایش دهید.

کمبود ویتامین D

اگر کودک شما دچار کمبود شدید فاقد ویتامین D باشد، علائمی مانند بیماری استخوان، بیماری کبد یا بیماری التهابی روده را تجربه می کند. برای ساختن استخوان های سالم و قوی، کودک شما به ویتامین D نیاز دارد. در غیر این صورت، کودک ممکن است مکررا دچار شکستگی استخوان یا گرفتگی عضلات شود.

ویتامین D را در بسیاری از غذاها از جمله شیر غنی شده، جگر، زرده تخم مرغ و ماهی وجود دارد.. همچنین لازم است که کودک زمانی را در فضای باز زیر نور خورشید بگذراند تا سطح ویتامین D خود را بهبود بخشد.

کمبود ویتامین E

معمولا اکثر کودکان کمبود ویتامین E ندارند، اما اگر کودک به طور کلی سوء تغذیه داشته باشد، ممکن است این اتفاق بیفتد. کمبود ویتامین E منجر به ضعف عضلات، مشکلات بینایی و لرزش  می شود. همچنین ممکن است کودکان به دلیل  این علائم، برای راه رفتن دچار مشکل شوند.

برای جلوگیری از کمبود ویتامین E می توانید غذاهایی مانند بادام، اسفناج و آووکادو را به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید.

 

برگرفته از:

داروخانه آنلاین دارونت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *